Klió 1993/2.
2. évfolyam
XX. SZÁZAD
Szlovénia története 1945 után
1992. március
12-én a szlovén történészek szimpóziumon vitatták meg a második világháború
utáni néhány év politikai, gazdasági, társadalmi eseményeinek legfőbb kérdéseit.
Ez már csak azért is szükséges volt, mert a szimpóziumon tárgyalt problémák
nagyobb részét a szlovén történelemről szóló két legfrissebb összefoglaló kötet
– Zgodovina Slovencev (A szlovének története), Ljubljana, 1979, és B. Boźić: Oris zgodovina
Slovencev (A szlovén történelem vázlata), Ljubljana, 1983 – lényegében nem
vizsgálta.
A kötetben
közreadott nyolc írás közül kiemelkedik B020 Repe – a maribori Pedagógiai
Főiskola docensének – két cikke. A párton belüli és azon kívüli ellenzék történetét
tárgyaló írásából megtudjuk, hogy bár Jugoszláviában 1945-ben törvény, majd
1946-tól 1963-ig az alkotmány biztosította a többpártrendszert, a Kommunista
Párt arra törekedett, hogy a háború idején létrejött Népfront – melyben a
vezető szerepet, némi belső küzdelem után, a kommunisták játszották – hat
pártján kívül a többi ellenzéki erő lehetetlen helyzetbe kerüljön. Ezek a
pártok – amelyeknek egyrészt viselniük kellett annak terhét, hogy többségük
valamilyen módon együttműködött a fasisztákkal, másrészt szembe kellett nézniük
azzal a ténnyel, hogy az adott nemzetközi helyzet nem kedvezett
tevékenységüknek – sikertelenül követelték a szövetséges erőktől, hogy
kényszerítsék ki olyan jugoszláv kormány megalakítását, amelyben valamennyi
párt képviselői részt vesznek, hogy a Jugoszláv Hadsereget depolitizálja egy
szövetségi katonai misszió, hogy nemzetközi bizottság ellenőrizze a választások
tisztaságát. Az Egyesült Ellenzék pártjai ezután a rájuk nehezedő nyomás miatt
nem vettek részt az első választáson, a következőkön pedig ez a lehetőség már
fel sem merülhetett.
Nem jártak sokkal
jobban azok a Népfronton belüli erők sem, amelyek túlléptek a párt által
számukra kijelölt „konstruktív ellenzék” szerepén. Így például a Népfrontban
jelentős szerepet játszó keresztényszocialista E. Kocbek írót – aki 1951-ig fontos
állami tisztségeket is betöltött, s aki 1946-ban a KP KB ülésén, majd 1951-ben
a Népfront 2. kongresszusán kifogásolta a KP szociális kérdésekben követett
politikáját, a bírósági eljárásokat, a szovjet példa elvakult másolását, az
egyházzal szemben tanúsított magatartást, a voluntarista és nem demokratikus
módszereket – 1952-ben eltávolították a politikai életből. A Kocbekkel való
leszámolás részben összefüggött az egyház ellen indított támadással: Kocbekben és
társaiban a párt olyan politikai erőt látott, amely képes arra, hogy új
keresztény pártot alakítson ki, s kapcsolatot tartson fenn az egyházzal,
amelyet a 60-as évek közepéig legveszélyesebb ellenfélként tartottak számon.
Ilyen körülmények között az ellenzéki gondolatok – az 1950-es évek elejétől
kezdve – néhány fontosabb kulturális folyóirat hasábjain láttak napvilágot. A
hivatalos politika ugyanis ettől az időtől kezdve hallgatólagosan elfogadta a
kultúrában megjelenő pluralizmust.
A fentieknél lényegesen rosszabbul jártak azok, akik ellen bírósági
eljárást indítottak, s akiknek sorsát B.
Repe másik cikke elemzi. A szerző megállapítja, hogy ezen eljárások okai,
kivitelezésük módszerei és következményei igen eltérőek voltak ugyan, de az
eljárások háttere – beleértve a „közönséges” kriminalisztikai ügyeket is –
politikai volt.
Túl azon, hogy bíróság elé állították a megszálló hadsereg tisztjeit és
azokat, akik együttműködtek a megszállókkal, a megszálló hatóságokkal
együttműködő fegyveresek – a domobranok (honvédők) – nagy részét bírósági
ítélet nélkül, tömegesen végezték ki a hírhedtté vált Kocevski Rog környékén és
más helyeken. A fegyveres kollaboránsok egy kisebb része került csak bíróság
elé. Ezekben az ügyekben azonban, valódi háborús bűnösök elítélése mellett,
szerepet játszottak politikai megfontolások is, hiszen alkalom nyílott arra,
hogy leszámoljanak háború előtti politikai pártok képviselőivel, s a
leszámolások közé sorolhatjuk a papok és szerzetesek ellen indított eljárásokat
is.
1947 július–augusztusában folyt a C. Nagode csoportja elleni per. A
csoport tagjait – akik a háború elején bekapcsolódtak a Felszabadítási Front
tevékenységébe, de később, taktikai okokból és mindenekelőtt azért, mert nem
fogadták el, hogy a frontban túlsúlyba kerültek a kommunisták, elhagyták a
szervezetet – a néphatalom elleni legális ellenzéki csoport létrehozásának
kísérletével (ez a tevékenység nem állt ellentétben az alkotmánnyal!) és
külföldi titkosszolgálatokkal való együttműködéssel vádolták. Tekintettel arra, hogy a vádakat igen gyengén
alapozták meg, hogy a védőkre nyilvános nyomást gyakoroltak, mondván,
feladatukat „nem a nép érdekében”, hanem a „vádlottak vonalán” végzik, s arra, hogy Nagode a vád fő
bizonyítékát képező naplójában élesen kritizált egyes vezető szlovén
funkcionáriusokat, világos e per politikai jellege, s valószínű, hogy a
leszámolást az érintett körök szorgalmazták. B. Kraigher szlovén
belügyminiszter pedig nyíltan megfogalmazta: „... az eljárást a közép, azaz a
burzsoázia elleni csapásként kell felfogni, államellenes spion-jelleget kell
adni neki, amire elégséges anyag áll a rendelkezésre”.
A háború utáni
szlovén perek legismertebbje az ún. „dachaui per”. A vádlottakat – a dachaui
koncentrációs tábor volt foglyait (a szlovénokat nem faji-vallási alapon,
hanem mint ellenállókat hurcolták koncentrációs táborba) – azzal vádolták,
hogy együttműködtek a Gestapóval. Az 1948–49-ben lefolytatott eljárások során 34 embert ítéltek el,
hárman meghaltak a vizsgálati fogságban, ami nem csoda, hiszen a perbe
fogottakat kínozták, kábítószerrel kezelték, s pszichikai nyomást gyakoroltak
rájuk. A legfőbb bizonyító anyag a „beismerés” volt. A perek lényege az volt,
hogy törvényes bizonyítékot nyerj en az „ellenségről” terjesztett politikai elmélet.
J. Prinĉić az 1945–1956 közötti iparosítást elemezve rámutat, hogy
1947-ben a szövetségi szervek lelassítottak a szlovén iparosítás ütemét, s hogy
az 1955-ig felépített 2500 új ipari létesítményből a legkevesebbet Szlovénia
területén építették. A többi föderációs egység ugyanis azt követelte, hogy
Szlovénia ne csak saját iparának kiépítésével törődjön, hanem segítse az
iparosítást az ország egész területén. E követelés negatív következményei közé
tartozott, hogy Szlovénia ipara a fejletlenebb területek ellá tására állt rá,
hogy a gépek és felszerelések egy részét át kellett küldenie más
köztársaságokba, hogy a Szlovéniában is hiányzó szakemberek közül ugyancsak
más köztársaságokba irányítottak át, s hogy a Jugoszlávia területének és
népességének mintegy 8 százalékát kitevő Szlovénia 1947 és 1952 között nemzeti
jövedelmének 54, 1953-ban 34, 1954-ben 27, 1955-ben 37 százalékát küldte a
szövetségi alapba, amiből azután Bosznia-Hercegovina, Crna Gora és Makedónia
részesedett. A folyamat pozitív eredményei közé tartozott, hogy a szlovén
nemzeti jövedelem az említett időszakban a 8–10-szeresére nőtt, a kivitel
struktúrájában jelentősen megnőtt az ipar részesedése, megnőtt az iparban
foglalkoztatottak részaránya, a legfőbb mutatókat tekintve Szlovénia továbbra
is a legfejlettebb jugoszláv köztársaság maradt.
A kötet utolsó fejezete az előadások után elhangzott vitát
közli. Ebből egyebek között kiderül, hogy a szlovén történészeknek jelenleg
nemcsak azzal kell szembenézniük, hogy a döntések gyakran csupán szóban
születtek meg, hogy a meglévő dokumentumok
egy részét szándékosan megsemmisítették, hanem azzal is, hogy a dokumentumok
jelentős része a köztársaság területén kívül található, s a jelenlegi
körülmények között a szlovén kutatók számára nem hozzáférhető.
Povojna zgndovina na Slovenskem, (A háború utáni történelem Szlovéniában)
Koroški
pokrajinski muzej, Slovenj Gradec, 1992. 90 p.
Szilágyi Imre