Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XIX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
A katolikus
egyház a független Amerikában
Kétféleképpen
lehet latin-amerikai egyháztörténetet írni, mondja Enrique Dussel. Pápák, püspökök,
nagy katedrálisok történeteként, vagy – s Dussel ilyen történetírást javasol –
a szegények, a misszionáriusok, az üldözöttek, a nép történetét és
felszabadításának törekvéseit kell megírni. E kettős felfogás jelen volt
1987-ben a Szegeden e témában rendezett nemzetközi latin-amerikanista
kongresszus előadásain is, ám a négy kötetes kongresszusi anyag (Iglesia,
Religión, y Sociedad en la Historia Latinoamericana. Szeged, 1989, T. I–IV.
Editor Ádám Anderle) éppen a mérlegkészítéssel, a fehér foltok feltérképezésével
ösztönözte az egyház- és vallástörténeti kutatásokat, s elmondhatjuk, hogy Martínez könyve már a kongresszus
ösztönözte válasz. A Dussel féle felfogáshoz képest Martínez persze hagyományos
felfogásban tárgyalja témáját: az állam és egyház, az egyház és politika
viszonya alkotják munkájának fő koordinátáit. Összefoglaló munka, amelynek
különösen a XIX. század első feléről írott fejezetei jelentenek újdonságot.
Egyikfő szempontja a Vatikán viszonya a spanyol-amerikai történésekhez. A Szentszék
álláspontja meglehetősen bizonytalan: a semlegesség és spanyolpártiság közt
ingadozik a függetlenségi háború éveiben (1808–1824), ám vannak pillanatok,
amikor a függetlenségi tábor felé is tapogatózó lépéseket tesz. Magatartása
tükrözi a spanyol-amerikai egyház kettősségét.
Ami
viszont meglepő az olvasónak: a katolikus egyházi személyiségek nagy aránya a
függetlenségi háborúban – katonai vezetőként is. Mindenesetre a Szentszék
spanyolszimpátiája erősebb, s ez igen nehéz helyzet elé állítja a latin-amerikai
egyházfőket is. A könyv feltárja, hogy taktikai megfontolásokból VII. Pius és
XII. Leó milyen gyakran reagáltak tévesen e háborús periódusban a spanyolok
melletti kiállásukkal.
Martínez
szerint a függetlenségi háború egyfajta vallásháborúként is felfogható, ahol a
spanyol-etatista egyházi hierarchia és a népi-katolikus törekvések, valamint a
hazai kreol alsópapság is szembe került egymással. A „Vallás, Egység,
Függetlenség” jelszavai motiválták a harcolókat. A hangsúlyok és arányok persze
régiónként eltérőek, figyelmeztet a szerző: Peruban például a klérus erősen
"ellenforradalmi" (és fehér), Mexikóban, Ecuadorban viszont
függetlenségpárti. .
A
függetlenné vált államok viszonya a katolikus egyházhoz egyértelmű: a kreol
(fehér) uralkodó elitek által szervezett új államok igyekeznének a gyarmati
Patronátus intézményét fenntartani, hogy az egyház ügyeibe beavatkozhassanak,
jövedelmeihez hozzájussanak,
A
század első felének legtöbb alkotmányában helyet kapott a katolicizmus, mint
deklarált államvallás.
Martínez
figyelmeztet az egyes országok társadalma elemzésének fontosságára. Kolumbia
példáját mutatja be, ahol úgy látja, az indián lakosság az egyház befolyása
alatt áll, a volt (néger) rabszolgakörzetekben a katolikus hit csak felszínes
máz; a fehér (spanyol) kis- és középparasztságot viszont a klérus nem tudja
befolyásolni. Az uralkodó körök a rend egyik pilléreként fordulnak az
egyházhoz. Ezért fogalmazódik meg a kortársaknál is, hogy Amerikában
„klerikális forradalom” zajlott le. Mindenesetre, a katolikus egyház szervezete
a XIX. század elején elszakította spanyol kötelékeit, s az első harmad után, a
Szentszék aktivitását is tapasztalva kezdődhetett el a spanyol-amerikai egyház
„romanizálása” – szembeszállva az egyházat ellenőrizni akaró új állami törekvésekkel.
A meglepő az – sajnos csak illusztratív adatokat közöl a szerző –, hogy a
katolikus papok száma milyen kevés a XIX. század első felében: az egész
kontinensen alig lehet 4000-nél több.
A
könyv külön vizsgálja a paraguayi kivételt, ahol dr. J. G. Francia hosszú
diktatúrája (1814–1840) alatt a katolikus egyház szervezetét szétzúzták,
miközben a diktátor, mint valamiféle pápa, továbbra is beszedte a gyarmati kor
egyházi jövedelmeit.
Martínez
könyvének legterjedelmesebb részében a század második harmadában megerősödő
liberális politikák és az egyház küzdelmét mutatja be. A liberális kormányok a
katolikus egyházban látták az elmaradottság egyik legfőbb intézményes okát.
Ezeket a liberális politikai platformokat protestáns szimpátia és az ilyen
bevándorlás szorgalmazása, USA és angol rokonszenv és ezek utánzása jellemzi.
Martínez hangsúlyozza: a klérus elleni heves – liberális – kontinentális
támadás az, ami az eddig meglehetősen renitenskedő egyházfőket végleg Róma felé
fordítja, védelmet várva a Vatikántól. Az egyház–állam szétválasztása a fő
jelszó, de az anarchikus, szétesett, eladósodott liberális kormányok elsősorban
az egyház vagyonát és oktatási monopóliumát akarják szétzúzni, kiűzve ismét a
szerzetesrendeket a déli Amerikából.
E
liberális periódus meglehetősen véres történelmet produkált Spanyol-Amerikában,
s a katolikusokat ultramontán álláspont felé taszította, felerősítve a
monarchia iránti nosztalgiákat. A könyv részletesebben a mexikói esetet
tárgyalja, ahol az európai hatalmak Habsburg Miksa császárrá koronázásával
igyekeztek e véres zűrzavarban rendet tenni. A dráma az, mondja a szerző, hogy
Miksa liberális politikus volt, akinek a konzervatív katolikus és világi
támogatókkal kellett volna a liberális Juarez ellen frontot szerveznie. Miksa ezért
maradt egyedül és kellett meghalnia.
E
második periódusban is a kivétel érdekes. A könyv bemutatja Ecuadort, ahol
1859–1875 között „teokratikus” állam született García Moreno diktatúrájával. A
szélsőségesen katolikus egyetemi tanár–diktátor országa modernizációját a
XVI–XVII. századi spanyol jezsuiták (Juan de Mariana és Francisco Suarez)
államelméletére alapozva látja megvalósíthatónak. „Hit és Rend” a fő jelszavai,
s úgy látja, hogy a katolikus egyház segítségével lehet a nemzeti egységet
újjászervezni szétesett országában. E „szuperkatolicizmus” persze terhes a
Vatikán számára is, mert egyházi reformjai a klérus korrupcióját és
tudatlanságát is fel akarják számolni.
A
könyv szerzője úgy látja, hogy a legkiegyensúlyozottabb viszony – „modus
vivendi” – Argentínában alakult ki egyház és állam között, ahol az állam a
pampák indiánjai között engedélyezi a missziós tevékenységet is.
A
könyv utolsó részében a XIX. század utolsó harmadának történéseit tekinti át a
szerző. Bemutatja a politikai katolicizmuson belül kialakuló irányzatokat – az
„ultramontanismo”-tól a liberális katolikusokig –, s viszonylag nagy helyet
szentel a századvég katolikus fordulatának, s különösen XIII. Leo
tevékenységének. Az új katolikus politika – „keresztény demokrácia”, szociális
politika stb. – latin-amerikai bemutatása azonban igen vázlatos, ahogy a
pozitivizmus ihlette új kormánypolitikák és a katolikus egyház viszonya is
csupán jelzésszerű. Nagy teret szentel viszont Porfirio Diaz mexiköi diktátor
(1874–1910) egyházpolitikájának, amelyet a diszkrét együttmú1cödés vonásai
jellemeztek, s jelzésszerűen említi a katolikus munkásszervezetek, a katolikus
akció, a katolikus politikai pártok megszületését.
Fontos,
átfogó szintézis kísérlet Martínez könyve. Hiányosságai elsősorban az e
témakörök kutatásaiban meglévő fehér foltokra utalnak. Teljesen hiányzik a népi
vallásosság különböző formáinak tárgyalása; a szabadkőművesség és az egyház
viszonya alig néhány utalásra szorítkozik csupán. A spanyol szerző nem tartja
fontosnak azt sem, hogy Brazíliát beemelje vizsgálódásának látókörébe. Csak
utalásokat találunk a „nagy felszabadítók” – Bolívar, San Martín, Sucre, O.
Higgins – valláshoz, egyházhoz való viszonyáról (a szerző jelzi az ilyen
kutatások hiányát), stb. Mindenesetre, s éppen e hiányokkal együtt, jelzi Rosa
María Martínez de Condes, meddig jutottak el a kutatások, s hol, milyen teendők
várnak még a történettudományra. Azt, hogy könyve siker, jelzi az is, hogy a
megjelenés évében három kiadást ért meg.
Rosa
María Martíhez de Codes: La Iglesia Católica en la América Independiente. Siglo
XIX. (A katolikus egyház a független Amerikában) Madrid, 1992. 3. kiadás
Anderle Ádám