Klió 1994/2.
3. évfolyam
KÖZÉPKOR
Paul Freedman:
A paraszti
szolgaság eredete a középkori Katalóniában
A
történettudomány távol áll attól, hogy a szolgaság (tk. jobb lenne a szabadság hiányával
jellemezni) problémáját Európában teljes terjedelmében felmérte volna. A
jogtudósokat és teológusokat csaknem egy évezreden át foglalkoztatta ez a
probléma, a nagy társadalmi konfliktusok radikális kiéleződését nem ritkán a
személyi szabadság státuszának követelése jelentette. A szabadság, mint
megfogalmazott emberi jog, az ember létéről folytatott, a kora újkorba és
középkorba messze visszanyúló vitában gyökerezik. A természet jogot, a
nemzetközi jogot és Krisztus megváltó halálát vették igénybe ahhoz, hogy a
szolgaság jogi intézményét megtámadják.
Átfogó
leírások hiányoznak nemzeti szinten – kivéve talán Rodney Hiltonnak tanulmányai
összességét tekintve monumentális művét Angliáról –, nem is szólva a teljes
európai áttekintésről. Freedman munkája ennek a fontos eszmecserének lényeges
gazdagodását jelenti. Kiemelkedik széles látóköre segítségével (Európát mindig
összehasonlítva veszi figyelembe, még akkor is, ha a nemzeti histográfiákhoz
való hozzányúláskor olykor hiányzik a lényeg biztos megragadása) és azáltal,
hogy eredményei szilárdan kötődnek a levéltári forrásokhoz.
A
szolgaság története Katalóniában ilyen áttekintés a XI. és XV. század közötti
400 évről. A szolgaságot úgyszólván előzmény nélkül terjesztették ki a
szabadokra (hiszen nem volt meg a rabszolgaság antik intézményéhez való
kapcsolódási lehetőség). A XV. században pedig a nagy parasztfelkelések után a
király által támogatott önmegváltások útján szűntek meg. Mintegy három
elkülöníthető hullámban hozták létre, szigorították meg és szélesítették ki a
Leibeigenschaftot (jobbágyságot), mint intézményt: a XI. század közepén, 1200
körül és a XIV. századi pestis után. A jobbágyság meghatározó vonása
Katalóniában az a kötelezettség, hogy elköltözés esetén meg kellett váltaniuk
magukat (a „redimentia" fizetésévei, ezt katalánul „remencának"
nevezik, innen kapták a jobbágyok a „remences" elnevezésüket), a „mals
usos"-ért (házasságtörés, gyilkosság) meg kellett bűnhődniük, és a „jus
maltractandi"nak is kiszolgáltatták őket. Ez utóbbi egyrészt megengedte
az úrnak, hogy jobbágyát bántalmazza, börtönbe vesse, javait elkobozza és őt
megalázza, másrészt megtiltotta a jobbágynak, hogy a királynál vagy más idegen
bíróságnál panaszt tegyen ura ellen. Hogy ez meddig élt a gyakorlatban, nem
világos, alkotmányjogilag a XIII. század elején egy parlamenti törvény
biztosította.
Freedman
vonakodik attól, hogy a jobbágyság formáit a feudális termelés nézőpontjából
magyarázza, ez számára gazdasági tényezőkre redukálódó szemléletmód. Az ő
magyarázatának szempontja, tapasztalatilag hihetően alátámasztva, bonyolultabb
és összetettebb. A nemesség és az egyházi intézmények számára a jobbágyság, a
bírói joghatóság megszilárdítása és az adók kiegészítő biztosítására szolgált,
de nem ezek fokozására. Kialakulása így csak nagyon feltételesen függ össze a
gazdasági válságokkal. Megerősítései is magyarázhatók a római jog korai
recepciójával, ami kedvezett a „szabad" és „szolga" világos fogalmi
meghatározásának. A társadalom római jog alapján történő kategorizálásának
csekély alkalmazkodóképessége is teret enged az elvi kritikának. Mindez oda
vezetett, hogy a fennálló jog hosszú időn keresztül nem tudott boldogulni a
parasztok és egyes teoretikusok (főleg jogászok) nyomásával.
Paul
Freedman, The Origins of Peasant Servitude in Medieval Catalonia, (A paraszti
szolgaság eredete a középkori Katalóniában) Cambridge University Press,
Cambridge u. a. 1991, XX és 263 p.
Peter Blickle (Bern)
Fordította:
Zsigóné Vincze Katalin