Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÓKOR
ÓKOR
Pierre Grimal:
Cicerone
A
szónok, államférfi és filozófus Ciceróval foglalkozó munkáknak már a
felsorolása is köteteket töltene meg, s ennek láttán nem sok remény lehet arra,
hogy sikerül e témakörben még valami újat mondani.
A
személyét, közéleti tevékenységét, sokrétű irodalmi és elméleti munkásságát
tárgyaló művek hatalmas mennyiségén túl a századok folyamán mindezekről
kialakult vélekedések változatossága késztette a szerzőt könyve megírására.
Próbálkozásának lényege ugyanis az a törekvés, hogy a cicerói életművet és
alkotóját behatóan tanulmányozó kutatók eredményeinek lehető legszélesebb
áttekintésévei mintegy szintézist hozzon létre.
A
szerző feladata fontos részének tartja, hogy megjelenítse a Kr. e. I. század
történelmi hátterét, s ezen belül azokat az eseményeket, melyekkel Ciceró
életének fordulatai, egészen tragikus haláláig oly szorosan összefonódtak. Az
időrend szerint haladó előadásban kapnak helyet az ezekhez természetesen
kapcsolódó, sőt alakulásuknak annyiszor jelentős mértékben irányt szabó
beszédei csakúgy, mint retorikai és filozófiai vonatkozású munkásságának
termései. Egy ilyen általános mű keretében sem lehetséges mindezek részletes
ismertetésére és elemzésére vállalkozni, ehelyett legfőbb gondolataik rövidre
fogott, de a stílus szárazságát kerülni igyekvő bemutatását találjuk. A könyv
átfogó témájából adódó, sok területre kiterjedő tárgyalását összefogja a szerző
azon törekvése, hogy Ciceró politikai törekvését, szónoki működését s kora
valóságára adott filozófiai reflexióit ugyanazon körülményekből fakadó,
tartalmi vonatkozású egységben láttassa; ennek jegyében világít rá pl.
Cicerónak az igazságosság és a dicsőségvágy összeegyeztetésének nehézségeiről folytatott
elmélkedésének s a Caesar fellépése nyomán előállott helyzet értékelésének
kapcsolódására. E koncepciójának lényege a római szellem és görög kultúra
integrációjára alapozott, nem kizárólagosan a régi arisztokratikus társadalom
értékeihez kötött cicerói „új rómaiság”, a válságos kor által felvetett
követelményeknek megfelelni kívánó, a négy legfőbb erényt (prudentia, azaz
bölcsesség, iustitia, azaz igazságosság, temperantia, azaz mértékletesség és
fortitudo, azaz bátorság) hordozó új mentalitás és morál képének felvázolása.
Így szerzőnk is visszhangozza azt a gondolatot, amely Cicerónak a jövendő
rendszer eszmei alapjaihoz való hozzájárulását hangsúlyozza, még ha óvakodik is
attól, hogy Augustus principatusa ideológusának nevezze.
Az
idők folyamán a Ciceróval kapcsolatosan kialakult nézetek a legvégletesebb
eltéréseket személyiségének megítélésében mutatják, az idealizált portrétól
egészen a saját érdekeit minden áron érvényesíteni igyekvő, de gyenge jellemű,
határozatlan és rövidlátó politikus képéig: ezek az ingadozások főképpen a ránk
maradt cicerói levelek hatásának tudhatók be. Szerzőnk a műve mottójául
választott „in utramque partem” cicerói elvének követésével, vagyis az adott
problémára adható különböző válaszok mellett és ellen szóló érveket egyaránt
számba véve vizsgálja a kérdést is. Miként minden római, úgy Ciceró számára is
a dignitas, és a glória, azaz a társadalmi rangot és elismerést jelentő
méltóság és dicsőség szerzése volt acél, s ezeknek ő sajátos útját járta,
születési előkelőségre, diadalmas hadjáratokra nem támaszkodva. Pályafutása
magasra ívelésének okát a szerző többek között azon erkölcsi tekintély erejében
véli megtalálni. mely mögött valóban ott állnak olyan erények, mint a
mértéktartásból adódó bölcsesség és igazságosság; másrészt elismeri, hogy
Ciceró cselekedetei közül olyanok is felhozhatók, melyekben nem éppen az
említett virtusok munkálkodása érhető tetten, s ezek integrációja jóval
kedvezőtlenebb portré megfestéséhez nyújthatna alapot.
Mielőtt
azonban levonnánk a magunk következtetéseit, óvatosságra inthetnek azok a
pozitív vélekedések, melyekkel kortársai és a következő nemzedékek viseltettek
Ciceró iránt. A valóságos Ciceró, a szerző véleménye szerint, nem az események
önmagukban való felszínes szemlélése nyomán állhat elénk, hanem az adott
helyzetben kínálkoző választások között lehetséges következményeiket mérlegre
téve dönteni képes szellemi-lelki alkatában kell őt megragadnunk. Így a
némelykor jelentkező határozatlansága magyarázatakor különbséget kell tennünk
az akarathiány és azon tanácstalanság közt, mikor az értelmes megfontolás nem
tud segítséget hozni a döntés meghozatalához.
Másik
fontos kérdéskör, melyre igen eltérő válaszok láttak már napvilágot, Ciceró
filozófiai munkásságának problematikája. Gyakran illették olyan vádakkal, mint
az eredetiség hiánya, elméleti laposság, gátlástalan eklekticizmus. Szerzőnk
azonban a mélyebb kutatások eredményeit osztja. Eszerint a cicerói filozófia
nem görög bölcselők kölcsönvett gondolatainak egymás mellé helyezése, hanem változatos
olvasmányokból táplálkozó, de autonóm gondolkodásból született koherens
szellemi produktum. Ez a filozófia annak a hatalmas erőfeszítésnek a gyümölcse,
mellyel Ciceró más megvilágításban újragondolta mindazt, amit őelőtte
filozófusok sokasága már kidolgozott, s ennek eredménye sem csak egyszerűen
ismeretek, új tudás terjesztése volt. saját korát messzemenően befolyásoló
géniusza Róma egész szellemi arculatára gyakorolt hatást.
E
könyv, mint közelebbi megszorítás nélküli címe is sejteti, átfogó jellegű műnek
van szánva, melynek témájába Ciceró kevéssé ismert költészete éppúgy
beletartozik, mint nevét már antik vélekedés szerint is ékesszólással egyenlővé
tevő beszédei. Ez az igény a terjedelem korlátozottságával párosulva
természetesen inkább tudomány-népszerűsítő mű létrejöttét teszi lehetővé, mely
sokszor az adott problémának csak egy bizonyos fontosnak tartott aspektusát
szemlélheti és tanulmányozhatja viszonylag bővebben, mint pl. a filozófiai
művek esetében ezek újszerű vonatkozásait és aktuális összefüggéseit, forrásaik
inkább csak utalásszerű említése mellett; másrészt boncolgat olyan kérdéseket,
mint amilyen az, hogy vajon Ciceró hitt-e a lélek halhatatlanságában, vagy az
istenek jótékony közreműködése megnyerésének lehetőségében.
Mindenesetre
a felhasznált tudományos szakirodalom bizalmat ébreszthet e mű megbízhatóságát
illetően, s felhasználását a részletes névmutató és a
Ciceró
főbb művei keletkezésének, élete és a korszak történelme jelentősebb
eseményeinek időrendjét megmutató, függelékben szereplő kronológia segíti.
Pierre
Grimal: Cicerone. (Ciceró) Garzanti Editore s. p. a. 1987. Cicéron 1986,
Libraire Artheme Fayard.
Szűcs Gábor