Klió 1994/1.
3. évfolyam
KORA ÚJKOR
Alekszej
Mihajlovics cár
A
kutatók többsége az orosz történelemben a XVII. századot úgy tartja számon,
mint a Nagy Péter-i korszak szerves előzményét. Sz. F. Platonov szerint, ha abban
a században megjelent volna egy I. Péterhez hasonló személyiség, az átalakulás
korábban indult volna meg. Ezzel szemben egy szellemes, jószándékú, de igen
kevéssé gyakorlatias uralkodó került hatalomra. Alekszej Mihajlovicsot a
legtöbb történész rendkívüli személyiségként írja le, aki azonban nem tudta e
tehetségét érvényesíteni az államéletben.
A
szovjet történetírás könyvtárnyi publikációt hagyott hátra I. Péterről, míg
gyakorlatilag figyelmet sem fordított a második Romanovra. Kevés róla a kortársi
visszaemlékezés, azok is inkább külföldiektől származnak. Szerencsénkre ő maga
szívesen fogott tollat, még versírással is foglalkozott.
A
szakirodalom különböző születési dátumokat tart számon, de az udvari bejegyzés
szerint 1629. március l0-én született Mihail Fjodorovics és Jevdokija Lukjanova
Sztresnyeva harmadik gyermekeként. Már születése pillanatában nagyértékű
ajándékokkal halmozták el, s a cári család hagyományainak megfelelően szigorúan
óvták, még a legközelebbi családtagok is csak előzetes fürdő és imádság után,
testben és lélekben megtisztulva láthatták az újszülöttet. 1634 januárjától a
trónörökös szellemi fejlődésének határozott irányt szabtak nevelői, akik mély
vallásosságot ültettek belé, de nem lehet tudni, hogy a modem tudományokkal megismertették-e.
1642.
szeptember l-jén mutatták be az ifjú trónörököst a népnek, aki ekkortól részt
vett az udvari ünnepségeken apja oldalán. 1645. július 11-én, éppen névnapján,
Mihail Fjodorovics rosszul lett és július 13-ra meghalt, Jevdokija cárnő nem sokkal
élte túl férjét. Így az árván maradt Alekszej fejére tették a cári koronát 40
nappal apja halála után.
Az
első napokban az ifjú cár alig mutatkozott a nép előtt, csupán a külföldi
követeknek adott audienciát. A régi bojár arisztokráciából csak ketten bírták
bizalmát: Morozov és Trubeckoj, esetleg még az ifjú Szaltikov. Morozov
ellentmondásos személyiségének talán nagyobb a történeti irodalma, mint a cárnak.
Mindenesetre egyesítette magában a nyugati műveltségű embert és a zavaros
udvari intrikust.
Nagy
szerepet játszott a cár házasságkötésében is. Az uralkodó feleségét nyilvánosan
kívánta megválasztani, a származással nem törődve. Ám a cár apósa a hagyományok
szerint igen jelentős személy az udvari hierarchiában. Ezért Morozov nem akart
bárkit szerephez juttatni. Az ország egész területéről 200 szűz lányt hoztak
Moszkvába, akik közül hatot mutattak be a cárnak. Az uralkodó választása egy
földbirtokos lányára, Jeffimija Vszevolozsszkajára esett, ám a szóbeszéd
szerint Morozov – meg akarván akadályozni ezt a házasságot – bojárokat
bíztatott fel, akik úgy megtépték a lányt, hogy az a cár jelenlétében elájult.
Ekkor züllöttnek és megesettnek nyilvánították, és ezzel kútba esett a nősülés
terve. Morozov maga látott hozzá, hogy megfelelő feleséget találjon urának.
Választása egy szegény nemes, I. M. Miloszlavszkij lányára esett, aki korábban
a maga szedte gombát árulta a piacon.
Az
ifjú cár az Uszpenszkij székesegyházban látta meg először a
Miloszlavszkij-nővéreket, akik közül a szépséges Mariját megszerette és
hamarosan megházasodott. Az esküvő gyors és egyszerű volt, és rá 10 nappal az
50 éves Morozov a cárné húgát vette feleségül.
A
kormányzat hamarosan reformokba kezdett, az államháztartás bevételeinek
növelésére az egyenes adókat a közvetett adókkal váltották fel. A szóbeszéd
Morozovot okolta a gazdasági nehézségekért, ezért az a cár javaslatára egy
időre háttérbe vonult.
1648
drámai eseményei, majd amikor megkezdődött a háború Lengyelország ellen Ukrajna
birtoklásáért, s az 1654–55-6s évek utazásai a Baltikumba, arra a ösztönözték a
cárt, hogy kezébe vegye az irányítást. Meggyőződése volt, hogy Oroszország
szükségszerű, igazságos háborút vív.
Nem
avatkozott bele a hadi eseményekbe, szeme előtt zajlott le a rigai katasztrófa,
feladatának mégis a morális cselekvést tartotta. A lengyel háború alatt írt
feljegyzéseiben a hadi eseményekről elmélkedett. Tábornokainak előírta, hogy a
lehető legkisebb veszteséggel harcoljanak. A meghódított városokban Alekszej
Mihajlovics nem sürgette a bíróságok felállítását, tisztelte a helyi
tradíciókat. Mogiljov városlakóinak megengedte szokásaik, ruházatuk
megtartását. Szmolenszkbe pedig kétszer is elment, hogy elejét vegye a
pogromoknak.
A
cár cselekedeteinek egyik lényeges mozgatója volt mély vallásossága. Mint az
egyházi irodalom kiváló ismerője, nagy érdeklődést mutatott a bizánci
szertartások iránt. Még akkor is részt vett ezeken, amikor beteg volt. Vonzotta
az aszkézis is, de nem babonából, mint sok orosz embert, és nem fellengzősen.
Ez a vallásosság azonban nem nyomta el a nyugat-európai kultúra iránti
érdeklődését. Alekszej Mihajlovics nem tartotta a pravoszlávia elárulásának, ha
az udvarban hasznos és kellemes újításokat vezet be, pl. lengyel ízlés szerint
bútoroztatta be egyik palotáját, külföldről újságokat hozatott és gyermekeit
lengyelül és latinul taníttatta. Uralkodása végén viszont már üldözte az
európai szokásokat.
A
XVII. század elején az orosz cár birodalma még nem volt egységes, csak az 50-es
években állították helyre az önkényuralmat és vehette fel a cár a nagy-, kis-,
fehéroroszországi címet. Ennek elérésében nagy segítségére volt az a
tulajdonsága, hogy jól választott az őt körülvevők közül, és okos, tehetséges
embereket állított maga mellé.
A
bojárréteg, bár számszerűleg nőtt, de a cári hatalom kiteljesedésével
elveszítette politikai szerepét. A cár szerette – a hivatali rendszer
kikerülésével – közvetlenül maga intézni az ügyeket, rengeteg levél érkezett
személyesen hozzá a visszaélések miatt. Így létrehozta a titkos ügyek
hivatalát, amelyet jelentős funkciókkal és teljhatalommal ruházott fel. Bár a
szervezet a cár nevében tevékenykedett, ő maga is átnézte a panaszokat. A jogot
nem ismerte, azt tartotta, hogy a legfőbb jog az ő személyes akarata és kegye.
A
cári becsület politikai súlya különösen megmutatkozott a trónkövetelőkkel
vívott harcban. Az orosz diplomácia mindenre kész volt, hogy a trónért küzdőket
eltávolítsa külföldi támogatóiktól. Konstantinápolyban jelentkezett ui. két
trónkövetelő; az egyik a cárevicsnek, Dmitrij Ivanovicsnak adta ki magát – ő az
első Áldimitrij –, a másik Vaszilij Sujszkij fiaként jelent meg. A külföldi
követekre a cár egy fogadáson próbált ráijeszteni.
Sok
tény utal arra, hogy Alekszej Mihajlovics politikai ideálja Rettegett Iván
volt, számos más Romanovot is vonzott uralmával. Pedig elképzelni sem lehetne
eltérőbb egyéniségeket, ám mint önkényuralkodót követendő példának tartotta
Alekszej Mihajlovics. Az anarchiát követően ui. meggyengült a cári hatalom és
csak 1654. július 1-jén sikerült megerősíteni. Ellentétben IV. Ivánnal,
Alekszej Mihajlovics kész volt hatalmát megosztani a bojár dumával, ha az
elismeri önkényuralmát. A külföldieket meglepte ez a magatartás, hiszen Európa
XIV. Lajos korát élte ekkor. Az uralkodó finom változtatásokat hozott a
távolságtartó udvari etikettben is. Összességében ugyanazokat a célokat tűzte
maga elé, mint Rettegett Iván, de az elérésükhöz más eszközöket keresett, és
úgy gondolta, ezek nem csorbítják cári tekintélyét. Az igazsághoz hozzá
tartozik azonban az is, hogy kegyetlen kivégzésekre is sor került a parasztok
és városi lakosok körében, pl. Arzamaszban 11 000 embert végeztek ki a
parasztfelkelést követően.
Alekszej
Mihajlovics politikai rendszerének alapját kompromisszumkészsége képezte. Ezt
bizonyítja a titkos tanács és a bojári duma együttlétezése, vagy az Ukrajnáért
vívott harc és a lengyelekkel kötött kompromisszum együttese. Számos orosz
történész szkeptikus volt a cárt illetően, hibájául rótták fel passzivitását, a
megfontolt politikai átalakítási program hiányát, a nehézségektől való
félelmét. Jellembeli hiányosságait fel lehet sorolni, de nem lehet nem
elismerni uralkodói szisztémáját, műveltségét, olvasottságát.
Alekszej
Mihajlovics életének minden napja a szokásos rendben zajlott. Reggel
imádkozott, délelőtt tárgyalt, majd egyedül megebédelt – az étkezésben
visszafogott volt, bár egy átlagos hétköznapon is hetven féle ételből
válogathatott, amelyeket a mérgezés veszélye miatt sorra megkóstoltak a tálalás
előtt. Ebéd után lepihent vagy vadászott. Az estéket családja körében töltötte.
1676.
január 26-án négy órakor érte a halál. Megérezve a halál közeledtét, áldását
adta fiára, Fjodorra, megparancsolta, hogy engedjék ki a börtönből az
elítélteket, a száműzötteket bocsássák szabadon, kifizette a szolgákat. Majd
megáldozott és felvette az utolsó kenetet.
A
formálódó abszolutizmus alapját 1660–1720 között rakták le, s ebben a
folyamatban Alekszej Mihajlovics jelentős szerepet játszott.
Ju.
A. Szorokin: Alekszej Mihajlovics. Voproszi Isztorii, 1992, 4–5. 73–90 p.
Czövek István