Klió 1995/1.
4. évfolyam
KORA ÚJKOR
Vincenzo Poggi S. I.
A jezsuiták és Grúzia
A
szerző először rövid történeti áttekintést nyújt Grúziáról, és megjegyzi, hogy
a kereszténység az első századoktól fogva jelen volt az országban. Az
egyházszervezet szinte az egész történelem folyamán autokefal,
azaz önálló volt, a helyi ortodox egyház élén a katholikosz
állt, aki a pátriárkának felelt meg. Ez alól két időszak volt kivétel:
1811-1917, amikor a cár a moszkvai Szent Szinódus alá rendelte exarchátusi
minőségben, majd a Szovjetunióhoz való tartozás 70 éve. Napjainkban a
konstantinápolyi pátriárka elismeri a grúz ortodox egyház önállóságát. A
középkortól kezdve a katolikus kapcsolatok gyakoriak voltak Grúziával, de a
szerző megállapítja, hogy ebben kevés szerepet játszottak a jezsuiták, főleg
azért, mert a terület más szerzetesrendek missziós tevékenységének célja volt (ágostonosok, kármeliták, teatinusok és kapucinusok).
A
szerző ezután kronologikus sorrendben mutatja be azokat a jezsuitákat, akik:
eljutottak Grúziába. Az első és egyben leginkább figyelemreméltó pater Louis Granger volt, aki
1575-ben született Dijonban és 1615-ben halt meg
Konstantinápolyban. 1612 végén küldték Grúziába, ahonnan nemsokára levelet írt
a jezsuita generálisnak, Claudio Aequavivának. s
ebben a paphiányra hivatkozva javasolja néhány jezsuita kiküldését. Egyúttal
megjegyzi, hogy szívesen részt venne a misszióban.
Ez
a levél rendkívül figyelemre méltó, mert Granger
kilenc olyan kérdést tesz fel benne a generálisnak, amely túlmutat az egyszerű
missziós feladat megoldásán: az egész Kelettel való kapcsolat stratégiáját
magában foglalja. Az első például arra vonatkozik, hogy a missziósok nem
vehetnék-e fel a keleti rítust, ha más módon nem tudnak segíteni az
ortodoxoknak. A többi kérdés az öltözékre, a szentségek esetleges kölcsönös
kiszolgáltatására és a nem katolikusok újrakeresztelésére vonatkozik. Ugyancsak
érdekes kérdés, hogy az a gyakorlat, miszerint a görög papok fizetnek a török
hatóságoknak püspöki mivoltuk elismeréséért, szimóniának
minősíthető-e.
A
rítuskérdésre, elsősorban Roberto Bellarmino bíboros
nézete alapján, egyértelmű „nem” volt a válasz. Bellarmino
érvelése így hangzott: „Ha mi, latinok, felvesszük a görög rítust, jóváhagynánk
a görögök tévedését, akik: szerint a mi latin rítusunk nem megengedett (illecito)”.
Granger közben egy jezsuita testvér kíséretében elindult
Grúzia felé, de először a török hatóságok akadékoskodásai, majd a kedvezőtlen
időjárás miatt csak nagy sokára tudtak partra szállni. Fogadtatásuk nagyon
kedvező volt, az egyik herceg még azt is kérte a pátertől, hogy meggyónhasson
nála. Innen Granger egy levélben ismét visszatér a
rítus kérdésére, s nézetei valóban századokkal megelőzték korát; azt kéri, hogy
a közös liturgiákban keleti rítus szerint vehessenek részt, míg a mindennapi
szentmisét továbbra is latin rítus szerint végeznék. Majd megjegyzi: „Ily módon
kifejezésre juttatjuk, hogy tiszteljük az ő rítusukat, ők viszont tisztelettel
lennének a mienk iránt”. A kérés, ismételten Bellarminóra
való hivatkozással, elutasításra talál.
Granger két év után visszatért Konstantinápolyba. Az úton
kísérő je pestisben megbetegedett és meghalt. A
városba való visszaérkezése utáni napon ugyanabban a kórban ő is meghalt.
A
következőkben a szerző két, egy örmény és egy grúz származású laikus testvérről
tesz említést. Mindketten a XVII. század második felében születtek, de
tevékenységükről kevés adat áll rendelkezésre.
Ezután
a név szerint is ismert francia Gilles Henry
következik, akit a francia forradalom idején szenteltek pappá. Rendkívüli nyelvtehetsége
szinte determinálta arra, hogy számos utazást tegyen. Ezekről leveleiben számol
be. Fő gondja az volt, hogy „civilizálttá tegye a Kaukázus népeit”, amint egy
rendtársa írja róla. Egy érdekes megjegyzés az ismertetésből: a cári birodalom
engedélyezte a jezsuiták működését az 1773-as feloszlatás után is. Amikor
azonban a pápa helyreállította a rendet, a cár kiűzte a szerzeteseket. P. Henry
a görög szigeteken további 27 évet élt és 1856-ban halt meg, 84 éves korában.
Kevésbé
megalapozottnak tűnik a szerző részéről William G. Palgrave
említése ebben az összefüggésben, mert jóllehet a páter az egész KözépKeletet bejárta, egy részét arab álnéven, Grúziába
csak a rendből való kilépése után, mint brit konzul jutott el.
Ezután
már csak egy félben maradt misszió említése marad hátra. 1919-be n apostoli vizitátor utazik Grúziába, s beszámolója alapján a Keleti
Kongregáció javasolja egy apostoli adminisztrátor és néhány jezsuita küldését.
A következő év elején név szerint ki is jelöltek három atyát és egy laikus
testvért. 1921 elején indultak útnak, de nem érkeztek meg Tbiliszibe, mert 1921
februárjában Szovjet-Oroszország véget vetett Grúzia függetlenségének.
Befejezésül
a szerző megemlít még néhány jezsuitát, akik napjainkban
Grúziában jártak, köztük maga a cikk írója is. Ezenkívül
néhányan tanulták a nyelvet, pl. ketten a bollandisták
közül.
A
cikk mindenképpen értékes adalék a Jézus Társasága történetéhez. A renden kívül
is feltétlen érdeklődésre tarthatnak számot a P. Granger
által felvetett gondolatok, amelyek még nem képezték alaposabb elemzés tárgyát.
A rítuskérdés akkori római kezelése hozzásegíti az olvasót annak meglátásához,
milyen hatalmas lépés történt ezen a területen az egyházon belül. Ugyanakkor
megismerhetünk egy olyan személyt, akinek gondolkodása messze túlmutatott a
rövid távú és szűk kört felölelő problémák megoldásának keresésén. A szerző
kimutatja, hogy a kérdést Bellarmino a kölcsönösség jogi
elve alapján állva szemlélte. Granger felfogása
viszont gyakorlatilag az egyház mai álláspontját tükrözi, amit a II. vatikáni zsinat
„Orientalium Ecclesiarum”
kezdem, a keleti egyházakról szóló határozat így fogalmaz meg: „A Kelet és Nyugat e részegyházai… tehát egyenrangúak, úgy
hogy a rítus címén egyikük sem előzi meg a többit".
Egyetlen
észrevétel a cikkel kapcsolatban az, hogy William G. Palgrave
említését ebben az összefüggésben azért nem tartjuk teljesen megalapozottnak,
mert nem a Jézus Társasága képviselőjeként jutott el Grúziába.
Vincenzo Poggi S. 1., I gesuiti e la Georgia (A jezsuiták
és Grúzia) Civiltá Cattolica.
1994. I. 246-259. p.
Szabó Tamás