Klió 1994/1.
3. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Császár és
polgár a Majna mellett
1994-ben
Majna-Frankfurt ezerkettőszázadik évét tölti be első írásos említése óta. A
város jelentős történeti kiállítással, sok rendezvénnyel készül az egyébként
nem egészen kerek jubileumra. A fennállása óta már jelentős munkákat kiadó
Frankfurter Historische Kommission kedvező alkalmat fedezett fel az
évfordulóban, hogy kezdeményezésére és kiadásában megírják a város történetét.
A
város, jelentősége ellenére, nem bővelkedik nagyobb számú, újabb keltezésű
történeti monográfiával. F. Bothe
1913-ban íródott nagyra becsült várostörténetét jelentették meg utánnyomásban
1966-ban, majd H. Meinert 1952-es
monográfiája ért meg 1984-ig hat kiadást s végül E. Helmensdorfer már a jövő lehetőségeit is vázolni kívánó kötete
jelent meg 1982-ben.
Meglehet,
hogy éppen a feladat exponáltsága és összetett volta jelent ösztönző erő
helyett béklyót.
Joggal
idézi Lothar Gall, a kiadó testület
elnöke a város nagy szülöttének, Goethének egyik levelét, mely igazolja annak a
felfogásnak a korai létezését, hogy egy ilyen ténylegesen vagy potenciálisan
exponált helyzetben lévő város története kicsiben egy ország, egy nép sorsának
alakulását tükrözi vissza. A városnak, mint településformának a helyzete
azonban köztes, hisz egy másik dimenziójában biztosítja a maga sokrétű
szerveződésével azt a terepet, ahol az egyénnek a család keretein kívüli
szocializációja megtörténik. Itt tapasztalja meg a társadalom gazdasági,
politikai, kulturális stb. rendszerét, ezen a terepen nyílik elsősorban
lehetősége azok alakítására is.
E
köztes, fontos helyzet jelentőségének teljes tudatában írták meg a szerzők
tanulmányaikat, szerencsés módon elkerülve annak a részigazságnak manapság
egyre terjedő abszolutizálását, mely szerint az emberiség fejlődése az utóbbi
időben egyre inkább a problémái, alapvetöen a metro- és megapoliszok
problémáiban érhetők tetten a legmarkánsabban, így foglalkozni is leginkább
ezekkel szükséges.
A
vállalkozásnak nem csak a közéleti, hanem a szakmai súlya is jelentős. Ezt az is
jelzi, hogy szükségesnek tartották e tanulmánykötet megjelentetését, amelyben a
kilenc tanulmány a majdani kilenc kötet téziseit, a vizsgált korszakok
kutatásának jelenlegi állását foglalja össze. A kötet nagyon szép megjelenésű,
igényes kivitelű; számos fekete-fehér és színes képpel, sőt táblával,
kihajtható térképmellékletekkel készítették.
Tanulságos
szemrevételezni a kronológiai tagolást. Amíg országtörténetek esetében a
világtörténelmi folyamatok klasszikusnak számító stációihoz viszonyítunk, amely
miatt a belső fejlődés ettől való eltérése alkalmanként jelentős tagolási
bizonytalanságot okoz, a várostörténet esetében a kis egység sajátos önmozgását
tekintették a szerzők mérvadónak. A szerzők azonban valamennyi esetben
felhívják a figyelmet erre az aszinkronitásra, és tárgyalják is ennek okait,
valamint a városra és az államra gyakorolt hatásait.
A
nagy sorozat első köteteinek még ezévi megjelenésére számítva, hadd álljon itt
az egyes fejezetek címe az időbeli tagolással együtt: 1. Majna-Frankfurt a kora-középkorban
és a virágzó feudalizmusban; 2. Majna-Frankfurt a késő-középkorban 1311–1519; 3.
Majna-Frankfurt a reformáció korában (1500 körül–1555); 4. Növekedés és
átalakulás a konfesszionalizmus korától XIV. Lajos koráig. Majna-Frankfurt,
1555–1685; 5. Majna-Frankfurt a XVIII. században; 6. Majna-Frankfurt a francia
forradalomtól a porosz megszállásáig, 1789–1866; 7. Majna-Frankfurt a
wilhelmiánus korban 1866–1918; 8. Majna-Frankfurt a weimari köztársaság és a
harmadik birodalom idején, 1918–1945; 9. Majna-Frankfurt a háború után
(1989-ig).
Nem
minden város van abban a szerencsés helyzetben, hogy történetét „Ab urbe
condita” lehet megírni. A nehezen adatolható kezdetek sok gondot okoznak a
történészeknek. Eltérő megoldásokat találhatunk a különböző várostörténetek
esetében arra nézve, hogy mennyiben tartoznak pl. az ős- vagy ókori leletek a
későbbi település előzményeihez. A település első írásos említésének, mint a
város történet kezdetének választása elegáns és vitatható téziseket eleve
elkerülő megoldás. Ebből az összefüggésből nem hiányozhat a történelmi
névmagyarázat sem, kiegészítve a városhoz kötődés szempontjából oly fontos
érzelmi mozzanattal, a névadáshoz kapcsolódó legendával, mely szerint a
szászoktól vereséget szenvedő és menekülő Nagy Károlynak egy fehér szarvas „mutatta
meg” a Majna-gázlót.
A
város organikus fejlődését a kronológiai tagoláskor alapul véve még az a
látszólagos pontatlanság is elfogadható értelmezést nyer, hogy némely
korszakhatárnál átfedés van, amely a folyamatok párhuzamossága miatt
elkerülhetetlen, más alkalommal viszont „hézag” keletkezik. 1311, mint a stabil
városi önkormányzat kezdete, pontosan megállapítható, a birodalmi vásár- és
királyválasztó város protestáns hitre térése, amely egészen a XIX. századig
meghatározó mozzanatnak látszik a város életében, folyamat jellege miatt
indokolja a reformáció koráról szóló fejezet, majdani kötet kezdő időpontját.
Ez az elvi alapállás nagyon plasztikusan mutatkozik meg a kötet oldalain a
polgári önigazgatás kezdeteinek, a frankfurti vásárnak a XV. század 70-es
éveitől könyvvásárrá és hírbörzévé válásának bemutatásakor.
Kissé
különös párosítású évszámok keretezik a 6. fejezetet, amely a francia
forradalomtól Frankfurt porosz megszállásáig tartó időszakot tárgyalja. A
párosítás különössége abból fakad, hogy az első évszám az egyetemes történelem
egyik markáns cezúrája, a másik, külhatásai ellenére is, német belügy.
Szerencsésebb lett volna talán, ha a nagy forradalom szimbolikus éve helyett a
város helyzetében jelentős változást hozó austerlitzi csata szerepelne, hiszen
a Rajnai Királyság megalakulásával megszűnt Frankfurt korábbi szabad birodalmi
város státusza. A kötet záróéve, az 1989-es esztendő, a maga (bel-)német és
világpolitikai jelentőségű eseményeivel természetes határkövet kínál a
várostörténeti sorozat számára is.
A
munka várakozáson felül olvasmányos. Különösen méltánylandó ez a tény egy
előzetes kötet esetében, amely jellegénél fogva „csak” a változások tendenciáit
van hivatva megrajzolni, az árnyaltabb kép megrajzolásához szolgál
vezérfonalként, mind a kötetek szerzői, mind az olvasók számára. Jóllehet a
kötet egyes tanulmányai természetszerűen kronologikus rendben sorakoznak, az
olvasó a városfejlődés és a városi lét igen sokrétű szempontjain keresztül
ismerheti meg Majna-Frankfurt történetét.
Természetes,
hogy csaknem valamennyi fejezet a gazdaság- és társadalomtörténet köré
építkezik. Ebben a folyamatban központi szerepet kap annak a részben mind a mai
napig létező ambivalens jelenségnek a bemutatása, hogy egy nem igazán nagy és
gazdag város miként játszhatott alkalmanként kiemelkedően fontos szerepet a
német gazdaság, kultúra, és nemcsak az 1848-as forradalom miatt, a német egység
kérdésében is.
Különösen
sikeresek azok a részek, amelyek a város prosperálását mutatják be az 1562-től
egészen a Német-Római Birodalom fennállásának végéig Frankfurtban választott és
koronázott katolikus császárhoz való hűség, mint a város gazdasági virágzásához
elengedhetetlenül szükséges privilégiumok nélkülözhetetlen előfeltétele,
valamint a XVI. század elejétől felvett protestantizmus ideológiai és
gazdaságpolitikai, egymással nehezen összebékíthető sarkpontjai között.
Bizonyára a forráshiány vagy a források feltáratlansága, feldolgozatlansága az
oka, hogy a XIV–XV. századi gazdaságtörténet némiképpen adatszegénynek, a
fejlődésmenet megrajzolása kissé nagyvonalúbbnak tűnik a megelőző és a
következő időszakokhoz képest.
A
társadalmi szerkezet ábrázolásakor a szerzők nem csak a nagy változásokat
igyekszenek bemutatni, hanem az egyes rétegeket, csoportokat azok
mindennapjaiban is bemutatják. Az olvasó előtt megjelenik a császárválasztás
alkalmával a híres „Römer”, a frankfurti városháza előtt rendezett ökörsütés
körüli csődület, az egyes céhek bemutatkozása, a dómhoz vonuló és onnan
visszatérő ünnepi menet gazdag pompája, a német méltóságokkal és a külföldi
követekkel, akik nem jelentéktelen mértékben járultak hozzá a városi
szolgáltatások kapacitásának lekötéséhez és ezáltal egész rétegek létalapjának
biztosításához. A császárválasztások, majd a szövetségi gyűlések együttesen
hosszú évszázadokon át igazi birodalmi tudatot plántáltak a frankfurti
polgárokba, hisz ezen, alkalmanként nagyon is hétköznapi jelenségek
közvetítették a mindenkori, egyébként nagyon absztrakt birodalom látható
megnyilvánulásait.
A
társadalmi szerkezet bemutatása során figyelmet fordítottak a szegregáció
jelenségére is. Ezen szemponton belül a szerzők igen széles skálán mozognak:
szerepelnek az 1600 körül a városi lakosság közel 20 százalékát kitevő holland
vallási menekültek, a franciaországi protestánsok, a később néhány száz főre
zsugorodó katolikus közösség, az észak-itáliai kereskedők, amely kisebbségek
korporációs szerződéseik révén a gazdasági életben létszámarányukhoz
viszonyítva felülreprezentáltak voltak, de a boszorkányok sem maradhattak ki,
jóllehet a perek ellenére a lutheránus egyházpolitika miatt egyszer sem került
sor a máglyarakás meggyújtására.
Valamennyi
érintett korszakban tárgyalják a szerzők a zsidóság helyzetét. A középkori
viszonyokra jellemzően a források a létszám mellett fontosnak tartották azt is
megadni, hogy az amúgy is elszeparált utcában, majd városrészben hány házat
laknak. Nem csak a létszámuk növekedési üteme jelentős (1556-ban: 60 ház, 550
lélek; 1580: 120, 1200; 1610: 195, 2700), 1710-ben a háromezres lélekszám már a
lakosság több mint 10 százalékát teszi ki, de rájuk különösen vonatkozik a
város. gazdasági és kulturális életében betöltött kiemelkedő szerep. A XVIII.
századi fejezet külön alfejezetet szán nekik, amit az is indokol, hogy nemcsak
a zsidó–nem-zsidó pólusok között vizsgálják a helyzetüket, hanem bő teret
szánnak a zsidóságon belüli, ellenségeskedésig fokozódó belső feszültségeknek
is. A város korai és gyors polgárosodása meghozta számukra az emancipációt,
fokozott szerepvállalásuk Hitlert 1930-ban arra ösztökélte, hogy a várost „a
világzsidóság egyik központjának nevezze, hogy aztán nagyobb részük ne is
kerülhesse el a shoaht. A múlt ezen részének árnyéka vetült a jó évtizeddel
ezelőtti, igen heves indulatokat kiváltó vitára, amely a Börne-téri régi
zsinagóga maradványainak fellelése és további sorsa körül lángolt fel: ráépíteni
vagy megmenteni. A technika és az emberi szándék mindkettőt lehetővé tette.
A
szerzők folyamatosan figyelemmel követik a város településszerkezetének
változását, összefüggésben a demográfiai hullámhegyekkel és -völgyekkel, amely
során a XIX. században eltűnnek a terjeszkedést gátló városfalak, és megjelenik
a közlekedés gazdaság szempontja. Ha a város 1866 után beilleszkedik az
egységesülő birodalomba, a közlekedési hálózat az, amely a közelebbi és
távolabbi vidékekkel való szerves kapcsolatot biztosítja, sőt a perspektivikus
polgármestereknek és városatyáknak köszönhetően 1926-tól sikerült a várost a
légiközlekedés meghonosításával, állami funkció nélkül is nemzetközi
metropolisszá fejleszteniük.
Bőségesen
esik szó az infrastruktúra fejlesztéséről, a városról, mint épített térről,
ahol nem csak esztétikai, hanem társadalompolitikai ideák öltöttek testet. A
városkép számára igen kedvező „a vidék az igazi”-felfogás: a vidéki környezetet
kell a városlakók számára biztosítani, de ez a vidékiség legyen városias. Ez
jelentős kertváros-negyedeket hozott létre, viszont gondosan kiépített
tömegközlekedést indukált. Így jelenik meg a város élő organizmusként az olvasó
előtt.
A
kötetet várostörténeti kronológiai áttekintés, 107 tételt tartalmazó válogatott
irodalomjegyzék, valamint név- és tárgymutató teszi ebben a formában hasznos
kézikönyvvé.
Frankfurt
am Main. Die Geschichte der Stadt in neun Beitragen. (Majna-Frankfurt. A város története
kilenc tanulmányban) Herausgegeben von der Frankfurter Historischen Kommission.
Jan Thorbecke Verlag, Sigmaringen, 1991. 630 p. Veröffentlichungen der
Frankfurter Historischen Kommission XVII.
Barabás László