Klió 1994/1.
3. évfolyam
KORA ÚJKOR
Az ördög elvette
az eszét! (Az 1648. évi moszkvai felkelés)
A
tanulmány azt vizsgálja, miért, s hogyan változott súlyos véráldozatokba torkolló
eseménnyé az 1648. június l-jei békés moszkvai gyülekezés. A tömeg panaszokat
tartalmazó beadványt akart átnyújtani a cárnak, Alekszej Mihajlovics
Romanovnak, az uralkodó azonban nem vette azt át. A békés kérvényezők
vérszomjas tömeggé változtak, felégették fél Moszkvát, százak, ezrek égtek el,
az uralkodó bojár-klikket elsöpörték, és még nem is esett szó a megtorlás során
elpusztultakról. A cikk írója úgy véli, itt többről volt szó, mint egy petíció
visszautasításáról; az elfogadott, megszokott politikai kultúra ütközött össze
egy új, keletkezőben lévő bürokratikus kultúrával. Azzal, hogy a cár
visszautasította a petíciót, saját tekintélyét, hatalmát ásta alá.
A
XVII. század közepéig ugyanis meglehetős en egységes, a társadalom minden
rétege által elfogadott politikai kultúra volt érvényben, s szabályozta, miben
hisznek, mit várnak el az emberek a politikától. Az orosz cár legitimitását
gondosan kidolgozott politikai-vallási ideológia támasztotta alá, amely
megszentelt szövetségben egyesítette a cárt és népét. Ez a politikai kultúra
személyes kapcsolatokon és isteni kegyelmen nyugodott. Az 1600-as évek közepén
azonban sok minden megváltozott: a gyorsan terjeszkedő állam valami egészen
más, személytelen, bürokratikus politikai kultúrát kezdett kialakítani.
Alekszej
Mihajlovics cár politikája és módszerei kétértelműeknek látszhattak ebben az
időszakban, mert a régi és az új elveket egyidejűleg alkalmazták. A nép azonban
ragaszkodott a hagyományos felfogáshoz mindaddig, amíg csak hihetett a jóságos,
kegyelmes cárban. Az 1648-as véres felkelés tulajdonképpen a régi és az új
politikai kultúra összecsapása volt. A XVII. századi moszkvai felkelések,
kezdve a század eleji „zavaros időszak” lázadásaival, egészen az 1682-es és
1698-as sztreleclázadásokig, ugyanazokat a gondokat fejezték ki: aggodalmat a
növekvő bürokratizmus, a burjánzó korrupció, a cárral való kapcsolat
elvesztése, és a vallási normák és ősi szokások megszegése miatt. Az 1648-as
felkelés azonban kritikus időpontban érte a moszkvai államépítés folyamatát. A
Romanov-állam a század első felében gyorsan terjeszkedett, a születő
hivatalnoki gárda a szabályok, törvények, tilalmak mindenre kiterjedő
hálózatával éppen hatalmának megerősítésén fáradozott, a nép azonban régi
világa elvesztése miatt, növekvő kétségbeeséssel válaszolt. Az 1648-as felkelés
leverése után a kormány új törvénykönyvet bocsátott ki, az 1649. évi
Ulozsenyijet. Ez alapszabály-gyűjteménye maradt Oroszországnak a XIX. századig.
Ettől kezdve a lázadások már egészen más helyzetben fordultak elő, hiszen az
abszolutista, beavatkozásra hajlamos állam most már megalapozott, kodifikált
jogra támaszkodott. 1648-ban viszont a megszokott módszerek már nem
érvényesülhettek, az új rend viszont még nem erősödött meg.
Az
1648-as moszkvai felkelést a történészek különféleképpen ítélték meg. A
marxisták az osztályküzdelmek intenzitására hívták fel a figyelmet, a szlavofil
vitázók inkább az orosz nép „naiv monarchizmusát”, megingathatatlan
cártiszteletét emlegették. Általában mindannyian úgy kezelték az eseményeket,
mint a népi elégedetlenség spontán kitörését, és kevesen próbálták feltárni a
felkelés valóságos körülményeit, logikáját, tudatosságát, határozott
szándékait.
A
lázadás előzményei jóval korábbra nyúlnak vissza. Már a XVI. század vége óta követelték
a kisnemesi földtulajdonosok, hogy töröljék el a szökött parasztok felkutatását
korlátozó törvényt, illetve tiltsák meg a nagy földesuraknak a parasztok
elrablását, elcsábítását. Hasonlóan régi panaszaik voltak a városiaknak, hogy
egyes körzetekben a kézművesek, boltosok adómentességet s ezzel igazságtalan
előnyöket élveztek. Növelte az elégedetlenséget, hogy a cár sógora és fő
tanácsadója, Borisz Morozov, az államkincstár és a főhivatalnokok javára, a kis
adófizetőket sújtó takarékossági intézkedéseket vezetett be, A
költségvetés-csökkentő politika jegyében ugyanekkor visszatartották a katonák,
sztrelecek által várt pénzadományokat. 1646-ban Nazarij Hrisztyi, gazdag
kereskedő-főhivatalnok, súlyos közvetett adókat vezetett be. Gyűlölt népnyúzó
volt Plescsejev főhivatalnok, Morozov barátja is.
A
kérvényezők először békésen át akarták nyújtani a cárnak panaszos levelüket, ám
az uralkodót kísérő sztrelecek lövésekkel szétkergették őket. Az átadást újra
meg újra megkísérlő tömeg előtt végül be akarták zárni a Kreml kapuit, mivel
azonban ez már lehetetlen volt, Morozov parancsot adott a sztreleceknek,
tisztítsák meg a Kreml-teret a tömegektől. A katonák azonban nem voltak
hajlandók a népre lőni a zsarnok Plescsejev érdekében, s csatlakoztak a
felkelőkhöz. A cár most már személyesen próbálta lecsillapítani őket, de azok
Morozov és társai fejét követelték. Egyidejűleg betörtek a bojárok, gazdag
kereskedők, gyűlölt hivatalnokok otthonaiba, s törtek-zúztak. Hrisztyit
megtalálták, s agyonverték. Kirabolták Morozov, Plescsejev, Trakanyotov és más
gazdagok házait. A megrettent cár ekkor kiadta a tömegnek Plescsejevet, „akit
fejszével darabokra vágtak, mint a halat”. Ugyanekkor mindenfelé tüzek
lobbantak fel a városban, és Moszkvának több mint a fele porig égett. A tömeg
továbbra is követelte a főbűnösök megbüntetését. Trakanyotovot le is fejezték.
Végül Morozovot erős katonai őrizettel száműzetésbe küldte a cár, és megígérte,
családja tagjai közül senki sem visel ezután hivatalt. Új tisztviselőket
nevezett ki, a korábban hatalmas bojárok messze vidéken találták magukat, a
városok adóit csökkentették, a köznemesi lovasság és a sztrelecek elmaradt
zsoldját kifizették, a szolgáló nemeseknek földeket osztottak, Morozov és
társai vagyonát szétosztották. Összehívták az egyházi vezetők és bojárok
gyűlését (zemszkij szobor), melybe a köznemesség, a kereskedők és a vidéki
városok is elküldhették képviselőiket. A második ilyen gyűlésről indult ki az
új törvénykönyv megalkotása. Ebben eltörölték a jobbágyok felkutatását korlátozó
törvényt, s az egyes városi körzetek kivételezett adómentességét.
A
felkelők tehát látszólag győztek. Hamarosan elkövetkezett azonban a megtorlás,
a kivégzések, bebörtönzések. Morozov már az év őszén visszatérhetett, s ott
folytatta, ahol abbahagyta.
A
moszkvai társadalmat nemcsak a nem mindig tudományos színvonalú szlavofil
mozgalom képviselői mondták istenfélő, jámbor népnek, amelyet egyesít Isten, és
földi képviselőjének, a cárnak szolgálata, hanem maguk a moszkvai dokumentumok
is ezt a képet rajzolják elénk; a vallásos áhítat elválaszthatatlanul
összefonódott a politikai lojalitással és engedelmességgel az orosz lélekben. A
cárt Isten választotta és emelte kiemelkedő helyzetébe. Hivatalával viszont ő
maga is elfogadta magára nézve kötelezőnek, hogy istenfélően, alázattal és
igazságosan uralkodik óhitű népe fölött. Minden fennmaradt forrás ezt a
felfogást tükrözi: a cárnak úgy kell uralkodnia népe fölött, mint a pásztornak
a nyája fölött, mint szigorú, de jóságos atyának gyermekei fölött. A beadványok
mind közvetlenül a cárnak szólnak.
Az
1648. évi felkelők magatartása bizonyítja, hogy mindez nem csupán formaság
volt, hanem az embereket átható, bennük élő felfogás. A kérvényezők ismételten
megkülönböztették a jó cárt és gonosz tanácsadóit.
Ez
azt jelenti, hogy ragaszkodtak a paternalista monarchia rendszeréhez, vagy
talán azt, nem volt más elképzelhető alternatíva. A tömeg viselkedésének
üzenete kettős értelmű: lojalitást tartalmazott és fenyegetést. Ugyanazok az
ideológiai szólamok szolgálhatták a társadalmi összetartozást és harmóniát, de
felforgató elemmé válhattak, s maga a cár ellen fordulhattak, ha a cár
ellenében kellett helyreállítani a megbomlott isteni rendet.
A
lázadók csak akkor ébredtek rá, hogy nemcsak a gonosz tanácsadók hibáztathatók,
amikor maga a cár utasította vissza a kérelem elfogadását. A felkelés ekkor
tört ki. A felkelők követeléseiben ekkor már benne volt a fenyegetés: ha nem
teljesíti a cár az ígéreteit, kényszeríteni fogják. Ez azt bizonyítja, hiba az
orosz népet naiv monarchistának tartani, amely feltétlenül lojális a cárhoz.
Amint a cár viselkedése eltért a nép által elképzelt isteni protektor
viselkedésétől, azonnal felmerül t a kulturális készletből az ellenkező előjelű
bibliai kép a gonosz cárról, a tirannusról. A lázadást követő kivégzések
bírósági iratai is azt bizonyítják: a lázadók bírálták a cárt, egyikük
megjegyezte: az ördög elvette az eszét, a cár ostoba. Érdekes viszont, hogy
maga az a felfogás, hogy a fennálló isteni rend szent és megdönthetetlen,
legitimálta a moszkvai lázadók szemében akár annak lehetőségét is, hogy
megdöntsék a cár hatalmát, ha az megsérti az isten teremtette rendet. A
tiltakozók tehát magával az ortodox politikai kultúra tételével támasztották
alá a cárt illető bírálatukat. Hogy a hagyományok ereje valóban a felkelők
mellett szól, azt a cár és környezete is felismerhette, ezt bizonyítja, hogy
bár számos sztrelecet és városi lakost kivégeztek, börtönbe vetettek, száműztek
a megtorlás idején, az iratok egy szóval sem említik a felkelésben való részvételt,
hanem koholt vádak alapján szerencsejátékért, illegális dohány- vagy
vodkaárusításért ítélték el őket.
A
lázadás konkrétan a korrupció, a vesztegetés, a kényszerajándékozás. a súlyos
adózás, erőszak, és bizonyos új, külföldi szokások bevezetése miatt tört ki. A
háttérben azonban ott volt az is, hogy az állam ez idő tájt kezdett beavatkozni
az emberek életébe; szabályozták a szerencsejátékokat, a szeszfőzést,
megtiltották, hogy megjegyzéseket tegyenek a cárra. Más rendelkezések
igyekeztek megkötni a társadalom vándorló elemeit, a csavargókat, vándor
énekeseket, a szabadkozákokat, hogy mindenki tartozzék bele bizonyos társadalmi
rétegbe (adófizető kategóriába), a parasztok, városiak és katonák rétegébe, s
ezzel megszilárduljon a társadalmi rend. Ezt a célt szolgálta az 1649-es
törvénykönyv szökött jobbágyok korlátlan felkutatására vonatkozó rendelkezése
is, amely teljes röghöz kötöttséget eredményezett Oroszországban. Igaz viszont,
hogy ugyanakkor, amikor az állam mindenkit be akart gyömöszölni meghatározott
társadalmi kategóriákba, ugyanekkor új társadalmi rétegek is keletkeztek: a
parasztság köréből is soroztak be katonákat, s új, nem nemesi származású
hivatalnoki réteg jött létre. Ezzel együtt új törvények, személytelen,
bürokratikus szabályozás léptek életbe. A szabályokat nagy tömegben
kinyomtatták, hogy minél több helyre eljuttathassák. Az elszemélytelenedés
csökkentésére a 1648-as kérelmezők azt kérték, a helyi, és ismerős bírák
foglalkozzanak az ügyeikkel, s töröljék el a bojárbürokráciát. A peticionisták
a cár közelébe akartak jutni, hogy személyesen vele tárgyalhassanak.
Érdekes
a kérelmezők szándékának változása az idők folyamán. Eleinte azt kívánták, a
cár nevezzen ki istenfélő embereket, akik erkölcsi tisztasággal ítélkeznek.
Amikor ez nem vált be, azt kérték, helyből, ismerős körből választhassák meg
elöljáróikat, s amikor egy évtizedig nem kaptak választ a Kremlből, akkor
váltottak át, s most már azt akarták, hogy törvényi úton szabályozzák a cári
hivatalnokok ténykedését. Erre a kérésre akkor jutottak el tehát, amikor a
hagyományos normák már nem voltak megfelelők. Az új törvénykönyv megtiltotta,
hogy a kérvényeket a cárnak nyújtsák be. A személyes közbenjárás ideje tehát
lejárt, és eljött a törvénykönyv és a tisztviselők kora.
Az
ismertetés végére ide kívánkozik két megjegyzés. 1. A szakirodalomban eddig
úgyszólván csak a nép szörnyű elnyomásáról és a feldühödött orosz nép spontán
rémtetteiről olvashattunk a felkelések kapcsán. Ez az új szemléletű cikk arra
hívja fel a figyelmet, hogy a XVII. század közepén Oroszországban
tulajdonképpen valami új kezdődött a politikai kultúrában, s hogy itt, Európa
keleti végein is felmerült – ha kevesebb tudatossággal is, mint Nyugaton – a
zsarnok ellen fordulás jogosultságának gondolata. 2. Az oroszországi
állapotokat igen jól ismerő, s korabeli dokumentumok alapján dolgozó amerikai
szerző igen sokszor használja tanulmányában a dzsentri szót (gentry, provincial
gentry, the gentry cavalry militia, provincial gentryservitors). Ez a fogalom
a történeti szakirodalomban nem használatos az orosz társadalomra vonatkozóan:
szolgáló nemest, vidéki szolgáló nemest szerencsésebb lett volna írni.
Valerie
A. Kivelson: The Devil Stole His Mind: the Tsar and the 1648 Moscow Uprising
(Az ördög elvette az eszét: a cár és az 1648·as moszkvai felkelés) The American
Historical Review, 98. évf., 3. szám, 1993. június, 733–756.p.
Fodor Mihályné