Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
G. J.
Barker-Benfield:
Az érzelmek
kultúrtörténete
Mióta
Norbert Elias könyvét, A civilizáció
folyamata című, még az 1930-as években írt művét fölfedezte magának a történetírás
és a szociológia (ez a hatvanas-hetvenes évtizedben történt), nő az olyan
kutatások száma, amelyek Elias tézisét konkrét történeti anyagon gondolják
újra. Barker-Benfield monográfiája is
ebbe a sorba tartozik. Hiszen az amerikai historikusnak a 18. századi Angliáról
szóló könyve azt a kérdést állítja előtérbe, hogyan ment végbe az „effektusok
növekvő ellenőrzése” (Elias kifejezését használva), melyet Barker-Benfield a
„magatartás reformjaként” határoz meg. A témaválasztást és a tárgy megközelítését
emellett befolyásolja a napjainkban olyan divatos „gender”, mint szemléleti
keret. Ez esetben arról van szó, hogy a társadalom nem emberekből, hanem
kulturálisan definiált nemi szerepek biológiainak beállított, ám társadalmi
státusok képviselőiből; férfiakból és nőkből állt és áll ma is. A
gender-történetírás kettős tükörben látja a múltat: úgy ahogyan a férfiak, s
úgy, ahogy – másként – a nők átélték. Az igazán izgalmas oldala e
megközelítésnek a két nem változó kapcsolata egymáshoz, melyet egyedül belülről,
a nemek közötti viszony változásának tulajdonított korabeli jelentés végett
érdemes bemutatni.
Barker-Benfield
forrásanyaga mindenekelőtt a 18. századi angol regényirodalom, a jól ismert,
vagy a kevésbé köztudott szentimentális regények sora (Richardson, Fielding,
Jane Austen, Sterne, Burney, Smollett, Dr. Johnson – csak az ismert írókat
említve). A források másik csoportja a morálfilozófia és az elméleti
feminizmus, vagyis Shaftesbury, Mandeville, Hume, Smith, valamint a kor igazán
kiemelkedő feminista teoretikusa: Wollstonecraft.
Az
érzékenység, s vele az érzelmesség kultusza sokat köszönhetett John Locke
elméletének, amely szisztematikus megfogalmazását adta – newtoni
kiindulópontokból – az érzékelés lélektanának. Locke tagadta a velünk született
eszmék létét, s állította, hogy az embert az érzékelés segíti hozzá
tudattartalmakhoz. Az érzékelés tárgyi előfeltétele pedig az idegrendszer
fejlettsége. Az idegfiziológia és az érzékeléslélektan fogalmaival leírt
emberkép azután behatolt a tágabb szellemi áramkörökbe: elterjesztésében
kezdetben a költészet, majd hamarosan a szentimentális regényirodalom játszott
kulcsszerepet; s persze a vallás új és új szektái (mindenekelőtt a metodizmus)
hatottak ebbe az irányba.
A
neurológiai emberkép, melynek nyomán közvetlen kapcsolat teremtődött a külvilág
és az ember belső, lelki élete, sőt testi állapota (önérzékelése) között,
problémává avatta a növekvő jólét fogyasztói hedonizmusát mint a lelki élet
közvetlen meghatározóját. Mivel a feltűnő fogyasztás döntő mértékben a jómódú
rétegek nőtagjainak vált kiváltságává, a morális értékkel felruházott, fokozott
idegi érzékenység is egyre inkább afféle női attribútummá kezdett alakulni. Az
érzékiség, a túlzott (idegi) érzékenység, az érzelmesség – mind-mind kifejezetten
a nő biológiai alkatához tartozó jelentésre tett szert, ezzel szemben a férfiak
állítólagos biológiai karakterét az intellektus a racionalitás, a fizikai erő
stb. együttese alkotta. A nő, mint a fizikai és lelki finomság (és gyengeség)
meghatározta lény (gondoljunk a nemegyszer fegyverként is szolgáló női
hajlamra, a gyakori elájulásra), így lesz egyúttal kezdeményezője: a férfiak
„civilizálásának”, a férfiviselkedés reformjának.
A
férfi és női világ kettéválása, hagyományos elkülönülése megfelelt a külvilág
és az otthon, valamint a szórakozás és a munka nemekhez kötött szétágazásának.
A szentimentalizmus, vagyis az a kulturális átalakulás, amely az emberi
ösztönmegnyilvánulások fokozott kordában tartását a „vadság” megzabolázását, az
érintkezési formák finomodását eredményezi, Barker-Benfield értelmezésében
elsőrendűen a férfi és a nő közti kapcsolat terében megy végbe. Már Elias
érzékeltette a lovagi nőkultusz kapcsán e folyamat kezdeti előzményeit,
kiemelve, hogy a két nem konfliktusos erőszak alkalmazásán nyugvó kapcsolata
lassan teret enged az individuális szerepformálásra mindkét oldalon igényt
támasztó „udvarias” és humánus viselkedési kultúrának. Ezt a reneszánsz által
tovább táplált folyamatot (l. Castiglione 1528-ban írt, Az udvari ember című, nagyhatású
viselkedési kézikönyvét!) erősíti fel a 18. században a kapitalizmus angliai
expanziója. Az eszményi férfi merőben új kódja nyert ekkoriban megfogalmazást:
a harcos férfi ideálját lassanként az illedelmesen viselkedő úriember fogalma,
vagy csak kívánalma kezdte helyettesíteni. Ez az új férfiember-típus, állítják
szerzőnkön kívül más történészek is, szoros kapcsolatban áll a kooperatív
viselkedésre hangolt vállalkozó egyén, a fejlett személyiség iránt támasztott,
növekvő társadalmi szükséglettel. Az elsősorban férfiakat érintő „magatartási
reform” keretében változóban volt a közvetlen emberi környezet; új jelentésre
és növekvő jelentőségre tett szert a kényelmes, meghitt otthon, vele a
magánélet, mint a személyiség kiteljesedésének színtere. Módosult a szülő és
gyermek kapcsolata, és átalakult a fogyasztással összefüggő attitűd. Nemcsak a
környezet, valamint az emberi test tisztaságára helyezett új keletű hangsúly,
hanem az emberi jellemet jótékonyan formáló örömök utáni vágy, tehát a
fogyasztás felértékelődése szintúgy elválaszthatatlan része a viselkedés
reformjának.
Közelebbről
nézve mindez azt vonta maga után, hogy a férfiak és a nők kezdtek mind jobban
hasonlítani egymásra, pontosabban: a férfiak mindinkább „elnőiesedtek”, ahogyan
fokozatosan lemondtak hagyományos férfias szerepeikről (a nőkkel szembeni
durvaságról, a kizárólagos nyilvános férfivilágról). Azzal, hogy maguk is
„domesztifikálódtak”, otthoni szerepre (is) vállalkoztak, valamint hogy
feleségeik – éppen a fogyasztás kultiválásával – maguk is szert tettek
nyilvános szerepekre, megjelenhettek a nyilvánosság színe előtt, sőt
elvegyülhettek a férfiakkal a nyilvánosságban, hamar zavar támadt a
tulajdonképpeni férfiidentitás körül. Nem vitás, ennek hátterében a megszokott
férfi hatalmi túlsúly, s a nők teológiailag is igazolni szokott nemi
alárendeltsége, pontosabban e hatalmi helyzet megrendülése állt. Mint a század
elméleti-filozófiai gondolati reprezentációjának az elemzése mutatja, komoly az
aggodalom férfi oldalon, hogy e kulturális reform vesztesei a férfiak lesznek.
Ám az is a kor vezető elméinek közhelyévé lesz, hogy a modor csiszoltsága, a
viselkedés választékossága, vagyis a férfiak elnőiesedése a kereskedelem
fejlődésének előfeltétele, s ez az egész nélkülözhetetlen az egyéni boldogság
eléréséhez.
Kevesebb
ambivalencia kísérte e folyamat megítélését női oldalon. A mindenféle
termelőmunkából lassanként teljességgel kizárt középosztályi nőtársadalom
tagjai előtt megnyílnak a művelődés csatornái: első helyen kell említeni az
alfabetizációt, melynek gyümölcse a 18. század szembetűnő női olvasáskultúrája
és írásbelisége. Talán nem újdonság, hogy a szentimentális regények fő olvasói
a nők; szinte nekik írják az írók a műveiket. Ezért is használhatja a történész
forrásként a 18. századi angol regényírók műveit, hiszen az ábrázolt problémák,
a hősnők lelki élete nem csak a normák, de a korabeli valóság megközelítően hű
tükrei egyúttal. Sőt, elszaporodik a levelezgető, irodalmi babérokra is törő,
az önkifejezés írásos formái iránt ellenállhatatlan kényszert érző tollforgató
nők köre. Az ő részükről nem, de a férfiak oldaláról gyanakvás kíséri a nők
mind nyilvánvalóbb fogyasztói beállítottságát s nyilvános szerepekben való
tetszelgését. Kitűnő terepe ennek a században kifejlődő fürdőkultúra, mint
társaséleti időtöltés, melynek Bath a fő központja. Ne feledjük: a szóban forgó
kulturális reform terméke az is, hogy a családok együtt élvezik a fürdőidényt
valamely divatos üdülőhelyen, ami ekkor még csak a felső rétegek kiváltságának
számít. Összhangban a szakirodalomban újabban meggyökeresedő felfogással, amely
az angol ipari forradalom fontos előfeltételei között tartja számon a korban
relatíve magas brit fogyasztói szükségletszintet, a luxus- és mindinkább
tömegfogyasztásba merülő angol közép- és felső rétegek e kulturális praxisának
központjában a nők állnak. Ők azok, akik rendelkeznek a fogyasztói kultúra fő
kellékével, a választékos ízléssel, ami nélkül nincs mód a választásra, a
döntésre az eladásra kínált tárgyak és termékek sokfélesége között. S miután a
magán- és a közélet színterei, az otthon és a nyilvános (nagyobbrészt továbbra
is férfiak által monopolizált) intézmények (klub, kávéház) egyaránt a női
ízléskánon jegyében ölt civilizált, tehát polgári külsőt, az angol élet teljes
spektrumát kezdi áthatni az „érzékenység” új kulturális kódja. Így egészíti ki
egymást a kapitalizmus ipari világot teremtő férfiaktivitása és a civilizált
életformát és környezetet, polgári érzésvilágot és mentalitást kialakító női
„aprómunka”. Talán ebben összegezhetjük Barker-Benfield elemzéseinek fő
mondanivalóját.
G.
J. Barker-Benfield: The Culture of Sensibility. Sex and Society in
Eighteenth-Century Britain. (Az érzelmek kultúrtörténete. Szex és társadalom a
XIX. századi Nagy-Britanniában) The University of Chicago Press, Chicago and
London, 1992. 520 p.
Gyáni Gábor