Klió 1994/2.
3. évfolyam
NEMZETI KÉRDÉS
KÖZÉP-KELET-EURÓPÁBAN
Bogo Grafenauer:
A szlovén
történelmi tér és az állam – Geopolitika és demográfiai változások a szlovén
történelemben
Az
önálló Szlovénia létrejöttével megélénkült az érdeklődés a geopolitika iránt. A
szlovénok világkongresszusa 1991-ben és 1992-ben is részletesen tárgyalta e
kérdéskört, s az előadások anyagát – Seminar za studije geopolitiönega polozaja
Slovenije (Szeminárium Szlovénia geopolitikai helyzetének tanulmányozására), és
Okrogla miza o vplivu geopoliticnega polozaja Slovenije na strategijo razvoja
Slovenije (Kerekasztal Szlovénia geopolitikai helyzetének Szlovénia fejlődési
stratégiájára gyakorolt hatásáról), Ljubljana, 1992, címen könyvben is kiadták.
1993-ban jelent meg Ljubljanában Peter Kovacic–Persin
Zaveza slovenstvu (Elkötelezettség a szlovénság iránt) című kötete, melynek
egy része ugyancsak geopolitikai kérdésekkel foglalkozik.
Bár
e kötetek számos érdekes szempontot és történeti tényt ismertetnek, a
történelem, mint szakma iránt érdeklődő olvasó jobban teszi, ha Bogo Grafenauer
neves szlovén történész tanulmányát olvassa el. A szlovén történeti területet
vizsgáló szerző, aki a harminc as évek végén, a német fenyegetés árnyékában már
elemezte Szlovénia geopolitikai helyzetét, leszögezi, hogy elemzésében a
terület földrajzi vizsgálatáról van szó, amit kiegészít a történeti módszer és
az a tudat, hogy mind maga a terület, mind a lakosság folytonos változáson megy
keresztül. Felhívja a figyelmet arra, hogy, amíg a francia antropogeográfia (le
géographie humaine) alapvetően az embert kutatta és a terület adta különböző
„lehetőségekre” csak figyelmeztetett, addig a 19. századi német politikai
földrajz a hangsúlyt a természeti tényezők által adott meghatározókra helyezte,
amelyek e tudomány szerint ellentétben állnak az emberi kezdeményezőkészséggel
és autonómiával.
Ez
a nézetrendszer azonban nem azonos az ebből a svéd R. Kjellen által 1905-ben
kidolgozott geopolitika fogalmával, amely a földrajz, az államtudomány, a
történelem és a politika érintkezési pontját jelenti. Ez a „gyakorlati
politikai földrajz”, amely az „élettér” (Lebensraum) fogalmával összefüggésben,
a német hódító politika eszközeként fejlődött ki, Grafenauer szerint sohasem
emelkedett a tudomány színvonalára. Ezt azért hangsúlyozza, mert mint a fent
említett szlovén kötetek címe és néhány írása tanúsítja, a terminológia
területén igen nagy a bizonytalanság.
Az
írás ezután a szlovénok lakta terület jellemzőit vizsgálja. Alapvető
jellemzőként említi, hogy Szlovénia területe nagy, eltérő földrajzi egységek –
a Duna-mente, a Keleti-Alpok, a Balkáni-félsziget, az Appennini-félsziget –,
más szóval a Földközi-tenger északi részének és az európai kontinens hegyvidéki
területének találkozópontja. E tény történeti jelentőséget a 18. századtól
kezdve kapott, amikor Trieszt az Alpesi-Duna menti Habsburg Monarchia jelentős
kikötője lett. A terület egyúttal különböző völgyek, utak –
Bécs–Ljubljana–Trieszt, Párizs–Ljubljana–Belgrád–Isztambul,
Moszkva–Budapest–Ljubljana–Trieszt – kereszteződésében fekszik. Az erősen
hegyes-völgyes természeti környezet az egyik legfőbb oka annak, hogy akis
létszámú szlovénság hét nagyobb, s ezen belül mintegy 50 kisebb dialektust
beszél, ami, bár erről Grafenauer itt külön nem szól, nagymértékben hozzájárult
ahhoz, hogy az egységes szlovén nemzeti tudat csak későn és lassan alakult ki a
18. század végén, a 19. század elején. Ebben, és ezzel összefüggésben a
lakosság addigi elzártságának megszüntetésében nagy szerepe volt a 18.
században megkezdett nagyobb szabású útépítéseknek.
A
határok kérdését vizsgálja Grafenauer megállapítja, hogy a magyarokkal és a
horvátokkal érintkező határ – apróbb változásoktól eltekintve – nagyjából a 11.
századtól kezdve állandósult, olyannyira, hogy bár a horvát és a szlovén nyelv
határ menti dialektusai egymáshoz igen közel állnak, a lakosság itt nem
keveredett. A tengerparti sávot kivéve ugyancsak elég világos nyelvi határ
alakult ki az olaszokkal és a magyarokkal érintkező szlovén területeken, míg az
osztrák-németek számos helyen a szlovénokkal keveredve éltek. Ugyanakkor az
első világháború a szlovénok kárára jelentős változást eredményezett az
olasz-szlovén és a szlovén-osztrák határon, s ennek az alábbi igen komoly
következményei lettek.
Az
első világháborút lezáró békeszerződések következtében a szlovénok egyharmada
idegen (olasz, osztrák, magyar) fennhatóság alá került, s erős asszimilációs
hatásoknak volt kitéve. Az olasz fasiszták uralma elől nagyszámú szlovén
menekült Dél-Amerikába, illetve az akkori jugoszláv államba. A jelenleg folyó
szlovén–olasz viták tükrében figyelemreméltó Grafenauer azon adata, amely
szerint a második világháborút lezáró békeszerződések következtében
Szlovéniának juttatott területen (az 1910-es népszámlálás adatainak kivetítése
alapján) az olaszok száma 30 ezer körül volt, akik közül mintegy 25 ezer
áttelepült Olaszországba. Másfelől az olaszországi szlovénok száma az 1910-es
125 ezerről 1980-ra mintegy 60 ezerre csökkent. Az osztrák–szlovén határ a
második világháború után nem változott, az ausztriai szlovénok száma viszont a
kisebbségvédelemről szóló osztrák törvények ellenére is rendkívül erősen
csökkent. Míg 1951-ben a Karintiában élő szlovénok a lakosság 36,4 %-át tették
ki, 1981-re az arány 11 %-ra csökkent. Még döbbenetesebb (Grafeanuer szerint Európában
egyedülálló) ez az adat, ha tudjuk, hogy az e területen élő szlovénok aránya
1846-ban még 97,5 %, de még 1890-ben is 85,4 % volt, s közben a terület
összlakossága az 1846-os 89 ezerről 117 ezerre növekedett, jelentősebb
kivándorlás pedig nem történt.
1918
előtt a szlovén lakosság kilenc igazgatási egységben, „tartományban” élt. Az
első világháború után létrejött délszláv állam a szlovén lakta területek
mintegy kétharmadát, a titói Jugoszlávia pedig mintegy öthatodát foglalta
magában. Míg a 19. század második felében a szlovénok lakta tartományokban
erősen nőtt a németek és az olaszok száma – 73 ezerről 20 8367-re, illetve 73
ezerről 290 187-re –, a délszláv államban a folyamat megfordult. Az 1918-ban a
délszláv államhoz csatlakozott területen, a társalgási nyelvet figyelembe véve,
1910-ben 914 934 szlovén (85,3 %) és 105 935 német (9,88 %) élt, az 1932-es
népszámlálás szerint ugyanazon a területen, az anyanyelvet figyelembe véve 1
077 679 szlovén (94,2 %) és 28 988 német (2,8 %) élt.
A
legkülönösebb az, hogy Bogo Grafenauer, aki korábban az olaszországi és az
ausztriai szlovénok számának vészes csökkenését tette szóvá anélkül hogy e
különös jelenség hátterét firtatná, nagy megelégedéssel nyugtázza, hogy ilyen
rövid idő alatt milyen nagy arányban nőtt a szlovénok száma.
Ezután
a titói Jugoszlávia idejét vizsgálva, adatokat közöl arról, hogy a belső
migráció – a más köztársaságokból érkező „vendégmunkások” hogyan változtatták
meg Szlovénia demográfiai viszonyait. Ennek eredményeképpen ugyanis, miközben a
köztársaság lakossága 1948 és 1991 között mintegy 550 ezerrel nőtt, a szlovénok
aránya 97 %-ról 87,8 %-ra csökkent.
Grafenauerezután
röviden kitér arra, hogy a szlovénok létét a 20. században kétfelől is veszély
fenyegette. Egyfelől folytonosan küzdeniük kellett azzal a belgrádi
centralizációs törekvéssel, amely csak egy egységes jugoszláv nemzetet ismert
el és jelentéktelennek tekintette a nyelvi és kulturális különbségeket.
Másfelől megemlíti, hogy túl a kisebbségek asszimilációján milyen veszélyesek
voltak a német és az olasz fasiszta törekvések a szlovénság egészére nézve is,
s hogy egyes olasz politikai erők jelenleg is határrevíziót követelnek.
A
szerző ezután a szlovén terület történeti tipológiáját felvázolva, a cikk
elején már jelzett gondolathoz tér vissza, és erősen hangsúlyozza, hogy a
szlovén terület az egész történelem folyamán a különböző közlekedési utak
kereszteződésében feküdt. Először a népvándorlás-kori népek haladtak rajta
keresztül Itália felé, majd miután a nyugati birodalmak (római, középkori
frank, német) itt védekeztek a keleti betörések ellen, a középkorban ez a
terület kötötte össze Bécset, illetve a szudétanémet vidéket az Adriával, végül
a 19. század elejétől (a napóleoni Illír provinciák korától kezdve)
felerősödött az a folyamat, aminek kezdetei a római birodalom idejére nyúlnak
vissza: Szlovénia a Nyugat-Európából Ázsiába vezető utak kereszteződésében
kereskedelmi-közlekedési csomóponttá vált, s ezt a tényt tükrözi a Párizsból
Ljubljanán és Belgrádon keresztül Isztambulba vezető Orient-Simplon vasútvonal
kiépítése is.
Grafenauer
úgy véli, hogy a szlovén terület történetének fent vázolt jellegzetességeiből a
szlovén politika két következtetést vonhat le. Tekintettel arra, hogy 1918 és
1985 között a szlovénok száma Jugoszlávián belül folytonosan nőtt, míg a
határon kívül jelentésen csökkent, a szlovénok nem tekinthetik történelmi
hibának, hogy csatlakoztak Jugoszláviához. (Különös, hogy nem tér ki annak az
ellentmondásnak az elemzésére, mely szerint a szlovénok létét fenyegették a
belgrádi centralizációs törekvések, s közben az egész jugoszláv periódus alatt
nőtt a szlovénok lélekszáma.) Másfelől viszont úgy véli, hogy mivel 1987 óta
Szerbiában a Milosevic-féle nemzeti-szocialista megfontolások
győzedelmeskedtek, ki kell használniuk az említett kedvező földrajzi fekvést,
és célul nem csupán a Balkánt (bár ez nem veszítette el jelentőségét), nem is
csupán Közép-Európát, hanem Európát kell kitűzniük.
Ez
utóbbi mondat utalás arra a vitára, amelyben a szlovénok közül is többen kiálltak
a közép-európai együttműködés gondolata mellett.
Grafenauer
szerint a szlovén történelmi térséggel kapcsolatos tapasztalat arra int, hogy a
szlovénokat fenyegető esetleges veszélyek (a határok kérdése, a migráció, a
gazdaság) semlegesítését egyedül Európában, az európai szabályok segítségével
lehet elérni.
Bogo
Grafenauer: Slovenski zgodovinski prostor in drzava (A szlovén történelmi tér
és az állam) In: Slovenci in prihodnost (A szlovénok és a jövő), Nova revija,
Ljubljana, 1993. 167–187. p.
Szilágyi Imre