Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
A csehszlovákiai
„bársonyos forradalom” műhelytitkai
Ez
a terjedelmes, ötszáz oldalas könyv az 1989. november 17. után kezdődő csehszlovákiai
– „bársonyos forradalomnak” elnevezett – népmozgalom nyomására megtartott azon
tárgyalások autentikus jegyzőkönyve, melyek az államhatalom képviselői,
valamint a cseh Polgári Fórum (a továbbiakban OF) és a szlovák Nyilvánosság az
Erőszak Ellen (a továbbiakban VPN) vezetői között folytak 1989 novemberében és
decemberében az új szövetségi kormány, a Nemzeti Megegyezés Kormánya 1989.
december 10-i kinevezéséig és Gustáv Husák államelnök lemondásáig. A kötet a
szerző szerint „10 tárgyalás reális drámáját” tartalmazza. Kiadásával a
tárgyalások tisztességességét illető kételyeket kívánták eloszlatni. V. Hanzel,
Václav Havel személyi titkára a kb. 17 magnókazettányi anyagot a szövetségi
köztársasági elnökké lett Havel kívánságára hozta nyilvánosságra.
A
könyv tükrözi az akkori légkört, az improvizációk tényét, cáfolva azt a vádat,
hogy a mozgalomnak volt előre elkészített forgatókönyve. A szenzációs
leleplezések helyett kevéssé szenzációs, de valódi kép bontakozik ki arról,
hogy mi rejlett e néhány nap alatt kiadott rövid kommünikék és képes hírek
mögött. A tárgyalások folyamatában nyomon követhető, hogyan formálódnak
politikusokká az ellenzék tagjai, hogyan tanulják meg az új helyzet adta
kényszerűségükben a politikai tárgyalások fogásait, hogyan ismerik meg – keserű
tapasztalatok és dicstelen percek árán is – a politikai kompromisszumok
mibenlétét, s hogy mit jelent, ha nem adhatunk egyértelmű nyilatkozatokat, ha
rébuszokban, általánosságokban kell kifejeznünk fontos dolgokat. Leckét kaptak
abból, mit tesz a simulékony politikai nyelvezet, mely a problémákat elkendőzi,
élüket inkább tompítja, mintsem hangsúlyozná.
A
tárgyalások egy része a szövetségi kormányelnök, Ladislav Adamec és
küldöttsége, valamint az OF és VPN küldöttsége között folyt, amelyet Václav
Havel vezetett. A tárgyalási készség és kényszerűség oka az volt, hogy az
államhatalom képviselői megijedtek a nagy sebességgel és elemi erővel terjedő
tüntetéseken és nagygyűléseken megnyilvánuló követelésektől, melyeknek az
általános sztrájk kihirdetésével és állandó sztrájkkészültséggel adtak
folyamatosan nyomatékot. A diákság és a munkásság a sztrájkkészültséget
mindvégig fenntartotta, amíg Havel nem lett az ideiglenes köztársaság elnöke
1989. december 29-én. A követelések folyamatosan növekedtek és a teljesítési
készség hiányában egyre radikálisabbak lettek: főként a társadalmi-politikai
rend megváltozására irányultak.
A
követelések a következők voltak: azonnal meg kell szüntetni az alkotmány azon
három pontját, melyek a CSKP vezető szerepére, mint vezető erőre, a
marxizmus-leninizmus szellemében való oktatásra és a Nemzeti Frontnak a
CSKP-val való szoros egységére vonatkoznak (a Nemzeti Frontban az a két cseh és
két szlovák párt tömörült, melyek csak látszatra léteztek); az államhatalmi
struktúrában határozott személyi változások szükségesek: a kompromittálódott
embereknek és a nomenklatúrának távoznia kell; a név szerint nevezetteknek le
kell mondaniuk, Követelték, hogy az 1981. november l7-i véres események
okozóit, a parancsadókat kutassák fel és büntessék meg; ezt parlamenti
bizottság vizsgálja ki, amelyben a diákok képviselője is jelen legyen; a
politikai foglyokat (lista alapján) szabadon kell bocsátani. Az általános
sztrájk követelése volt a sajtó; és szólásszabadság, az információs szabadság
és a gyülekezési jog bevezetése; a parlament vezető funkcióiból el kell
távolítani a bolsevikokat; december l2-ig új kormányt kell felállítani, új
politikai alapelvekkel és reformprogrammal; alkotmánymódosítás kell parlamenti
képviselet módosításához is, hogy új képviselőket kooptálhassanak a szabad
parlamenti választásokig. Követelték a népi milíciák feloszlatását, s hogy a
kommunista párt munkahelyi jelenlétét szüntessék meg. Az általános sztrájk
egyik fontos követelése a köztársasági elnök lemondása és ú j elnök választása:
az OF és a VPN megfelelő legalizálása volt.
Adamec
szövetségi kormányelnök azt várta el az OF és VPN küldöttségétől, hogy úgy
befolyásolja az általános sztrájkot, hogy az csak politikai és figyelmeztető
jellegű legyen, s ne legyenek gazdasági következményei.
A
tárgyalások menetére az volt jellemző, hogy amikor az állami és párthatalom nem
akart engedni, akkor az OF vezetői a tömegek hangulatára és a válsághelyzetre
hivatkoztak, és azzal fenyegetőztek, hogy nem lesznek képesek uralni a kinti
helyzetet. Adamec folyamatosan kifogásolta ezt a nyomásgyakorlást, ultimátumot
emlegetett, amit az OF vezetői visszautasítottak. Az államvezetés az általános
sztrájk gazdasági következményeitől rettegett, és a rend és nyugalom
megőrzésére, a törvények szellemében való cselekedetekre apellált, az OF és VPN
vezetősége pedig a tömegek nyomását tolmácsolva, de hátszélként is használva
adta elő követeléseit. Adamec minden esetben megpróbált kibújni az azonnali
teljesítés nyomása alól, a jogrendre és az idő szükségességére hivatkozva. A
tömeg nyomását támogatólag és fenyegetőleg is a háta mögött érezve, az OF és a
VPN vezetése azonnali döntést és cselekvést követelt. A kommunista államvezetés
arroganciája többször megnyilványult, különösen, amikor a köztársasági elnök,
Husák leváltásáról volt szó. Az improvizációt, az amatőrséget Adamec többször
tárgyalópartnerei szemére vetette, különösen, amikor az új kormányba javasoltak
személyeket; figyelmeztette őket, hogy a kormány nem önkéntesek és amatőrök
klubja. Kétségbe vonta, hogy az OF és a VPN képviseli-e népakaratot, s sok más
független szervezetet és pártot emlegetett.
Az
OF küldöttsége a tárgyalások- során többször meghatározta az OF szerepét és
feladatát. Eszerint ÓK nem politikai párt, hanem a népakarat, a mozgalom
szószólói, és tolmácsolják, amit az követel. Csak ilyen értelemben tudják tehát
befolyásolni a közvéleményt, a közhangulatot, azaz nem mindenhatóak. Céljuk,
hogy ezen alapvető követelésekkel megteremtsék az ország politikai, gazdasági
és társadalmi átalakításának feltételeit, s hogy elvezessék az országot az első
szabad választásokig, amikor majd a lakosság dönt arról, hogy kire bízza a
kormányzást.
Az
ellenzék a fenti követelések teljesítéséről a cseh kormány és a CSKP, valamint
a csehszlovák hadsereg és védelmi minisztérium vezetőivel is tárgyalt. A
CSKP-vel való tárgyalások eredménye értelmében a kommunisták csak egyike
lesznek a sok pártnak, feloszlatják a népi milíciát, kivonulnak a
munkahelyekről. A kommunisták magukra vállalták, hogy ők „kérik meg” Husák
köztársasági elnököt, hogy mondjon le. A CSKP-vel és a védelmi miniszterrel
való tárgyaláson tudta meg az ellenzéki delegáció, hogy „felsőbb utasításra” a
Varsói Szerződés miatt kommunistának kell lennie a védelmi miniszternek. A
védelmi miniszterrel folytatott tárgyaláson az ellenzéki delegáció garanciát
kapott arra, hogy a hadsereg nem fog fellépni ellenük és a népmozgalom ellen,
bár ebben az időben harci készültségben tartották.
A
legtöbb tárgyalás és probléma az új kormány megalakítása körül alakult ki. Az
új kormányt Adamecnek kellett volna felállítania, de ő Moszkvába utazott és
tanácsot kért Gorbacsovtól, majd miután visszatért, kijelentette, hogy nem akar
olyan kormányt, amelyben az OF és a VPN által javasolt személyek vannak, mert
így ez nem az a gazdaságpolitika és reformpolitika lenne, amit Gorbacsov
elképzelt, ezért nem akar ebben részt venni. Végül Marian Čalfa
szövetségi kormányelnök-helyettes, CSKP-tag állította össze az új szövetségi
kormányt, amelyben 50 százalékban kommunisták és egyéb párttagok, 50
százalékban pártokon kívüliek vettek részt. Az utóbbiakat az OF és a VPN
javasolta.
A
védelmi miniszterrel és a CSKP-val folytatott tárgyalások súlyos kompromisszuma
mellett az OF és a VPN küldöttségének még két komoly kompromisszumot meg
kellett kötnie, amelyek közül az egyik Magyarország szempontjából sem mellékes.
Ezek a kormányalakítási vitában született meg. Az egyik a szövetségi kisebbségi
minisztérium létrehozására, a másik a belügyminisztérium keretében működő
állambiztonsági titkos szolgálat és elhárítás szervezetének feloszlatására
irányuló erőfeszítéseiket vétózta meg.
A
kisebbségi minisztérium létrehozásának javaslata a szlovák VPN vezetőitől
származott; élére kezdetben Popély Gyulát, majd Duray Miklóst javasolták. Az új
kormány alakításával megbízott M. Čalfa azonban ezt
azzal utasította el, hogy emiatt alkotmányt kellene módosítani, mert új
minisztériumot hoznának létre, másrészt egy „magyar nemzetiségű polgár magyar
névvel a szövetségi kormányban, anélkül, hogy a többi kisebbséghez is
fordulnának”, sértené a többi ott élő kisebbséget, és komoly problémát okozna;
harmadrészt ő emiatt már komoly fizikai fenyegetéseket kapott a Matica
Slovenskától.
Az
állambiztonsági és elhárítási hálózat feloszlatásától és annak a lehetőségétől,
hogy a belügyminisztérium élére nem kommunistát tesznek, Čalfa
olyannyira megijedt, hogy azt a várható kemény provokációkra és olyan
problémákra hivatkozva utasította vissza, amelyekből nemzetközi bonyodalmak is
származhatnak. A megkötött kompromisszum szerint a belügyminisztériumot a
kormányelnökség fogja irányítani addig, amíg az állambiztonság ügyét
elrendezik.
A
tárgyalások folyamán a cseh-szlovák ellentét alapproblémái is előbukkantak: a
bevezetendő gazdasági reform szövetségi szintű legyen-e, vagy figyelembe
vegyék-e a különbségeket; Havel szerint a differenciáltságnak meg kell
jelennie, mert a tényleges föderáció autentikus, alulról építkező lesz; a
szövetségi kormány reszortjainak elosztásakor a szlovákok és csehek közötti
nemzeti reciprocitás arányai nem alakultak megfelelően.
A
bársonyos forradalom tehát nem volt klasszikus értelemben vehető forradalom,
csupán erős népmozgalom. Eredményei és következményei nem hoztak forradalmi,
elsöprő változásokat; követeléseiket nyomásgyakorlással és súlyos kompromisszum
okkal tudták csak megvalósítani. A tárgyalásokon gyakran arra törekedtek, hogy
a másik fél ne tekintse ultimátumnak, amit kémek. A békés és fokozatos
átmenetet tartották szem előtt, a jogrendszer alapvető megváltoztatása vagy „felforgatása”
nélkül.
Vladmir
Hanzel: Zrychleny tep dejin (A történelem gyorsuló érverése) Edice Fondu
demokratickych iniciativ CSFR OK Centrum, Prága, 1991.
Hamberger Judit