Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÓKOR
D. Briquel:
Az etruszkok, a
tornyok népe
Az
etruszkok az a nép, amely a görögön és a rómain kívül, illetve néhány nagy és
ősi közel-keleti civilizáción kívül, mint amilyen pl. az egyiptomi, jelentős kultúrát
hozott létre a Földközi-tenger medencéjében a klasszikus antikvitás során.
Tény, hogy ennek a sok önálló vonást felmutató etruszk műveltségnek, amely maga
sem kerülhette el a görög hatásokat, jelentős szerepe volt magának a római
civilizációnak a kibontakozásában és korai formálódásában. Ezért is marad
fontos kérdés, mi is az eredete ennek a számottevő ókori itáliai etnikumnak,
amely a maga önálló arculatát sokáig megőrizve, hosszú időn át befolyással volt
mind a világtörténelem, mind a kultúra alakulására.
A
probléma annál izgatóbb, mivel már az ókorban titok és homály övezte az
etruszkok eredetét. A klasszikus antikvitásban főképp két elmélet forgott
közkézen a másképpen tirrénnek is mondott nép származásával kapcsolatban. Az
egyik felfogás a görögök előtt a Mediterráneum körzetében élő ugyancsak
legendás pelaszgokkal hozta kapcsolatba az etruszkokat, akik ezek szerint a
bevándorló pelaszgoktól eredtek volna. A másik nézetet a történetírás atyja, a
görög Hérodotosz fogalmazta meg, aki kis-ázsiai informátoraitól úgy tudta: az
első etruszkok a keleti Lüdiából bevándorló telepesek voltak, akiket a
kisázsiai Atüada uralkodó család egyik hercege vezetett. Volt azonban az
ókorban az etruszkok eredetével kapcsolatban még egy harmadik, kevésbé
elterjedt feltételezés is, amelyet számunkra egy Augustus korában élő görög
történetíró, sokak szerint az etruszkológia tudományának megteremtője: a
halikarnasszoszi Dionüsziosz fogalmazott meg. Ez a szerző úgy értesült, hogy az
etruszkok valójában mindig is Itáliában éltek, azaz bennszülöttek, őslakosok
voltak.
A
kiváló francia tudós, Dominique Briquel, a
nagyhírű École Normale Supérieure és a Dijoni Egyetem tanára, kutatásai során
részben ezeket az elképzeléseket is górcső alá vette. Két, korábban megjelent
munkájában (Les Pélasges en Italie, recherches sur I'histoire de la légende = A
pelaszgok Itáliában, kutatások egy legenda történetéről, 1984; L'origine
Iydienne des Étrusques, histoire de la doctrine dans l' Antiquité = Az
etruszkok lídiai eredete, ezen elmélet története az ókorban, 1991) a két előbbi
teóriát taglalta nagy részletességgel, míg ebben a mostani könyvében a
Dionüsziosz Halikarnasszeusznál fellelhető elképzelést mutatja be, megvilágítva
keletkezését és értékét.
A
szerző nem rejti véka alá, hogy ma már túlhaladott a kérdésnek eme hagyományos
felvetése, hogy honnan is jöttek az etruszkok. Ma már ugyanis tudjuk, főképp
Pallottino kutatásai nyomán, hogy az etruszkok etnogenezise ugyanolyan hosszú,
bonyolult és soktényezős folyamat volt, mint ahogy a francia, az olasz és
megannyi más európai nép kialakulása. Mégis tudomány és kultúrtörténeti
szempontból megvan a maga jelentősége az etruszk nép eredetével kapcsolatos
elméletek vizsgálatának is, hiszen ezek jól mutatják az antik tudomány egyik
sajátos probléma- felvetését, az ún. origines gentiumot, vagyis a népek
születésének jellegzetes keresését, amely a modern tudományok, így az
etruszkológia keretei közt is éreztette hatását. Mindebből következik, hogy
Briquel jelen írásának is elsősorban tudomány- és művelődéstörténeti
szempontból van meg a maga fontossága.
Mindezek
után a mű konkrét eredményeit a következőkben foglalhatjuk össze. Az etruszkok
itáliai őslakos voltának elképzelése Briquel nyomozásai alapján a Kr. e. 4.
század elején alakulhatott ki Szirakúzában, az ottani zsarnok (türannosz), I.
N. Dionűsziosz környezetében. Vergilius ókori magyarázójának, Serviusnak az
etruszk Caere (ma Cerveteri) kikötővárosára, Pyrgire (görögül Pűrgoi) vonatkozó
megjegyzése ugyanis azt sugallja, hogy az itteni szentély elleni Kr. e.
384/383-as szirakúzai támadás kapcsán vetődött fel első Ízben az a
nyilvánvalóan politikai fogantatású elképzelés, miszerint az etruszkok
bennszülöttek Itáliában. Ez a beállítás tudatosan kívánta elvetni a tirréneknek
a pelaszgokkal, illetve a lídekkel való azonosítását, mert az etruszkokat
teljesen barbár, a görögöktől élesen elhatárolódó etnikumként szerette volna
feltüntetni.
Az
etruszkok itáliai autokhthón voltának gondolata valószínűleg annak a szicíliai
görög történetírónak, Philisztosznak a munkájában nyert megfogalmazást, aki a Kr.
e. 5/4. század fordulóján élt, és csak töredékekből ismert munkásságában
behatóan tárgyalta Szicília történetét, így részletesen kellett foglalkoznia a
Pyrgi elleni támadással is, minthogy ez központi eseménye volt a szirakúzai
Dionűsziosz és az etruszkok közt kirobbant ama konfliktusnak, amely
Görögországban nagy visszhangot váltott ki. Minden bizonnyal a jelzett esemény
leírása kapcsán adta elő Philisztosz azt a felfogást, hogy az etruszkok
valójában őslakosok Itáliában. Az elképzelés alapja egy népetimológia volt,
párosulva az etruszkok települési körülményeivel kapcsolatos feltételezhető
tapasztalati megfigyelésekkel.
Egész
pontosan a következőkről lehet szó, Az etruszkokat a görögök egy feltehető
etruszk turs szótőből levezethetően türrhénoinak, vagy tűrszénoinak mondták,
ahogy erre megy vissza a latinoktól alkalmazott Tuscus elnevezése is az etruszk
népnek. Philisztosz ezt a türszénoi megjelölést összekapcsolta a bizonyára ősi
mediterrán eredetű görög türszeisz, vagyis „tornyok” értelmű szóval. A görögök
tehát hasonlóképpen fogták fel a türszénoi népmegjelölést, mint ahogy nézetük
szerint a Fekete-tenger vidékén élő Mossűnoikoi (latinul: Mossynoeci), vagyis
mossünoikoszok is azokról a mos/s/zünokról, torony szerű faházakról kapták a
nevüket, amelyekben laktak, úgyhogy megjelölésük valójában annyit tesz:
„toronylakók”. A mosszünoikoszokkal kapcsolatos eme felfogást, amely megvan
Xenophónnál, Apollóniosz Rhodiosznál és Sztrabónnál, s amelyről talán már Hekataiosz
is tudott, vitte át egy görög szerző az etruszkokra a már említett módon, azaz
úgy, hogy összekapcsolta a türszénoi névalakot a tornyokkal, ami görögül
tűrszeisznek hangzott.
Ennek
a felfogásnak a kialakulását megkönnyítette a Pyrgi kikötőváros elleni
szirakúzai támadás, amely széles földön híressé tette ezen etruszk település
nevét. A görögök ugyanis arra gondoltak, hogy a Pyrgi megjelölés a görög
pürgosz szóra megy vissza, amely ugyanúgy tornyot jelent, mint a másik görög
főnév: a türszisz. Számukra a Pyrgi név tehát ugyanazt jelentette, amit a
tűrszeisz, vagyis „tornyokat”, s ennek megfelelően gyanakodtak arra, hogy az
etruszkok, vagyis a türszénoi igazából „toronylakók”, akárcsak a mosszünoikoi.
Ezért is beszél azután Servius Pyrgi kapcsán castellum-ról, erődítményről,
holott más források erről nem tudnak, s az eddigi régészeti leletek sem
igazolják toronyszerű erődítmény(ek) meglétét Pyrgiben. Ez egyébként nem is
igen valószínű, mert a rabló portyázást végző szirakúzaiak valójában
könnyűszerrel bevették a kikötőt.
Mindebből
nyilvánvaló, hogy az autokhthón etruszkokra vonatkozó felfogás azon nyugszik,
hogy – egyfelől ezt a települést, Pyrgit ősi etruszk anyavárosnak, úgynevezett
métropolisznak tudták, másfelől kapcsolatba hozták ama „torony” jelentésű görög
„pürgosz” főnévvel, amely ősi mediterrán eredetű lehet, s ugyanúgy megvan Trója
egykori citadellájának a nevében (Pergamosz), miként a német Berg/Burg
szavakban.
Az
ilyen módon ama Cortonához hasonlóan, amelynek szomszédságában ugyancsak van
egy a piagosszal kapcsolatba hozható hegy: Monte Pergo, s ahová Nanosz/Ulyxes
ősi királysírját is képzelték, úgyszintén etruszk anyavárosként számon tartott
Pyrgi népetimológiája segített hozzá „toronylakó” etruszkok itáliai
őslakosokként való számon tartásához. Ez a Philisztosztól hangoztatott nézet
azonban a klasszikus antikvitásban nem igen vert gyökeret túlságosan széles
körben, mert ma már csak a halikárnasszoszi Dionűsziosz munkájában olvashatjuk.
Igaz, ez a görög ajkú történetíró az elképzelés ismertetésekor azt a kifejezést
használja: legúszi, vagyis „mondják”, ám ez lehet retorikus többes szám is, nem
feltétlenül utal arra, hogy Philisztoszon kívül más ókori szerzők is
hangoztatták ezt a teóriát. Nem zárható ki ugyanakkor az a megoldás sem, hogy
esetleg a nagy római polihisztor, Varro is közvetíthette Dionűsziosz
Halikarnasszeusz számára az autokhthón elméletet.
E
felfogás felelevenítésével és hangsúlyozásával a halikarnasszoszi
történetírónak az volt a célja, hogy Philisztosztól eltérően, Róma ügyére koncentrálva
emelje ki az etruszkok barbárságát, akiknek szerinte semmi közük sem lehet a
görögséghez és civilizációjukhoz. Így vált tehát már az ókorban politikai
jellegű vita tárgyává az etruszk nép eredetének kérdése.
Mindezzel
az érdekes kérdéskörrel D. Briquel rendkívül világos és élvezetes fogalmazásban
ismerteti meg olvasóját, úgy, hogy a szerző roppant tudása cseppet sem hat
nyomasztóan.
D.
Briquel: Les Tyrrhenes, peuple des tours (Az etruszkok, a tornyok népe) Paris–Roma,
1993. 227 lap.
Havas László