Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
Átalakuló
metropolis. New York a századfordulón
Az
utóbbi évek egyik legérdekesebb összehasonlító várostörténeti kutatásai
programjának gyümölcse a Budapest és New York (Tanulmányok a nagyvárosi átalakulásról,
1870-1930) című tanulmánygyűjtemény. A nyolcvanas évek derekán amerikai és
magyar történészek közös elhatározása nyomán indultak meg a párhuzamos
kutatások a két nagyváros XIX. század végi, XX. század eleji múltjának
többirányú feltárására. Nagyjából azonos kérdések álltak a várospolitika, a
városi tér és a társadalom kapcsolatának alakulását vizsgáló, vagy a tömeg- és
az elitkultúra fő tendenciáit megvilágító New York-i és budapesti vizsgálatok
homlokterében. A két igencsak eltérő város összehasonlíthatóságának éppen az
egyeztetett tárgy és vizsgálati szempontok teremtették meg az alapját. Az
1988-ban Budapesten megrendezett konferencián 33 referátum vitájára került sor.
A viták tanulságai alapján véglegesített 14 legfontosabb előadás tanulmányváltozata
képezi a kötet gerincét. Ismertetésünkben kizárólag az amerikai metropolisszal
foglalkozó tanulmányokra térünk ki, s csak mellékesen említjük meg, hogy a
budapesti fejezetek L. Nagy Zsuzsa, Hanák
Péter, Lackó Miklós, Forgács Éva, Buzinkay Géza, Teplán István és Gyáni Gábor tollából valók.
1870
és 1930 között New York méretei megsokszorozódtak: területe hétszeresére nőtt,
népessége másfél millióról 7 millióra emelkedett. A területi gyarapodás nyomán
Manhattan egyesült Brooklynnal, Queens-szel, Bronx-szal és Staten Island-del
(1898). A hallatlanul gyors ütemű, a világ 5-6 évtizede legnépesebb nagyvárosát
szülő demográfiai növekedés oka (a területi expanzió mellett), hogy New York az
amerikai bevándorlás kapuja: ide érkeznek az európai emigránsok milliói, és
közülük sokan itt is állapodnak meg rövidebb-hosszabb időre. Ebből fakad a
város hihetetlen etnikai, nyelvi és kulturális sokszínűsége, heterogén
arculata. David C. Hammack ennek az
etnikai kevertségnek a fényében tekinti át a New York-i várospolitika
alakulását. A XIX. század derekának még alapvetöen kereskedővárosából a század
végére az Egyesült Államok egyik ipari centruma lett. Majd fokozatosan
létrejött New York központi helye az ország közlekedési és kommunikációs
hálózatában. A New York-i ipar sajátossága, hogy benne nem a mamutvállalati
forma, hanem a kisebb vállalatok sokasága dominált. A város gazdasági elitje,
ennek megfelelően, 1890-ig főleg nagykereskedőkből, vasúti vállalkozókból,
nemzetközi bankemberekből, tőzsdei ügynökökből állt. 1898-at követően megnőtt
az ipari vállalkozók súlya, valamint az országos jelentőségű ipari konszernek
menedzsereinek a szerepe. Mindamellett ez a vagyoni elit New York-ban nem vált
egységes, politikai érdekszövetséget képező felső réteggé. A helyi ipari tőke
nem képviseltette magát a legvagyonosabbak között, s magára a gazdasági elitre
– a politikához fűződő viszonyát illetően – a széttagoltság, az individuális
érdekérvényesítés általános stratégiája volt jellemző.
A
várospolitika alakulását döntően befolyásolta annak mélyen demokratikus
mechanizmusa: a férfiak általános választójoga, s ehhez járult a szinte
hiánytalan politikai aktivitás (a választásra jogosultak több mint 90
százalékos részvétele a választásokon). A választott politikai tisztségviselőknek
lépten-nyomon tekintettel kellett lenniük választóik igényeire. Ezért a
választók társadalmának folytonos átalakulása szabta meg az aktuális politikai
irányvonalat. Mindebben az etnikai-felekezeti struktúra radikális
módosulásainak kell nagy jelentőséget tulajdonítani. Az 1880-as években a város
jellegadó népessége katolikus írekből és a nagyjából felerészben katolikus
németekből állt; ők alkották a többséget. A századfordulón jelentős számú
kelet-európai, közöttük nagyszámú orosz és lengyel zsidó növelte a város
lélekszámát. Századunk harmincas éveiben mindez kiegészült katolikus
olaszokkal, s ugyanakkor a népesség egynegyede zsidókból került ki. A
bevándorlók felekezeti sajátosságai folytán erre az időre a katolikusok
kerültek kisebbségbe (a népesség egyharmada), a protestánsok lettek a többség.
A századforduló évtizedeiben a demokrata párti Tamanny Hall tartotta kezében a
város politikai irányítását, ugyanakkor ez a szüntelenül átalakuló és politikai
jogokkal felruházott városi közösség meghiúsította valamiféle stabil,
konszolidált politikai kurzus berendezkedését. Vonzó ígéretekkel meg lehetett
nyerni egy alkalomra a polgármesteri választásokat, de igen keveseknek sikerült
e pozíciót tartósan megőrizni. A politika – helyi, városi szinten – legalább
annyira versenyszerű mechanizmusok szerint alakult, mint amilyen maga a piac a
termelés világában. Egyszersmind számos, egymástól elváló színtere is volt a
politikai életnek: városi, állami és föderális. A város nem élvezett túl tág
autonómiát, New York Állam törvényhozása fontos ügyekben (adózás,
hitelpolitika) szólhatott bele a város életébe. S ehhez járult a szövetségi
állam intervencionizmusa. Külön kérdés: ki finanszírozza azokat a nagyszabású
infrastrukturális beruházásokat, ki hozza meg a velük kapcsolatos döntéseket,
melyek révén New York különösen kivívta magának a világ csodálatát.
Egy
ilyen „közintézmény”, a New York-i Central Park társadalomtörténetéről szól Elisabeth Backmar és Roy Rosenzweig tanulmánya. Az 1850-es évtizedben merült föl az
igény, hogy New York-ban létesüljön egy, az európai nagyvárosokéhoz hasonló,
nyilvános park. Kezdettől viták kereszttüzében állt a park nyilvános jellege, a
nyilvánosság fogalmának jelentése. Manhattan keleti és nyugati felének
ingatlantulajdonosai versengtek egymással a park színhelyének kijelöléséért.
Amikor 1856-ban eldőlt, hogy a Central Park az ötödik és a nyolcadik sugárút
közötti nyugati oldalon lesz, újabb vita tárgyát képezte: ki igazgassa a
létrehozandó intézményt. Végül a republikánus állami vezetés nyerte meg a
csatát a demokrata párti városi vezetéssel szemben. Ennek fontos következménye:
egy általuk dédelgetett nyilvánosság-fogalom, a köznek paternalista tartalmú
értelmezése vált irányadóvá a Central Park kialakítása során. A park tervezői
és első főfelügyelője, Calvert Vaux, valamint az utóbbi tisztet kezdetben
ellátó Frederick Law Olmsted, úgy
gondolták: a közpark hivatása, hogy oázist képezzen a nyüzsgő városban; mint
ilyen, függetleníteni kell az utcai nyilvánosságot jellemző alpáriságtól és
prózai gyakorlatiasságtól. A nyilvános park afféle emelkedett, esztétikailag
igényes környezetben működő kulturális nevelő intézmény – vélték –, ahol az
olcsó és könnyed (vurstli jellegű) népszórakoztatás helyett az illedelmes és
„kulturált” szabadidő eltöltés polgári normáinak kell teret kapnia. Az új
városi vagyoni elit ezzel a kulturális vezetőszerepre vonatkozó igényével
igyekezett pozícióját legitimálni. Ugyanakkor a mindenki előtt korlátozás
nélkül nyitva álló Central Park lett hamarosan az egyedüli olyan színtér, ahol
a népes és rendkívül differenciált New York-i társadalom egymás számára is
láthatóvá vált, ahol a kulturális javak, a magatartási szabályok, amelyek
sokszor fentről lefelé váltakoztak, egyáltalán megismerhetők voltak a
legkülönbözőbb rétegek tagjai számára.
Kezdetben
azonban a park nyilvános jellege fölöttébb korlátozott, döntően a közép- és
felső rétegek magamutogatásának kiemelt terepe. Ez megfelelt a szigorú
parkszabályzatoknak is, amelyek szankcionálták a viselkedés polgári kódjátó1
eltérő magatartást a park területén.
Idővel
azonban a park társadalmi jelentése, a neki tulajdonított és adminisztratív
eszközökkel fenntartott-érvényesített elit kulturális (és nevelő hatású) szerep
háttérbe szorult, engedve a tömegek egyszerű szórakoztatási igényeinek. Ahogy a
munkástömegek mind gyakoribb látogatói lettek a Central Parknak, úgy hódította
meg magának kulturális univerzumuk a park életét. Ennek sűrűsödő jeleként
először állatkert telepszik a park északkeleti sarkába, később rendszeressé
válnak a vasárnapi park-koncertek és az egyszerű emberek kulturális és
szórakozási szükségleteihez igazodó rendezvények és intézmények. Így vált
valóban demokratikussá a városnak ez a nyilvános tere, így váltott jelentést a
nyilvánosság fogalma a kezdeti „arisztokratikus” értelmezés elutasítása
következtében.
A
park látogatóinak településrendjét megszabó folyamatok mechanizmusait mutatja
be Deborah Dash Moore írása a XX.
század első három évtizedének szegregációját vizsgálva. A New York-i társadalom
szinte teljes egészében külföldi eredetű bevándorlókból áll a tárgyalt
időszakban; több mint 80 százalékuk volt bevándorló vagy azok leszármazottja.
Tanulságos nyomon követni, hogy hová és miként tagolódott be lakóhely szerint
ez a fölöttébb fluid és mobil népesség. A szerző szerint az egyes New York-i
etnikumokat meglehetősen eltérő szegregációs stratégiák jellemezték. Az írek és
a németek képviselték azt a két stratégiai mintát, amelyet a többi, a városba
utánuk érkező etnikai bevándorló csoport is átvett. Az írek és a németek a
század végi nagy kelet-európai (részben zsidó) betelepedés elől a város északi
részeibe húzódtak. Ennek során az Írek úgy szóródtak szét, hogy nem alkottak
többé etnikai gócokat, a németek viszont egyben maradtak. Például a magyarok
(és a csehek) a német minta szerint koncentrálódtak (az előbbiek fele, az
utóbbiak kétharmada ugyanoda települt). A kelet-európai zsidó bevándorlók is a
német mintát követték, míg az olaszok inkább a katolikus írek szokásai szerint
választottak maguknak lakhelyet a város kiterjedt térségében. Tény, hogy az
etnikai összetartozás döntő befolyással volt a lakóhely megválasztására, a
város települési rendjének alakulására. Sőt: ezen túl meghatározta bizonyos
fokig a városi élet szervezetének teljes spektrumát. Hiszen a munkahelyek
közelébe települő, foglalkozásilag homogén etnikai csoportok, melyekhez
szorosan hozzátartozik valamilyen testre szabott szolgáltatási intézményhálózat
is, térben jól körülhatárolt, zárt világokat hoztak létre. A fizikai mobilitás
maga nem egyszer kollektív helyváltoztatás formáját öltötte, s nem mint egyéni
lakásmobilitás ment végbe. Különösen jól érzékelhető ez a fajta, etnikailag
determinált ökológiai mechanizmus a zsidóság körében. Mindennek közvetlen
folyománya, hogy a város területi expanziója, Manhattan északi határainak a
folytonos kijjebb tolódása az etnikai lakóhelyi tömbök (neighborhood) folytonos
helycseréje nyomán ment végbe. Tanulságos Harlem, a mai fekete gettó történeti
példája. 1900 előtt Harlem, ez az etnikailag talán legtarkább városnegyed, az
1880-as években bevándorló német zsidókat és sikeres kelet-európaikat vonzotta
magához. Idővel az újonnan a városba érkező zsidó bevándorlók nagy számban
kezdtek Alsó- Manhattanből ide átköltözni. Eközben a németek és írek, Harlem
„őslakói” elmenekültek e városrészből. A városrész a két háború között még
sokáig megőrizte középosztályi arculatát, mígnem utóbb kizárólagosan fekete
negyeddé vált. Fontos kérdés, hogy az etnikai alapú lakhelyválasztás mennyire
és hol járt együtt foglalkozási homogenitással (etnikai-munkás koncentráció),
valamint zárt közösségi életrenddel. A város hihetetlenül gazdag
változatosságát mutatja, hogy szinte minden szegregációs variánsra akad példa
akár egyetlen (mint a zsidó) etnikai komponens körén belül is.
A
tömegkultúra közönsége, sőt az azt formáló előadók és alkotók köre szintúgy
ennek a hamisítatlan New York-i etnikai kavalkádnak a megjelenése. Robert Snyder tanulmánya a vaudeville, a
mi operettünkhöz hasonló zenés melodráma 1880-1930 közti karrierjét tekinti át
annak fényében, hogy milyen szálak fűzték a város etnikai-kulturá1is
atmoszférájához. A vaudeville kétségkívül a legnépszerűbb színházi
szórakoztatási forma a századforduló New York-jában. Népszerűségét annak
köszönhette, hogy általa kulturális dialógusba léphetett egymással a városi
bennszülött és bevándorló, különböző társadalmi csoportokhoz tartozó, sokféle
vallású, kevert népessége. Különösen a frissen bevándorolt etnikumok számára
tűnt vonzónak a vaudeville nyújtotta kulturális nyelv, melyet később a mozi,
majd a rádió közvetít széles tömegek számára. Miközben a vaudeville közvetlenül
is sokat merített a bevándorló etnikumok köznapi világából és kulturális
kincstárából, egyszersmind médiuma lett a nagyvárosi kommerciális etnikai
kultúra terjesztésének. Ez utóbbi minőségében a vaudeville a kulturális
fogyasztói igények kielégítését részesítette előnyben, nem pedig az őt
inspiráló környezet önkifejezési szükségleteit.
A
századfordulót megelőzően az írek uralták a zenés színházak világát, helyükbe a
XX. század elejétől fogva a zsidók léptek, végül a feketék következtek az
időbeni sorban. A vaudeville mindenképpen határvonal a New York-i (amerikai)
tömegkultúra fejlődésének folyamatában. Bevándorlók teremtménye volt, amelyet
bevándorlók (vagy feketék) kulturális fogyasztása éltetett. Mégis: a szélesebb
közönség meghódítására törő vaudeville csak részben és torzan szólaltatta meg a
forrásául szolgáló élményeket, használta föl a partikuláris etnikai kulturális
kódokat. A film, a rádió és a televízió mind-mind sok szállal kötődött a zenés
színházhoz, mintegy belőle merítve mintát a modem fogyasztói tömegkultúra
megteremtéséhez.
A
közönség és a kulturális véleményformálók kapcsolatát a sajtó példáján
vizsgálja tovább Neil Harris tanulmánya. A szerző azt a tézist kívánja
bizonyítani, hogy a város újságjai (napilapjai) a hírek tálalásának módjában,
hírközlési metódusai révén a XX. század első évtizedeiben nagyban hozzájárultak
a New York-iság tudatának kiformálódásához, a városi lét értelmének
tudatosításához és meghatározott jelentésének a konkretizálásához. Nagyjából
1900-ra fejeződött be az a folyamat, melynek eredményeként a lapok
hozzászoktatták olvasóikat a nagy ipari város rohanó életkörülményeinek
tudomásul vételéhez; ezt követően már ezen az alapon indult meg az ennek
megfelelő városi személyiség identitásának a sajtókultúra eszközeivel is
támogatott kialakítása. Ennek a folyamatnak számos megnyilvánulása közül hadd
emeljük ki a húszas éveket végigkísérő újságkészítési stratégiát, amely tág
teret engedett az olvasó közvetlen részvételének a lapok hasábjain. Az olvasói
levelek, a keresztrejtvény (a húszas évek találmánya), az olvasók számára kiírt
versenyek, vagy az etnikai népélet eseményeinek a hír rangjára emelése –
mind-mind tükrözte, fölerősítette és, természetesen, át is alakította az
olvasóközönség hangját és véleményét önmagáról, környezetéről, magáról a
városról.
A
város image-ének formálása szempontjából ugyanakkor óriási a szerepe a kreatív
művészeteknek, mindenekelőtt a vizuális magaskultúra művelőinek (festők,
fényképészek) és az íróknak. Wanda Com
tanulmánya azt a rejtélyes problémát világítja meg, hogy a képzőművészeti
modernizmus és New York mint a felhőkarcolók városának a mitikus képzete miért
fonódott olyan szorosan össze. Nagyjából a századforduló tájától vált a város
az ott élő, majd az oda zarándokló európai művészek ábrázolásának tárgyává. A
város vizuális megjelenítése így nyomban a modem irányzatok szinonimájává lett;
olyan művészek szeme nyílt ki New Yorkra, akik a modernség tárgyi megtestesülését
ismerték föl benne. S ezzel New York más (európai) nagyvárosokat elhomályosító,
a modernséget elsőrangúan, minden más városnál inkább fémjelző képi jelentésre
tett szert. Ennek a vizuális modernség-élménynek a magas épület, a
felhőkarcoló, valamint az utcai zsúfoltság együttese lett emblematikus anyaga.
New York ennek megfelelően alakuló XX. századi ikonográfiája igencsak részleges
dokumentációja a valóságos városnak, hiszen abból csak az „új” New York jut
megfelelő képi megjelenítéshez. Midőn a művészek a modem New York témájához
fordultak, céljuk ezzel nemcsak a modernség élményének adekvát képi kifejezése
volt, hanem az amerikai identitás új metaforájának így tálalt megtalálása is. A
felhőkarcolók New York-i világának absztrakt képi ábrázolása a sajátos amerikai
életforma jellemzéseként is hatott.
New
York verbális reprezentációja, ahogy Philip Fisher elemzéseiből megtudjuk,
szintén nagy átalakuláson megykeresztü1 a XIX. század végétől a harmincas
évekig terjedő évtizedekben. Az a mód, ahogyan Dreiser 1900-as Carrie
drágám-ja, vagy Crane Maggie, az utcalány (1893) című regényeitől Dos Passos
Manhattani kalauz (1925), Dreiser A Gallery of Women (1929), vagy Henry Miller
Tropic of Capricom (1933) című regényeiig ívelő időszakban a város irodalmi ábrázolás
tárgyát képezi, a New York-iság jelentésének szembeszökő változására utal.
Egyszerűen szólva: a Dickensféle társadalmi regénytől haladunk a modem városi
regény felé, amely az élmények, értékek, életformák és érzékelések nagyvárosi
kaotikusságát, ezt az amorális rendetlenséget élhető és tolerálható tudati
állapotként jeleníti meg. Nincs már többé középosztályi normalitás, melyhez
hozzámérhető lenne a könnyűnek találtatott városi realitás; a városi világ nem
több, mint afféle olvasztótégely, amely egymással összeegyeztethetetlen, de
mégis egymás mellett jól megférő mozaikok, fragmentumok pillanatról pillanatra
változó, kiismerhetetlen tömkelege. Ezt a sajátos élményt közvetíti, már formai
megoldásaiban is, a húszas és harmincas évek új nagyvárosi – New York-i –
regénymodellje.
A
két nagyváros párhuzamos történeti elemzését a politika, a társadalmi tér,
valamint a tömeg- és elitkultúra dimenzióira kiterjesztő tanulmánykötet példát
mutat rá, hogy milyen sokféle téma megközelítésére van mód a várostörténet
kereteinek kitágításával.
Thomas
Bender–Carl E. Schorske, eds.: Budapest and New York. Studies in Metropolitan
Transformation, 1870–1930 (Budapest és New York. Tanulmányok a nagyvárosi
átalakulásról, 1870–1930) Russell Sage Foundation, New York, 1993. 416 p.
Gyáni Gábor