Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
Repülési őrület
és Németország feltámasztása
A
technika fejlődését már a XIX. században is különféleképpen ítélték meg az emberek.
Az egyik vélemény szerint a gépkorszak tönkreteszi az emberiséget, mások úgy
vélték, a gépek elhozzák a társadalmi béke, s az egész földre kiterjedő
felvirágzás korát.
A
vita ma is tart. A századfordulón megjelentek Európa egén a repülőgépek, s kiderült,
nemcsak békés célokat szolgálhatnak. Az I. világháború tapasztalatai
felerősítették a rettegést. A 20-as, 30-as években az eljövendő háborúra
vonatkozó jóslások az egész eget elárasztó repülőgép-rajokról szóltak, amelyek
bombákat és mérges gázokat dobnak a védtelen lakosságra. A pánikhangulathoz
hozzájárult H. G. Wells légitámadásról szóló könyve (A történelem körvonalai,
1920), majd forgatókönyve, melyből Korda Sándor Az eljövendő dolgok címmel igen
népszerű filmet készített. Emellett a science-fiction történetek, a tudós
kalkulációk, majd 1932 novemberében maga Baldwin brit miniszterelnök is a
teljes védtelenségről, a várható katasztrófáról beszéltek. Mindezek hatására
1928-ban a Kellogg–Briandpaktumot aláíró országok ünnepélyesen törvényen kívül
helyezték a háborút és a 30-as években komolyan dolgoztak a légi leszerelést
biztosító egyezményen.
Németországban
a nacionalista szónokok nyomán egészen más volt a „légkorszak” politikai
értelmezése. A jellegzetesen német fejlődésnek része volt a katonai
felkészülés, így a légiháborúra készülés is. A német politikát valóságos „légi
őrület” (airmindedness) jellemezte, amely a gazdaság, a polgári élet és az
egyéni erkölcs „teljes mozgósítását” jelentette. Az uralkodó felfogás szerint a
totális háború rémségei a polgári társadalom még alaposabb megszervezésére kell,
hogy késztessék a politikát, ugyanakkor hadászati előnyöket és politikai
egységet hozhatnak Németországnak. A repülés technológiai természetű ürügyet
szolgáltatott az ország újra feltámasztására. A légi őrület – az ideológia
által átszínezett veszélydiagnózisra alapítva – segítségére volt a náciknak
saját célú nemzetépítésükben. A cikk írója azt vizsgálja, hol, mely pontokon
teremtett a technológiai sérülékenység lehetőséget a politikai kísérletezésre
Németországban, illetve általánosabban, hogyan kapcsolódott össze a XX. századi
technológia és az autoritárius állam.
A
bombázás a totális háború legszörnyűbb mozzanatává vált, általa kiterjedt a
háború az egész nemzetre, a civil lakosság is részesévé vált az öldöklésnek.
Meg lehetett vele tömi a hátország ellenállását. Emellett – Erich Ludendorff és
Ernst Jünger német teoretikusok ezért is ünnepelték a háborút – elősegítette a
kemény nacionalizmus előretörését. A totális háború és a nacionalizmus így kapcsolódtak
szorosan össze. A légitámadásokra készülés egyrészt válasz volt az ipari
hadviselés felerősödésére, másrészt hatékony eszköznek bizonyult a nemzet
mozgósítására és a politikai szerkezet megújítására.
Németország
1918. évi vereségét sokan jórészt a hátország lelki és erkölcsi gyengeségének
tulajdonították, ezért a légierő fejlesztését javasolók különös erővel
hangoztatták a lélektani tényezők fontosságát, a társadalmi fegyelem szerepét a
hazai frontokon. A nemzeti szocialisták lendületes kampányba kezdtek azért,
hogy a német családok megőrizzék a nyugalmukat légitámadás esetén, Polgári
védelmi hivatalnokok magyarázták osztálytermekben, gyárakban a légiveszély
lényegét, légvédelmi gyakorlatokat rendeztek mindenfelé az országban. 1939-re 8
millióan részesültek ilyenfajta kiképzésben.
Ezek
a gyakorlatozás ok és az elsötétítés egyben ideológiai gyakorlatok is voltak:
bevonták az állampolgárokat a hatóság és a fegyelem hálójába. A légi őrület
leglelkesebb propagátorai technokrata állam ért kiáltottak, amely képes
felülkerekedni a demokratikus kormányzat gyengeségén, a társadalmi
megosztottságon, a parlamenti pörlekedéseken, mert - véleményük szerint –
mindez aláássa a honvédelmet. Az olyan autoritárius kormány, mint Hitleré,
sokkal hatékonyabban képes megszervezni a légvédelmet, megakadályozni a pánik,
s a defetizmus kialakulását – hirdették. A technikai felkészülésnek induló légi
őrület egy-kettőre átalakult nagyhatású politikává.
Az
ipari korszak társadalmi bajairól, a fegyelem fontosságáról, a modern
civilizációk társadalmi betegségeiről, s azok gyógyításának lehetőségeiről
korábban már számos gondolkodó elmondta a véleményét (Max Weber, Michael
Foucault, Emile Durkheim). Az 1. világháború a totális háború bevezetésévei új
szempontokat vetett fel és új, technokratikus intézkedéseket követelt. A
frontvonalbeli lázadások, munkássztrájkok, és Oroszországban a hazai front
összeomlása rendkívül fontossá tette a morál kérdését a nyugati katonai
intézmények számára is. A légi hatalom csak még erőteljesebben vetette fel az
erkölcs problémáját: a bombázás „a nemzeti morál idegdúcait”, „a nép erkölcsi
immunrendszerét”, az ország „toroki vénáit”, a főváros
„belsőrészeit”
támadja meg. Ugyanekkor a sajtó erősödő hatalma is azt bizonyította: a
társadalom pszichológiai szempontból rendkívül sérülékeny.
A
légi őrület a lakosság páni félelmére, menekülési vágyára gyógyírul a
közfegyelmet, lélekjelenlétet ajánlotta. S a technikai felkészülés, az
állampolgári éberség, gyakorlatozás és fegyelem egyúttal politikai eredményeket
is ígért: állampolgári egységet, összetartást, tekintélytiszteletet. Es bár más
országok, Franciaország, Anglia is féltek a légitámadásoktól, egyedül
Németország volt az, ahol a repülés korszakát a nemzeti megújulás
lehetőségeként üdvözölték. Ez Fritzsche professzor nem igazán meggyőző
véleménye szerint nem azért volt így, mert a német középosztály keresett
kompenzációt az agresszív weimari militarizmusban a háborús vereségért és a
gazdasági bizonytalanságért, hanem mert a német nemzeti egység és államhatalom más
országokhoz hasonlítva történetileg sokkal rövidebb idő alatt, sokkal
rögtönzöttebb módon jött létre.
A
háború, a pilóták, a repülés és a légitámadás kultuszát növelte például Ernst
Jünger rohamcsapat-parancsnok számtalan könyve. Jóval a Luftwaffe létrehozása,
1935 előtt a nemzeti újjászületésnek a pilóták és a repülőgépek a
’leglelkesítőbb’ szimbólumai. A repülés új logikát teremthetett a nemzetközi
viszonylatokban is, hiszen kihívást jelentett a már felosztott világgal, a
szárazföldi és tengeri utakon való eddigi mozgással szemben. Egyesek úgy
vélték, a XX. századi technológia a szuverenitás új formáit teremtette meg.
Eszerint a légifolyosók, a villanyvezetékek, és a gazdasági behatolás egyéb
eszközei számára az 1918 után keletkezett független kis államoknál
alkalmasabbak az olyan regionális birodalmi formák, mint Nagy-Németország.
Egyáltalán: az I. világháború után a világ képlékennyé vált, s az aeronautika
adta lehetőségek reményt nyújtottak arra nézve, hogy a politikai kép is
megváltoztatható.
1927-ben,
miután. a szövetségesek megengedték Németországnak, hogy fejlessze a
légvédelmét, megalakult a Deutscher Luftschutz és a Deutsche Luftschutz Liga, s
ezek a csoportok elkezdték a lakosság oktatását. Eleinte technikai
intézkedéseket tettek a mérges gázok semlegesítésére, bombabiztos építkezésre,
az ipari létesítmények széttelepítésére. Később valósággal politikai programmá
változtatták a tennivalókat (nemzeti újjászületés, a német katonai erő
feltámasztása), s ebben rendkívüli szerepet szántak a lélektani, idegrendszeri
felkészítésnek. Légitámadás esetén különösen gyenge láncszemnek tekintették a
nőket és gyerekeket, és hasonlóképpen veszélyesnek tartották a proletárlázadás
eshetőségét. Erős akaratú vezérre van hát szükség – mondották –, és csak magát
feltétel nélkül alávetni hajlandó közönséggel lehet elkerülni a pánikot.
Mindenkinek megtanították a gázálarc használatát, ez része lett a
mindennapoknak, a tömegek mozgósításának. A fasiszta nemzeti egység
megteremtése érdekében fényképkiállításokat, légi parádékat rendeztek, hogy
érzékeltessék a bombázások mindenkire kiterjedő, pusztító hatását. Eljátszották
a légitámadásokat, sőt, Berlint 1933. június 24-én „ismeretlen, idegen gépek”
bombázták is. Kiel közelében egy légvédelmi gyakorlat alkalmával a gyanútlan
nézőket könnygázzal árasztották el. Az így előkészített légkörben azt
hirdették, hogy csak a nácik tudnak tenni a „légkorszak” borzalmai ellen. A
lélektani megdolgozás eszközei voltak a főtereken felállított hatalmas bombák,
az utcai lámpákról, villamosvezetékekről lelógó, a háborúra emlékeztető
robbanószerkezetek.
Egyidejűleg
a nemzeti szocialisták hatalmas kiképzőkampányba kezdtek; mindenkinek meg
kellett tanulnia vitorlázni, ejtőernyővel ugrani. A vitorlázórepülés
összekovácsolta a munkást, a parasztot, s technikailag képzett, önbizalommal
teli, a nemzet szolgálatára kész, új németet nevelt. A 30-as években 60 000
fiatal szerezte meg a vitorlázórepülő-jogosítványt. A tanárok a repülőterekre
vitték tanítványaikat osztálykirándulásra, és repülőgép-modellezést tanítottak
nekik. Megszervezték a légvédelmi őrzőláncot háztömbfelelősökkel, körzeti
vezetőkkel. városparancsnokokkal, fel egészen Göring légvédelmi miniszterig,
Légi veszélyesetén különösen nagy szerepet szántak a nőknek, tőlük is katonás
bátorságot és fegyelmet követelve. 1936-ban már 8,2 millió tagja volt a
Birodalmi Polgári Védelmi Szövetségnek, sokan főleg a francia és lengyel határ
menti területekről. Ez a háborús fatalizmus természetesen elősegítette az
autoritárius állam elfogadását.
A
tanulmány írója végül leszögezi: az óriási méretű náci propaganda eredményes
volt; amikor tényleg bombázták a német városokat, a polgárok jól vizsgáztak.
Különösen bátran viselkedtek a nők. A légi őrület tehát mozgósította a
társadalmat a nemzetbiztonság nevében és elfogadtatta a totalitárius állam
elsőbbségét. A légi fenyegetettség fokozatosan összekovácsolta a nemzetet
osztálykülönbségekre való tekintet nélkül. A totális háborúra mozgósítás
nemzeti konszenzust követelt, és teremtett. A légi őrület nemcsak új,
könyörtelen politikai rendet, hanem a nemek között is új szereposztást
eredményezett.
Peter
Fritzsche: Machine Dreams: Airmindedness and the Reinvention of Germany.
(Repülési őrület és Németország feltámasztása) The American HistoricaI Review,
98. évf., 3. szám, 1993. június 685–709. p.
Fodor Mihályné