Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Hans
Hattenhauer:
Európai jogtörténet
– magyar szemmel
A
legújabb német alkotmány- és jogtörténeti irodalom talán legnagyobb visszhangot
kiváltó műve Hans Hattenhauer kieli
jogászprofesszor munkája az európai jogtörténetről. Az európai egyesülés
ösztönözte szakmai érdeklődés különös figyelemmel kísérte e példa nélküli
vállalkozást, amelyhez hasonló terjedelmű és tematikájú összefoglalás közel
húsz éve nem jelent meg Németországban. A könyv újszerűen közelíti meg a
jogtörténet kérdését. A fogalom alatt nem csupán a szűkebb értelemben vett
tételes (büntető, magánjogi) normákat, hanem az alkotmány, sőt az
államszervezet jogon kívüli elemeit, az ezeket körülvevő eszmék történetét is
érti.
Eltérően
a másfél évszázada honos német jogtörténeti irányzatoktól, mellőzi az alkotmány
és a jogtörténeti intézmények tényszerű leírását, szakít a hagyományosan
precíz, pozitivista ábrázolásmóddal. Azon módszertani kísérlet folytatója,
amely az állami és jogi jelenségeket közös intézményi és eszmei alapon eredezteti
és fejlődésük terén nagy szerepet juttat a szellemtörténeti tényezőknek. A
kissé kánonjogias szemléletű megközelítés meglepően eredeti következtetéseket
eredményez a jogfejlődés és a vallási normarendszer szoros kapcsolatáról. A mű
nem taglalja a jogfejlődést befolyásoló társadalmi, gazdasági tényezőket,
feltűnően kevés politikai eseményt említ meg.
Az
európai jogtörténet periódusait is újszerűen állapítja meg. Az archaikus jogi
kultúrát a kelta, germán és szláv törzsi szokásokat alapul véve vizsgálja.
Jogelméletileg is fontos megállapítása szerint: az állammá szerveződés előtti
periódusban még nem beszélhetünk jogról; a közszervezet korában még nem alakult
ki erkö1cstől, kultikus és köznapi szokásoktól független, modern értelemben
vett jogrendszer. Az archaikus jogot zárt normarendszer keretén belül
értelmezi, amelyben mágikus elemekkel átszőtt, az életviszonyok hagyományos
rendjét irányító, közösségi kényszer révén érvényesülő szabályozó eszközt lát.
A
római jog az első olyan szankcionált normarendszer,
amely a természetes állapotok szülte archaikus
szokásokat racionalizálta, tudatossá tette. Megtörtént a jog egyéb társadalmi
kényszerítő eszközökről való különválás a, az állami érvényesítés révén
hatékony hatalmi tényezővé vált, belső tagozódása is kialakult. A császárkorban
megjelent a jogászi rend, elkülönültek a jog alkotásával, értelmezésével,
művelésévei és végrehajtásával foglalkozó hivatás tagjai. A germán jogi kultúra
– amely elsősorban népjogon alapult - integrálta a fejlett római jogi intézményeket.
A
jogtörténet harmadik fejezete az ily módon egységesülő, egymást kiegészítő
szerves germán és importált római jog „keresztényesítése", amely példaadó
módon a frank állam területén történt meg először. A középkori jog meghatározó
sajátosságát a szerző a vallás különböző irányzataihoz való viszonyban keresi.
Ezen a ponton különösen fontos számunkra a mű, hiszen a keresztény eszmeiség és
normarendszer, valamint a világi jog kapcsolatát ilyen részletező módon a
közelmúlt hazai irodalmából alig ismerhettük meg. Nyomon követi az egyházi rend
kialakulását, szervezetük jogállását, az egyházjog világi és a profán normák
egyházi kapcsolódásait, a városfejlődés jogtörténeti következményeit, a
kereskedelmi jog és a bontakozó nemzetközi jog főbb tételeit. Az államfejlődés
terén e fejezetben nem az összeurópai tendenciákra koncentrál, lényegében a
német birodalom példáján mutatja be a hatalomképzés korabeli alkotmányos
változatait, a pápaság és császárság konfliktusainak közjogi hátterét.
Az
újkori abszolutizmus jogának
lényegadó sajátosságát a racionalitás megjelenésében látja. Ebből vezeti le a
természet jogot, amely az államhatalom keletkezésének új felfogását, a
szerződési elméletet igazolja. A könyv egyetlen olyan része ez, amelyben írója
Európa valamennyi történetileg kialakult régióját áttekinti és azt igazolja,
hogy a modem abszolutista államgépezet a kontinens szinte minden országában
hasonló jogelvek alapján működő intézményeket hozott létre.
A
Felvilágosodás és forradalom című terjedelmes fejezet részletesen elemzi a
mélyreható változások előkészítésének folyamatát, a felvilágosodás
képviselőinek államra, jogra vonatkozó nézeteit, az önállósuló jogtudomány és
államelmélet új tanait. Meglepően új az alkotmányozás, a kodifikáció szerepére
utaló felfogás: e merőben eredeti megállapítás szerint a jogösszefoglalás nem a
reálfolyamatok következménye, hanem azok megváltoztatásának egyik eszköze volt.
A felvilágosult abszolutizmus reformjait (ezek közül II. Lipót tevékenységét
kissé eltúlozva) a forradalom előkészítésének minősíti, a francia forradalmi
változásokat az Európán belüli szellemi folyamatok eredményének tekinti.
A
francia forradalomtól az 1848-ig tartó korszakot a reform és restauráció időszakának nevezi, ezen belül részletesen
tárgyalja a konzervativizmus, kevéssé alaposan a liberalizmus államot és jogot
alakító hatását. Nagy jelentőséget tulajdonít a napóleoni alkotmányozásnak. de
nem értékeli kellőképpen a császári jogalkotás és kodifikáció eredményeit.
Európai jelentőségének megfelelően szól a németországi jogtudományi vitákról és
részletesen elemzi a munkásmozgalom német képviselőinek korabeli nézeteit.
Az
1848-tól az első világháborúig terjedő periódust Európa világuralmi helyzetével jellemzi. Ez a meghatározás talán
nem tükrözi pontosan e meghatározó korszak lényegét, amelyben a jogállamiság
gondolata körvonalazódott és megjelentek a szociális állam jellegzetes
intézményei is. A könyv részletezi a nemzetközi jog kialakulásának, politikai
tényezővé válásának folyamatát, a nemzeti államok és a szövetségi rendszerek
közjogi viszonyának alakulását.
A
két világháború közötti időszak (Ernst Noltke szavaival az európai polgárháború periódusa) ábrázolásának izgalmas fejtegetései
azok, amelyek a XX. századi eszmék továbbélését és változásait vizsgálják. Bő
teret kapott a szovjet-orosz és német diktatórikus államberendezkedés és
jogfejlődés, az összeurópai (népszövetségi) törekvések ábrázolása. Napi
aktualitású ismereteket közvetít a jóléti állam kialakulását, jellegzetességeit
taglaló alfejezet.
A
zárórész a kortörténet
(Zeitgeschichte) jellegzetes módszerével, elsősorban a nemzetközi jog
szerződéseinek összeurópai hatásait szem előtt tartva tárgyalja a második
világháború utáni eseményeket és államfejlődési tendenciákat. A könyv végén az
európai egység közeli kialakulásának reménye fogalmazódik meg.
Hans
Hattenhauer: Europaische Rechtsgeschichte. (Európai jogtörténet) Müller
Juristischer Verlag, Heidelberg, 1993. 825 old.
Stipta István