Klió 1994/2.

3. évfolyam

rule

 

XIX. SZÁZAD

 

John Breuilly:

Liberalizmus és burzsoázia – Németország az összehasonlítás tükrében

 

A szerző négy könyv alapján készített összegzést a német liberalizmusról. Az első kettő Dieter Langewiesche munkája,[1] illetve az ő szerkesztésében megjelent tanulmánygyűjtemény,[2] a másik kettő Jürgen Kocka[3] és Amo J. Mayer kötete.[4]

 

A liberalizmus Németországban

 

Langewiesche először rámutat, hogy meglehetősen hiányosak az ismereteink a felvilágosodás, a napóleoni és az ezt követő restauráció korszaka közti folytonosságról, majd a liberalizmus, mint ellenzéki mozgalom felé fordul. Ekkorra a felülről irányított liberalizáló reformtörekvések kifulladtak, s a liberalizmus alkotmányos mozgalom formáját öltötte, mely a politikai szabadságjogok kivívására összpontosított. Mi több, Langewiesche azt állapítja meg, hogy a liberalizmusnak saját fejlődéséhez szüksége volt bizonyos intézményi háttérre, szervezkedés- és vélemény szabadságra, parlamentre, városi önkormányzatokra, kereskedelmi kamarákra, tartományi közigazgatási testületekre, mert csak ezek révén szerveződhetett és válhatott mozgalommá.

Valóban, a Langewiesche-kötet többi tanulmánya ugyanezt igazolja Pl. hasonló liberális nézetek alakultak ki a dél-német államokban és Poroszországban, mint az 1848 előtti Ausztriában, mégis Ausztriában a megfelelő intézmények hiánya, és a szabad véleménynyilvánítás szigorú ellenőrzése megakadályozta a liberális mozgalom teljes kibontakozását. A dél-német államokban viszont, ahol működ tek az államok parlamentjei, kialakulhatott az államot átszövő liberális ellenzék. Ezzel szemben Poroszországban 1847-ig a tartományi rendek adták a legmagasabb szintű intézményeket, melyeken belül kiformálódhatott a liberális ellenzék, ez magyarázza meg a korai porosz liberalizmus tartományi jellegét.

Langewiesche mindezt a liberális követelések tartalma felől nézve is megvilágítja. Az a törekvés, hogy biztos politikai alapot teremtsenek a liberalizmus számára, az alkotmányos követelések sűrűsödéséhez vezetett. Ezek a követelések azonban inkább a jogokra vonatkoztak, semmint a hatalomra. E jogok elméleti alapját ugyan a természeti jogokban látták, de német körülmények között, ahol ezek a jogok a fennálló állam adta alkotmányban jelentek meg, úgy tűnhettek fel, mint pozitív „toleranciák”, melyeket a kormány teremtett. Éppen ez, az állam és az állam teremtette jogok struktúrája közti megkülönböztetés vezethetett a dualizmus kormánytank doktrínájához. Ez a doktrína inkább az ellenzék szerepkörébe, vagy a társadalmi érdekek képviseletére szorította a parlamentet, nehogy az a kormányzati hatalom bázisává válhassék.

Ezt a politikai gondolatot természetesen úgy is fel lehet fogni, mint bizonyosfajta intellektuális hagyomány termékét. Így közelítették meg L. Krieger és John Keane. Keane azt mondja, hogy a német politikai gondolkodásban a „polgári társadalom” fogalma, mely – Hegel fogalmazta meg a legtalálóbban – tökéletlen, civakodó társadalmat jelent, meglehetősen kiszorította a polgári társadalom másféle értelmezéseit. Ez változatok szerint a polgári társadalom állhat harmonikus viszonyban a kormánnyal (mint pl. Fergusonnál vagy Locke korai munkáiban), vagy működhet erős állam nélkül (Adam Smith), sőt, egy utópista változat (Paine) szerint bármiféle állam nélkül, továbbá értelmezhető mint a mindenható állammal szemben eredményes ellenzék utánpótlása, amelyet tömegpolitika teremthet meg (John Stuart Mill, Alexis de Tocqueville). Ebből az ember eljuthat a következtetésig: a német liberálisok a „párttal”, mint széthúzó jelenséggel szemben ellenséges érzülettel viseltettek, és ugyanezért nem erőltették a parlamentáris kormányzást.

Langewiesche intézményi megközelítése meggyőzően egészíti ki ezt az intellektuális megközelítést. A liberalizrnus itt már úgy jelenik meg, mint azoknak a politikai struktúráknak a tükröződése, amelyek között kialakult, miközben gyakran igen radikális módon követelte ugyanezen struktúrák reformját. Langewiesche sokat átvesz a „mittelstandisch” liberalizmus elképzeléséből a vagyonosok harmonikus és osztálynélküli társadalmáról, amely preindusztriális gazdasági intézményeken nyugszik. Az ilyen típusú liberalizmusban a laissez-faire irányzat témája mell ékes – ha nem negatív – jelenség. Sokkal fontosabbak ennél a kormányzásban való minél nagyobb helyi részvételre, és az alkotmány által megerősített szabadságjogokra vonatkozó követelések.

Azonban még így sem kerek a történet. Langewiesche nagyon jól tudja, hogy az olyan reformtisztviselők is igényt tartanak a liberális elnevezésre, akik a céhek hatalmát vagy a vámokat akarták csökkenteni, vagy földreformot próbáltak keresztülvinni, és azok a rajnai üzletemberek, akik nagyobb társadalmi egyenlőtlenséget is hajlandók voltak elfogadni, mint amekkorát a Mittelstand társadalmi elképzelés el tudott volna viselni, sőt készek voltak – a gazdasági haladás nevében – védeni az oligarchiát, mint az ilyen egyenlőtlenség szükséges következményét és védőbástyáját. Azonban Langewiesche nem a reformokra hajló hivatalnokokra, hanem az ellenzékre és a politikai intézményekre összpontosít.

Magam úgy vélem, komolyabb probléma rejlik itt. Nehéz ugyanis megérteni, egyáltalán miért érdemli meg a liberális elnevezést a Mittelstand­politika némely része, amikor ragaszkodott a helyi autonómiához, hogy annak segítségével megvédhesse a céhjogokat és távol tarthassa a bevándorlókat. Ilyen értelemben pl. Poroszország állami hivatalnokai, akik arra próbálták kényszeríteni a helyi közösségeket, adják fel az ilyen megszorításokat, sokkal inkább rászolgálnak a liberális megjelölésre, hiszen ezzel a politikával azt segítettek elő, hogy az emberek maguk döntsenek, hol akarnak élni, mit akarnak dolgozni.

Úgy gondolom, két sajátos gond is jelentkezik, ha az ember túlságosan támaszkodik a preindusztriális Mittelstand-érvelésre. Először ez az elgondolás könnyen ahhoz a fajta liberalizmushoz vezet, amely elfogadja az ipari társadalommal együtt járó osztálymegosztottságot és egyenlőtlenséget. Van azonban a liberalizmusnak egy másik „társadalmi” modellje is (a kötetben a porosz reformer Christian Scharnwebemél vagy Barbara Vogel „bürokratikus liberalizmusról” írt tanulmányában). Ebben a vízió „kereskedő társadalmat” vetít előre (mint pl. a skót felvilágosodásban, vagy Adam Smithnél). Míg a preindusztriális Mittelstand társadalmi látomása statikus, nem fejlődő gazdaság képét vázolta föl, amelyben a túlzott egyenlőtlenség kialakulását ellenőrzés révén lehet megakadályozni, addig ez a társadalmi vízió a nagyobb szabadság és munkamegosztás teremtette felvirágzásról álmodik, bár itt sem szorítja az ipar feltétlenül maga mögé a mezőgazdaságot.

Úgy tűnik, ez az az elképzelés, amelyet sok rajnai üzletember, mint Hansemann és Camphausen is a magukénak vallottak. A kétféle felfogás tulajdonképpen megmagyarázza az 1848 előtt kialakult „optimista” és „pesszimista” gazdasági előrejelzéseket. A mérleg nyelve a gazdasági helyzettől függően lengett ki: az 1844–1848-as rossz években például felerősödtek a pesszimista vélemények, és számos Mittelstand-elem eltávolodott minden felismerhető liberális állásponttél. Az 1854-et követő fellendülés idején az optimista nézetek váltak hangosabbakká, és lehetővé vált, hogy pozitív kapcsolatok kovácsolódjanak a liberalizmus burzsoá vezetői és sok paraszt gazdálkodó, kézműves és kiskereskedő között. Sok tekintetben úgy tűnik, az 1873-74-es gazdasági hanyatlás ismét fordulat a pesszimizmus irányába, valamint afelé, hogy elfogadják az osztályegyenlőtlenségek ipari társadalmának kialakulását, amely a harmadik társadalmi elképzeléshez vezet.

1848-ban a liberálisok – nemzeti és állami szinten – mindent feledni látszottak, ami csak Mittelstand-téma volt, vagy amit a Vorrnarz idején hangoztattak. Langewiesche elismeri, hogy 1848-ban a parlamenti liberálisoknak nem volt sok idejük, hogy az alkotmányba a politikai jogok mellé bevegyenek bármiféle „társadalmi” jogot. Meg kell jegyezni, hogy nem foglaltak el doktriner laissez-faire-álláspontot sem, amely különös volt az angol liberalizmus számára. A liberálisok többségének politikai védekező magatartását 1848-ban úgy is lehet magyarázni, hogy a nem akart forradalmi helyzeten szándékoztak úrrá lenni, magam azonban azt gondolom, hogy a Mittelstand-célok társadalmi garanciáinak hiánya iránt mutatott érdektelenségük abból eredt, hogy a burzsoá liberálisok, akiknek az egész államra és nemzetre kiterjedő kapcsolataik voltak, sohasem fogadták el kisvárosi társaik nagy részének „statikus társadalomra” vonatkozó elképzeléseit. Inkább – azt hiszem – azokkal a társaikkal, és addig tartottak össze, akiknek, s amíg a főcéljuk a modernizáció vagy a korszak korporációs társadalmi berendezkedésének liberalizálása volt.

Kitűnő a kötetben az 1848-as politikáról és a nemzeti kérdésről szóló rész, csupán ez a korai német liberalizmust alátámasztó, társadalmi elképzelés­téma az, amiben nem értek egyet Langewiesche-vel. Langewiesche nagyon is jól érti a liberálisokat, és nem kerüli el a figyelmét az, hogy a forradalmat vagy a demokráciát aggodalommal nézték s „árulásnak” tekintették, mégis inkább az értékeiket hangsúlyozza, melyek közé soha nem tartozott a forradalom és a demokrácia.

Az intézményi megközelítés jól megvilágítja az 1848 utáni liberalizmust is. Az 1848. decemberi porosz alkotmány lehetővé is tette, formálta is az egész államra kiterjedő liberális mozgalom létrejöttét. Langewiesche rávilágít, hogy a „realisták” a haladásba vetett őszinte meggyőződésből, s annak a szükségnek a felismeréséből cselekedtek, hogy liberalizálni kell Poroszországot, mert ez a feltétele, hogy pozitív szerepet játszhasson a nemzeti egység létrehozásában. Langewiesche megértéssel kezeli, hogy a nemzeti liberálisok elfogadták Bismarck 1867-es és 1870–71-es vívmányait, sőt büszkék voltak saját szerepükre, melyet az új Németország jogi és gazdasági alapjainak lefektetésében játszottak 1867 és 1878 között.

Langewiesche ezután arról számol be, hogyan kezdtek a liberálisok veszíteni összetartó erejükből, például a munkásmozgalom terén. Véleményem szerint azonban alá lehet támasztani a témát intézményi oldalról. Bismarck intézményesítette a dualista doktrínát – „alkotmányi hézag” – teóriájában a poroszországi alkotmányos válság idején 1862-1866 között, és azokban az alkotmányokban, melyeket az Észak-Német Szövetségnek, majd pedig a Második Császárságnak fogadtak el. Ugyanakkor befolyást biztosított a liberálisoknak nem csupán a parlamentben, hanem a kialakuló bürokráciában is. Másrészről viszont az 1871-es alkotmány jócskán lefaragott a liberális vívmányokból. mert decentralizálta a hatalmat, határozottan elismerve a délnémet államok (beleértve Poroszországot is) állami jogait. A liberálisokat most tehát legalább öt különböző intézmény küzdőterére irányították, ezek: a birodalmi parlament, az állami parlamentek, a kialakuló birodalmi bürokrácia, a meglévő helyi bürokrácia, és a helyi, főleg városi közigazgatási testületek. Ráadásul az önálló állami intézményekben a liberálisok a kényszerítés, a kapcsolatok és az ideológiai megegyezések eszközeivel dolgoztak.

Úgy vélem, a liberális törekvéseknek ez az intézményi széttördeltsége magyarázza meg minden politikai elképzelésük növekvő szétszórtságát, a közös liberális célokért küzdés reményének szertefoszlását. Ugyanakkor viszont éppen ez vezetett – ahogy Langewiesche igen helyesen észrevette – a liberalizmus „nemzeti” értékeinek hangsúlyozásához és olyan önkép kialakításához, melyben a liberalizmus magas kulturális értékek megtestesítőjeként jelent meg. A liberálisok lassan pártok fölötti retorikát kezdtek alkalmazni. A katolicizmussal való szembenállásuk őszintén a nemzeti hovatartozás, a haladás és az ésszerűség értékein alapult. Antiszocialista nézeteikbe – ahogy Langewiesche Heinrich von Treitschkére hivatkozva megállapítja – beletartozott az erős állam szükségességének gyakorlatias elfogadása, mondván, inkább jöjjön a burzsoázia uralta társadalom a vele járó egyenlőtlenségekkel, mint a szocializmus, amely veszélyezteti a nemzeti hovatartozást, a vallást, a családot és a tulajdont.

Langewiesche igen meggyőzően mutat rá, hogy „a liberalizmus kudarcainak” nagy része e liberális önkép elfogadásán alapul. Ha egyszer a pártpolitika kialakult, a liberálisok kénytelenek voltak a sok között egyetlen párthoz kötődni. Ha ez bekövetkezett, a liberális pártoknak tulajdonképpen jól ment a választásokon. Mi több, a pártfegyelem hiánya, vagy a bizonyos társadalmi miliőve1 való azonosulás hiánya tulajdonképpen még hozzá is járulhatott a liberalizmus választói bázisának fenntartásához, rugalmasságot kölcsönözve neki a különböző társadalmi összetevőkhöz fűződő viszonyában. A liberalizmus egyébként folyamatosan erősen alkalmazkodott az új jelenségekhez, a tömegpolitikához, az új nemzetközi versenytársakhoz, és az ipari társadalom társadalmi problémáihoz. Langewiesche úgy látja, azzal, hogy a liberálisok támogatták az imperializmust, tulajdonképpen a liberalizmus nemzeti céljait bekapcsolták a politika nemzetközi szférájába. Ez a támogatás viszont nagy taglétszámmal rendelkező nemzeti politikai szervezetek kialakulását eredményezte. Végül egy igen fontos részben Langewiesche a liberálisoknak a városi közigazgatási testületekben elért imponáló eredményeivel foglalkozik.

Mindez fontos cáfolata a hanyatló és egyre jelentéktelenebbé váló liberalizmusról szóló híreszteléseknek. Sok tekintetben ez a liberális alkalmazkodás itt sokkal hatásosabb volt, mint például Franciaországban és Nagy-Britanniában az 1914 előtti időkben. Azt gondolom azonban, hogy két ponton Langewiesche nagyobb hangsúllyal beszélhetett volna a témáról.

Először: a liberalizmuson belül bekövetkezett szakadás alaposabb figyelmet érdemelne. Langewiesche helyesen mutat rá a növekvő pesszimizmusra minden liberális részéről, amikor Bismarck aláásta a helyzetüket, és megőrizte személyes uralmat. De, hogy hogyan látták a Bismarck utáni jövőt, az egyértelműbb magyarázatot igényel. Magam legalább négy választ különböztetek meg a liberálisok körében. Először voltak olyanok, akik megszűntek liberálisok lenni a, szó lényegi értelmében, hiszen teljesen elfogadták az autoritárius kormányzatot, a lakosság egész csoportjai ellen irányuló különleges intézkedéseket, a vámokat, stb. Másodszor voltak olyanok, akik leginkább úgy vélték, hogy a bürokrácia, a hadsereg és az elit (a helyi, városi közigazgatás) autoritárius intézményei megfelelő eszközök reformok megvalósítására. Ezek a liberálisok már végleg nem hittek a liberalizmus kifejezetten politikai vízióiban. Harmadszor voltak olyanok, akik az alkotmány biztosította eszközök segítségével – részben a megnövelt parlamenti hatalom, részben pedig jogi ellenőrzés révén – korlátozni akarták a kormány cselekvési körét. Végül pedig voltak, akik „parlamentarizálni” akarták az államot.

A liberalizmuson belüli szakadást mindenekelőtt a parlament és az állam közti viszony témájában mutatkozó megosztottság váltotta ki. Az 1878-79-es küzdelmem jórészt azért folyt, hogy Bismarck ne gazdálkodhasson még több nemzeti jövedelemmel, meg ha a parlament nem is tudja megfelelően ellenőrizni, hogyan költik el azokat a jövedelmeket. Az 1880-as és 90-es évek megosztottsága a hadi költségvetés kulcskérdése körül bontakozott ki. Az „autoritárius” liberálisok a „nemzeti” érdekeket hangsúlyozták, és azt akarták biztosítani, hogy a párt-egyensúly „balesetei” ne szólhassanak bele a hadászati költekezésbe; a „parlamentáris” liberálisok azt hangoztatták, hogy költségvetési jogok nélkül a parlament semmit sem ér.

Az 1918 utáni évekről szóló fejezetek olyanok, mint valami utóirat. Weimarral kapcsolatban szól a szerző a liberálisokra továbbra is jellemző politikai megosztottságról, a liberális pártokon belül az érdekcsoportok növekvő szerepéről. Mindez megnehezítette a liberálisok számára, hogy jelentős belpolitikai programot készítsenek. Mégis, a liberálisoknak a választásokból következően volt politikai hatalmuk, s gyakorlatilag minden koalícióban szerepeltek. A különös en érdekes az, hogy az előzőekkel ellentétben a liberálisok állami szinten erős pártfegyelmet tudtak kialakítani (mint Poroszországban és Hamburgban), és együttműködtek az SPD-vel. Végül a „liberális” választók a liberális gyakorlat és a liberális retorika két végletes pólusa felé mozdultak el: az egyik végletnél kifejezetten szűk érdekeket képviselő töredék pártokra szavaztak, a másik végletnél olyan pártra adták le a voksukat, amely bármely másiknál sokkal határozottabban állította, hogy a „nemzetet” képviseli – s ez a náci párt volt.

Az utolsó fejezet a Szövetségi Köztársaságban követi a liberalizmus fejlődését. Langewiesche helyesen hívja fel a figyelmet: különbség van a liberalizmus, az egész politikai rendszer jellemző vonása és e rendszer legtöbb szereplő je szemében az értékek egyik komponense-és a liberalizmus, mint bizonyos párt vagy társadalmi csoport politikája között. Igazán fontos volt a Szövetségi Köztársaságban, hogy gyakorlatilag liberális alkotmányt készítettek, és hogy a két legnagyobb párt, a CDU és az SPD elfogadták ezt, mint legitim helyzetet. Kevésbé volt fontos az FDP, amely nem liberális, vagy túlságosan archaikus liberális nézetekből indult ki, s eljutott a jellegzetesen liberális eszmék (mindenekelőtt a szabad piac) elfogadásáig, bár ez a folyamat külön érdekes történet.

Szinte hihetetlen, amit Langewiesche tett: mindezt kis, papírborítójú kötetben, pontosan 300 oldalon, világos stílusban és meggyőzően össze tudta foglalni. Még hasznos táblázatokat is-csatolt, különféle szempontokból mutatva be a liberális pártokat és más szervezeteket nemzeti, állami és helyi szinteken. Ez a könyv nélkülözhetetlen kiindulópont mindazok számára, akik meg akarják érteni a német liberalizmust.

 

A német burzsoázia

 

Kétségtelen, hogy szoros összefüggés van a német liberalizmus és a burzsoázia fejlődése között. A német liberalizmusban – számos tanulmány szerint – viszonylag csekély volt az arisztokrácia szerepe. Ha az ember az államot, mint a liberális reformok hordozóját veszi szemügyre, figyelme szükségszerűen a burzsoá hivatalnokságra fordul. Ha a liberális politikai mozgalmakkal foglalkozik, úgy találja, hogy a központi szereplők hivatalnokok, szakemberek, és a gazdasági burzsoázia tagjai. A német liberalizmus – sokkal inkább, mint más liberális mozgalmak – burzsoá jellegű. Mint politikai mozgalomnak, éppen ez volt a legfőbb gyengesége-, ahogy később erre még visszatérek.

Ha azonban a liberalizmus (szinte) azonos is a burzsoáziával, a burzsoázia nem azonos a liberalizmussal. Azt, hogy a két fogalmat szét kell választani, különösen Blackbourn és Eley hangsúlyozták. Arra a megállapításra jutottak, hogy a burzsoá értékek és érdekek olyan társadalomban is túlsúlyra jutottak, amelyben a liberalizmus elbukott. Ez az érvelés azonban nem világos, mert az alapfogalmakat nem határozták meg pontosan a szerzők.

A téma alaposabb feltárását – összehasonlító jelleggel és számos tudományág bevonásával – a bielefeldi egyetemen működő, Jürgen Kocka vezette Interdiszciplináris Kutatóközpont vállalta. A hatalmas, 3 kötetes munka, Bürgertum im 19. Jahrhundert sok-sok tanulmányát lehetetlen egy recenzióban összefoglalni, így most csak a német burzsoázia kérdésével foglalkozunk, majd a következő fejezetben az e kérdésben találtakat beillesztjük szélesebb, összehasonlító összefüggésekbe.

Vegyük szemügyre először a burzsoázia viszonyát a gazdaság különböző ágaihoz. E társadalmi réteg legrégebbi csoportja a városokhoz kötődött (a Bürger), később egyre inkább az állami hivatalnokok és szakemberek (együttesen Bildungsbürgertum) kerültek előtérbe, és azok a tőkések (bankárok, kereskedők, iparosok), akik a kibontakozó szabadpiaci gazdaság különböző új ágazataiból kerültek ki. Kocka általában kizárja a Bürger­csoportokat a „burzsoázia” kategóriából, s így azokat is, akiket később a régi kispolgárságnak neveztek (az önállóan dolgozó kézműveseket, kis boltosokat) továbbá a 19. század végén az új, alsó középosztály tagjait (a köz- és magánhivatalnokokat, elemi iskolai tanítókat).

Ez az egész vitatható, azonban három nagyobb csoport felé tereli az érdeklődést: állami hivatalnokok (ők inkább társadalmi származásuk és életmódjuk miatt sorolhatók ide, s nem foglalkozásuk miatt), a szakmák képviselői és a tőkések.

E ponton két további kérdés merül fel: hogyan alakulnak ezek a csoportok, és hogyan viszonyulnak egymáshoz? A szakmák képviselőinek és az állami alkalmazottaknak a tanulmányozása ismét egy sereg gondolatot vet fel. Hannes Sigrist rámutat, hogy még a magánszektorban dolgozó szakemberek esetében is meghatározó az állam szerepe, azaz leszűrhető: a német burzsoázia szakember-rétegének jó részétől távol állt a liberalizmus; e „furcsaságnak” az a magyarázata, hogy az állam különös súllyal nehezedett ezekre az emberekre, s alakította a pályájukat és értékszemléletüket.

A gazdasági burzsoáziával kapcsolatos, Kocka-kötetbeli tanulmányok legtöbbje természetesen összehasonlító jellegű. Németországra vonatkozóan a következők derülnek ki: először is itt az ipari tőkés osztály igen gyorsan és nagy létszámmal jött létre. A viszonylagos homogenitásnak a gyorsaság a magyarázata. Az is szembeötlő, hogy az igazán nagy üzletek Németországban 1900 tájára túlnyomórészt a vas-, az acél- és a széniparban koncentrálódtak, míg Nagy-Britanniában és Franciaországban sokkal inkább megoszlottak más gyártó szektorok között. A nagy létszám pedig arra ad magyarázatot, hogy miért volt belterjes jellegű ez a csoport Németországban; kevesebb társadalmi kötelék fűzte ugyanis őket a fölöttük lévő társadalmi réteghez – az arisztokráciához –, mint brit társaikat, vagy az államhoz és a szakmai elithez (mint a franciákat), sőt még az alacsonyabb réteghez is (a kis üzletemberekhez, menedzserekhez). Erre az értékes összehasonlítási szempontra még visszatérek. Egy valami biztosan következik ebből, mégpedig, hogy foglalkozási és gazdasági értelemben nem beszélhetünk egyértelmű burzsoá egységről. Koczka azt ajánlja, legyen az elemzés következő szempontja az, hogyan viszonyultak a burzsoá csoportok a többi társadalmi osztályhoz. Ezzel az a gond, hogy a tanulmányok sok esetben nem kezdhetik a gazdasági vagy foglalkoztatási helyzettel, mert ezen a szinten a burzsoáziának nincs kapcsolata más társadalmi csoportokkal. Érdekes módon a legtartalmasabb tanulmányok a gazdasági burzsoáziával, főként az ipari munkaadókkal foglalkoznak, éppen azért, mert az ipari kapcsolatok terén van ilyen kiindulási pont.

A tanulmányokban a legtöbb figyelem a kapitalista viselkedés racionalitását kísérte. A német kapitalisták „feudalizációjáról” szóló felfogás szerint a nagyobb munkáltatók antiszocialista, szakszervezetellenes, „én vagyok az úr a házban!” magatartása az arisztokratikus viselkedést utánozta. Ezt a nézetet azonban cáfolta a kutatás, amely kimutatta, hogy – különösen az olyan szektorokban, mint a vas-, acél- és szénbányászat, a maga kartelljeivel, díjszabásaival és nagyon nagy vállalkozásaival – a különféle egyesülésellenes stratégiáknak komoly létjogosultságuk volt. Ezt a szempontot nem vette igazán figyelembe a Kocka-kötet. Ehelyett Christiane Eisenberg inkább a munkásokhoz fűződő közvetett kapcsolatokat érinti, s megállapítja, hogy a munkások és a burzsoázia nem jött jól ki egymással, amikor önkéntes egyesületekben találkozott. Ennek épp úgy oka volt társadalmi, stílusuk és értékrendjük összeütközése, mint a háttérben meghúzódó sok politikai és gazdasági ellentét. Ami igazán számított Németországban, az az volt, hogy nagyon kevés más szervezkedési lehetőség állt a munkások rendelkezésére. Eisenberg azt mondja, hogy ahol a munkások képesek voltak hatalmas és hatékony saját szervezeteket létrehozni, csak ott tudtak tárgyalás útján együttműködési kapcsolatot teremteni a középosztály csoportjaival. Ezt meggyőzőnek tartom. Más kutatásokból, például a Langewiesche-éből az is következik, hogy az 1914 előtt kialakult hatalmas hamburgi szociáldemokrata mozgalom hozzájárult az SPD és a baloldali liberálisok eredményes együttműködéséhez a Weimari Köztársaságban.

Mindez azt bizonyítja, hogy a burzsoá öntudatot növelhette a munkás szervezkedések hiánya. Jó adag felsőbbrendűségi érzés volt a burzsoáziában a vidék társadalmával szemben is. Ez részben a katolicizmussal szemben tapasztalható ellenséges érzületekben nyilvánult meg, s Németország vidéki, gazdaságilag elmaradt részeire összpontosult. Úgy tűnik, hogy Németországban – Franciaországtól eltérően – a katolicizmus a burzsoázián belül kevésbé volt megosztó hatású; sokkal inkább a burzsoá azonosságtudat kialakulását elősegítő negatívelemnek tekinthető.

Jacobeit tanulmányának témája a burzsoá azonosságtudat a maga összetettségében és e jelenségnek a vidéki társadalomhoz való viszonya. Jacobeit részletezi, hogyan alakult ki a tőkés mezőgazdaság Németországban a 19. század második felében, s hogyan fonta be a parasztok egy részét. Ők valójában részei voltak a vidéki burzsoáziának, ízlésük jórészt idekapcsolta őket, például a fényképek tanúsága szerint ők maguk is ilyen képet igyekeztek kialakítani saját magukról. Ám ezzel párhuzamosan működött egy másik törekvés, amely a vidéki társadalmat a hagyományok, a parasztok, s Wilhelm Riehl kifejezésével, a megőrzés erői társadalmaként mutatta be – ellentétben a mozgás erőinek társadalmával. Jacobeit igen meggyőzően állítja, hogy ez az ábrázolás burzsoá lelemény volt, a háttérben komoly politikai céllal, nevezetesen így védekeztek a nincstelenek radikalizmusával szemben, akik azt követelték, terjesszék ki rájuk is a burzsoá értékeket.

Ebben az érvelésben az a lényeg, hogy a burzsoá értékek ilyen változását – az újításról a hagyományra, az emancipációról a védekezésre váltást ­ inkább a burzsoázia saját, racionális érdekévei magyarázhatjuk meg, nem pedig azzal, hogy a premodern elit és értékei szelídítették volna meg a burzsoáziát. Ugyanezt mondhatjuk el az arisztokráciáról is. A nagyon gazdagok, főként a bankok és a kereskedelem világából valók, összeházasodtak a nemesség vezető családjaival. Ez általános jelenség volt Európában, de a plutokrácia fejlődése előrehaladottabb volt Nagy-Britanniában mint Németországban. Címek szerzése, bejutás az udvarba, vidéki villák, tartalékos tiszti rang a hadseregben – mind a feudalizáció jelének tekinthető. Ezekből a tanulmányokból arról tudunk meg sok mindent, hogyan épültek bele a burzsoázia régebbi eszméi a premodern arisztokratikus értékekbe.

További két jellegzetes téma járul hozzá a németországi burzsoázia életmódja vonzerejének és korlátainak tisztázásához. A német zsidókkal foglalkozó tanulmányokból világosan kitűnik, hogy számukra főként. a burzsoáziához asszimilálódás – nem pedig amúgy általában, bármelyik társadalmi rétegbe való befogadtatásuk – volt a döntő dolog. Ezt főként Németországról lehet elmondani, bár nemzetközi összehasonlítást alig találunk a tanulmányokban. Ugyanakkor Egon Schwarz néhány 19. századi németországi és franciaországi regénnyel foglalkozó tanulmányában azt állapítja meg, hogy kulturális szempontból a zsidókat bizonyos mértékig mindig is kívülállóknak tekintették. Magam azt tartom fontosnak, hogy amíg számos más országban a zsidó csoportok a vidéki társadalomnak vagy a városi munkásosztálynak is fontos részei kívántak maradni, addig Németországban ez a burzsoá asszimilálódásra való túlzott törekvés volt jellemző, s ez igen sajátos problémákat hozott felszínre.

A másik a nők témája, s ezt két friss és szemléletes tanulmány dolgozta fel főként a jog oldaláról közelítve. Ursula Vogel különösen meggyőzően állítja, hogy a burzsoá jogrendszerben tapasztalható helyzet, azaz a nők kizárása a jogi egyenlőségből minden más kirekesztéstől különbözik. Először is azért, mert ez állandó volt. A szavazati joggal nem rendelkező nők nem remélhettek változást. Másodszor: az egész igen ellentmondásos volt: nem volt ugyanis azonos a férjes asszonyok, a hajadonok és az özvegyasszonyok jogi helyzete.

Ez aláásott minden következetességet, amivel általában a biológiai különbségek vagy a fizikai erő hiánya mellett lehetett volna érvelni a nők jogi kirekesztése érdekében, továbbá az ilyenfajta érvelés minden esetben ellentmondott volna a fontos liberális tételnek, miszerint a jognak nem szabad ilyenféle megkülönböztetést megengednie.

Vogel arra a következtetésre jut, hogy míg a burzsoá értékek más hátrányosan kezelt csoportok (szolgák, vallási kisebbségek, kétkezi munkások, a szegények) kapcsán képesek voltak a megújulásra, a nők esetében ez a jogi egyenlőtlenség rendkívül fontos része volt a burzsoá értékrendnek. Az a tény, hogy a 19. század vége felé a nők Nagy-Britanniában fokozatosan egyre több jogot kaptak (a válás jogát, a tulajdonjogot), az előzőekből következően Németországban pedig nem, azt mutatja, mennyire százszázalékosan burzsoá társadalom volt a német társadalom. Ezek ugyan ellentmondásos megállapítások, de a tanulmányban meggyőzően adják elő őket. Vogelnek még egy fontos észrevételére hívom fel a figyelmet: a brit jogi struktúrában a reformok apránként jelentek meg, s így egyenként emelték az addig kizárt csoportokat a „kiváltságosak” közé, Németországban azonban az ott általánosan érvényes jogi kódex – nem pedig egyedi törvények – és inkább szakértők igénybevétele – nem pedig a parlamenti képviselőké – tették lehetővé az ilyen kérdések sokkal módszeresebb kezelését.

Hátra van még a burzsoá kultúra és politika kérdése. Az előbbi a legnehezebb, egyszersmind a legfontosabb összetevője a burzsoá azonosságtudatnak. Azt már láttuk, hogy gazdasági és társadalmi téren alig beszélhetünk burzsoá egységről. A németországi burzsoá politikáról általános a vélemény, hogy meglehetősen széteső, ahogy Langewiesche liberalizmusról szóló tanulmánya is bizonyítja. A „burzsoá kultúra” kifejezés viszont szertefoszlik, ha közelebbről szemügyre vesszük, különösen mivel oly sok változás érte a 19. század folyamán.

Négy terület különösen sokatmondónak látszik. Először is vegyük a burzsoázia társadalmi erényeinek és stílusának sajátos fogalmait. Tiszteletreméltóság, pontosság, kemény munka, függetlenség, tisztaság: ezek azok az erények. A Kocka szerkesztette esszé-kötetben hatásosan foglalkoznak velük, és részleteket olvashatunk olyan témákról, mint az iskola vagy a vasúti menetrend hatása a burzsoáziára.

A második téma a család. A burzsoáziának sajátos volt a családmodellje: a férj, aki otthonról máshová jár el dolgozni, a nem dolgozó feleség, és néhány házi szolga. Ezt összevetheti az ember az arisztokrácia házasság- és családfelfogásával, valamint a kora újkori polgár családkoncepiójával. Megfordítva: jelentősen különbözik ettől az alacsonyabb osztályok családszerkezete, még ha némely csoportban (a szakmunkásoknál, hivatalnokoknál) is komoly törekvés volt, hogy versenyezzenek a „burzsoá” formákkal. Ezt a témát meglehetősen mostohán kezelték az itt ismertetett könyvek, noha másutt sokat írtak róla.

A megközelítés harmadik módja annak megfigyelése, hogyan nevelődött a burzsoázia úgy, hogy elfogadjon bizonyos sajátos értékeket. E gyűjteményes kötetben egyetlen esszé foglalkozik kifejezetten a neveléssel, mégpedig a gimnáziumi nevelés eszméivel. Margaret Kraul felhívja a figyelmet az ezekben az iskolákban tapasztalható idealizmus jellegzetes retorikájára (lásd az igazgatók évi jelentései és beszédei). Arra a felismerésre jut, hogy ahogy az iskolák egyre fokozottabban hirdetik a monarchiához való hűséget és engedelmességet, és ahogy a tanterv egyre gyakorlatiasabb lesz, úgy ölt ez az idealizmus egyre üresebb és egyre szembeötlőbben „ideológiai” jelleget. Hasonló tendencia érvényesül a reáliskolákban is. Nagyon tanulságos az angolok és németek egymás iskoláiról kialakult véleményeinek összehasonlítása, melynek eredménye az, hogy az iskoláztatás valódi célját a fegyelemben és az ellenőrzésben látták, s hogy ez különösen szembetűnő a sokkal inkább állam uralta német rendszerben.

Wolfgang Kaschuba igen alaposan tanulmányozta a burzsoá önéletrajzokat. Nagyon hatásos tanulmányban azt fejtegeti, hogy a burzsoá kultúra formális egyetemessége – mindenki részese lehet; mindenkire alkalmazható ­ bizony nem hivatalosan kirekesztési stratégiával kapcsolódik össze, hiszen a csatlakozáshoz kulturális tőkére és vagyonra van szükség. Az iskoláztatás, az utazás, a barátkozás, az egyesületekhez tartozás – hivatalosan ugyan el nem ismert – exkluzív jellege szintén elkülönülő kultúrára utal.

A negyedik vizsgálódási szempont a „kultúrán” belül az irodalom.

Találkozhatunk összehasonlító és általános érvényű megállapításokkal, pl. az 1815–30-as években Európa-szerte divatos történelmi lovagregényről (Lütze leírása), vagy egy tanulmánnyal a Bildungsromanról, melyben Wilhelm de Vosskamp azt bizonyítja, hogy az effajta irodalmi alkotásnak a legelvontabb és legidealizáltabb példányait jellegzetesen Németországban írták, ellentétben pl. a sokkal gyakorlatiasabb mondanivalójú David Copperfielddel, amely arról szól, hogyan tanul meg alkalmazkodni valaki a világhoz. (S itt hadd utaljunk vissza az iskolai idealizmusra és az érzékenység kultuszára.)

Különösen érdekes Hohendahl írása az irodalomtörténetről. Ez a tudományág az 1830-as években indult útjára, mint fontos szellemi kifejezési forma, és a sajátos nemzeti hagyomány meghatározására vállalkozott. Gervinus munkájában azonban már politikai szerepet kapott – azt állapította meg ugyanis, hogy Németország saját azonosságtudatát először a vallásban (Luther és a reformáció), majd az irodalomban (mindenekelőtt Goethe és Schiller műveiben) alapozta meg, s a következő lépésnek a politikában kell megtörténnie. Hohendahl tovább is követi a nemzeti tudat fejlődését, ahogy az az irodalomtörténettől fokozatosan eljut a nyelvig, a folklórig, majd végül, elszomorító módon, a biológiáig.

Nem csak az irodalmat használják fel egyre inkább jobboldali politikai célokra, hanem a történettudományt is. Ezt a folyamatot Georg Iggers kíséri végig, összehasonlítva a 19. századi német és francia történetírást. Iggers felvázolja, hogyan vált Németországban uralkodóvá az az egyetemi történelemfelfogás, amelyben a tanulás, az előadás, a magas politikára és intézményekre figyelés, és a nemzeti történelem egyedülálló mivoltának tudata keveredett. Érdekes, ahogyan az ettől eltérő történelemfelfogásokat félresöpörték az útból. Franciaországban, ahol az egyetemi rendszernek még ezután kellett uralkodóvá válnia, egy olyan szocialista, mint Jean Janres komoly hírnevet szerezhetett magának történészként, és Emile Durkheim szót emelhetett a „strukturális” közelítés érdekében. Amikor Karl Lamprecht művelődéstörténeti megközelítést javasolt, gyorsan félreállították. Érdekes, hogy az ilyen „kulturalista” vagy „strukturalista” megközelítésben rejlő radikális lehetőség később éppúgy ölthetett jobboldali, és baloldali arculatot is. Bizonyos tekintetben ezek a tanulmányok többet elmondanak a németországi burzsoá politikáról, mint a Kocka-kötetek 3. darabjában olvasható, kifejezetten a politikáról szóló esszék.

A Kocka-kötetek esszéi túl általánosak. Jobban ki lehetett volna használni a Schiller-évfordulót annak bemutatására, mikor idealizálták a drámaíró alakját, mikor és hogyan sajátította ki ót magának a burzsoázia. Másik alaposabban feldolgozható téma a művészet autonómiájának kérdése lehetett volna. Még egy észrevétel: kissé széteső a munka, az egyes tudományágakat, témákat nem fűzi eléggé egybe semmiféle integráló szempont.

 

A német liberalizmus és burzsoázia jövője

 

Nagyon sok fontos gondolatot vetettek fel a Kocka- és Langewiesche­kötetek. Mindenekelőtt rámutattak a különösen szoros kapcsolatra a burzsoázia és a liberalizmus között Németországban. Magától értetődő, hogy a fejődő polgári társadalomban a meglehetősen autonóm és differenciált középosztály létezése alapvető fontosságú bármiféle összetartó liberalizmus fejlődéséhez. Azok a tanulmányok, amelyek Kelet-Európa számos országára utalnak, például a Kongresszusi Lengyelországra és Oroszországra, teljesen világossá teszik, hogy a liberalizmus aligha juthat bármiféle eredményre ilyen társadalmi háttér nélkül. Lengyelországban az ellenzék a radikális értelmiségre támaszkodott, mivel az államtól függő, kiváltságos, és sok esetben idegen származású burzsoázia nem volt megfelelő hordozója a liberális eszméknek. Oroszországban a decentralizáció következtében kisebb mozgás volt tapasztalható a dzsentri liberalizmus, és a korszerűsítési törekvésekre épülő hivatalnoki liberalizmus felé. Azonban erős burzsoázia nélkül nem lehetett sokra jutni az ő eszméik összeütközésbe kerültek egymással és megoldhatatlan gondokhoz vezettek. A hasonló problémák még súlyosabban vetődtek föl Németországban a 19. század elején azok számára, akik összeütközésbe kerültek a liberális nemesség és hivatalnokság kisebbségével.

Egyetlen kivételnek tűnik Magyarország, ahol a nemesség legfontosabb elemei magukévá tették a liberalizmus eszméit, és, úgy látszik, szerepkörükben azonosulni tudtak más országok burzsoáziájával. A liberális elképzelés szerint megvalósítandó földreformban való érdekeltség, a helyi közigazgatás erős kézbentartása, a Habsburg-irányítással való szembenállás és annak felismerése, hogy fel kell készülniük a veszélyes paraszti és nem magyar fenyegető elemek kezelésére – mindez a liberalizmus felé taszította a nemességet, különösen annak középrétegeit. A rejtély részben jelentéstani természetű: ezek a középnemesek Nagy-Britanniában a dzsentrihez tartoztak volna, Nyugat-Európa más országaiban pedig polgárok lettek volna. Magam azonban azt gondolom, észlelhető olyan törekvés hogy a történetírók túlságosan rózsaszínű képet fessenek a nemességről. Ez a nemesség az ellenállás kérdésében már súlyosan megoszlott 1848 vége felé, és a „liberális” meggyőződésről átváltani a kiegyezésre 1867-ben – egyértelműen autoritárius irányba történő váltás volt. S az a mulasztás, hogy nem vették megfelelőképpen figyelembe a nem magyar lakosság érdekeit, fokozatosan üressé tette a követeléseiket, végül politikájuk a szónak semmilyen értelmében nem volt többé liberálisnak tekinthető.

Nos, a német liberalizmus ebben a távlatban erős és egyértelműen burzsoá jellegű. Emellett, összehasonlítva a franciával, népi is, hiszen a francia liberalizmust a republikanizmus populista vonásai 1878-ra már aláásták, s az egyre régimódibb és archaikusabb arculatot öltött. Igen jól megvilágítja ezt Allan Mitchell, rámutatva: a francia liberalizmus, azzal, hogy hangsúlyozta az állami beavatkozástói való megszabadulás fontosságát, képtelen volt olyan eredményesen alkalmazkodni az ipari társadalom társadalmi problémáihoz, mint a német liberalizmus, és nem tudott lépést tartani a tudománnyal, amely szintén eredményes volt a különböző bajok kezelésében. Úgy tűnik, a német liberális nézetek fő hordozója a modernista, világias burzsoázia volt, amely előnyben részesítette az autoritárius és állami módszerekkel végrehajtott hatékony tetteket – szemben a parlamentáris módszerekkel és a szabad akaratra alapuló erkölcsi világképpel.

Az olasz liberalizmus nemzeti szinten sokkal inkább a burzsoáziához kötődött (a nemességet főleg a helyi ügyek kötötték le). Mindazonáltal- a némettel összehasonlítva – a szakmai burzsoázia fontosabb szerepe, a nemzeti politika gyengébb fejlődése, és az, hogy a burzsoá liberálisoknak sem nemzeti sem pedig parlamenti szinten nem voltak riválisai, azt eredményezte, hogy ez a kis elit csoport a központban mind inkább belebonyolódott a belsőküzdelmekbe, és fokozatosan elszakadt a helyi problémáktól. Ezzel összevetve a német liberalizmus, ott, ahol hatalma volt, például a városi önkormányzati testületekben, folyamatos maradt, és nemzeti szinten ideológiájában sokkal egyértelműbben azonosítható.

A liberalizmust a legtöbbször a brit nézetekkel mérték össze. Ezzel kapcsolatban két fontos tényt kell hangsúlyozni. Először is Nagy-Britanniában a kormány nemzeti parlament kezében volt, és nem is volt más jelentékeny hatalmi fórum vidéken és helyi szinten sem. A politikai hatalomnak szüksége volt a parlamentáris módszerek használatára – beleértve azt, hogy politikai szövetségekkel biztosítsa magának a többséget. A helyi önkormányzatok vagy az állami bürokrácia viszonylagos jelentéktelenségéből az következett, hogy bármi más politikai stílus – lett légyen az egy ügyintéző iroda szakmai érvekkel alátámasztott utasítása, vagy egy helyi, befolyásos családi hálózat nem hivatalos döntése – alárendelt fontosságú volt a választói befolyáshoz és a parlament beszédekben és politikai tettekben megnyilvánuló döntéseihez képest. Másodszor a liberalizmust nem ideológiaként, és nem is bizonyos társadalmi miliőben elfogadott értékként értelmezték, hanem azonosították egy nagyobb párt által felvetett problémákkal. Ezek a problémák átlépték a különböző társadalmi csoportok kereteit. A brit liberálisok soha nem tudtak úgy nézni a pártra, mint „frakcióra”, sem pedig úgy, mint bizonyos eszme vagy érdek hordozójára. Az eszméknek fontos szerepük volt a liberalizmus összetartásában – például az állami támogatás megvonásának kérdése 1868-69-ben az ír egyház esetében rövid időre kulcsfontosságú volt a pártegység szempontjából. De az „eszme” egyszersmind politika is volt, és a politika iránya gyakran igen gyorsan változott. Mindez azt jelenti, hogy szociális szempontból a brit liberalizmus sokkal szerteágazóbb volt, mint a német Muhs rámutat az arisztokratikus liberalizmus fontos szerepére Nagy­Britanniában. Ennek viszonylag kevés jelentősége volt Németországban. Számos tanulmányíró megállapítja, hogy az 1860-as évektől a Liberális Párt jelentős támogatást kapott az erős, önállóan szervezett radikális és munkásmozgalmaktól. Nyilvánvalóan sok középosztálybeli elem is támogatta a pártot.

Az összehasonlításból három dolog szűrhető le. Az első – s e tekintetben Nagy-Britannia a különleges – a központ óriási súlya a politikában. Németországban a liberalizmus be tudott hatolni mind a helyi és állami, mind pedig a központi politikába. Jóllehet, e behatolás jellege különböző volt, s ez okozta a liberális politika szétszórtságát. Ami talán egyedien német jelenség, az a liberálisok minden egyes szintjének viszonylag egyenlő súlya volt. Itáliában messze a nemzeti szint volt a fontos; a helyi politika teljesen elszigetelten dolgozott. Franciaországban a napóleoni centralizáció óta egyszerűen nem létezett független intézményi fórum a kerületekben a liberális politika számára.

Másodszor Németországban a parlament nem volt szuverén. Továbbá, ahogy Langewiesche egy összehasonlító esszéjében kifejti, Németország egyedülálló volt abban, hogy a demokratizálás – a férfiak általános választójoga tekintetében – megelőzte a parlamentalizációt. A liberálisoknak meg kellett állniuk a helyüket a tömeges választással szemben, de ha többségre jutottak, ez még nem biztosított nekik hatalmat. Így lassanként parlamenten kívüli intézményekbe, és olyan vitákba kényszerültek bele, melyek a nemzeti érdekek elsőbbségéről folytak a széthúzó pártokkal szemben.

Harmadszor ez a folyamat megkülönböztetően burzsoává tette a liberalizmust Németországban. Képtelenek lévén a parlamentben a hatalomban osztozás reményét fenntartani, de nem akarván felvállalni egyetlen csoport érdekeit sem, a liberalizmus veszített a nem burzsoá csoportok támogatásából. Ez azután azt vonta maga után, hogy a nemzeti parlamentben a liberalizmus egyre inkább védekező, negatív szerepre szorult, s a katolikusokat, szocialistákat és az etnikai kisebbségeket kezdte okolni mindenért, Leszűkítették a politikai szövetség lehetőségeit még olyankor is, amikor a kormány politikájával való nézeteltérései miatt ez hasznos taktikának bizonyult volna.

A parlamentbeli sikerek hiánya azután súlyos következményekkel járt. Számos bizonyíték tanúsítja, hogy a liberálisok és burzsoá csoportok általános gondjai a 19. század vége felé szerte Európában ugyanazok voltak: hogyan birkózzanak meg a növekvő nemzetközi rivalizálással és a hadi költségek terhével, a szervezett munkásmozgalommal, a városi-ipari élet társadalmi problémáival, a gazdasági protekcionizmus terjedésével. Az olyan liberalizmus, amelyik a parlamentre támaszkodik, bizonyos. tekintetben kevésbé látszik korszerűnek e problémák kezelésében, mint a német liberalizmus. A német liberálisok azzal, hogy hajlottak az állami gondoskodás és az olyan autoritárius testületek felé, mint a városi oligarachia és a szakértői bürokrácia, bizonyos tekintetben sokkal gyorsabban elmozdultak a „jobboldali” megoldások irányába, mint a gladstoni liberálisok.

A politikai koalícióalkotásra való képtelenség azonban elnyomorító volt. Végül a francia és angol liberálisok is belementek ilyen koalíciókba, mert csak így lehet a különböző értékekben és érdekekben gondolkodókat a hatalom megszerzése céljából összetartani. A francia liberálisok – egészen archaikus nézeteik ellenére is – valójában elfogadták a szocialistákkal való szövetséget 1914 előtt; Asquith kénytelen volt a munkáspárt felé közeledni és a társadalmi liberalizmust támogatni 1905 után; még Giolitti is pozitív kapcsolatot teremtett az itáliai liberalizmus és a munka világa között.

A német liberalizmus semmit sem mulasztott e tekintetben, mert nem volt burzsoá, vagy „bürgerlich”. Ha valamit elmondhatunk, akkor azt, hogy túlságosan a középosztálybeliekre szorítkozott, túlzottan burzsoá volt a felfogásában. A gond az volt, hogy ebben a tömegpolitika uralta korban, amikor a parlament volt a legeredményesebb eszköze a politikai programok kialakításának és módosításának, a német liberalizmus a politikai cselekvés nem parlamentáris formái felé hajlott. Az utolsó kérdés, amit felvet az ember, az, hogy vajon a német középosztálynak ez a hajlama hatalom előtti és a premodern elit értékei előtti behódolásának volt-e a része, es vajon ez sajátosan német jelenség volt-e.

Először is egy sereg tanulmány tanúsítja, hogy ilyen „feudalizáló” vagy „dzsentrifikáló” folyamat más országokban is lezajlott. Martin J. Wiener – Angliára vonatkozó – tézise a következőt mondja: az a független, modern, tudományos vállalkozói kultúra, amely vidéken alakult ki, a 19. század vége felé kezdett szétesni. Az üzletemberek a fiaikat nyilvános iskolákba küldték, majd Oxfordba, Cambridge-be, ahol inkább görögöt és latint tanítottak, mint franciát és németet; ahol a gentleman nevelése sokkal fontosabb volt, mint a komoly alapozás fizikából és kémiából. Vidéken az üzletemberek kiköltöztek a városokból a külvárosokba, ahol villát építettek vagy vidéki házat vettek. A régi Anglia iránti nosztalgia s a hagyományőrzés lett a divat, s nem az újítás. A sikeres vállalkozók benősültek az arisztokrata családokba, és az üzleti körök a Konzervatív Párthoz közeledtek, Látnivaló, hogy milyen vonzó volt ez a szemlélet a thatcherizmus támogatói számára, amely célul tűzte ki a visszatérést a viktoriánus korból való vállalkozói értékekhez, mielőtt még aláásták volna őket olyan intézmények, mint a monarchia, a BBC, a szakszervezetek és a szakmák.

Még sok részlettel egészíthetjük ki ezt a képet. Vegyük például a manchesteri egyetem történetét. Egy egyetemet nem végzett üzletember, John Owen alapította 1851-ben. Ennek megfelelően az új intézmény eleinte megvetően távol tartotta magától az anglikán és dzsentri erkölcsiséget, később azonban közeledni kezdett az Oxbridge egyetem-képhez, s végül eltávolodva a helyi közösségtől, beolvadt a domináns kultúrába, s a manchesteri Viktória Egyetem (tehát egy monarcha) nevét vette fel.

A szerzők egy része azonban nem néz a dolgok mélyére a liberalizmus vizsgálatánál. Vagy fel sem tesz kérdéseket, vagy válasz nélkül hagyja őket. Mosse pl. anélkül beszél az arisztokraták és a bankárok összeházasodásáról, hogy megvizsgálná, mit jelent arisztokratának vagy bankárnak lenni abban a bizonyos társadalomban. Vagy mit jelent: „uralkodó elit”, mi biztosítja az uralmat, stb. Az a veszélyes az egészben, hogy a „csendes burzsoá forradalom” gondolata és az „uralkodó burzsoá kultúra” gondolata ugyanilyen steril, konvencionális bölcsességgé lesz, s felváltja a feudalizálódás, dzsentrisedés tézisét. Nyilvánvaló, hogy különböző burzsoá kultúrák léteznek éppen úgy, ahogy különféle liberális politikai stílusok és kapitalista viselkedési módok vannak.

Amo Mayer könyve kapcsán, annak bírálataként elmondható: ő sem hatol a dolgok hátterébe, nem vizsgálja a funkciót. Hibás az a felfogása, hogy az iparnál sokkal fontosabb a mezőgazdaság, a kézműipar, a magánbankok és kiskereskedők szerepe, s hogy ez utóbbi ágazatok mind hagyományos módon működtek 1848-1914 között. A mezőgazdaság is éppen átalakult üzleti vállalkozássá, a kis műhelyeket, kiskereskedelmi létesítményeket a piaci versengés irányította. Mindezek egymástól kölcsönösen függő, összefüggő hálót alkottak. Nem lehet, nem szabad pusztán az egyes ágazatok egymáshoz viszonyított súlya alapján valamit iparnak, mezőgazdaságnak, művészi produkciónak mondani, anélkül, hogy ne vizsgálná meg az ember ezek egymáshoz viszonyított szerepének változásait s általában a gazdaságban betöltött szerepük változásait. .

Nem elég tehát a külsőségekben megjelenő arisztokratikus stílust figyelni. Egy villa megvásárlásából és a városból vidékre költözésből mindjárt belenyugvást kiolvasni kényelmes, de félrevezető dolog: Ezt a fajta magatartást olyan helyen is megtalálhatja az ember, ahol teljességgel hiányzik a tradicionális arisztokrácia, például Franciaországban, és még szembetűnőbben az USA-ban. Állíthatjuk-e ezek után azt, hogy az amerikai burzsoázia megadja magát egy jelen sem lévő kultúrának, egy nem létező osztálynak? A monarchia népszerűsítését épp úgy lehet burzsoá, mint populista elemeknek tulajdonítani, ha ezt az államformát ők ragadták ki eredeti arisztokrata környezetéből, majd kisajátították maguknak. A monarchia ma már egyre inkább nemzeti jelenségnek számít, miután az uralkodót és családját kiemelték az udvari összefüggések közül, és az arisztokratikus hierarchia csúcsán lévő pozíciójából.

A historizáló stílust konzervatívnak vagy arisztokratikusnak vagy tradicionálisnak tartani – megtévesztő. Németországban a történetiség és a hitelesség hangsúlyozása tulajdonképpen annak a burzsoá és idealista reagálásnak volt a része, mellyel a felvilágosult gondolkodás némely túlzottan elvont elemével szálltak szembe. Ez adott bátorítást a szaktudás érvényesítéséhez a történelem, művészettörténet, nyelvészet, folklór és minden más területen. A szakértelmet szegezték szembe a múlt olyan dilettáns, eklektikus kisajátításával, mint amilyen az udvari opera vagy a királyi művészeti gyűjtemények. Korszerűség a hadseregben, hatékonyság az ipari termelésben és a tömegek mobilizációjában – ez volt az, ami végzetesnek bizonyult 1914–18-ban. Ludendorff és Lloyd George voltak – mind a korszerű háború megvívására vonatkozó nézeteik tekintetében, mind pedig azért, mert a polgárságból emelkedtek ki – azok a száz százalékosan modern férfiak, akik Asquith vagy Kaiser arisztokratikus, illetve dzsentri figurái fölébe tudtak kerekedni. A legmélységesebben arisztokratikus hadseregek, mint Oroszországé és a Habsburg-birodalomé a legkevésbé voltak eredményesek.

Ezen a vonalon tovább lehet menni az elemzésben, és le lehet írni a különbségeket országonként, régiónként és szerepek szerint. Mayer tanulmánya szelektív, nem tartalmaz irodalmi utalásokat, és adós marad e különbségek elemzésével. Nem érdemes végigmenni az ő példáin, és fölösleges ellenpéldákat hozni. Ehelyett igazi összehasonlító történetírásra van szükség, amely célszerűen összpontosít, amely a felszín alá hatol, megkérdezi, hogyan töltötték be az azonos funkciókat a különböző társadalmakban, és szembesíti az ily módon feltárt hátteret az e társadalmak burzsoáziájának helyzetére, jellegére vonatkozó állításokkal.

 

Következtetések

 

A Kocka és Langewiesche által szerkesztett kötetek az összehasonlításnak sok szép példáját nyújtják, és Langewiesche tanulmánya a liberalizmusról ilyen tágabb perspektíva tudatosságával készült. Néhány megjegyzés a tanulságokról.

Először: a tanulmányok azt bizonyítják, hogy most is fontos és jogos feltenni a kérdést, miért nem vált Németország – más nyugat-európai országokhoz hasonlóan – parlamentáris országgá 1914-re. Nem kétséges, hogy korszerűsödő gazdaságról van szó a tömegpolitika előretörése idején, melyhez hatalmas, autonóm és összetett polgári társadalom társul- s mindez szuverén parlament nélkül: ez sajátos jelenség, amely magyarázatot s a következmények számbavételét igényli. Ebben az értelemben a „kritikai történészeknek” a német Sonderwegre vonatkozó utalása éppen úgy fontos marad ezután is, mint eddig volt.

Másodszor az e kérdésre adott válaszokból némelyik nyilvánvalóan nem tartható többé. Nem egyszerűen arról van szó, hogy a burzsoá vagy liberális erők kudarcot szenvedtek a korai modem erőkkel szemben. Inkább arról, hogy eleve különbségek voltak a burzsoá társadalmon belül, és különbségek voltak az eredeti liberális programok között. A burzsoá társadalom épp annyira jelenti a javakkal és szolgáltatásokkal való szakszerű ellátást, mint a vállalkozói erkölcsöt, és ez a szakmai erkölcsi világkép igen könnyen magára ölthetett politikus, antikapitalista látszatot. Ha nem a versenyt (a szabad piacot, a parlamentet) hirdető intézmények az uralkodóak, hanem azok, amelyek a szakértelmet és a hierarchiát hangsúlyozzák, úgy ez a szempont nyer elsőbbséget. A liberalizmus épp annyira fáradozott a szabad egyének kibontakoztatásán, mint annak az intézményi keretnek a létrehozásán, amelyben ezek az egyének szabadságukat gyakorolhatják. És amint a liberálisok védekező állásokba húzódtak vissza – ez általános jelenség volt –, úgy ennek a védekezésnek a formái aszerint változtak, hogy az individualizmus gyakorlásáról vagy az egyének szabadságáról volt-e sző, ahogy azt korábban hangoztatták, és aszerint, hogy a liberalizmus hierarchikus vagy egalitárius, zárt vagy nyitott intézményeken át érvényesült-e.

 

Fordította és gondozta: Fodor Mihályné

 

 



[1]. Dieter Langewiesche: Liberalismus in Deutschland. Suhrkamp Verlag. Frankfurt, 1988. 381 1.

[2]. Libearlismus im 19. Jahrhundert. Herausgegeben von Dieter Langewiesche. Verlag Vanderhoeck & Ruprecht. Göttingen, 1988. 537 1.

[3]. Bürgertum im 19. Jahrhundert. Deutschland im europaischen Vergleich. Herausgegeben von Jürgen Kocka. 3 köt, Deutscher Taschenbuch Verlag. München, 1988. Egyenként 384 l.

[4]. Arno J. Mayer: Adelsmacht und Bürgertum. Die Kriese der europaischen Gesellschaft 1848-1914. Deutscher Taschenbuch Verlag. München, 1988. 344 1. – Itt jegyezzük meg, hogy e köteteken kívül a szerző áttekinti az elmúlt másfél évtized fontosabb vonatkozó történelmi irodalmát. Az erre történő utalások azonban rendkívüli módon megnövelték volna az ismertetés terjedelmét, ezért ezektől eltekintettünk. (A ford.)