Klió 1994/2.
3. évfolyam
KÖZÉPKOR
Mariusz Misztal:
Bankett az
Erzsébet-kori Angliában
A
történelem tanulmányozása során sokkal könnyebb ismereteket szereznünk a háborúkról,
szerződésekről, hősi- és gaztettekről, mint pl. az egykori adórendszerről vagy
kereskedelmi kapcsolatokról, vagy netán arról, hogyan laktak, öltözködtek és
táplálkoztak elődeink. Pedig érdemes néha kirándulást tenni a történettudomány
határaival szomszédos kultúrtörténet ezen területeire. A Klió olvasóinak figyelmébe most egy olyan írást ajánlunk, amelynek
szerzője – a Krakkói Pedagógiai Főiskola tudományos munkatársa – hosszú ideje
az újkori Anglia társadalom- és kultúrtörténetét kutatja. A cikk az olvasók
számára már nem ismeretlen Mówia Wieki
hasábjain látott napvilágot.
VIII.
Henrik leánya, a Tudor-dinasztiából származó Erzsébet, nemcsak arról volt
híres, hogy őszintén szerette alattvalóit, hanem arról is, hogy lépten-nyomon
eszükbe juttatta: ő az uralkodó. Ebben nemcsak több ezer, egyenként egy-egy
falu árával felérő pompás ruhája segítette, hanem az a korábban soha nem látott
fényűzés, amellyel magát és udvartartását vette körül. Nemhiába mondta egyik
tanácsadója: „Az uralkodás titka a díszes ünnepségekben
rejlik”.
A források szerint Erzsébet politikai játékaiban valóban nagy szerepet kaptak a
bankettek és díszebédek.
Az
ebédhez való készülődés – ne felejtsük el, az angolok a mai napig más étkezési
szokásokhoz tartják magukat, mint a közép-európaiak; a „dinner” szót jobb híján
fordítjuk „ebédnek” – már jóval a kitűzött időpont, azaz öthat óra előtt
elkezdődött. Kertészek, mészárosok, halászok, serfőzök és pékek egész hadserege
szolgáltatta a nyersanyagot a százhatvan udvari szakácsnak, akik naponta több
mint ezerötszáz vendégnek főztek. A királynő asztalának már a megterítése is
bonyolult ceremónia mellett ment végbe, függetlenül attól, hogy azon Erzsébet
soha nem vett részt. Az abroszt két udvaronc hozta be. Háromszor hajoltak meg,
mielőtt mély tisztelettel az asztalra terítették. A sótartót, tányért és
kenyeret másik két udvaronc tette az asztalra, akik távozás előtt ismét
meghajoltak. A sótartó egyébként a megterített asztal legfontosabb tartozéka
volt. Gyakran aranyból vagy ezüstből készült, különleges formája hattyút vagy
földgömböt ábrázolt, mérete meghaladta a fél métert. A kisebb sótartókat az
udvari ranglétra alacsonyabb fokán álló vendégek kapták. Ezek után egy
férjezett és egy hajadon hölgy vonult be, mindketten fehér selyemruhában. Az
étel kóstolásához szükséges kést tették az asztalra. Háromszor meghajoltak,
majd egyikük kenyérrel és sóval törölte át a királynő tányérját. Az ezüst- vagy
aranytányérokat kínálásra használták.
„Egyéni”
terítékként nagy szelet fekete kenyeret használtak, arra tették a húst és
szószokat. Amikor a kenyér megszívta magát a hús levével, egyszerűen kidobták,
a kutyáknak adták, vagy – szegényebb társaságokban – megették. Kenyér helyett
később kis fadeszkákat kezdtek használni, amelynek szélén mélyedést alakítottak
ki a sónak.
Ha
a királynő tányérja már készen állt, fedetlen fővel, skarlátszínű öltözékben,
hátukon hímzett arany rózsákkal testőrök érkeztek. Huszonnégy fogást hoztak be.
A tálakat az asztalra helyezték. A már ott várakozó fehér ruhás dáma mindegyik
testőrnek adott egy falatot az ételekből. A terítés teljes ideje alatt tizenkét
harsona és két dob fenséges zenével töltötte be a termet.
A
ceremónia végeztével udvari hölgyek egész csapata mély hajlongások közepette
behordta a tálakat a királyné magánebédlőjébe. Az uralkodó kiválasztotta a neki
megfelelő ételeket, a többit a vendégek és udvaroncok fogyasztották el. A
királynő ritkán tisztelte meg a lakomázó társaságot jelenlétével. Rendszerint
keveset evett, és asztalához csak néhány legkedvesebb udvarhölgyét hívta meg.
Akkoriban
kanállal és kézzel ettek. Az ételekhez vizet, bort és sört fogyasztottak –
erősebb alkoholt csak gyógyászati célokra használtak. Minden vendég – ahányszor
csak megszomjazott – új kupát kapott, amit használat után visszahelyeztek a
polcra.
Az
ételek száma napról napra változott. Olykor háromszáz, a böjtös napokon
„mindössze” hatvan fogást tálaltak. A közhiedelemmel ellentétben a gazdag
angolok változatosan táplálkoztak. Főtt és sült húsokat, vadat, édesvízi és
tengeri halakat fogyasztottak. A kenyér, bor, sör, és kisebb mértékben a
zöldségek és gyümölcsök minden nap megjelentek az asztalon. Angliában régóta
ismerik az almát, körtét, meggyet és földiepret. A XVI. századtól kezdett
elterjedni a sárgabarack, málna, sárgadinnye, datolya, mazsola, füge, mandula,
dió, sőt a narancs és a citrom. Újdonságnak a „szerelem almája”, a paradicsom
számított, ami Mexikóból került Angliába, és a Chiléből származó burgonya. E
két zöldség kétszáz éven át a ritka és igen drága élelmiszerek közé tartozott.
A kávét és teát az angolok a XVII. századig nem ismerték.
Az
Erzsébet-kori Anglia királyi és főúri asztalain a legnagyobb szenzációt a cukor
megjelenése keltette, ami gyakorlatilag kiszorította az addig használt mézet.
Ezzel párhuzamosan katasztrofálisan leromlott az arisztokrácia fogazatának
állapota. Maga Erzsébet is állandó fogfájásra panaszkodott – fogai ráadásul
feketék voltak. A fogak fehérítésére alabástromport vagy aqua fortist, azaz
nitrogénsavat használtak, ami néhány „kezelés” után tönkretette a fogzománcot.
Ilyenkor aztán – a források szerint – szükségessé vált, hogy „az ebéd
elfogyasztásához kölcsönkérjük barátaink műfogsorát”... ,
Végezetül
tekintsünk bele egy korabeli étlapba, amelyekből – az ételek elkészítésének
receptjével együtt – számos fennmaradt az utókor számára: – marcipángolyócskák,
– malagaszőlő piskótával, – borban főtt sonka grapefruittal és cukorral, –
borban főtt sertésnyelv, – sült borjúhús, – rostonsült pacsirta citromos
mártásban, – rostonsült fürj, – mandulás galambpástétom – három vendégre két
galambot számítva, – mandulával és sajttal töltött liba fahéjjal ízesítve, –
mandula fokhagymamártásban, – mortadellával és egész hagymával párolt galamb, –
főtt borjú láb sajttal és tojással, – körte marcipánszószban.
Mariusz
Misztal: Jak to z jadlem bywalo. Bankiet w Ezbietariskiej Anglii (Bankett az
Erzsébet kori Angliában) Mówia Wieki 1993/12. (415). 19–21. o.
Nagy László Kálmán