Klió 1994/2.
3. évfolyam
NEMZETI KÉRDÉS
KÖZÉP-KELET-EURÓPÁBAN
Ukrán
folyóiratokról
Politikai
gondolat
Nincs
könnyű helyzetben az a politikai elemző, aki az ukrán napilapokból, folyóiratokból
próbál valós képet alkotni a sokak szerint csak névlegesen független Ukrajna
társadalmi, gazdasági és politikai folyamatairól. Konszolidált viszonyok között
pedig a megbízható információkat „szállító”, a politikai irányzatokat markánsan
megjelenítő sajtóorgánumok igen fontos forrásai az objektív elemzésnek.
Ukrajnában
azonban a belpolitika rendkívüli kuszasága, a korábbi hírlapírói garnitúra
szinte teljes érintetlensége és a lapok, folyóiratok létét is alapjaiban
meghatározó, már-már a szükségállapotra jellemző gazdasági viszonyok
majdhogynem lehetetlenné teszik mértékadó fórumok megjelenését és tartós
fennmaradását. (A helyzet jellemzésére mellékesen jegyzem meg, hogy a
kisebbségi magyar lapok közül a két legismertebb, a Kárpáti Igaz Szó, valamint a Kárpátaljai
Szemle is nagyobbrészt csupán a magyarországi támogatásnak köszönheti
létét.)
A
kormányzati álláspontot tükröző, s természetszerűen állami támogatást élvező
félhivatalosak, a Holosz Ukrajini
(Ukrajna Hangja), vagy az Urjadovij
kurjer (Kormánykurír) információi az irányultság ismeretében használhatók,
Ugyanez áll a Vicse című, színvonalas
elméleti folyóiratra. amelynek „gazdája” a Legfelsőbb Tanács. Az életképesnek
bizonyult liberális és többé-kevésbé független, nívós lapok közé sorolható a Post-posztup, a Rada (Tanács), a Reszpublika,
az Ukrajinszkij ohljadacs (Ukrán Szemle)
és a Visztyi z Ukrajini (Ukrajnai Hírek).
Az eleddig egyetlen számot megért, s alább bemutatandó Politicsna Dumka (Politikai Gondolat) című folyóirat abban különbözik
a fentebb említettektől, hogy alapítója ugyan az Ukrajna Tudományos Akadémiája
által működtetett Világgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézete, anyagi
támogatói között azonban különböző egyesületek és kereskedelmi cégek
találhatók.
A
két nyelven, ukránul és angolul megjelenő folyóiratot érzékelhetően annak a
politikai törekvésnek a szolgálatába állították, amely az ukrán diplomáciát
hivatott – így közvetve – segíteni kitörési szándékaiban. Közismert ugyanis,
hogy a Szovjetunió felbomlása után a „közös” diplomatákon, s a külföldi
ingatlanokon való osztozkodásnál Ukrajnával szemben inkább Oroszország jutott
előnyökhöz. A követségek, kirendeltségek képzettebb, nyelveket beszélő emberei
orosz szolgálatba szegődtek, s az épületek is orosz kézben maradtak. Hatásos
továbbá Moszkva diplomatáinak az a törekvése, hogy Ukrajna függetlenségét
valamiféle múló átmenetnek tüntessék fel. (Nem tekinthető hát véletlennek, hogy
a folyóiratot Ukrajnán kívül Argentínában, Ausztráliában, Ausztriában,
Belgiumban, Belorussziában, Bulgáriában, Brazíliában, Csehországban, Dániában,
az Egyesült Államokban, Észtországban, Franciaországban, Görögországban,
Indiában, Izraelben, Kanadában, Kazahsztánban, Kínában, Lengyelországban,
Lettországban, Litvániában, Magyarországon, Moldovában, Németországban, NagyBritanniában,
Oroszországban, Romániában, Szlovákiában, Spanyolországban, Svájcban és
Svédországban terjesztik.)
A
folyóirat első száma három nagyobb fejezetre tagolódik. Az első a
posztkommunista Ukrajna politikai fejlődésének perspektíváit és ellentmondásait
elemzi, a második az „Ukrajna és a nemzetközi együttműködés” címet viseli, míg
a harmadik a folyóirat körkérdéseire adott válaszokat teszi közzé. Olvashatók
továbbá gazdasági, jogi és politikai tanulmányok is az első számban, valamint
egy összeállítás a Londonban 1993 áprilisában megrendezett „Ukrajna és az új
Európa” című tudományos tanácskozás előadásaiból.
Az
első fejezet egyik tanulmánya a többpártrendszer előzményeivel, valamint a
jelenlegi pártszerkezet e1emzésével foglalkozik (Szerzői: Artur Bilousz, Olekszij Harany, Mihajlo Paskov és Mikola Tomenko.) Eszerint a mai Ukrajna
területén a XIX. század második felében és végén alakultak ki azok az ukrán
nemzeti pártok, amelyek vagy az Osztrák–Magyar Monarchia (főleg Galícia), vagy
az Orosz Birodalom (Balparti Ukrajna) többpárti politikai rendszerébe épültek
be. Az 1917 novemberében kikiáltott, rövid életű Ukrán Népköztársaság Központi
Tanácsa kihirdette a többpártrendszer kialakulását lehetővé tevő választójogi
törvényt, ez azonban a háborús, majd polgárháborús viszonyok miatt nem lépett
életbe. (Érdekességként említhető, hogy a pluralizmus utolsó maradványai
1925-ig léteztek Ukrajnában; ekkor szüntették meg az Ukrajna Kommunista
(bolsevik) Pártjával szembenálló Ukrán Kommunista Pártot.) Az egypártrendszer
több évtizedes monotóniáját és monopóliumát a jogvédő Ukrán Helsinki Szövetség
törte meg, majd később a peresztrojka tette lehetővé különböző társadalmi
szervezetek és mozgalmak megtűrésével a többpártrendszer alapjainak lerakását.
1993. áprilisi adatok szerint Ukrajnában tizenkilenc bejegyzett politikai párt
működött, amelyek a legmerészebb becslések szerint is csupán 200 000 tagot
tartottak nyilván. (Ez a választópolgárok egy százalékát jelentette akkor.)
Egy
másik tanulmányban Jevheny Bisztrickij
a kulturális megújulásnak az ukrán politikában betöltött szerepével
foglalkozik. Az ismert történelmi okok – az önálló államiság évszázados hiánya,
a hosszantartó nemzeti elnyomás stb. miatt Ukrajnában, talán hangsúlyosabban,
mint a térség újra függetlenedő országaiban, a politikai pártok legitimáltsága
erősen függ attól, mennyire vállalják a nemzeti újjászületés és a kulturális
identitás eszméjét. Ezt a függetlenségi küzdelmek idején legmarkánsabban a Ruh tette magáévá, akkori népszerűsége
ennek köszönhető. A korabeli eufória elmúltával s a gazdasági gondok
szaporodásával azonban ezt az ukrán közéletben sajátosan erős politikai
konzervativizmust új kihívások érik. A tanulmány szerzője szerint ugyanis a
Szovjetunió nem a különböző köztársaságok gazdasági szembenállása
következtében, hanem a nemzeti-etnikai, valamint a kulturális különbözések
miatt hullott szét. A függetlenségét elnyerő Ukrajna számára ezért talán ennek
a széthullásnak legriasztóbb kísérőjelensége az, hogy az egykori Birodalom
egységes gazdaságszerkezete alig változott, a nacionalizmust, s a nemzeti
identitást ebben a dimenzióban is szükséges (újra)értékelni.
Ez
pedig a gazdasági konszolidáció hiánya következtében nem is egyszerű feladat.
Ezt
példázza a második fejezetben Jurij
Pahomov „Ukrajna és Oroszország az európai értékek kontextusában” című
tanulmánya is. A tanulmányból az a következtetés vonható le, hogy Oroszország
területi nagysága, nagyhatalmi státusa, nemzetközi tekintélye és elismertsége
ugyan nem vonható kétségbe, a hagyományos európai értékek hordozója azonban
vele szemben mégis Ukrajna. S bár vitathatatlan, hogy Oroszország történetileg
inkább ázsiai, mint európai hatalom, s Ukrajna inkább hordozója az európai
mentalitásnak, a bizonyítás némileg meghökkentő és elgondolkodtató. Eszerint
ugyanis az ukrán társadalom a kozák autonómia hagyományainak, a magdeburgi
jogot alkalmazó városainak, a Litván Nagyfejedelemség, valamint az
Osztrák–Magyar Monarchia liberálisabb viszonyainak köszönhetően „genetikailag” (!)
áll közelebb az európai értékrendhez. Nincs terünk hosszabb elemzésre, érjük be
annyival, hogy társadalompolitikai-históriai szövegkörnyezetben e fogalom
emlegetése tájainkon baljós emlékeket ébreszt.
A
körkérdések egyik válaszadója, Ihor Markulov, Ukrajna Liberális Pártjának
elnöke azt fejtegeti, hogy országában jelenleg az állami érdekek fölötte állnak
az egyén érdekeinek és jogainak. Miközben a függetlenség formai attributumai
már valóságosan is léteznek, a társadalmat még nem hatotta át a demokrácia eszméje.
Ezt törvényszerűnek tekinti, mert addig nem jöhetnek létre a demokrácia
működőképes intézményei, amíg a gazdaságot különböző politikai csoportok
sajátítják ki, tekintet nélkül a társadalom érdekeire.
Andrew Wilson, a London
School of Economics munkatársa az ukrán pártok külpolitikai irányvonalát
elemzi. Véleménye szerint a jobboldali pártok olyan tabukat feszegetnek,
amelyek sok tekintetben tükrözik a visszafogottságra kényszerülő állami
adminisztráció hivatalnokainak titkos gondolatait. Biztonságpolitikai
prioritásnak tekintik az atomerő fenntartását, Ukrajna kilépését a FÁK-ból és
csatlakozását bármilyen oroszellenes katonai szövetséghez. Fellépnek a
szomszédos országokban élő „etnikai ukránok” mellett, „érdekükben” nem zárva ki
az annektálás lehetőségét sem. A nemzetidemokraták sok vonatkozásban mutatnak
hasonlóságot a jobboldal pártjaival. Egyértelműen oroszellenes
beállítottságúak, s a remélt gyors nyugati segítség elmaradása után gazdasági
és katonai viszonylatban az önerőre való támaszkodás hívei. A FÁK-ból való
kilépés mellett a szomszédos országokkal kívánnak szövetségi rendszert
kialakítani. A tömegbázissal főként Közép- és Kelet-Ukrajnában rendelkező
centrista pártok az ukrán függetlenség híveiként is óvakodnak a túlzott
oroszellenességtől. Az Oroszországot Európától elszigetelni hivatott cordon
sanitaire felállítását, amelynek Ukrajna fontos eleme lenne, a stabilitás
szempontjából végzetes lépésnek tekintik. A jobboldallal szemben erős kétségeik
vannak Ukrajna és a közép-európai országok szoros szövetségének
realizálhatóságával szemben. A baloldal pártjai nyitott határokat és a kettős
állampolgárság intézményének bevezetését kívánják a volt Szovjetunió
köztársaságai között, mérsékelten bírálják az amerikai és német orientáltságú
politikai erőket. A mérsékeltebbek között a Szocialista Párt is osztja azt a ma
radikálisnak számító nézetet, hogy szükséges a Szovjetunió valamilyen formájú
helyreállítása.
A
másik oldal, az orosz politikai erők Ukrajnával kapcsolatos álláspontját Jeremy
Lester, az angliai Reading University munkatársa elemzi. A tanulmány szerint
még a nyugatorientált külügyi adminisztráció is leplezetlenül törekszik arra,
hogy Ukrajna módszeres lejáratásával keresztbe tegyen legnagyobb riválisának. A
szerző ennek okát abban az elkeseredett küzdelemben látja, amely a nyugati
támogatások megszerzéséért folyik a két ország között. Az ukrán függetlenséget
kérdőjelezi meg a centrista erőknek az a történetszemlélete, mely szerint az
orosz államiság az eurázsiai térségben unikális jelenség, amelynek itt külön
küldetése van, ilyen módon magát a FÁK-ot is átmeneti politikai képződménynek
tekintik. A nemzeti-hazafias erők szerint Oroszország csak „erős államként”
létezhet. Elfogadják azt a hagyományos nyugati vélekedést, hogy Oroszország sohasem
volt nemzeti állam, melyet csak megerősít az a hivatkozás, hogy „az oroszok
valójában sohasem tudták, s ma sem tudják, hol ér véget az országuk”. Ebből
kiindulva utasítják el a volt szovjet térség dezintegrációját, politikai
céljuknak a birodalmi vagy szovjet restaurációt tekintik. A leginkább
marginalizált helyzetű, ún. baloldali demokraták elutasítják Nagy-Oroszország
és az eurázsiai dominancia gondolatát, viszont megfelelő történelmi pillanatban
szükségesnek vélik a volt szovjet államszerkezet „önkéntes” alapon való
visszaállítását. Úgy vélik, hogy a Szovjetunió széthullásával az utódállamokban
a birodalmi lényeg továbbra is fennmaradt, inkább arról lehet beszélni, hogy a
„birodalmi struktúrának tizenöt változata jött létre”. Vezetőik, mint például az
ukrán elnök, „az államot magántulajdonuknak tekintik”. Némileg az
internacionalizmus hamisnak bizonyult eszméjére emlékeztetően, az egyén jogát a
nemzetek joga fölé helyezik. Ezekből a pártideológiákból, valamint a
küldetéstudatú orosz nacionalizmussal szembehelyezkedő ukrán nemzeti ideológia
párharcából az a következtetés vonható le, hogy növekedni fog az Ukrajnára
nehezedő orosz nyomás. Még abban az esetben is, ha a jelenlegi, a Nyugatra
tekintettel lévő Jelcin-adminisztráció marad hatalmon. Erősödik majd az a
törekvés, amely Ukrajnát minden vonatkozásban a FÁK-ba kívánja integrálni, s
ukrán szempontból (is) rendkívül aggasztó az az orosz kisebbségpolitikai
doktrína, amely szabad cselekvést biztosít Moszkvának a „közeli külföldön” élő
orosz etnikum érdekvédelmében. Moszkvai kormány- és kurzusváltás esetén ettől
sokkal aggasztóbb forgatókönyvek is számításba jöhetnek.
A
terjedelmi korlátok csak arra adtak alkalmat, hogy vázlatosan mutassuk be ezt,
a posztszovjet Ukrajna társadalmi, gazdasági és politikai problémáival őszintén
szembesülni kívánó folyóiratot. Reméljük, hogy a politikai és a gazdasági
helyzet nem teszi lehetetlenné további számok megjelenését.
Politicsna
Dumka, (Politikai gondolat) 1993/1. Kijev
Genezis
Az
Oroszországhoz és a FÁK-hoz – a történelmi terheltségek miatt – ambivalensen
viszonyuló, már-már független Ukrajnában egyszerre mutatkozik szükség és hiány
átgondolt és időtálló politikai ideológiák és megoldásváltozatok iránt. Az
eddigi, a nemzeti és függetlenségi küzdelmekben magyarázhatóan hang- és
túlsúlyos nacionalista ideológia, amely megmegújuló flörtöt folytat a
nemzetállam kialakításának gondolatával, napjainkra túljutott a delelőjén,
jelenleg főként a területi integritás „megóvásának”, a külső fenyegetettség
pszichózisának ébrentartásával és gerjesztésével legitimálja magát. A jelenség
elfogulatlanságra törekvő szemlélője úgy látja, ez a gondolkodás esetenként
indokolt. A bukovinai érdekeltségét hivatalosan is hangoztató román politika, a
Kárpátalja iránt revíziós nosztalgiát mutató cseh és szlovák pártok, a
történelmi kiegyezés felé haladó, ám sok tisztázatlan mozzanattól terhelt
ukrán-lengyel viszony, a jelentős számú ukrajnai orosz lakosság, a belpolitikai
manipulációkra igen alkalmas orosz-ukrán „flottaviszály”, s a Krím-félsziget
hovatartozásának kérdése valóságos, megoldásra váró problémák. S bár a vezetés,
valamint a mértékadó pártok és körök a gazdasági felemelkedést tekintik
elsőrendű feladatnak, nem kétséges, hogy a föntebb vázolt gondolkodás még
sokáig fontos eleme marad az ukrán politikai közgondolkodásnak.
Ez
olvasható ki az 1992 februárjában alakult Harmadik Köztársaság nevű párt
Alapelvei-ből is, amely az említett párt Geneza (Genezis) című, háromezer
példányban megjelenő elméleti folyóirat márciusi információs mellékletében
látott napvilágot. A Harmadik Köztársaság, amely értelmiségiekből, diákkörök
tagjaiból és fiatal politikusokból tevődik ki, s 11 megyében van szervezete,
nem azonosul maradéktalanul a többi ellenzéki párttal, a liberalizmust és a
konzervativizmust tekinti vezérlő elvének, a nyilatkozatok szerint egyértelműen
„európai Ukrajna” létrehozására törekszik. A vázolt elvek ismeretében, s
azokhoz képest az említett dokumentum meghökkentő kitételeket tesz. A Harmadik
Köztársaság szerint „csökkennie kell ama tény jelentőségének, hogy az ukrán
nemzet eredetére nézve nem egységes.” „A Párt mindazok számára elismeri az
ukrán nemzethez való tartozás jogát, akik az ukrán történelem örököseinek
tekintik magukat, jelenüket és jövőjüket elszakíthatatlanul Ukrajna sorsához
kötik. Ez a felfogás perspektivikusan, akárcsak a nemzeti államokban a „nemzet
(nacija) és a nép (narod) fogalmak egybemosódásához vezet.” Eközben a „nemzeti
kisebbségek jogokkal és lehetőségekkel bírnak nyelvük, kultúrájuk és szokásaik
fejlesztésére.”
A
folyóirat Fukuyama nagy vihart kavart
tanulmányai („A történelem vége” és „A történelem végének másik oldalán”)
mellett ukrán szerzőktől közöl írásokat. Egyebek között Ihor Koliuskonak, az 1991 októberében Vilniusban
megrendezett „Liberalizmus és nacionalizmus” nemzetközi szemináriumon „Ukrajna
nemzeti-felszabadító mozgalmainak liberális koncepciója” címmel tartott
előadásának szövege olvasható a folyóiratban. A szerző, aki parlamenti
képviselők tanácsadója, azt fejtegeti, hogy a liberalizmus és a nacionalizmus
nem egymást kirekesztő fogalmak, mert a nemzetifelszabadító mozgalom politikai
stratégiájának létezhet liberális koncepciója. Koliusko nem tartja
elfogadhatónak azt a liberális felfogást, hogy a nemzeti függetlenség nem lehet
öncél, hanem csak az egyén szabadságának eszköze. Véleménye szerint jelenleg a
világ országainak túlnyomó többsége nemzetállami elveket vall magáénak. Ebből
következően egy ilyen világban Ukrajna csak úgy válhat szabaddá, ha olyan
nemzeti állammal (kiemelés tőlem – T. I.) rendelkezik, amely polgárát képes
megvédelmezni a külső fenyegetéstől.
Ennek
megvalósítása azonban számos nehézségbe ütközik, mert „a köztársaság lakossága
származásának sokfélesége következményeként alacsony a nemzettudat-színvonala,
a nemzeti mozgalomnak nincs vezetője, gyenge a nemzeti elit.”
Retropolitika
című rovatában az „Ellenállás a fasizmussal szemben” című tanulmányt közli a
folyóirat, amely az olasz fasizmus és a német nemzetiszocializmus lényegének
leírása mellett a „vörös antifasizmus” kiváló jellemzését adja. Ukrán eredetije
ugyan elveszett, lengyel, szlovák, francia és angol nyelvre fordítva azonban
fennmaradt az utókor számára. Szerzője, Jarlan (polgári nevén: Jaroszlav Sztaruh) történelmi figura.
Területi vezetője volt az UNO-nak (Ukrán Nacionalisták Szervezete), s
főparancsnoka a Külföldi Ukrán Felkelő Hadseregnek. 1947-ben, 37 évesen
vesztette életét a Wislaakcióban. A tanulmányt és a szerzőt bemutató soraiban
I. Markov, a folyóirat főszerkesztője elmondja, hogy Jarlan írását a Felkelő Hadsereg
katonáinak politikai oktatására használták. Sok gondolat található ezekből az
eszmékből két szerző, Brzezinski és Fridrich 1956-ban megjelent „Diktatúra és
autarchia” című híres könyvében. Markov megállapítja, hogy a két világháború
között az UNO ideológiáját a „nacionalista” totalitarizmus eszmerendszere
hatotta át, véleménye szerint azonban a második világháború idején az ukrán
mozgalom – immár történelmi távlatból nézve – a társadalmi szabadság oldalán
állt. Ebből következően a jelenlegi ukrán mozgalmak abban az esetben
győzhetnek, ha a térség liberalizálását új nemzetállamok (nacijaderzsava)
felépítésével valósítják meg. A tétel- e felfogásban – fordítva is igaz: az új
nemzetállamok megerősödése a liberalizálás gyorsaságának és hatékonyságának függvénye.
(A már saját korukban is – finom an szólva antidemokratikus és kirekesztő
ideológiák ilyesfajta „felfrissítése” nem szokatlan a használható előzmények
után kutató ukrán historiográfiában és politikai irodalomban. Tudnunk kell
azonban, hogy a II. világháború idején honi hasonlattal élve „két pogány közt
egy hazáért” harcba szálló ukrán honvédő alakulatok igen zavaros nacionalista
ideológiát vallottak magukénak, s jobb sorsra hivatott küzdelmeikből nem
hiányoztak a véres testvérgyilkos leszámolások sem. Már csak emiatt is
sajnálatos és veszélyes, hogy egyes nacionalista pártok, amelyek az ukrán
belpolitikában mértékadónak számítanak, úgyszólván „korszerűsítés” nélkül
hirdetik ezeket az ásatag eszméket.)
Jaroszlav Hricak „Ukrajna: a
nemzeti azonosság sajátos esete?” című írásában az ukrán önazonosság kérdését
kutatja. Elfogadja az ukrán politikai elitnek azt a felfogását, hogy az „új
ukrán nemzet” elsősorban nem etnikai, nyelvi, vallási, vagy kulturális jegyek
alapján határozható meg, hanem „Ukrajna politikai, gazdasági és területi
egységének” elve alapján. Ezeknek a törekvéseknek az ideológiai alátámasztására
Lipinszkijt, a lengyelből ukránná
lett huszadik századi gondolkodót idézi, aki 1926-ban megjelent „Levelek a
földműves testvérekhez” című politikai írásában a nemzet- és államépítés
Ukrajna számára is követhető modelljét az Egyesült Államok példája nyomán
valósítaná meg. Lipinszkij így ír: „Az Egyesült Államok területén a különböző
népek és osztályok együttéléséből megvalósult tehát az Amerikai Nemzet.
Metropolitájuktól, vagy Államuktól nem a nacionalizmus (üsd az angolokat!),
vagy a szocializmus jelszavával (üsd az urakat és a burzsujokat!) hanem
politikai jelszavakkal távolodtak el: mi, Amerika lakói – osztálytól és
nemzettől függetlenül – megalkotjuk saját Amerikai Államunkat!”
Az
ukrán politikusokat és gondolkodókat nem véletlenül foglalkoztatja a nemzeti
azonosság és a nemzettudat kérdése. Az ukrán nemzetet területnyelv-valláskultúra
közösségének egységében ugyanis már csak azért sem könnyű meghatározni, mivel
még sokáig hatni fognak a korábbi évtizedek oroszosító politikájának
következményei. Így a jelentős számú nem-ukrán népesség mellett nagyon magas
azoknak az ukránoknak a száma, akik az oroszt vallják anyanyelvüknek, s e
szokatlannak tűnő kettősségben – a nacionalisták nagy bánatára – sem szenvednek
identitászavaroktól. Azonban ha tekintetbe vesszük a nemzetállam támogatóinak a
különböző mozgalmaktól és pártoktól legitimált, egyáltalán nem jelentéktelen
táborát, nem túlságosan nehéz megjósolni, hogy ez az egyébként elvinek tűnő
vita igen könnyen csaphat át gyakorlati konfliktusokba.
Ihor Markov tanulmánya,
„Ukrajna függetlenségének kikiáltása történelmi perspektívából” a huszadik
századi függetlenségi mozgalmak sorát és tevékenységét tekinti át. Ha nem
ismernénk a történelmi okokat, ukrán paradoxonnak is vélhetnénk, hogy a
területi követeléseket is magukban foglaló nemzeti mozgalmak, elsősorban az
osztrák, majd lengyel fennhatóság alá tartozó nyugati területeken –
Bukovinában, Galíciában, s halványabban a Magyarországhoz, majd Csehszovákiához
tartozó Kárpátalján – bontakozhattak ki. Ahogyan a fentebb már idézett
Lipinszkij fogalmazott, az ukrán állami függetlenség szempontjából a
„nyugat-ukrajnai tényező megkerülhetetlen”. A szerző elismeri, hogy az „ukrán
nemzeti mozgalom területi programját, azaz az ukrán földek egyesítését egy
államban” a második világháború után ugyan a Szovjetunió segítségével
valósították meg, ám éppen ezért tulajdonít nagy jelentőséget annak a ténynek,
hogy a nyugati szomszédok, Lengyelország és Magyarország, „akiknek
hagyományosan területi követeléseik voltak velünk szemben” még az 1991-es
decemberi népszavazás előtt elismerték a független Ukrajnát. Ebben a gesztus
ban annak a geopolitikai felismerésnek a megerősítését látja a szerző, hogy
ezeknek a „nem-lengyel és nem-magyar területeknek” a jövőjét az említett
országok a független és egységes Ukrajna keretein belül képzelik el. Ezzel
kívülről is eleve megakadályozva bármiféle szeparatista törekvést Galíciában és
Kárpatalján.
A
folyóirat írásai azt mutatják, hogy az ukrán politikai gondolkodást ellenzéki
oldalon is – erősen foglalkoztatja a nemzeti kérdés. A térség újdemokráciáinak
más országaiban is zajló folyamatokat szemlélve ezen nincs különösebb csodálkozni
való. Egy most születő államban pedig ez még inkább természetesnek tekinthető.
A recenzens abban szeretne reménykedni, hogy az európai integrációt óhajtó, s
talán egyszer mégis a gazdasági felemelkedés és a demokrácia útjára lépő
Ukrajnának sikerül elkerülnie e folyamat másutt véres küzdelmekbe torkolló
keserves útvesztőit, s hogy a csapdákat kikerülve, békés úton valósítja meg
céljait.
Geneza
(Genezis) 1992. március.
Tóth István