Klió 1994/2.
3. évfolyam
A XIX. SZÁZAD
TÖRTÉNETE
Vraukó Tamás:
A dolgozó nők és
a feminista mozgalom a múlt századi Angliában
A
nő a világ niggere
(John Lennon)
Amikor
a dolgozó nők és a nőmozgalmak kapcsolatáról beszélünk, el kell döntenünk, hogy
a feminizmus vagy pedig a munka és munkaerő szociológiai oldaláról közelítsük-e
meg a kérdést. Elfogadhatónak tűnik, hogy a munka oldaláról induljunk ki, mivel
az ipari forradalom kezdetén a munkaerőpiacon és a termelési viszonyokban
bekövetkezett gyökeres változások teremtették meg a feltételeit annak, hogy a
női munkaerő olyan tömegben jelenjen meg, amely már társadalmi és gazdasági
szempontból nagy fontossággal bír. Ezt megelőzően a női munka – a háztartáson
kívül- társadalmi szinten kevéssé volt fontos. Craig R. Littler: Work in
Traditional and Modern Societies (A munka régi és modern társadalmakban) című
tankönyvében a munka modern fogalmát úgy határozza meg, hogy a munka átalakító
(transzformációs) ellentétben a korábbi időkkel, amikor az emberek az általuk
lakott területeken csak úgy „találták” a javakat. A munka modem fogalma tehát
feltételez bizonyos, a használt anyagokra és szerszámokra vonatkozó tudást.
Fontos kiegészítő elem ebben a fölfogásban a szerződéses jelleg – azaz
meghatározott tevékenységet végezni meghatározott bérért meghatározott
időtartamon belül. Fontos ezeket a definíciókat ide iktatni, mivel látnunk kell
a különbséget a között a munka között, amelyet a nők az emberi történelem során
mindig is végeztek, és ma is végeznek; és a között a munka között, amelyet
növekvő számban csak a múlt században kezdtek végezni. Martine Segaler a The
Household at Work (Munkában a háztartás) című cikkében hosszú szakaszokat szentel
a nők által a háztartásban korábban és ma is végzett munka anyagi és jelképes
fontosságának.
Falusi
környezetben, ahol a mezőgazdasági tevékenység a mindennapi munka része volt,
nem mindig könnyű meghúzni a választóvonalat a szorosan vett háztartás és a
mezőgazdasági termelőmunka között. Az állatok etetése és egy kis kert művelése
olyasmi volt, amiből a nők általában kivették a részüket, és amely kétségkívül
hozzájárult az ország élelmiszerének megtermeléséhez. De a női kisegítő munka
nem korlátozódott a falvakra. A városokban elterjedt dolog volt, hogy egy
boltos vagy kézműves felesége segített férjének az ügyfelek kiszolgálásában
vagy más egyszerű munkák elvégzésében. Az is, hogy a férj halála után a feleség
folytatta az ipart. Ezt mindenki természetesnek tartotta, de a céhek mégsem
támogatták a nők szakképzését. Amint azt Miriam Brody a Mary Wollstonecraft
által írott Vindication of the Rights of Women (A nők jogainak védelme) című,
1792-ben megjelent művéhez írt mai előszavában megállapítja, a céhek „a nőket
csak nagy és olcsó munkaerő-tartaléknak tartották”. A nemeknek a munkaerőpiacon
– és a társadalom sok más területén – történő ilyen szétválasztását még
különböző „ideológiákkal” is alátámasztották. A gyengébb nem és az erősebb nem
régi fogalma csak egy volt ezek közül. Herbert Spencer ötlete a férfi és nő
eltérő evolúciójáról a bizarrabbak közé tartozik. Ez azt állítja, hogy a nő
evolúciója több pontban megrekedt, és ezért van az, hogy a nők alacsonyabb
rendűek a férfiaknál.
Elterjedt
az a hit, hogy a nők az ipar munkaerőpiacán nagyobb számban csak a XIX. század
közepén tűntek föl. Igaz, hogy Európában a női munka eltért pl. az amerikaitól,
ahol a nőknek a szétszórt farmokon a férfiakkal egyenlő részt kellett
vállalniuk a szűzföldek feltöréséből és a bennszülöttek elleni harcból már a
XVIII. század második felétől. Egyedülálló formája alakult ki a női munkának a
múlt század első felében Amerikában, ahol férfi és női rabszolgákat egyaránt
nagy számban dolgoztattak a gyapotültetvényeken.
A
női munkaerő az angol munkaerőpiacon is hamarabb bukkant fel, mint azt gyakran
hiszik. Már a 18. század végén sok nő dolgozott a textilgyárakban. Béreik
nyomorúságosak voltak, általában kevesebb mint a férfiak bérének a fele.
Azokban az időkben nem volt szakszervezet vagy egyéb érdekvédelmi szerv az
alkalmazottak érdekeinek védelmére, a nők helyzete még rosszabb volt, mint a
férfiaké, mivel az alapvető iskoláztatást is nélkülözték, ami pedig segíthetett
volna helyzetük jobbításában. Amikor a múlt század első évtizedeiben
megalakultak a szakszervezetek, azokat férfiak alapították és igazgatták. De
amint az köztudott, az ő dolguk sem volt könnyű. A komoly és erőteljes
szakszervezeti mozgalom csak kezdeti megtorpanások, következetes és kitartó
harcok után fejlődhetett ki. Ez volt hát az a színpad, amelyre föllépett a nagy
számban megjelenő női munkaerő.
Ami
a feminista és szüfrazsett mozgalmakat illeti, ezek később alakultak ki. Mary
Wolstonecraftnak a nők védelmében írt könyvét a XVIII. század végén a
konzervatívok felhördülése és a szabadgondolkodók lelkesedése fogadta. Ezután
fél évszázad telt el, amíg olyan női szerzők tűntek föl, mint George Eliot és a
Bronté-nővérek, akik a közvélemény figyelmét kifinomult szépirodalmi művek
révén hívták föl a nők problémáira. Az olyan nők, mint George Eliot, aki
tehetős családból jött, utazott a világban, találkozott szabadgondolkodókkal és
művészekkel, másképpen kezdte tapasztalni a nemek közötti egyenlőtlenségeket. A
középosztálybeli nők életkörülményeinek változását jól tükrözi a születési
arányszámok megváltozása. Amíg a középosztály születési száma az 1870-es
években csak 25 %-kal volt a munkásosztály születési száma alatt, ez a szám a
századfordulóra elérte a 42 %-ot. Ez úgy alakult ki, hogy a munkásosztály
születési száma változatlan maradt, és a középosztályé csökkent. A
középosztálybeli nők egyre Jobban érdeklődtek társadalmi helyzetük,
életstílusuk és életkörülményeik iránt. Több függetlenséget akartak a
férjeiktől. A több függetlenség elérésének egyik lehetséges módját az
iskoláztatásban látták. Természetesen nem az általános alsószintű oktatásra
vágytak, sokkal inkább a főiskolákra és egyetemekre való bekerülés lehetőségét
követelték, hogy tanárrá vagy orvossá képeztessék magukat. Az iskolázottsághoz,
a válás jogához és a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentéséhez vezető út a nők
számára a politikai harc vállalását tette szükségessé. A politikai harc célja a
választójog, mert a politika befolyásolásának nyilvánvaló eszköze volt. Ezért a
szavazójog megszerzését tűztek ki célul. A szüfrazsettek és a feministák
egyaránt a nők társadalmi hátrányát kívánták kiegyenlíteni, de elképzeléseik
sok ponton eltértek. A feminista mozgalom két ágra oszlott: az egyik a két nem
egyenlőségét hangsúlyozta, és egyenlőséget követelt a munkában és a társadalmi
életben. Ők csatlakoztak a szüfrazsettekhez a szavazójogért folyó harcban. A
feminista mozgalom másik ága azonban a hangsúlyt a két nem közötti
különbségekre helyezte, és elvetette a szavazást, mint „nőietlen” dolgot.
Figyelembe
véve, hogy a dolgozó nők – sokszor társadalmi, politikai szempontból
öntudatlanul – életkörülményeik és munkakörülményeik jobbításáért küzdöttek, a
szüfrazsettek és feministák pedig társadalmi reformokat akartak, logikusnak
tűnik, hogy egyesítsék erőfeszítéseiket. Ez azonban nem történt meg. Egyik fél
sem bizonyult elég érzékenynek a másik problémái iránt. A középosztálybeli nők
hirtelen kevésbé voltak radikálisok, amikor arról volt szó, hogy munkásnőknek
is biztosítsák a váláshoz való jogot. Az általános középosztálybeli felfogás
szerint kerülendő volt minden olyan változás, amely az alsóbb osztályok
családszerkezetét érintette volna, mert ez hosszú távon társadalmi
nyugtalansághoz vezethetett. Másrészt a dolgozó nők nem bizonyultak fogékonynak
a középosztálybeli nők elképzelései iránt. A reformokat szigorúan pragmatikus
szemszögből figyelték, és csak azokkal a dolgokkal foglalkoztak, amelyek
azonnal és közvetlenül érintették élet- és munkakörülményeiket. A béreken és a
munkaidőn kívül egyéb dolgokkal nem kívántak vesződni. Ez a rövidlátás egyenes
következménye volt a megfelelő iskolázottság hiányának. Az iskolázottság hiánya
hozzájárult a munkásosztály sokszor nyomorúságos munkakörülményeinek, rossz
egészségügyi helyzetének és alacsony szintű higiénés viszonyainak fönntartásához.
A középosztálybeli nők arra bátorították munkásosztálybeli nővéreiket, hogy
használjanak fogamzásgátlókat és így csökkentsék a születési rátát. Ez a
bátorítás nem volt minden önzés nélkül való, mivel a túl magas születési
arányszámban is a társadalmi robbanás veszélyét látták. A munkásnők azonban
meglehetősen fatalistán álltak a születésszabályozás kérdéséhez. Tíz vagy több
terhesség természetes része volt életüknek. Az óvszert ekkor már majdnem száz
éve ismerték, de a munkásosztály körében nem volt elterjedt, magas ára miatt. A
munkásnők elvetették a terhességszabályozást, mint drága és bonyolult dolgot.
Ám nem voltak fönntartásaik az abortusszal kapcsolatban. Mindenféle kotyvalékot
és pirulát lehetett kapni, ezeket többé-kevésbé álcázott módon, még az
újságokban is hirdették. De ezek a „gyógyszerek” legtöbbször hatástalanok vagy
károsak voltak. Használatuk gyakran vezetett tragédiákhoz, halálhoz, életre
szóló vaksághoz vagy egyéb súlyos betegségekhez. A középosztálybeli nők arra is
bátorították a dolgozó nőket, hogy tartsanak fönn magasabb fokú higiénés
viszonyokat otthonaikban. A dolgozó nők viszont elégedettek voltak azokkal a
körülményekkel, amelyeket munka mellett otthon még fenn tudtak tartani.
A
feministák és szüfrazsettek meg akarták nyerni a dolgozó nők támogatását a
választójogért folyó harcukban. A válasz kiábrándító volt: „Nem ehetjük meg a
szavazójogot és a férjeink sem fognak többet keresni, ha mi elmehetünk
szavazni”. Ez volt az a kérdés, amelyben a dolgozó nők a legtöbbet segíthettek
volna a feministáknak és szüfrazsetteknek, de az iskoláztatás hiánya
megakadályozta őket abban, hogy felismerjék a választójog szélesebb
összefüggéseit és hosszú távú előnyeit a társadalmi haladás terén.
Más
súlyos társadalmi kérdésekben is erősen eltért a dolgozó és a középosztálybeli
nők véleménye. A feministák gyakorta sürgették a dolgozó nőket, hogy küldjék
gyermekeiket iskolába a megfelelő műveltség megszerzése érdekében. A dolgozó
nők azonban nyomban rámutattak arra, hogy az iskola csak kötelező volt, de nem
ingyenes. „Amikor ingyenes is lesz és nem csak kötelező, mi is elküldjük
gyermekeinket az iskolába” – mondták, de nem találták meg annak a módját, hogy
tegyenek is valamit azért, hogy az iskola ingyenes legyen a gyermekeik számára.
A
dolgozó nők csak 1906-ban, vagyis a férfi szakszervezetek megjelenése után
évtizedekkel tudták megteremteni első saját szakszervezetüket. Ez a fáziskésés
az iskoláztatás hiányából és a nőknek a társadalomban betöltött, hagyományosan
hátrányosabb helyzetéből fakadt. Az I. világháború évei alatt a női munkaerő
értékesebbé vált. A munkásnők szervezettebbek lettek, osztályöntudatuk nőtt. Az
első női sztrájk 1918-ban történt. Egy évvel később a nők kivívták annak a
jogát, hogy bejussanak a parlamentbe.
Ez
ma már mind régmúlt történelemnek tűnik. De ha figyelembe vesszük, hogy a nők
bére ma az egészségügyben – tehát azon a területen, ahol a különbségek a
legkisebbek – sem nagyon haladja meg az azonos munkakörben dolgozó férfiak
bérének 85 %-át, láthatjuk, hogy van még mit tenni.
Bibliográfia
1.
Mary Wollstonecraft: Vindication of the Rights of Women (A nők jogainak
követelése) Wollstonecraft, Mary. – London: Penguin Books 1985. p. 319.
2.
Johanna Alberti: Beyond Suffrage (A választójogon túl) Alberti, Johanna. – London:
Macmillan,1989. p. 249.
3.
R. Craig Littler ed.: The Experience of Work (A munka tapasztalata) Littler,
Craid R. ed. Aldershot: Gower,1989. p. 287.
4.
Michael Anderson: Approaches to the History of the Western Family 1500–1914 (A
nyugati családtípus közelítő története 1500–1914) Anderson, Michael. – London:
Macmillan,1992. p. 96. – Studies in Economic and Social Progress I Clarkson, L.
A. ed.