Klió 1994/1.
3. évfolyam
A XX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
Az önálló
Szlovénia létrejötte
A
kötet szerzője, Dimitrij Rupel –
eredeti foglalkozására nézve szépíró, a szociológia doktora – az elmúlt évek szlovén
politikai életének egyik legfontosabb szereplője. A szlovén Demokrata Szövetség
(SDZ) első elnöke, 1990 májusától 1993 januárjáig a szlovén kormány
külügyminisztere. Rupel adatokban és dokumentumokban rendkívül gazdag, az
események
kronológiáját
követő, a szubjektív megnyilatkozásoktól nem tartózkodó, s talán épp ezért is
élvezetes olvasmányt jelentő könyve a Szlovéniával foglalkozó politológusok és
történészek megkerülhetetlen forrása.
A
SDZ, a Szlovéniában rendkívül mozgalmas 1988-as évben formálódott, s 1989.
január 11-én tartotta alakuló kongresszusát. A szlovén értelmiség számos
kiválóságát tömörítő párt célkitűzései között fő helyen a parlamentáris
demokrácia kivívása, Szlovénia szuverenitásának megvalósítása szerepel. A magát
konzervatív liberálisként meghatározó Rupel által felolvasott – az egyén jogait
hangsúlyozó , s az 1970-es évek elejének liberális politikai légkörére
hivatkozó – megnyitó beszéd elutasította a jobb- és baloldal címkézést, és
kimondatlanul is egy néppárt kialakítását szorgalmazta. A SDZ, amely a szlovén
politikai életben az 1990 tavaszán megtartott parlamenti választásokig igen
jelentős szerepet játszó párt volt, a választásokon győztes ellenzéki
DEMOS-koalíció részeként, az új koalíciós kormányban megszerezte magának a külügyi,
a belügyi, a védelmi és az igazságügyi tárcát.
Rupel
érzékletesen írja le, hogy pártján belül milyen személyi és ideológiai
ellentétek vezettek oda, hogy a SDZ jobboldaliságát és nemzetközi
elkötelezettségét hangsúlyozó vezetőségi tagok s a tagság többségének döntése
következtében ő és az SDZ számos alapító tagja 1991 októberében kénytelen volt
kiválni, és létrehozni egy új, az addigi középpártiságot továbbra is vállaló
pártot: a Demokrata Pártot.
Részben
ehhez kapcsolódik a szlovén belpolitika másik fő eseménysora, Rupel és hívei,
valamint a kereszténydemokrata párt és annak vezetője, a miniszterelnök, Lojze
Peterle közötti ellentét. A személyes jellegű nézetkülönbségeknél talán
fontosabb a két politikus között húzódó elvi nézeteltérés. E nézeteltérés
legfőbb pontjai közé tartozott, hogy míg Peterle a külügyi képviseletet
elsősorban pártmegfontolásoknak rendelte alá, Rupel a szakértelmet
hangsúlyozta, hogy a kereszténységet el nem utasító Rupel időnként élesen
kritizálta a miniszterelnök „klerikalizmusát", s végül, hogy eltérő
nézetet képviseltek a privatizáció ügyében. Ennek lényege, hogy míg Peterle J.
Sachsra, az ismert amerikai közgazdászra támaszkodva, az állam által irányított
és ingyenes részvényekkel operáló privatizációt szeretett volna megvalósítani,
addig Rupel hívei a fokozatos, a vállalat vezetése által kivitelezett
privatizációt szorgalmazták. E nézeteltérések 1991 végén a kormánykoalíció
egységének felbomlásához vezettek, s 1992 áprilisában a DEMOS-koaIíció három
pártja – köztük a Demokrata Párt – az addig ellenzékben lévő pártokkal balközép
liberális kormánykoalíciót hozott létre.
Az
itt rendkívül vázlatosan ismertetett, a magyarországi politikai élettel is
számos párhuzamot mutató belpolitikai eseményeknél is izgalmasabbak azonban azok
az oldalak, amelyeken a szerző bemutatja a szlovén önállóságért, majd az ország
nemzetközi elismeréséért vívott küzdelmet. Rupel csak röviden érinti azokat az
okokat, amelyek miatt Szlovénia nem volt hajlandó elfogadni a jugoszláv
föderáció fennmaradását: a szerb politikusok demokrácia-értelmezése szerint a
több nemzetet magában foglaló föderációnak az „egy ember, egy szavazat” elve
alapján kellett volna működnie. Ez azt jelentette volna, hogy a Jugoszlávia
lakos ágának mintegy 8 százalékát kitevő, nem egészen kétmillió szlovén, akik a
föderáció működtetési költségeinek mintegy 20 százalékát biztosították,
képtelenek lettek volna saját elképzeléseiket és érdekeiket érvényesíteni.
Márpedig lényegbe vágó különbségekről volt szó, hiszen Szlovénia a polgári demokrácia
irányába haladt, míg a Milosevic féle szerb vezetés nem mondott le a
szocialista elvekről. Az ezt a fajta demokráciát elutasító Szlovénia először –
Horvátországgal együtt – a jugoszláv köztársaságok konföderációjának
megalakítását szorgalmazta, majd – miután ezt szerb részről nem fogadták el –
egyre egyértelműbben az önállóság útjára lépett.
Az
ezen az úton jelentkező számtalan probléma közül kettőt emelek ki. Egyrészt
azt, hogy Szlovénia az önállóságot békés úton, megegyezéssel szerette volna elérni.
Külön filológiai és persze fontos politikai probléma, hogy ezt a folyamatot a
szlovénok a szétválás (razdruzevanje) fogalmával írták le, s elutasították,
hogy arra az elszakadás (odcepitev) kifejezést alkalmazzák. A filologizálás
magyarázata, hogy amennyiben a szlovén önállóság elérését elszakadásnak – azaz
egyoldalú cselekedetnek – minősítették volna, az hátrányosan érintette volna az
országot a volt Jugoszlávia örökségének szétosztásánál és a nemzetközi
elismerésnél. Ezért D. Rupel 1990 nyarától folyamatosan tárgyalt külföldi
diplomatákkal, hogy ismertesse velük a Jugoszláviával kapcsolatos szlovén
nézeteket és Szlovénia törekvéseit. Erre már csak azért szükség volt, mert
Rupel véleménye szerint a jugoszláv diplomácia, amelyben a szlovénok mindössze 3
százalékban képviseltették magukat, nem közvetítette a szlovén nézeteket.
És
ezen a területen merült fel a másik probléma: 1990-ben, a németeket és az
osztrákokat leszámítva, a szlovénok nem sok megértésre számíthattak külföldön.
Az államférfiak általában lassúbb haladásra bíztatták a szlovén politikusokat,
s legfeljebb azt ígérték meg, hogy majd egyszer szó lehet az önállóságról is.
Rupel
részletesen leírja, milyen kísérleteket tett a szlovén politika arra, hogy a
jugoszláv vezetéssel megállapodjon a békés szétválásról. Egyebek között magukra
vállalták volna Jugoszlávia adósságának egynegyedén azt javasolták, hogy a
hadsereg 3 év alatt vonuljon ki az országból, stb. Miután a tárgyalások nem
vezettek sikerre, s a szlovénok 1991. június 25-én kikiáltották a
függetlenséget, elkezdődött a mintegy 10 napig tartó háború.
A
szlovén függetlenségi háború következményeként igen kemény vita zajlott az 1991
júliusában előbb Zágrábban, majd Brioni szigetén lefolytatott, tárgyalásokon. A
fő kérdés az volt, hogy a megállapodás értelmében Szlovéniának az önállóság
kikiáltása előtti állapotot kellene visszaállítania, vagy csak a hozott
törvények végrehajtását kell-e felfüggeszteni 3 hónapra.
A
tárgyalásokon rendkívül kemény magatartást tanúsító szlovénok egyebek között videofelvételekkel
bizonyították, hogy a JNH agressziót követ el a védekező szlovénok ellen. A
végén a megállapodás kialakítását két dolog segítette elő. Egyrészt az, hogy De
Michelis olasz külügyminiszter Rupel értésére adta, hogy a 3 hónapos moratórium
után azt csinálnak, amit akarnak, másrészt az, hogy a kialakított szöveg
lehetővé tette a szlovénoknak, hogy azt a saját elképzeléseik szerint
értelmezzék.
Ennek
ellenére a következő hónapokban a szlovén diplomáciának folyamatosan küzdenie
kellett, hogy Szlovéniát ne kényszerítsék vissza a bomlófélben lévő jugoszláv
szövetségbe. A nyugati érdek az volt, hogy Jugoszláviát – még ha a régi módon
már nem is lehet – valamilyen módon egyben tartsák, de legalábbis
megakadályozzák, hogy az eddiginél több vámhatár jöjjön létre. A Nyugat tehát
legalább a vámunió kialakítását mindenképpen szerette volna elérni. Szlovénia
csupán a szabadkereskedelmi övezet létrehozását volt hajlandó elfogadni. Rupel
– és a közölt dokumentumok – tanúsága szerint először az 1991. november 20-án
megfogalmazott Badinter-jelentést fogadta el; hogy Jugoszlávia a szétesés
állapotában van, s hogy meg kell oldani a volt állam örökösödésének
problémáját. Ennek ellenére a szlovén külügyminiszternek rendkívül nehéz
tárgyalásokat kellett még megélnie, amíg elérkezett 1992. január 15-e, amikor
az 1992. január 11-én megfogalmazott újabb Badinter-jelentés alapján számos
állam elismerte
Szlovénia
függetlenségét.
A
pártját a Liberális Internacionáléba vezető Rupel, aki érzékletesen leírta,
hogy milyen embernek és politikusnak látta különböző nemzetiségű
tárgyalópartnereit, könyvében régi ismerőseinek nevezi a magyar liberálisokat
és a fideszeseket, többször tárgyalt Antall Józseffel és Jeszenszky Gézával. A
két politikus támogatta ugyan a szlovén (és a horvát) önállósági törekvéseket,
de aggódott azért, hogy mi lesz Jugoszlávia szétesésének következtében a
vajdasági magyarok sorsa. Arra bíztatták a szlovénokat, hogy az önállóság
elismertetésére irányuló törekvéseiket hangolják össze az Európai Közösséggel,
az Európa Tanáccsal és a NATO-val, próbáljanak meg elérni laza konföderációt, s
hogy működjenek jobban együtt a horvátokkal. A szlovén külügyminiszter, aki
elmagyarázta, hogy ők ugyan hívei lennének az utóbbinak, de Tudjman horvát
elnökkel aligha lehet megállapodni, ír még a Horvátországgal és Olaszországgal
kialakult feszültségekről, valamint számos más, izgalmas bel- és külpolitikai
eseményről.
Dimitrij
Rupel: Skrivnostdrzave. Spo mini na domace in zunanje zadeve 1989–1992
(Államtitok. Emlékezés az 1989 és 1992 közötti hazai és külügyi eseményekről)
Ljubljana, 1992. 312 p.
Szilágyi Imre