Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÚJ
MEGKÖZELÍTÉSEK
Alpesi fény
nélkül
„Munka és közösség”, mint ideális típus a svájci
néprajztudós, Arnold Niederer művében
Aki
ma Bochumban, Saarbrückenben vagy Rostockban a kocsitetőre szereli sílécét, hogy
a zsúfolt autópályákon átverekedje magát üdülőhelyéig, Zermattig vagy Saas
Feeig, az álomszép hegyvidékre utazik. De olyan hegyvidékre is, amely az újabb
svájci néprajznak kutatási laboratóriumaként szolgált. Wallisról van szó.
Arnold Niederer (1980-ig a Zürichi Egyetem néprajztanára) ennek a helynek
szentelte életművét, amely most kivonatosan előttünk áll.
„Wallisi
közmunka” a címe Niederer disszertációjának, amely egyidejűleg legfontosabb
műve is, és problémái bőségét tekintve minden későbbi gondolatának alappontjává
válhatott. „Közösségi munkának” nevezték a wallisi munkákban azt, amit egy
csoport másoknak (egyes szomszédoknak vagy társaságoknak) ingyen végzett, a
mezőn vagy a szőlőhegyen, egy új fogadó építésekor vagy a rendkívül bonyolult
öntözőberendezések előállításakor, amelyek a gleccserek több kilométeres
vízjárását a völgyben levő mezőkig igénybe vették. Az életet és a mindennapokat
alakította, sőt uralta a munka. Csaknem kizárólag arra szolgált, hogy a
táplálkozás, öltözködés és lakás alapvető szükségleteit fedezze, és ezzel
elősegítette a gazdasági függetlenségre való törekvéseket. A csere nem pénz,
hanem munkaszolgáltatások útján történt. A gyermektől az aggastyánig, a falu
bolondjával bezárólag fizikai képességeinek megfelelően mindenkire szükség
volt, mert a munkákat mindenki megtanulhatta és tökéletesen végezhette.
A
gazdaság természet okozta nehézségei minden gazdasági önmegvalósításnak szűk
határokat szabtak. Természetesen létezett tulajdon és egyéni szükséglet, de a
víztársulások mellett voltak szükségszerűen másfajta kúttársaságok, alpoki
társaságok, szomszédságok is. A munkaszervezésnek ebben a módjában rejlő
egyenlőség, amelyet egyedül a különböző fizikai erő és ügyesség módosított,
ezeknek a munkaszervezeteknek intézményes keretei közt is elterjedt, sőt még a
falvakban is. Hivatalokat vállalni kötelesség volt, emiatt gyakran udvarról
udvarra jártak, így akadályozták meg a basáskodást és a hatalom
szétforgácsolódását.
A
munka az ünnepeket nem kevésbé határozta meg, mint a hétköznapokat, mivel ahol
csak a közmunka engedte, szórakoztató munkává vált – ajándékokban, szokásokban
és dalokban gazdag kultúra fejlődött a munka köré. Azt a bort, amelyet a
turisták a II. világháború előtt ittak, olyan szőlőből préselték, amit a Val-d'
Anniviers község szüreti munkásai síposok és dobosok zenéje mellett
szüreteltek.
Ez
talán a bányászok és az elmúlt világ, az elmaradott svájciak megdicsőülése?
Annak a valóságnak romantizáló kontrasztképe, amelyet a magát ma tapasztalati
kultúrtudománynak nevező legújabb német néprajz szükség- és terrorközösségnek
nevez?
Niederer
távol áll attól, hogy idealizálja hegyi parasztjait. A népies etika, ami
szerint a közösség érdeke az egyéni érdek elé kerül, mindenekelőtt a természeti
erők hatása, a területi elkülönülés és a csekély pénzforgalom kényszerítő
hatására valósul meg. A körülmények egészen az 1950-es évekig szűkösek voltak,
legjobb esetben elégedettség uralkodott, egyébként inkább szegénység, mint
jólét. Ez nem akadályozza meg Niederert abban, hogy a régi időkről pozitív
aspektusokat nyerjen, hiszen a közmunka és az általa létre hozott közösség
végül is még humánusabbnak tűnik neki, mint a gyár és a hozzá tartozó közösség.
„Az ember sohasem volt egyedül”, de amit az emberek kényszernek éreztek, azt a
szűkölködés hiánya bőségesen kiegyenlítette, mivel „az ember sohasem volt
egyedül”.
Niederer
tudja, miről beszél. Három éves lausanne-i kereskedelmi inaskodás után, 1933
óta dohányárus kereskedelmi utazóként járta a völgyeket és télen mint
vándor-nyelvtanár dolgozott Wallisban. A „résztvevő megfigyelést” sokkal
hamarabb gyakorolta, mint ahogyan azt a mai köznapi történészek módszerként
dogma rangjára emelték. Niederert saját megítélése szerint az az igézet
alakította, amelyet Karl Marx és Lukács György elolvasása gyakorolt rá,
valamint az a „szocialista és politikailag aktív környezet” is, amelyben
felnőtt. Olyan tudós ő, akinek élettörténete van: már éppen 50 éves volt,
amikor egyetemi tanár lett, későn kezdett, második hivatásának kitanulása és
hosszú szakmai tevékenység után.
Niederer
először „átélt” és „megfigyelt”, aztán csoportosított, osztályozott,
rendszerezett és elvonatkoztatott. Tapasztalati munkájának kötelező erejét
történelmileg felülvizsgálta, és a munka és a közösség általa megállapított
összefüggésére megtalálta a bizonyítékokat a késő középkori és kora újkori
wallisi forrásokban. Ez annak a bizonyítéka, hogy a „Jongue durée”
formációjáról van szó.
Amit
Ferdinand Tönnies ragyogó okoskodásában a német „közösség” szóból csinált,
mégpedig általános fogalmat, az itt mikroanalitikus bizonyítására talál.
Valójában csak a körülmények véletlensége és a tudományos piacok
irracionalitása okozza, hogy Robert Redfield „Little Community”-je a tudományos
világ bestsellere lett, azonban Niederer „Közmunká”-ja nem. Mindkettő egy
időben született. Ismereteiket mindketten összehasonlító módszerekkel, az ipari
társadalom élettere és tárgya szembeállításával szerzik. A tárgy egyszer egy
közép-amerikai falu, másodszor wallisi falvak. Mindkettő olyan világokat
rekonstruál, amelyek a munka módjából fejlődtek ki. Mindkettő eltúlozza az
általánosítást, Niederer is „a munka és közösség ideális típusának” nevezi
saját rekonstruálását.
Niederer
néprajza semmi esetre sem marad történelmi diszciplína. Nem kevésbé izgalmas an
írja le az újkori irányzatok meghonosodásának és taszításának bonyolult
dialektikus folyamatát, és mutatja be a hagyomány szerfölött nagy szellemi
alakító erejét, amihez a Rhone-völgyi ipar már korán és beleérzőbben igazodott,
mint a modem turizmus. Niederer semmit nem akar megtartani, de megköveteli,
hogy tudományágát, a néprajzot vegyék figyelembe országa és az Alpok vidéke mai
politikai döntéseiben. Ahol a „munkát” és a „közösséget” ilyen éles hangon
vitatják, mint ahogyan az ma általános, nem lenne helytelen meghallgatni egy
olyan politikust, aki az ipar előtti társadalomról szóló kutatási eredményeit
már 1956-ban rendszerezte: „Az ember egész habitusát nagymértékben a munkához
való kapcsolata formálja; ez határozza meg helyét a társadalomban”.
Arnold
Niederer: Alpine Alltagskultur zwischen Beharrung und Wander. Ausgewahlte aus
den Jahren 1956 bis 1991, (Alpesi hétköznapi kultúra állandóság és változás
között. Válogatott munkák, 1956–1991.) Kiadták: Klaus Anderegg és Werner
Batzing, Paul Haupt Kiadó, Bern–Stuttgart–Wien 1993, 518 oldal.
Peter Blickle (Bern)
Fordította:
Iványi Zsuzsa