Klió 1994/2.
3. évfolyam
XX. SZÁZAD
M. G.
Vandalkovszkaja:
P. N. Miljukov,
A. A. Kizevetter – történelem és politika
A
két kiemelkedő liberális történészről és politikusról szóló monográfia a
legteljesebb forrásanyagra támaszkodva és főleg hazájukban a legátfogóbban,
újszerűen és az eddigi előítéletektől mentesen tárja elénk az adott tematikát.
Így mindenképp aktuális, úttörő és hézagpótló művet vehettünk kezünkbe. A
korábbi szovjet historiográfiai munkákban jobbára a két történész emigrációbeli
alkotásait mellőző, elég egyoldalú értékelések láttak napvilágot, míg az
emigráns elemzéseket egyfajta apologetikus idealizálás, illetve az ellentétes
előjelű szélsőségességek is jellemezték. A történettudomány és a politika
viszonyát, egyik vagy másik dominanciáját a két életműben a kortársaktól a mai
szakemberekig húzódó kétféle értékelési vonulat uralja. A szaktudós számára
tehát bőven maradtak tisztázandó kérdések. Vandalkovszkaja könyvének gazdag
forrásbázisát a két történésztágabb értelemben vett művei (beleértve pl. az
előadás vázlatokat, az emigrációs kiadványokbeli írásokat és a kadet politikai
publicisztikát is), a levéltári anyagok (így a CGAOR SzSzSzR, 579. fondja) és a
velük kapcsolatos historiográfiai hagyaték (pl. N. 1. Karejev, D. M.
Petrusevszkij és N. P. Pavlov-Szilvanszkij művei) képezi.
A
szerző műve első fejezetében a két életutat tárja elénk. Miljukov (1859-1943)
és Kizevetter (1866–1933) történészi és politikusi pályája valóban – csakis
ahogyan Vandalkovszkaja teszi – a két terület összefüggéseiben, a korabeli
bonyolult orosz szellemi élet és éles politikai harcok világába helyezve
érthető meg. Mind szaktudományos, mind politikai szempontból figyelembe kell
venni a teoretikai, gyakorlati és személyi kölcsönhatások szövevényes
rendszerét. A pozitivista történetszemlélet (és módozatai), a korabeli orosz
politikai helyzet (a monarchiából a parlamentarizmusra való áttérés kísérletei)
szellemi arculatuk és gyakorlati ténykedésük bemutatása miatt éppoly fontos,
mint a nagy történészek (V. O. Kljucsevszkij és P. G. Vinogradov) hatása
munkásságukra. Ú gy véljük azonban, hogy Vandalkovszkaja megalapozottan
hangsúlyozza igen korán jelentkező eredeti elgondolásaikat. Ez jellemző pl.
Miljukov egyetemi éveire és a 18. század első negyede orosz állami gazdasága és
Nagy Péter reformjáról írott doktori disszertációjára. Ugyanilyen originális
igényként értékelendő nála a leíró jellegű historio gráfiát helyettesítő, a
belső kapcsolatokat, alaptendenciákat föltáró szociológiai szemléletű
megközelítés.
A
szerző részletesen elemzi Miljukovnak az Alkotmányos Demokraták Pártja (a
kadetok) megalakulását megelőző politikaelméleti nézeteit és szervező
tevékenységét. Noha Miljukov a kadet-stratégiában mindvégig a mérsékelt centrista
álláspontot képviselte (az alkotmányos úton véghezvitt, de mélyreható reformok
ügyét), Vandalkovszkaja az (I-IV.) Állami Dumák és a kadet pártkongresszusok
(I–IX., 1905–1917) kapcsán kitűnően mutatja be a választásokra felkészítő, a
programalkotó, a frakcióvezető, az elvi alapokon konszenzust kereső, vagy azt
másokkal elutasító, pragmatikus taktikát megjelenítő politikus fejlődési útját.
Miljukov politikai éleslátását jól mutatja, ahogyan – a kormányzatnak a
reformoktól való elzárkózása miatt – az 1917. februári forradalomhoz vezető
utat érzékelte. Emigrációjában az 1921-től kidolgozott új kadettaktika (a
koalíciós kormányzás ú köztársaságok föderációjának megteremtésére), noha
szélsőségektől és illúzióktól mentes volt, mégsem helyettesíthette a szétforgácsolt
politikai erőket. Az emigráns Miljukov utolsó nagy művei, publicisztikai írásai
és előadásai azt tanúsítják, hogy haláláig hű maradt eszméihez.
Kizevetter,
bár az orosz liberalizmus egyik vezéralakja volt, valójában ifjúságától a
történettudomány művelését tekintette élethívatásának. Kitartóan érdekelte pl.
a 18. századi orosz história, amelyben kora alkotmányos próbálkozásainak
egyfajta előzményét is látta. Doktori disszertációja (az említett korszak
városi önkormányzatáról) jól példázza a jelenségek belső dinamikáját,
összefüggéseit új levéltári anyagok feltárására irányuló kutató hitvallását.
Noha Kizevetter tagja volt a legfelső kadét-vezetésnek, politikai álláspontja
bizonyos események, illetve az azokat követő lépések megítélésében többször árnyaltabb
volt, vagy eltért a párt általános irányvonalától. Lásd pl. az 1906. július
l0-i Viborgi Manifesztum taktikai megközelítését, vagy a sztolipini kormányzat
megítélését. Vandalkovszkaja szerint „a pozitivista történetírás ún. realista
irányzatához tartozott”, és munkásságát a sokoldalú forráselemzés, a konkrét
történeti anyag összehasonlító módszerrel történő vizsgálata és a fejlődés
alapvonásainak és fő tendenciáinak bemutatása jellemezte. Politikusként 1917
februárját fordulópontnak tartotta az orosz történetben, míg az októberi
eseményeket az előbbi antitézisének. 1922-ben ő is emigrációba kényszerült, és
előbb Berlinben, majd Prágában telepedett le. Az utóbbi igazi orosz emigráns
tudományos központ lett, amiben nagy része volt Kizevetternek is. Az emigrációban
folytatta tudományos (utalunk Történeti sziluettek és Visszaemlékezések c.
műveire), és a szélsőségektől elhatárolódó politikai publicisztikai
munkásságát.
Könyve
második fejezetében Vandalkovszkaja (teljesen újszerű megközelítéssel), a történetírók
tudományos nézeteinek elméleti alapjait elemzi. Szól a teória és a módszertan
kérdéseiről, történeti koncepciójukról és tudományos kutatási módszereikről.
Miljukov alapvető fontosságúnak tartotta a történeti folyamat
törvényszerűségeinek tisztázását, de nem értett egyet sem Karejev, sem
Petrusevszkij történeti és szociológiai nézeteivel. A történelemre ható
tényezők, szerinte – mivel bonyolult összefüggésrendszerben, más-más
körülmények közepette és hatásfokkal jelentkeznek, önmagukban nem elsődlegesek
vagy másodlagosak. Miljukov bírálta Sztruve és Karejev
történelmiszemélyiség-felfogását. Ő és Kizevetter is óvta a szakembereket a
nagy egyéniségek társadalmi szerepének abszolutizálásától, de a negligálásától
is. Miljukovnak a gazdasági tényezők történelemre gyakorolt hatásáról
folytatott vitái a szerző szerint ellentmondásosak. Nézeteit a pozitivista
módszertannal igyekezett összhangba hozni. Történeti koncepciója az orosz
államjogi iskola, Sz. M. Szolovjov, Kljucsevszkij történetfelfogásából és a nyugati
idealista, pozitivista elméletekből eredeztethető, de hangsúlyoznunk kell a
kritikai átdolgozást és továbbfejlesztést. Miljukov látta, hogy az orosz
történeti fejlődés a Nyugathoz képest megkésett, kevésbé intenzív és
szervetlen. A gazdasági-társadalmi elmaradottság hatott a politika- és
kultúrtörténeti fejlődésre, és a külső tényezőkkel párosulva, erős állami
dominanciához vezetett. Vandalkovszkaja joggal utal arra, hogy a két történész
nézetei az orosz és a nyugati fejlődés kapcsolatáról egyre árnyaltabbak lettek.
A revolúciós és az evolúciós változások közül mindketten az utóbbit tartották
megfelelőnek. Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy alapvetőnek tekintették a
cárizmus békés átalakulását alkotmányos rendszerré. Miljukov megalapozottan
mutatott rá a nyugati és az orosz forradalmi és reformmozgalmak eltérő
feltételeire és sajátosságaira. Kizevetter komoly vitát folytatott G. P.
Fedotovval és F. A. Sztyepunnal a népmozgalmak ideológiájáról és a forradalmak
tipizálásáról. Miljukov és Kizevetter munkája során a kutatási módszerek
(dedukció, történeti statisztika, komparatisztika, történelmi tipológia,
hipotézisalkotás) sokféle változatát használta fel.
Vandalkovszkaja
művének harmadik fejezetében a két történésznek Oroszország története egy-egy
szakaszával kapcsolatos nézeteit mutatja be. Életművükben a legnagyobb súllyal
a (moszkvai) feudális időszak, I. Péter és II. Katalin kora szerepelt.
Rámutattak a Moszkva fölemelkedését elősegítő földrajzi és gazdasági
feltételekre, pénzügyi és katonai tényezőkre. Teljesen újszerűen elemezték a
központosító ideológia vallásos (morális) és politikai összetevőit. Az
uralkodók ellenzéke, szerintük nem vallásos eszmék, szociális tagoltság,
arisztokrata korporativizmus, hanem főleg az önállóságot csorbító intézkedések
kapcsán jött létre az „össznemzeti érdekekkel” szemben. A fejezet legkitűnőbb
részének tartjuk a szerző elemzését Miljukov és PavlovSzilvanszkij
feudalizmus-vitájáról. Itt nemcsak Miljukov álláspontját ismerhetjük meg, hanem
nézeteinek változását és a korabeli történészeknek a kérdéskörrel összefüggő
koncepcióit, az orosz medievisztika színvonalát is. Az orosz feudalizmust
gazdasági alapok nélkül, pusztán egy (pl. politikai) aspektusból már nem
lehetett kutatni. A könyv kapcsán nyilvánvaló az egyes koncepciók
kölcsönhatása. Miljukov az orosz feudalizáció elhúzódását és sajátosságait a
földtulajdon jellegével és a birtokosok társadalmi és jogi státuszával
magyarázta. Pavlov-Szilvanszkij élesen bírálta a miljukovi kontrasztteóriát.
Vandalkovszkaja szerint Miljukov pl. joggal mutatott rá a megalapozatlan
orosz-nyugati analógiákra, az orosz feudalizmus sajátos és késői
kibontakozására, de abszolutizálta az állam szerepét, és nem nyújtott olyan
mélységű elemzést, mint vitapartnere.
I.
Péter reformjaival kapcsolatban a történészeket a kiváltó okok, az intézkedések
lefolyása, tudatossága, eredményei és a cár szerepe érdekelte. Kizevetter
hangsúlyosabban emelte ki a gazdasági előzményeket, a fiskális és katonai
szükségleteket. Eltérő és munkásságuk során változó volt kettejüknél a reformok
tervszerűségének és Péter szerepének megítélése. Egyetértettek viszont abban,
hogy az óriási áldozatok, az erőszak, a tradíciók felszámolása és az állam
túlsúlya ellenére ezen intézkedések az ország· Európához közelítésére irányultak.
II. Katalin korának reformjai, a cárnőnek a felvilágosodáshoz való viszonya és
a korabeli jobbágykérdés alaptémák voltak a két tudósnál. Kizevetter szerint
Katalintól távol álltak pl. Montesquieu-nek a hatalomról vallott eszméi, és
egész uralkodását a paraszti tulajdont elutasító politika jellemezte. Ugyancsak
ő írta a nagy levéltári anyagon alapuló, eredeti elképzeléseket fölmutató
műveket a kor törvényhozásáról, a városi rétegek helyzetéről, tagoltságáról,
önkormányzatuk sajátosságairól és a Pugacsov-felkelésről. A 19. század
történetéből a dekabrista mozgalom, a jobbágykérdés és az 1861 és 1911 közti
reformok foglalkoztatták a két történészt. Miljukov szerint a dekabristák
bukása „a társadalom felkészületlensége miatt” elkerülhetetlen volt. Értékes, differenciált,
nemzeti és egyetemes történeti összehasonlító elemzést adott róluk Kizevetter.
Mindkét tudós rámutatott az 1861. évi jobbágyfelszabadítás gazdasági-társadalmi
okaira és magát az aktust – noha látták árnyoldalait – és az 1860-90-es évek
reformjainak többségét (Kizevetter ugyan elég differenciáltan) alapvető
jelentőségűeknek tekintették. Az ismertetett mű, a két történész írásainak
hazájukban jelenleg folyó kiadása és az orosz periodikákban róluk szóló
tanulmányok, úgy véljük; tudományosan megalapozottabb képet tárhatnak elénk
munkásságukról.
M.
G. Vandalkovszkaja: P. N. Miljukov, A. A. Kizevetter: Isztorija i polityika.
(P. N. Miljukov, A. A. Kizevetter – Történelem és politika) Moszkva, Izd.
Nauka. 1992. 288 p.
Kurunczi Jenő