Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
Szlipij bíboros,
az ukrán katolikus egyház újkori hőse
A
jó nevű amerikai történész ötkötetes dogmatörténete és Augustinus hagyományával
foglalkozó több közismert műve után az utóbbi években főként az ukrán görög
katolikus egyház két e századi vezéregyéniségével foglalkozott. Így az egyik
leghivatottabb szakember abban az egyre vitatottabb kérdéskörben, amelyet az
ukrán görögkatolikusság újjászerveződése vetett fel. Pártatlan félként, de
mégis baráti szeretettel igyekszik bemutatni Joszif Szlipij bíborost, az ukrán
egyházfőt, aki végül Rómába menekülve, 92 éves korában, sokaktól tisztelve s
még többektől elhagyottan halt meg. Nem véletlen, hogy ezt a „Kelet és Nyugat
között felörlődött Hitvallót” nemegyszer a másik Rómába került keleti
névrokonával, Mindszenty József
bíborossal együtt emlegetik.
A
szerző különleges érdeme az, hogy nem hagiográfiát tervezett, hanem tárgyilagos
történelmi leírást, amelyben a háttér, „Joszif Szlipij öröksége” ugyanolyan
fontos szerepet játszik, mint maga az életrajz. Csak alapos történelmi
bevezetés után válik érthetővé annak a „kelet és nyugat közötti egyháznak” a
helyzete, melynek ebben a században először Andrej Septickij, majd pedig a
Szovjetunióban 18 évi börtönbüntetésre ítélt Szlipij bíboros volt az érseke.
Természetesen már az ukrán egyháztörténelem leírása is a főhős kategóriái és
emlékiratai fényében történik. Így az ezer éve megkeresztelt „Rusz” Ukrajnával
való azonosítása kissé sértő is lehet a mai orosz népre és orthodox egyházra
nézve. Cirill és Metód örökségének bemutatása után sor kerül az 1595-ben
kezdeményezett breszti unió részletes ismertetésére is, főként ennek a
részegyháznak a firenzei uniós zsinattal való kapcsolatában. Az első rész
főszereplői mégsem az unió megszervezői, hanem a századunk első évtizedeiben
egész egyházát újjászervező Septickij metropolita, akitől az utód nemcsak a
keleti gyökerekhez, hanem a Szentszékhez való ragaszkodást is örökölte. A
szerző külön kötetet is ígért erről az ukrán görög katolikus egyházat két
világháborún át hűséges en vezető érsekről, akinek életműve mindmáig igen
vitatott maradt.
Az
ukrán kultúra és keleti teológia sok részletkérdésének föl vetése és a katolikus
sajátosságok tisztázása után tér rá a szerző „Joszíf Szlipij hivatásának”
vizsgálatára. Teológiailag a „szláv akcentussal képviselt tomizmus” nem túl
hízelgő meghatározás, de a görög katolikus teológia alapproblémáját is híven
tükrözi. A disszertációjában tomista érvekkel megvédett „Filioque” apológiája
ugyankatolikus körökben sokáig népszerűvé tette az ukrán teológust, de nem
vitte sokkal közelebb a keleti Szentháromságtan forrásainak hiteles
értelmezéséhez. Mindenesetre már ekkor elkezdte tervezni azt a tudományos
intézményrendszert, amelyből majd a Rómában megalapított Ukrán Katolikus
Egyetem jött létre. Aztán a latin sémákba kényszerült teológiai rendszer
mellett sok szó esik azokról a tisztázó törekvésekről is, amelyeket a lembergi
szeminárium rektoraként vállalt föl a főhős. Négy hónapos főpásztori működés
után már a börtönben található ez „a nem közönséges rab”, akit a szovjet
hatóságok minden törvényes jogcím nélkül 1945–1963 között tartottak fogva.
Ennek ellenére a rabságban töltött 18 éve sem múlt el nyomtalanul, hiszen
Szibériában is foglalkozott lelkipásztori teendőkkel. s főként egyházának a
továbbfejlesztését tervezgette. S noha az ortodox egyház részéről sok
megaláztatásban volt része, mégis egyre ökumenikusabb állásfoglalásokat tett. Mihelyt
szabadlábra helyezték, intenzíven kezdett dolgozni az egyházak egységéért. Egy
tízoldalas írásban foglalta össze „a keleti és nyugati kereszténység
megosztottsága” révén kialakult helyzetet: „Emiatt már senki sem lehet közömbös
Jézus Krisztus egyházának egysége iránt, főként manapság, amikor már egyáltalán
a vallás és istenhit léte vagy nemléte forog kockán, A mai vallási lelkület
harcmodora is egységre hív fel”. Később pedig az ortodox egyházakhoz intézett
enciklikájában ezt vallotta: „Mi is ugyanúgy ortodoxok vagyunk, ahogyan ti,
katolikusok!”
Majd
a kiszabadulása utáni vatikáni száműzetés újabb konfliktusok kirobbanásához is
elvezetett, többek között a Kúriával. A római kongregációk ügyvezetése láttán
nemegyszer arra a megállapításra jutott, hogy a szovjet ateistáktól sem
részesült soha olyan csúnya bánásmódban, mint amilyet katolikus testvéreitől és
paptársaitói Rómában elszenvedett. A Rómában maradt nagyérsek a Vatikán keleti
politikáját azért is bírálta, mert az orosz orthodoxiával való kibékülés
folyamatában az ukrán katolikus egyház feláldozásának veszélyét látta. Saját
magát az egész világon szétszóródott ukránok főpásztorának tekintette. Ezért
érzett nagy felelősséget még a tengerentúli ukrán szórványnak a liturgia és
egyházszervezet terén való megtisztításáért. Elődjéhez hasonlóan élete végéig
harcolt azért, hogy az ukrán egyházat ne csak a katolikus világegyház
részegyházaként, hanem igazán önálló keleti egyházként is elismertesse. Ebben a
törekvésében már nem a bazilita rendre támaszkodott, hanem a hiteles keleti
monasztikus alapon megreformált sztuditákra, akik számára Róma mellett
monostort is alapított. Sokat küzdött a keleti liturgia hiteles
helyreállításáért, de nemegyszer hevesen bírálta az olyan ritualizmust, amely
már nem ismer különbséget a lényeges és triviális között. A teológiai
hagyománynak újfajta feldolgozásáért szállt síkra, ahol a tradicionalizmus
veszélyét is áthidalja a kreativitás. A legnagyobb problémákat a pátriárkai cím
vindikálása okozta, amelyet a Szentszék ökumenikus okokból megtagadott tőle. Ez
ugyanis főként a moszkvai patriárkátussal való tárgyalásokat jelentősen
megnehezítette volna. Bár a bíboros élete „új és váratlan kapocs lett kelet és
nyugat egyházai között”, de igen sértőnek érezte azt a szemléletet, amely szerint
a görög katolikusság a keleti és nyugati egyházak közötti közeledés ökumenikus
folyamatának akadálya lett. Azt a Moszkvával való tárgyalások során fölvetett
megoldást pedig, hogy Ukrajnában csak a római katolikus egyház legyen
helyreállítva, egyenesen „halálos ítéletként” értelmezte. Az ukrán görög katolikus
egyház létét így igyekezett biztosítani a legnehezebb évtizedekben is.
Jaroslav
Pelikan: Confessor BetweenEast and West. A Portrait of Ukrainian Cardinal Josyf
Slipyj (Egyház kelet és nyugat között. Az ukrán Joszif Szlipij bíboros
portréja) Grand Rapids, Michigan William B. Eerdmans Publishing Comp. 1990, XIV
+ 249 p.
Orosz László