Klió 1994/1.
3. évfolyam
TÉRKÉP ÉS
TÖRTÉNELEM
Térképek és
titkaik
Tavaly
ünnepelte a világ Amerika felfedezésének ötszázadik évfordulóját, s több, neves
történész érdeklődése még mindig e jelentős esemény körül forog. Az igen szép kivitelű
és népszerű lengyel történelmi folyóirat, a „Mówia wieki” (Beszélnek az
évszázadok) hasábjain 1993-ban is igen sok írás jelent meg ebben a témában.
Ezek közül most Wojciech Iwańczak
Tengerészeti térképek és titkaik (Mapymorskie i ich tajemnice) című cikkét
vesszük nagyító alá. A tanulmány csupán közvetve kapcsolódik Kolumbusz „nagy
utazásához”". Azt vizsgálja, hogy a génuai hajósnak milyen korabeli
térképek lehettek segítségére.
Amerika
felfedezésének kerek évfordulóját ünnepelve méltán emlékeztünk meg Kolumbusz
csodálatos képességeiről. Rendkívüli tehetségét és bátorságát egy szikrát nem
csökkenti, ha említést teszünk azon elődeiről, akiknek munkáira támaszkodva
elméletileg alapozta meg az Újvilág felfedezése felé tett első lépéseit.
Elsőként az ókor polihisztorait illik megneveznünk, Arisztotelészt, Plíniuszt,
Ptolemaioszt, majd Kolumbusz példaképét, a Historia Rerum ubique gestarum
szerzőjét, Piccolominit, aki elsőként foglalta össze az ókor és a középkor
geográfiai ismereteit. És mi a helyzet a korabeli térképészettel? Természetesen
nagy hatással volt Kolumbuszra, bár itt inkább hipotézisekre támaszkodhatunk,
mint tényekre. Tudjuk ugyanis, hogy a lisszaboni „Junta dos matematicos”
1884-ben igen lesújtó véleményt nyilvánított a Kolumbusz által készített
vázlatokról és térképekről. A felfedező legfőbb inspirálója a matematikus,
csillagász, orvos és térképész Toscanelli volt, aki 1474-ben, a portugál Femao
Martinez kanon okhoz címzett levelében kifejtette, hogy az Indiába küldött
portugál hajósok rossz irányban indulnak el: rövidebb lenne az út, ha nyugatra
tartanának. A levélhez, amelynek eredeti voltát ugyan már többször kétségbe
vonták, Toscanelli egy térképet is csatolt, ami Marco Polo tapasztalatait
felhasználva próbálta felvázolni Ázsia Európához viszonyított helyzetét. A
későbbi kutatások bebizonyították, hogy a XIII. sz. végétől egészen a
felvilágosodásig nagy számban készültek a Föld tengereit ábrázoló térképek. Már
az elnevezésük is titokzatos. Kezdetben a „portolan” névvel illették őket, tehát
ugyanúgy, mint a kikötők hivatalnokait, a XII. századtól ismert portolanusokat
(magister portolanus), akik a hajók mozgását felügyelték. Az első ránk maradt,
tengereket ábrázoló térkép a XIII–XIV. század fordulóján keletkezett. Jogunk
van azonban feltételezni, hogy már jóval korábbiak is léteztek, csak éppen
megsemmisültek. Mivel elsősorban hajókon használták azokat, gyakran, akárcsak a
hajósok, mindenféle veszedelemnek voltak kitéve. Gyorsabb fejlődést a XVI.
század első felétől figyelhetünk meg, bár az evolúció itt nem a megszokott séma
szerint ment végbe. A térképek rajzolói nem az egyszerűbb ábrázolási formáktól
haladtak a bonyolultabbak felé, hanem évszázadokon átismételtek bizonyos
korábbi sémákat, amelyeket csak kisebb mértékben változtattak meg.
Maradjunk
azonban Kolumbusz koránál. Megállapíthatjuk, hogy addig, sőt még jó ideig a
térképek egyfajta mintát követtek. Alakjuk megőrizte a kecske- vagy birkabőr
formáját, amiből a pergamen készült. Felső részük észak felé mutatott, ami a
szárazföldeket ábrázoló térképekhez viszonyítva újdonságnak számított. Azok
tetején ugyanis legtöbbször a keleti irányt találjuk. A térképeket sugárszerű
vonalak szőtték át, amelyek hivatása az volt, hogy megkönnyítsék a hajósoknak a
hajó parttól való távolságának meghatározását. Akkortájt a hajó sebességének
megállapítása szintén nehézségekbe ütközött. A XV. században még az az
időtartam képezte a számítás alapját, amely alatt a hajó elúszott egy, a
fedélzetről kidobott tárgy mellett. A hajósok sokáig nem merészkedtek ki a
nyílt tengerre, legtöbbször a part mellett vitorláztak. A XV. század derekán az
itáliai Ca' Da Mosto nagy elismeréssel szólt a portugálok csodálatos navigációs
képességéről, akik több napig képesek voltak a szárazföld megpillantása nélkül
hajózni. Feltételezhetjük, hogy a térképekkel felszerelt portugál hajósok
mindössze 6 fokot tévedtek az irány meghatározásakor. Az észak felé mutató
hajózási térképek feltételezik az iránytű használatát. Tudjuk, hogy a mágneses
tű titkát a kínaiak fejtették meg a II. században. A III. századtól olyan kis
mozgó figurákat alkalmaztak a hajókon, amelyekre egy mágnest erősítettek, hogy
mindig észak felé mutassanak. Az iránytűt a kínaiaktól az arabok vették át,
Európában a XII. század végétől említik a források. A Földközi-tenger partján
fekvő országok hajósai lényegesen fejlettebb hajózási technikával és geográfiai
ismeretekkel rendelkeztek, mint észak-európai kollégáik, akik az iránytűt csak
a XIV. század végétől kezdték használni.
A
tengereket ábrázoló térképek szigorúan praktikus célt szolgáltak, amelynek
szerkesztői minden egyéb szempontot alávetettek. Hol vagyunk már a mappae mundi
teológiai térképtől, amelynek közepén Jeruzsálem állt. A hajózási térképek
leghűbben a partvonalat adták vissza, a folyók torkolatait és a kikötőket. Ez
az oka, hogy a part menti lakott településeket nagy számban feltüntették,
ugyanakkor „megfeledkeztek” a szárazföldek belsejében található nagyobb
városokról. Az első térképek a Fölközi-tenger medencéjét ábrázolták
legpontosabban. Később Nyugat- és Észak-Európa, majd Afrika, Ázsia, illetve
Kína szintén felsorakozott a világtengeren megrajzolt szárazföldek közé. Az
esztétikailag is megfelelő tengeri térképek fényűzésnek számítottak. Érdekes
ornamentikával és ikonográfiával tűnik ki az 1375-ből származó Katalóniai
Atlasz, amelyet Aragónia uralkodója ajándékozott V. Károly francia királynak.
Katalónián kívül a legtöbb kartográfiai emlék Itáliában keletkezett, elsősorban
Genovában, Pisában és Velencében. Név szerint ismerünk számos térképészt, mint
pl. a legkorábbról fennmaradt, datált (1311) tengeri térkép rajzolóját, Pietro
Vescontét. Ő és kortársai azonban – paradox módon – nem igyekeztek minden,
újonnan „talált” kontinenst ábrázolni. Ritka szerencse érte Bartolomeo Diazt,
aki a világon elsőként (1487) hajózta körül a Jóreménység-fokát. Mindössze
három évet kell várnia, hogy a térképrajzolók feltüntessék felfedezését. Messze
nem járt ilyen jól Kolumbusz, mert csak jóval később jött rá az utókor, hogy az
Afrikán, Ázsián és Európán kívül „a világ negyedik földrészeként” ismert
kontinens tulajdonképpen két Amerikából áll. 1507-ben Amerigo Vespuccit
ismerték el Amerika felfedezőjének. Az „Amerika” elnevezés csak 1515-től jelent
meg a térképeken és csupán a kontinens déli felére vonatkoztatva, úgy, mint Leonardo
da Vinci térképein.
Mivel
a középkori kartográfia iránt csak a XIX. században kezdett komolyan érdeklődni
a tudomány, várható, hogy ezen a téren a jövőben még számos meglepetés ér
bennünket.
Wojciech
Iwańczak: Mapy morskie i ich tajemnice (Tengerészeti térképek és titkaik) Mówia
wieki, 1993/1. (404) 19–24. p.
Nagy László Kálmán