Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
Bulgária
kultúrpolitikai fejlődése (1944. szeptember–1945. szeptember)
Bár
ez az év még a koalíciós kormány időszaka volt, a kommunista párt uralkodó befolyása
már megmutatkozott. A párt nagy figyelmet fordított a kulturális életre.
Jellemzően elterjedt az „ideológiai front” kifejezés. A politikai pluralizmuson
belül persze a párt számára különösen fontos volt a propaganda, azért is, mert
az emberek meggyőzésétől várták a gyors fellendülést. Ebben a kulturális
intézményeknek jelentős szerepük volt. A párt mindent irányítani akart. Todor
Pavlov filozófus a tudat mozgósító erejéről beszélt, Mihail Dimitrov
irodalomtörténész az ideológia szerepéről. A párt össznemzeti összefogást
sürgetett az értelmiség esetében is, de megkívánta a kellő taktikai érzéket
kádereitől, A szocialista realizmust már ekkor uralkodónak nevezték. Fontos
volt a kulturális életben az „útitársak” megnyerése, hiszen még nem volt meg a
teljes ideológiai egység.
Az
ideológiai front irányítás ára rögtön propagandaminisztériumot hoztak létre a
szociáldemokrata Dimo Kazaszov vezetése alatt. Feladata a koalíciós pártokat
egyesítő Hazafias Front irányvonalának a terjesztése volt, és a közvélemény
figyelése. A szakmai egyesületek is a minisztérium felügyelete alá tartoztak, a
megyékben pedig létrehozták a minisztérium kirendeltségeit. A kádereket
felülvizsgálták. Az alkalmazásnál nem a formális képzettség, hanem a
megbízhatóság volt a fontos. A minisztériumhoz más minisztériumoktól (külügy,
belügy) csatoltak át részlegeket, de egy jelentés szerint az odatartozó emberek
nagy része szétfutott, tehát a minisztériumban csak néhány ember maradt. Annál
könnyebb volt új emberek kinevezése. A szakmai képzettségnek azért még volt
szerepe. A minisztérium vetette fel egy országos kulturális dokumentáció
tervét.
A
minisztérium vezetői elsősorban a kommunista párt és az ún. Zveno-csoport
tagjaiból kerültek ki (az utóbbihoz tartozott az akkori miniszterelnök, Kimon
Georgiev is). ne még sok volt a „reakclósnak'' minősített káder. A közélet
emberei csak a minisztérium munkatársai számára nyilatkozhattak. Hírek is csak
innen kerülhettek ki. Már ekkor ismeretes volt a „politikailag kellemetlen
információk” kifejezés. Az egész apparátus eleinte még nem működött jól. A
vidéki sajtó számára vezércikk-vázlatokat állítottak össze, de ezeket sokszor
szó szerint leközölték, ezért ezt később megtiltották. A sajtópropaganda felett
a főfelügyeletet a Hazafias Front Központi Bizottsága gyakorolta, valójában a
pártközpont. A szovjet hadsereg jelezte elégedetlenségét a sajtóval, mert nem
hoz elég hírt a háború menetéről, a katonai és belpolitikai természetű híranyag
katonai felügyelet alatt állt. A nem a koalíciós pártok által fenntartott
lapokat papírhiányra hivatkozva beszüntették (1944. december 1.).
A
négy legnagyobb vidéki városban csak egy-egy lap jelenhetett meg. A kommunista
párt viszont három ideológiai folyóiratot indított meg. A minisztériumban heti
értekezleteket tartottak, a sajtó által elkövetett hibákat vették számon. Az
augusztusi választások közeledtével és az ellenzék jelentkezésével a koalíciós
lapoknak már nem volt szabad többé egymással vitatkozniuk. Georgi Dimitrov, aki
ekkor még Moszkvában volt, állandóan táviratokkal irányította az egész munkát,
ebben a kérdésben is szigorú volt. Trajcso Kosztov liberálisabb, jónak tartotta
a vitákat. A legtöbb hibát a Zveno-csoport napilapjában találták. A
szociáldemokrata és a parasztpárt baloldala mindenben követte a kommunista
útmutatásokat. Állandó szempont volt a kérdések helyes felvetése. A rádiót
rögtön államosították. Sok eredménye ennek nem volt, hiszen a háború során
elkobzott rádiókészülékeket csak intézményeknek adták vissza. Magánosoknak ezt
későbbi időpontra helyezték kilátásba azzal, hogy elsősorban partizánok, a
Hazafias Front emberei jutnak majd készülékekhez.
Az
irodalom és a művészet is a kommunista párt irányítása alatt állt, még a
karikatúrákat is megvizsgálták, s azután ajánlották. Az írók például az első
államkölcsön kibocsátása idején megbízást kaptak, hogy három napon belül
írjanak erről verseket, cikkeket. Todor Pavlov a művészeti kritikától is
megkövetelte a politikus állásfoglalást. Az irodalom művészi színvonalát is
számonkérték. A Bolgár Tudományos Akadémiát átalakították.
A
kommunista párt nem viszonyult negatívan az értelmiséghez, hiszen meg akarta
nyerni. De megkövetelte, hogy az irodalom a munkásosztályról megfelelő képet
adjon. A proletár költőket tartották igazán nemzetieknek. A társadalmi elkötelezettség
lett az értékelés kritériuma. Egyes személyek születési és halálozási
évfordulói alkalmat adtak a megfelelő értékelésre, azzal, hogy ha az illető ma
élne, biztosan a Hazafias Front politikáját támogatná. Persze a kultúra sohasem
volt teljesen független a politikától. De ekkor egyes személyiségekben az
ellenséget látták, még akkor is, ha egyébként jó szakemberek voltak. Minden
korabeli megnyilvánulás (kongresszus, állami megnyilatkozás stb.) megkapta a
„történelmi” jelzőt. Folytonosan szembeállították a szeptember 9. előtti és
utáni helyzetet. Volt bizonyos tendencia a történelmi hagyományok
lebecsülésére.
Rumjana
Bogdanova: Politika i kultura. Strihi ot kultumo-politicseszkoto razvitie na
Balgarija (szeptemvri 1944 – szeptemvri 1945) (Politika és kultúra. Vázlatok
Bulgária kultúrpolitikai fejlődéséről. 1944. szeptember–1945. szeptember)
Isztoricseszki Pregled 1992.48. évf. 7. sz. 47–65. p.
Niederhauser Emil