Klió 1994/2.
3. évfolyam
NEMZETI KÉRDÉS
KÖZÉP-KELET-EURÓPÁBAN
V. I. Kozlov:
Nacionalizmus,
nemzeti szeparatizmus és az orosz kérdés
Nehéz
aktuálisabb témát vizsgálni a volt szovjet térséggel kapcsolatban, mint az interetnikai
viszonyok alakulása kiváltó okainak, a gyorsan változó helyzetnek és a
lehetséges prognózisoknak az elemzése. Ugyanakkor épp a sok, egymással
bonyolult összefüggésben álló és flexibilis faktor miatt a kérdéskör „naprakész
analízise” szinte lehetetlen, legfeljebb az alapsajátosságokat és fő
tendenciákat lehet kiemelni. Kozlov reális célokat tűz maga elé: a nemzeti
elkülönülést követő erők törekvéseit meghatározó tényezők és a
gazdasági-társadalmi, valamint a politikai átalakulási folyamatokkal való
kapcsolatuk újszerű vizsgálatát. Hangsúlyoznunk kell ez utóbbit, mivel a
szubjektív és a nemzeti faktor (az objektív és az osztály tényezőkkel szemben)
mindeddig valóban háttérben maradt. A szerző, nézetünk szerint, megalapozottan
mutat rá, hogy Gorbacsov nem akarta kiszabadítani a palackból a nacionalizmus
erőit, ugyanakkor nem ismerte fel hatásukat (különösen hosszú távon) az
átalakítási folyamatokra. Azt ugyan könnyű megállapítani, hogy az erős központi
hatalom és a szuverén köztársaságok egyidejű léte ellentmond egymásnak, annál
nehezebb viszont annak tisztázása, hogy a központ ellen fellépő, ún. helyi
demokraták céljaiban és eszköztárában milyen arányban állnak a pozitív és a
negatívelemek. Kozlov joggal mutat rá, hogy az Orosz Föderáció önálló állammá
válása után a szeparatizmus immáron ezen soknemzetiségű államalakulat egységét
ássa alá, és ami a legnagyobb baj, Je1cinék erre nem készültek fel, amit
egyaránt jelez a nemzeti problematika elméleti tisztázatlansága és a
törvényhozási és kormányzati tevékenység lassúsága, esetenkénti
koncepciótlansága.
A
szerző szerint a mostani kiélezett interetnikai szituációban a nacionalizmus
ugyan szinte magától értetődően tört felszínre, elgondolkodtató azonban, hogy
mind a szakemberek, mind a mozgalmak vezetői más tényezőket (pl. a vallást)
figyelmen kívül hagynak, csakúgy, mint a többetnikumú nyugati demokráciák
tapasztalatait és magának a nemzeti paradigmának egyetemes történeti (főleg
korai kapitalizmusbeli) és oroszországi historiográfiai tanulságait. Történetileg
kell vizsgálni a bolsevikok nézeteit (és itt irányzatok evolúciójáról van szó),
akik az osztály-internacionalista megközelítés mellett másodlagosnak tartották
a nemzeti (etnikai), sőt az állami hovatartozást. Kozlov szerint látnunk kell
azonban azt is, hogy pl. a NEP idején engedményeket tettek és valójában akkor
két tendencia létezett: a proletár internacionalizmus és a kispolgári
nacionalizmus. Az utóbbi a szovjet államban a köztársasági rangot elért
nemzetek felfogásaként is interpretálható. Kezdetben a bolsevik nemzetiségi
politika bizonyos fokig elősegítette az elmaradott etnikumok
gazdasági-kulturális fejlődését, később azonban döntővé váltak a negatív
vonások, ami katasztrófákhoz vezetett. Valójában a szovjet államszervező
politikában egymással összeegyeztethetetlen elvek (nemzeti-közigazgatási és
etnikai határok, a gazdasági kiindulópontok stb.) keveredtek, aminek
következményeként, Kozlov szerint pl. egyes, önmagában nagy létszámú nemzetek
az adott közigazgatási egységben kisebbségek lettek. Nyilvánvaló az is, hogy
így nem valósulhatott meg sem a nemzetek, nemzetiségek, sem az állampolgárok
egyenjogúsága, amit pedig nemzetközi jogi alapelvvé emelt később az ENSZ.
Kozlov
szerint a szovjet állam kialakulása előtt egyes etnikumok még az államiság
kezdetleges fokáig sem jutottak el. Ezért létfontos az a fejlődési út, amit a
cári Oroszország keretében tettek meg. Ehhez járult az ún. nemzeti állam
létrehozásának elve, ami 1917 után tovább fokozta a központi hatalom és a
köztársasági rangú nemzetek, illetve az utóbbiak és a területükön élő más
nemzetek, nemzetiségek konfliktusait. Így a szerző szerint a peresztrojka
idején elemi erővel feltörő ellentéteket a szovjet állam kezdeti időszakára és
későbbi fejlődési tendenciáinak (elvek és módszerek tekintetében megnyilvánuló)
negatív vonásaira lehet visszavezetni, amihez újabb (pl. a köztársaságok eltérő
fejlődési szintjéből és helyzetéből adódó) ellentmondások társultak. Kozlov úgy
véli, hogy az 1980-as évek közepéig a nacionalista megnyilvánulásokat az egységes
szovjet gazdasági szervezet, az internacionalista propaganda és a repressziók
tartották vissza attól, hogy nyíltan felszínre törjenek. Amikor a
demokratizálódással ezek hatékonysága csökkent, a peresztrojka pedig hamar
válságba került, eleve eldőlt a Szovjetunió sorsa és az egyes köztársaságokban
a nacionalisták az ott élő idegen ajkúakat tették felelőssé (történetileg
visszamenően) minden bajért. A szovjet állam szétesése tehát nem annyira a
centrifugális erők fellépése miatt következett be, hanem sokkal inkább az
összetartó faktorok meggyengülése következtében. Nemzetközi összehasonlításban
a birodalmak szétesése azt példázza, hogy mindez törvényszerű a keleti típusú
parancsuralmi-adminisztratív rendszerek esetében. Kozlov azonban óva teljes
párhuzamoktól és különösen fontosnak tartja annak tisztázását, hogy a birodalmi
eszme mennyiben köthető az orosz ethnoszhoz. Ezt tárgyalja tanulmányának „az
orosz kérdéssel” foglakozó részében.
A
fenti témakört a szerző három egymással összefüggő kérdéscsoportra (az orosz
etnikum demográfiai-egészségügyi trendjei, a kulturális-szellemi élet szintje
és az oroszok viszonya az ország más ethnoszaihoz) bontja. Jogosan állapítja
meg, hogy a mindhárom területen kedvezőtlen mutatók az oroszok mai
föderációbeli 82 %-os aránya miatt sorsdöntőek az ország további fejlődése
szempontjából. Kozlov úgy ítéli meg, hogy a XX. század elején a nyugati ukrán
és belorusz nemzeti mozgalmak hatása még nem terjedt ki kelet-oroszországi
csoportjaikra; így ez átmeneti szakasz, amelyben valójában még „orosz kérdés”
sincs. A változás, szerinte, a három keleti szláv köztársaság területi
elhatárolódásával és Leninnek és elvbarátainak a szovjetállambeli
nacionalizmusok megítélésével kapcsolatban következett be. Lenin 1914. évi
cikkét, 1919-es és 1922 végi leveleit idézve (50. o.) eszerint van az (orosz)
„nagyhatalmi”, „elnyomó” nemzet és nacionalizmus, és velük szemben az elnyomott
népek nacionalizmusa. Kozlov szerint ezzel elítélték az orosz nacionalizmust,
míg a többit igazolták, másrészt teret engedtek a russzofóbiának.
A
szerző szerint az „orosz kérdés" tárgyalását az oroszok birodalombeli
helyzetének elemzésével kell kezdeni. Az 1917 előtti statisztikák adatai nem
támasztják alá a „nagyorosz ethnosz” privilegizált, „birodalmi” státusát. Az oroszok
egyedüli előnye nagy számukból fakadt, ami lehetőséget adott a nyelvi
asszimilációra. Kozlov úgy véli, hogy 1917 után viszont a sajátos
államszerkezet (nem jött létre külön orosz köztársaság) fokozatos
kialakulásával valójában az orosz etnikum került hátrányba. A sztálini korszak
folyamatai (pl. a kuláktalanítás, a Gulagra hurcolt oroszok nagy száma stb.)
statisztikailag kimutathatóan (nem kisebbítve a más nemzeteket ért
katasztrófákat) döntően hozzájárultak az orosz ethnosz degradálódásához. Kozlov
szerint az oroszok etnikai önazonossága, nemzeti tudatának szintje a külön
orosz állami intézmények hiánya és hagyományos szellemi kultúrájuk üldözése
miatt gyengült. Sztálin csak később, 1941 közeledtével próbált az orosz
patriotizmusra támaszkodni. Gorbacsov időszaka a nemzeti kérdés fejlődési
tendenciáiban (a nemzeti burzsoáziák a nemzetállamokra támaszkodva szítják a
népekben a nacionalizmust) a korai kapitalizmus idejére emlékeztet. Ez támadó,
ellenségkereső, a történeti, gazdasági és demográfiai faktorokat figyelmen
kívül hagyó, szimplifikálódott, a russzifikációra koncentráló, russzofóbiával
párosuló nacionalizmus lett, amit a köztársaságokban a helyi demokrácia fontos
attribútumaként fognak fel.
A
nemzeti és nemzeti szeparatista mozgalmak fejlődéséhez komolyan hozzájárult a
központi pártokrácia elleni harc közösségén alapulva az orosz nyelvű
demokratikus közvélemény támogatása. Ez ugyan a centralizált struktúrák
szétesésével csökkent de – épp az etnikai identitástudat alacsonyabb szint je
és az orosz nacionalizmus hátrányos megkülönböztetése miatt – még a
köztársasági nemzeti mozgalmak negatív vonásainak erősödésével se szűnt meg. Az
orosz etnokulturális jelenségek gyengeségét Kozlov azzal magyarázza, hogy a
peresztrojka idején később és lassabban bontakoztak ki, nem váltak
össztársadalmi, politikailag jól szervezett mozgalmakká (sőt, egyes irányzataik
diszkreditálódtak), hanem a köztársasági nacionalizmusokkal és a russzofóbiával
szembeni reakciókként jöttek létre. A Szovjetunió szétesésétől az önálló orosz
államiság megjelenéséig kormányzati szinten csak lassan változott meg az orosz
kérdéshez való viszony (főleg a balti államok orosz állampolgárai jogainak
alakulásával és az áttelepülők Oroszországba érkezésével kapcsolatban), de ez
sem érvényesült rögtön a törvényhozásban. Kozlov úgy gondolja, hogy az orosz
kérdés egyedüli lehetséges megoldása (mint más ethnoszok esete példázta) az
orosz államiság kialakítása volt. Az Orosz Föderáció határait úgy kell
meghúzni, hogy beletartozzanak mindazon területek, ahol az oroszok abszolút
többségben élnek. Ennek komoly akadálya az orosz nemzeti identitás alacsony
szintje, a növekvő regionalizmus és nem utolsósorban a köztársasági rangú
nemzetek ellenállása; ezért a nemzeti-területi államformáló elvről át kell térni
a racionálisabb, de nehezebben kivitelezhető nemzeti-kulturális princípiumokra.
Az
oroszországi autonóm területek fejlődéstörténete rendkívül bonyolult, az
alapvető tendenciák azonban nyomon követhetők. A középkorban, majd a XIX–XX.
században az oroszok gyéren lakott területekre települtek, ahol így fokozatosan
csökkent a nem oroszok által lakott terület nagysága és kompaktsága. A
KazanyiKánság elleni (XVI. század közepi) és a hosszú kaukázusi háború
(1817–1864) kivételével viszonylag békésen zajlott le az orosz széttelepülés és
az őshonos etnikumok megőrizték eredeti állattenyésztő, halász-vadász
életmódjukat. Birodalmi jellegű hódításnak Kozlov a cárizmus alatt csak az
Észak-Kaukázus megszerzését tekinti. Megállapítja, hogy 1918-ra egyes ethnoszok
csak a nemzeti-állami létnek legfeljebb az igen különböző előfeltételeiig
jutottak el. 1941-ig az oroszországi autonómiákat lényegében vegyes etnikai
összetétel és a köztársasági rangú nemzeteknek az adott területeken kialakult
számszerű kisebbsége (ugyanakkor privilegizált helyzete) jellemzi. Kozlov
kiemeli, hogy 1941–1945 között az Orosz Föderációban nagyobbak voltak az
emberveszteségek, mint más köztársaságokban. Egyes etnikumokat kollaboráció
vádjával kitelepítettek, majd a XX. kongresszus után rehabilitáltak, de
visszatérésük és autonómiájuk helyreállítása máig nem megoldott.
1959
és 1989 között az autonómián kívülre történő kivándorlás miatt szinte mindenhol
csökkent az adminisztratív-területi egység vezető etnikumának részaránya. A
peresztrojka idején a nacionalizmus jegyében az egyes ethnoszok igyekeztek az
államstruktúrában egyre előkelőbb helyre kerülni (pl. autonóm területből vagy
körzetből köztársasággá válni). A nemzeti szeparatista törekvések a többségi és
a kisebbségi helyzetben lévő népeknél eltérő tényezők miatt jelentkeztek, de
sokszor a nacionalizmus és az ügyetlen központi politika sem elégséges ezek
megokolására; valójában a regionális érdekek egymás rovására való
érvényesítéséről van szó. A regionalizmus, Kozlov szerint, visszavezethető az egyes
régiók gazdasági jogfosztottságára épp úgy, mint Gorbacsov
gazdaságpolitikájának hibáira. Az Orosz Föderáció teljes körű állami
függetlenségének kialakulása és a jelcini kormányzat gazdasági reformkísérletei
tovább növelték (különösen a nyersanyaggazdag területeken) a regionális és
szeparatista politikai irányzatok súlyát.
Nehéz
feladatra vállalkozik a szerző, amikor a lehetséges prognózisokat latolgatja.
Szerinte látható, hogy az új orosz kapitalista piacgazdasági kísérlet, amely
hosszú évekre elhúzódik, feltételei kedvezőtlenek, megvalósításának kezdeti
stádiumai is távol állnak a fejlett, nyugati modelltől, jelenleg inkább a
periféria irányába mozdítják el az országot. Nehezebb a tulajdon újraelosztása,
mint az 1917 utáni államosítás volt. Az új tulajdonosi rétegek nem nyújtanak
biztos alapot az új gazdasági-társadalmi rendszer funkcionálásához. A nemzeti
kérdés területén végre pontosítani kell a fő stratégiai alapelveket, amelyek
közül a legfőbb az állampolgárok etnikai hovatartozástól független egyenjogúsága.
Ebből következne a személyi okmányok és a nyelvi-kulturális etnikai autonómia
(másik etnikumot nem sértő) átformálása. Az állami szerveknek csak
intézményeikkel kapcsolatban kell rendelkezniük a kötelező nyelvhasználatról,
de prioritásként az állampolgári jogegyenlőséget figyelembe véve. Az átmeneti
szakaszban is megengedhetetlen külön privilégiumok biztosítása egy-egy etnikai
csoportnak. Pontosítani kellene a vegyes etnikumú adminisztratív-területi
egységek elnevezését. Az orosz kérdés vonatkozásában Kozlov szerint külön kell
választani az oroszok jogainak védelmét a volt szovjetköztársaságokban (nem
privilégiumok, hanem állampolgári egyenjogúság szükséges számukra) és az Orosz
Föderációban. A szerző e nemzeti értékeket látja olyan faktoroknak, amelyek
mentén – a kedvezőtlen gazdasági és szociális tendenciák ellenére – az orosz
nép újjászületése elképzelhető. Sajnos a legfelső vezetés ezt még nem értette
meg; nincs e téren stratégiai változás, sőt újabb ellentmondások keletkeznek.
Kozlov szerint a gyenge központú, további dezintegrációval számoló konföderatív
állam lehet a megoldás. A nemzeti-kulturális autonómiára való átmenet világos
megvalósítási mechanizmusának kidolgozása immáron elkerülhetetlen.
V.
I. Kozlov: Nacionalizm, nacional-szeparatizrn i russzkij voprosz.
(Nacionalizmus, nemzeti szeparatizmus és az orosz kérdés) Otyecsesztvennaja
Isztorija. 1993/2. 44–65. p.
Kurunczi Jenő