Klió 1994/2.
3. évfolyam
KORA ÚJKOR
Uram,
bocsáss meg nekik,
mert
tudják, hogy mit tesznek
Karl Kraus
Marcin Jerzy
Witan:
Jean Calas pere
(A XVIII.
századi francia vallási intoleranciáról)
1762.
március 9-én Tolouse városi parlamentje Jean Calas helybeli polgárt, fia
meggyilkolása miatt kerékbetörésre és máglyára ítélte. A bíróság véleménye
szerint a protestáns hitű vádlott azért akasztotta fel Antoine nevű gyermekét,
hogy megakadályozza áttérését a katolikus hitre. Az apa a gyilkosságot
állítólag feleségével, másik fiával, annak barátjával és a szolgálóval együtt
követte el. A vád kétes tanúk kétes vallomásain alapult. Nyilvánvaló volt
ugyanis, hogy az öreg, beteges ember képtelen lett volna felakasztani a
huszonnyolc éves fiatalembert – legalábbis dulakodás nélkül –, márpedig Antoine
boncolási jegyzőkönyve semmilyen testi sérülésről nem tesz említést. Ráadásul
az ügyben érintettek vallomása teljesen egybehangzó volt: azon a bizonyos
tragikus napon – 1761. október 13-án – együtt vacsoráztak. Vacsora után a
szemmel láthatóan rosszkedvű Antoine elhagyta a szobát. Egy idő múlva a másik
fiú (Pierre) kikísérte barátját (Lavysse-t), így találtak rá Antoine
holttestére. Azonnal fellármázták a család többi tagját, orvosért és a
bíróságra rohantak. Bár az áldozat nyakán kötél nyomai éktelenkedtek, a
családtagok kezdetben azt állították, hogy Antoine-t a földön találták, tehát
nem önkezével vetett véget életének. A korabeli viszonyok ismeretében
hazugságuk érthető: törvény írta elő, hogy az öngyilkosok meztelen holttestét
egy lovak által vonszolta rácson a város szélére kell vinni. Szokás szerint
ilyenkor az utca népe szidalmakkal illette és kövekkel dobálta a szerencsétlen
halottat és családját. Ráadásul Calasék katolikusok között élő hugenották
voltak...
A
per nyilvánvaló megcsúfolása a jognak és igazságosságnak. A halotti
bizonyítványt meghamisították, a tanúknak tudtára adták, milyen vallomást
várnak tőlük. Az ítéletet eltitkolták, és soha nem hirdették ki. Mindössze az
egyházi bíró moritóriumát olvasták fel a templomok szószékeiről – egyházi
átokkal sújtva az ügyről fecsegőket. A bírák fanatikus an, a tényeket
eltitkolva terjesztették a „hite miatt meggyilkolt” hős verzióját.
A
protestáns ifjú Calasnak egyébként esze ágában sem volt katolikus, hitre térni.
Ilyen szándékáról mindenképpen tudott volna a katolikus szolgáló es a szintén
katolikus harmadik fiútestvér. Nem létező bizonyítékok alapján a halottat a
katolikus egyház mártírjának nyilvánították, és díszes temetésben
részesítették. A nép szentnek tartotta és imádkozott lelki üdvéért.
A
látszat ellenére az ítéletet a bírák nem egyhangúan hozták meg. Tizenhárom bíró
közül hét szavazott az apa kivégzése mellett. A valóságban a vád nem
rendelkezett kellő bizonyítékokkal, a bírák beismerték, hogy nem biztosak benne
történt-e bűncselekmény. Abban reménykedtek, hogy a megkínzott vádlott majd
beismerő vallomást tesz, és elárulja cinkosai nevét. Vajon mit érezhettek,
amikor Jean haláltusája alatt is ártatlanságát ismételgette, és kérte Istent
bocsásson meg gyilkosainak. Hogy lehet, hogy a bírákban fel sem vetődött: miért
ölte meg az apa hite miatt fiát, amikor jól megfért a szintén katolikus
Loudvikkal, és miért vált cinkostárssá a gyilkosságban a buzgó katolikus szolgáló,
ha egyszer Antoine katolikus hitre szeretett volna térni? És mi lett volna
Lavysse indítéka?
A
tények a vádlottak ártatlanságát bizonyítják. A bíróság, mint említettük,
bűnösségük mellett tört kardot, de egyedül az apát ítélte halálra. Az anyát, a
cselédet és Lavysse-t elengedték, Pierre-t száműzték. Ezt a minden szempontból
igazságtalan és logikátlan ítéletet azonban nem tarthatjuk pusztán tévedésnek,
vagy a lelkiismeretlen bírói gyakorlat következményének. Ugyanis egyáltalán nem
az volt a fontos, milyen körülmények között halt meg Antoine. Azért ítéltek
halálra egy ártatlan embert, mert nem a XV. Lajos által képviselt abszolút
monarchia vallását gyakorolta.
Már
XIV. Lajos uralkodása alatt, 1685-től „állami programmá” vált a vallási
intolerancia. A hugenották válaszút előtt álltak: vagy elkergetik őket, vagy
átkeresztelkednek. Vallásuk további gyakorlásáért gályarabság vagy halál járt,
nem űzhettek számos mesterséget, gyermekeiket elvettek tőlük, és A Hit
Terjesztésének Házaiban nevelték őket. A vallási üldöztetések hol gyengültek,
hol pedig újra fellángoltak. XV. Lajos uralkodásának végén a vallási fanatizmus
és üldöztetések fémjelezték, különösen Tolouse környékén, ahol a protestánsok
kisebbséget alkottak. Az intoleranciát, amely ugyanazon uralkodó alattvalóit
fordította egymás ellen – Voltaire szerint – a klérus szította. Tolouse-ban
rendszeresen megemlékeztek a hírhedt Szent Bertalan-éjszakai vérengzés
évfordulójáról (1572. augusztus 23-24. éjszakán több ezer hugenottát gyilkoltak
meg), holott Párizs hivatalosan már betiltotta ezt az „ünnepet”. A város
százévenként különösen ünnepélyes körmenettel demonstrálta ortodox
katolicizmusát.
Mint
a legtöbb éles nemzeti, nemzetiségi vagy vallási konfliktusban, itt is nagy
szerepet kaptak a burkoltan jelentkező gazdasági érdekek. A hugenották szerint
a munka által történő anyagi gyarapodás Isten által ránk bízott kötelesség, a
gazdagság pedig e munka méltó jutalma. Éppen ezért a hugenották általában
szorgalmasabbak és tehetősebbek voltak a „pápistáknál”. Mindehhez tegyük hozzá,
hogy XV. Lajos uralkodásának idejét elsősorban nem a gazdasági stabilitás
jellemezte. A franciák elvesztették korábbi biztonságérzetüket, és élénkebben
reagáltak az őket körülvevő valós és vélt veszélyekre, többek között a vallási szférában
jelentkező „másság” problémájára. A bírák és hivatalnokok gyakran megszegték a
törvényelőírásait. Voltaire a felvilágosodás szellemében következetesen küzdött
a Franciaországban uralkodó bírósági túlkapások, a kerékbetörés, az elevenen
megégetés és egyéb tortúrák ellen, amelyek a büntető gyakorlatban bizony
mindennaposak voltak. A bajokat betetőzte, hogy a hivatalukhoz rendszerint
pénzért jutó bírósági tisztviselők nem értettek munkájukhoz. A hugenottákat
érintő különösen súlyos és kegyetlen ítéletekben azonban az irántuk táplált
vallási gyűlöletnek jutott a fő szerep.
Jean
Calas története a véletlennek köszönhetően maradt ránk, sőt, váratlan fináléval
zárult. A száműzött Pierre Genfben elpanaszolta Voltaire-nek családja
szerencsétlen sorsát. Voltaire szívós közbenjárására a párizsi Parlament 1765.
március 9-én ünnepélyesen rehabilitálta Calast.
Marcin
Jerzy Witan: Sprawa Jana Calasa (o nietolerancji religijnej we Francji) [Jean
Calas pere (a XVIII. századi francia vallási intoleranciáról)] Mówia Wieki
1993/11. (414.) 30–31. o.
Nagy László Kálmán