Klió 1994/1.
3. évfolyam
ÓKOR
Mithraikus
katekizmus Egyiptomból
A
Mithras-kultusz a császárkori Róma vallástörténeti fejlődésének egyik igen
fontos jelensége volt. Az idevágó szakirodalom a 70-es években valósággal robbanásszerűen
megnövekedett, kongresszusokat rendeztek, új folyóiratot indítottak az új
kutatási eredmények bemutatására. A 80-as években részben ezek áttekintéseként
és összegzéseként, részben új szempontokat is alkalmazva, két nagyobb munka is
született a kultuszról (R. Beck:
Mithraism since Franz Cum ont. Aufstieg und Niedergang der römischen Weh II.
17.4, 2002–2115. Berlin–New York 1984; R. Merkelbach, Mithras. Königstein,
1984).
Az
említett időszakban a legjelentősebb újdonságot a közismert bikaölési jelenet
asztronómiai értelmezése hozta. Eszerint ebben nem mitikus eseményt kell látni,
hanem az ég térképét. A földre rogyó bika (Taurus), a mellette megjelenő kutya
(Canis Major v. Minor), a kígyó (Hydra), a skorpió (Scorpius), a holló (Corvus)
valójában égi konstellációt ábrázol az egyes csillagképek kelésének és
lenyugvásának rendjében. A Taurus lenyugvása áprilisban következik be, így a
bika megölése a tél halálát jelenti. A természet, illetv a világmindenség
örökös körforgására és megújulására utalnak a jelenetet övező ifjú alakok
(Cautes és Cautopates) is a kezükben lefelé, illetve felfelé tartott fáklyával.
Ez az értelmezés nem zárja ki, hogy az „ikon” a teremtés és a megváltás
hagyományos gondolatát is magában hordozza.
A
Mithras-vallás jellemző vonásai közé tartozik a hét beavatási fokozat. Az
asztronómiai értelmezést követve, ezeket a hét bolygóval lehet összefüggésbe
hozni, minden fokozat egy-egy bolygó védelme alatt áll (ezek szimbólumai
felfedezhetők egyes ábrázolásokon), és a lélek fény felé emelkedését fejezik
ki. Ez az elképzelés Platónra vezethető vissza, és minden bizonnyal az ő
tanításának tudatos átvételéről van szó.
A
bonyolult asztronómiai számítások és a platonizmus meghatározó szerepe a
Mithras-hit teológiájában arra a következtetésre vezetett néhány kutatót, hogy
ez a vallás nem spontán fejlődés terméke, hanem egy görög műveltségű
filozófus-asztrológus dolgozhatta ki. Ez vagy Kis-Ázsiában történt a Kr. e. I.
században, vagy Rómában a Kr. u. I. században, a Mithras nevet
pedig
azért kapta a vallás, hogy minél ősibbnek és egzotikusabbnak lássék.
Hamarosan
megszületett a tudatos vallásalapítás társadalmi hátterének kidolgozása is. A
kereszténységgel ellentétben a Mithras-hit lojalitás-vallás volt, amely a
császári bürokrácia jórészt keleti származású tagjait, a fontos hatalmi
pozícióba került felszabadítottakat, s a birodalom minden részéből verbuvált
katonákat a római társadalomba integrál ta. (Hasonló szerepet töltött be az
ugyancsak tudatosan létrehozott Serapis-kultusz a hellenisztikus világban.)
Ezzel magyarázható, hogy a császári hatalom semmiféle akadályt nem gördített a
kultusz terjedése elé, jóllehet ez számára kulcsfontosságú rétegeket érintett.
A Mithras-kultusz csoportos vallás volt, amelyben a távolról származó rabszolgák,
felszabadítottak, katonák közösségre leltek. Az ilyen szerveződések valóban
csak a legteljesebb lojalitás jegyében kaphattak zöld utat, nem alaptalan tehát
a következtetés, hogy ez a kultusz a „cement” szerepét töltötte be a Caesariani
(császári clientela) körében.
Röviden
így foglalhatnók össze az utóbbi két évtized kutatási eredményeit, melyek egy
része még mindig inkább megalapozott hipotézis, mint kétségtelen tény. Ennek
oka elsősorban az írott források hiányában keresendő. A kultuszról alkotott
képünk alapvetően a szentélyekben fennmaradt ábrázolásokon, rövid feliratokon
alapul, a teológiai vagy liturgikus szövegek teljesen hiányoznak, és
mindezideig abban sem lehettünk biztosak, hogy ilyenek valaha is léteztek-e.
Egy új felfedezésnek köszönhetően erre a kérdésre már minden bizonnyal igen
lehet a válasz.
Az
új felfedezés – mint már oly sokszor az ókorkutatásban – egy Egyiptomból
származó papirusztöredék, amely még a század elején került a berlini múzeumba.
A tenyérnyi méretű, rossz állapotban lévő töredék mindkét oldalán görög szöveg
olvasható 10-10 sorban. Minthogy egyetlen ép mondat nem volt benne, a legutóbbi
időkig nem fordítottak figyelmet rá. Az elmúlt években azonban egy elszánt
kutató minden egyes szót alapos vizsgálat alá vetett, és ebből igen érdekes
következtetést vont le. A szöveg kérdéseket és válaszokat tartalmaz
(erei–kérdezi, lege–mondd). Közöttük a „nyomravezető” a ... hogyan lettél
oroszlán? kérdés, mely minden bizonnyal az oroszlán (leo) fokozatba való
beavatásra vonatkozik (ez a Mithras-vallás 4. fokozata).
Ezt
követően a kézirattöredék vizsgálója minden szót és kifejezést a
Mithras-kultusszal összefüggésben igyekezett értelmezni. A „bothros"
(gödör) arra a koporsó méretű gödörre utalhat, melynek nyomait a római Santa
Prisca alatti Mithraeumban leltek, és feltehetően a halál és újjászületés
eljátszásához tartozott. A „thermou kai psychrou” (forró és hideg) a tűz- és
vízpróbára, a „poton kai trophén” (ital és étel) a beavatottak étkezésére, a
vízre és kenyérre utalhat.
A
felsorolt példák mutatják, mily szerény az a fogódzó, melynek alapján a szöveg
tartalma és funkciója meghatározható. Arra végképp nem alkalmas, hogy a vallás
tanításáról valami újat megtudjunk. Arra vonatkozóan viszont bizonyosságot
jelent, hogy a beavatásra felkészítették a hívőket, és ennek ismeretei nemcsak
szóban hagyományozódtak, hanem írásban is rögzítve voltak. A töredék egy IV.
századi kódexből származhat, mivel mindkét oldalára van írva. Minthogy sok
hasonló, feldolgozatlan töredék van még a múzeumok gyűjteményeiben, és
bizonyára Egyiptom homokjában is, nem kell feladni a reményt, hogy előbb-utóbb
egy nagyobb terjedelmű szöveg fog hozzásegíteni a mithraizmus nyitott
kérdéseinek a megoldásához.
W.
M. Brashear: A Mithraic Catechism from Egypt. (Mithraikus katekizmus
Egyiptomból) Wien 1993.
Uő:
Ein mithraischer Katechismus aus Agypten in Berlin (Egy Egyiptomból származó
mithraikus katekizmus Berlinben) Antike Welt 24, 1993. 3–16. p.
Gesztelyi Tamás