Klió 1994/2.
3. évfolyam
XIX. SZÁZAD
Ju. A.
Boriszjonok, D. l. Olejnyikov:
Mihail
Alekszandrovics Bakunyin
A
Bakunyin körüli viták már másfél évszázada nem csitulnak. Bár tömegével jelentek
meg róla cikkek és monográfiák, a köztudatban neve összefonódott az
anarchizmus, a marxizmus elleni kérlelhetetlen harc fogalmával.
Bakunyin
családja az orosz társadalmi és kulturális élet számottevő jelensége volt. Apja
a felvilágosodás híve, házukban öt nyelven folyt a szó, sokat olvastak, s
gyerekeiket zenére és rajzra tanították.
Mihailt
1828. december 6-án beíratták a pétervári tüzériskolába, amely Oroszország
legjobb katonai intézményének számított, bár a gyermek nem tanult jól. A
hadsereg tisztjeinek élete primitív háromszögben zajlott: kártya, bor, nők.
Bakunyin ezt nem tartotta méltónak és önállóan foglalkozott a történelemmel,
tanult lengyelül. 1834 szeptemberében fiatal tisztekből szerveződött egy
csoport, akik a német filozófusokkal foglalkoztak, s ott találjuk köztük
Bakunyint is, ami azt bizonyítja, más feltételezésekkel szemben már 1836 előtt
tudott németül.
A
fiatal katona ellenszenvet érzett a miklósi érával szemben, s emiatt lemondott
a katonai és állami szolgálatairól egyaránt. Barátaival olyan társaságot hozott
létre, amely tagadta az élet, a világ értékeit. 1838-as külföldi útja előtt
jelentős esemény volt életében a szlavofilekkel folytatott vita, és a közeledés
Herzenhez. Még 1836-ban született az ötlet, hogy Berlinbe megy tanulni. Bár
nagyon várta Schelling előadásait, mégis azt tartotta róla: „Nagyon érdekes, de
jellegtelen, semmit nem mond a szívnek!”
1843
szeptemberében az orosz külügyminiszter, K. V. Nesselrode átadta Svájcban a
zsandárság parancsnokának Bakunyin forradalmi tevékenységéről szóló jelentését.
Azonban hiába szorgalmazták hazatérését, ő inkább Belgiumba ment.
Politikai
emigrációjának kezdetén a lengyel forradalom emigránsaival vette fel a
kapcsolatot. 1847. november 29-én Párizsban beszédet mondott az 1830-as lengyel
felkelés emlékére, ami miatt az orosz nagykövet N. D. Kiszeljov kérésére
kiutasították az országból. Az 1848-as párizsi forradalom magával ragadta
Bakunyint, bár romantikus elképzeléseitől távol állt az elért eredmény,
ráadásul nehéz helyzetben is volt, mivel az orosz kormány ügynökének tartották.
Bakunyin
emigrációja első éveiben nagy optimizmussal, világmegváltó tervekkel igen
radikális politikai programot alkotott. Ebben többek között azt írja, hogy el
kell ismerni minden nép jogát a független fejlődésre, nem zárva ki annak
lehetőségét, hogy a rokon népek föderalisztikus keretben egyesüljenek a
szabadság, egyenlőség, a „be nem avatkozás” elvei alapján. E szerint Ukrajna,
Litvánia, Belorusszia Szmolenszkkel a forradalom győzelme után autonómiát kapnak,
amely kizárja az orosz vagy lengyel diktatúra lehetőséget. A szlávoknak azt
tanácsolja, hogy rázzák le a négy hatalom, Ausztria, Poroszország, Oroszország
és Törökország igáját, valamint a fenti elvek alapján hozzanak létre egy szabad
szövetséget. A legfőbb hatalmat a Szláv Tanács gyakorolná, amely meggátolná a
testvérháború kitörését.
Ekkor
a szláv föderáció eszméje még nem tagadja az államot, sőt Bakunyin határozottan
kiáll a diktatórikus hatalomért, amelynek az a feladata, hogy felemelje és megvilágítsa
a népet. Ezek az elképzelések azonban nem kaptak támogatást a prágai szláv
kongresszuson, s a lezajlott európai forradalmak sem a radikális demokraták
forgatókönyve szerint mentek végbe.
Az
európai forradalmakat követően tizenkét évig mindenféle forradalmi mozgalmon
kívül állt, többször halálra ítélték, végül kiadták az orosz kormánynak és a
Péter-Pál erődben raboskodva írta meg a Vallomásokat 1851 augusztusában, amely
csak 1921-ben jelent meg. Ezt a munkát a történészek általában a múlt század végi
forradalmi morál szemszögéből és érzelmi alapon ítélték meg, e szerint semmi
különös nincs a nemzeti forradalom keretében az ifjú cárnak írt vallomásban. Az
államtanács elnöke, A. I. Csernisev a következőket írta 1851. december 26-án,
miután elolvasta a művet: „Teljes azonosságot találtam a Vallomások és Pesztyel
gondolatai között, amelyeket 1825 szomorú emléke idézett fel”.
Bakunyin
forradalmi. karrierje végéhez érkezhetett volna, hiszen a III. ügyosztály
birtokában voltak azok a szász és osztrák nyomozati anyagok, amelyeket nem volt
értelme tagadni. Lengyel kapcsolatát azonban nem ismerte el. A börtönévek alatt
kihullottak fogai, megrendült egészsége, cél és remény nélkül élt. II.
Sándornál, az új cárnál a család kijárja, hogy jobb körülmények közé kerülhessen,
s így jutott Szibériába, ahol 1861-ben minden reményét elveszítette, hogy
hivatalos úton kiszabadulhasson, így hát megszökött és Japánon, valamint
Amerikán át Londonba ment. Itt tartózkodása alatt lényegesen eltávolodott
korábbi emigrációja alatt vallott elveitől, bár programjának fő kérdései
változatlanok maradtak: az orosz forradalom, a nemzetek önrendelkezése, a szláv
föderáció.
1862-ben
átköltözött Itáliába, ahol kapcsolatba került Garibaldival és Mazzinival.
Bakunyin egy jól szervezett titkos társaságot kívánt létrehozni. Itt formálódik
ki az anarchikus forradalom programja, amely összeurópai volt. 1864–67 között
Bakunyin forradalmi tevékenysége egyre kisebb hatású lett a megváltozott
viszonyok között, így 1867–68-ban inkább szláv, orosz és román irányban mozdult
el.
A
francia-porosz háború kezdetén abban reménykedett, hogy DélEurópában új
forradalmi hullám bontakozik ki. Ő maga így vall: „Az ember törekszik a
szabadságra, elvetve minden erőszakos tekintélyt". Bakunyin anarchizmusa
káros, az általános szétzüllést jelenti. Gazdasági rendszere azonban nem zárja
ki a szakembereket a termelésből. Elutasítva a politikai centralizmust,
Bakunyin a társadalom föderációs, alulról fölfelé építkezésű rendszerét
propagálja. Szerinte a parlamentarizmust fel kell váltani a forradalom által
létrehozott szervezetekkel, amikor is a koordináló bizottságok, amelyek a helyi
struktúrákat létrehozták, nem tudnak beleszólni az őket létrehozó csoportok
ügyeibe.
Bakunyin
élete utolsó két évében szegénységben és betegen élt. 1875. június 15-én így
értékelte Európában a forradalom perspektíváját: „A körülöttünk zajló
eseményeket látva, semmit nem várok a modern korosztály tói”.
1876
júniusában Luganóból Bernbe költözött, ahol július l-jén meghalt.
Ju.
A. Boriszjonok, D. 1. Olejnyikov: Mihail Alekszandrovics Bakunyin. Voproszi
Isztorii 1994. 3. 55–76. p.
Czövek István