Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÓKOR
Művészet és
társadalom az ókori Rómában
(Szerkesztette:
E. K. Gazda)
Tudvalevő,
hogy a hivatalos római művészet igen erőteljesen politikai-ideológiai irányultságú
volt. Tanulmányozásában fontos támpontot jelentenek tehát az aktuális
történelmi események, a pillanatnyi császári politika. Más a helyzet a római
magánművészet esetében, ahol a megrendelőről többnyire semmit sem tudunk. Nem
könnyű megmondani, mit jelentettek ezek a műalkotások megrendelőiknek és
nézőiknek.
Az
eddigi kutatások homlokterében a kronológiai, tipológiai, stilisztikai,
technikai és monográfiai kérdések álltak, nem pedig a szociális összefüggések.
A római művészetben a görög modellek utánzását látták. Ez azonban nem volt
szolgai függőség, mert a római művészek integrálták saját kulturális
környezetükbe mintáikat, s azokat eredeti értelmezéssel látták el. Mind
egyértelműbb, hogy a római magánművészet a római kulturális és szociális értékek
fontos megtestesítője. Egyre gyakoribb a magánművészet alkotásainak értékelése
a megrendelő kívánalmainak és szociális környezetének fényében. Erre tesz
kísérletet egy újabb, az Egyesült Államokban megjelent kötet. Tanulmányai a
köztársaság korának végétől a késő császárkorig terjedő időszakot ölelik fel.
A
tanulmányokból kiderül, hogy a jómódú magánházak architektúráját és művészi
díszítését a szociális rend és a sajátos római értékrendszer mennyire
meghatározta. Ennek egyik bizonyítéka, hogy a korabeli költészetben (főleg
Statiusnál) ugyanazoknak az elemeknek a hangsúlyozását találjuk meg, mint a
villáknál, a ragyogó kilátást, az értékes építőanyagok használatát,
oszlopcsarnokok és galériák kialakítását. Ezek az építtető virtusát – ami itt
már nem elsősorban katonai erény – dicsérik, mellyel a természet egy részét
meghódította és a civilizáció részévé tette.
Az
eklekticizmus, leginkább a villák szobrászati díszítésére jellemző, tartalmi
program itt állapítható meg legkevésbé. A szobrok gyűjtésénél ez másodlagos
szempont volt, ahogy az esztétikai értékek és az eredetiség is. Birtoklásuk a
tulajdonos képzettségét és a kulturált elithez való tartozást bizonyította.
Megfigyelhető azonban az is, hogy az ambiciózus villatulajdonosok tematikai,
esztétikai rendet igyekeztek kialakítani a festmények, mozaikok, szobrok
összeválogatásában.
A
császárkori villák egyik legjellemzőbb díszítőeszköze a mozaik. A fennmaradt
mozaikok többsége a provinciákból származik és ott is készült, bár a kisebb
méretű betéteket szállították is. A megrendelő választása, beleszólása ezek
tematikájába nagyobb volt, mint a szobrok esetében. Ezekben tükröződhetett a
provinciák romanizáltsága, s a tulajdonos politikai és társadalmi státusa,
sajátos érdeklődése, pl. állat- és gladiátorviadalok, nyilvános játékok és
népünnepélyek iránt, amiket esetleg ő maga rendeztetett, és ezzel juttatta
kifejezésre nagyvonalú jótékonyságát.
A
késő római társadalomban a villa szerepe gyökeres változáson ment keresztül.
Bár nem szűnik meg az az életérzés, mely szerint a tulajdonos a nagy építtető,
a természeti környezetmegszelídítője, a római világrend képviselője, az
otium-villa (a zavartalan pihenés helye) egyre inkább fikcióvá válik, mert a
villák a negotium (megélhetési tevékenység) központjaivá váltak.
A
kötet valamennyi szerzője egyetért abban, hogy az e1ithez tartozók házaikat
tudatosan alakították ki és díszítették, hogy érdeklődésüknek és igényeiknek
leginkább megfeleljenek. Ezzel kifejezésre juttatták jótékony, vendégszerető
voltukat, gazdagságukat, képzettségüket, nagyvonalúságukat, egyszóval
státusukat a társadalmi és politikai hierarchiában. A magánházak
státusdemonstrációk és önábrázolások voltak.
A
vizsgálati módszerről megállapíthatjuk, hogy a római művészet esetében
alkalmazása különösen indokolt és gyümölcsöző. Ráirányítja figyelmünket eddig
kevéssé vizsgált kérdésekre. Ugyanakkor látni kell korlátait is. A műalkotások
értéke1ésénél figyelembe kell venni a műfaji sajátosságokat és a toposzokat,
melyeket a mester (művész) a megrende1őtől függetlenül is érvényesített. A
megrendelő választásában sokszor esetleges tényezők is szerepet játszottak.
Korlátozott a módszer szociális alkalmazhatósága is, a szegényebb városi és
falusi lakosság lakásairól, illetve ezek díszítettségéről nagyon keveset tudunk.
Roman
Art in the Private Sphere. New Perspectives on the Architecture and Decor of
the Domus, Villa and Insula (A római művészet a magánéletben. A magánházak,
villák és szigetek építészetének és díszítésének új vizsgálati kilátásai) Ed.
E. K. Gazda. Ann Arbor, 1991.
Gesztelyi Tamás