Klió 1995/1.
4. évfolyam
XIX. SZÁZAD
Rob Sindall
Utcai erőszak a XIX.
században
Közhelyként
hat, hogy a nagyipari átalakulás és a városfejlődés dinamizmusa egyaránt
serkenti a normaszegő viselkedés terjedését. A nagyarányú ipari
proletarizálódás okozta tömeges elszegényedés teremt ehhez kedvező
feltételeket, a városi-nagyvárosi népességtömörülések kialakulása pedig a
közösségi létviszonyok eróziójával, az egyéni magatartás közösségi
kontrolljának a gyengülésével segíti ezt a folyamatot. Mindennek látványos
megnyilvánulása a társadalmon belüli erőszak mindennapossá válása, a zavargás
vagy a politikai zendülés állandósulása, illetve a bűnözés megsokszorozódása.
Nem
véletlenül kezdtem azzal, hogy mindez „közhelyként hat”. Sindall
könyve a bűnözésben és nemcsak az iparosodásban történelmi úttörő szerepet
játszó Anglia, mindenekelőtt London (s más ipari nagyvárosok)
erőszaktörténetéről megingatja hitünket a közhelyek igazságában. A szerző
gondos és igen részletező bizonyítás eredményeire támaszkodva szűri le magának
könyve zárszavában a filozófiai tanulságot: el kell végre döntenünk, hogy
kutatásunk tárgyát a tényleg megtörtént dolgok, vagy azok az események
képezzék, melyek megtörténtét a kortársak egyáltalán érzékelték! Az-e a
történelem, ami valóban végbement, vagy az, amiről a múltban élt emberek azt
gondolták, hogy létezik? Ha az utóbbit fogadjuk el történelemnek, azt tehát amiről forrásaink is szólnak, akkor csak annyiban
foglalkozunk a múlt valóságával, amennyiben az tudatosult a kortársak számára,
amilyen mértékben ők jelentőséget tulajdonítottak az eseményeknek, és amilyen
jelentéssel felruházták közülük azokat, amelyeket valóságos eseményeknek
tartottak.
Ez
a kissé elvont eszmefuttatás nem történetfilozófiai értekezésből való, hanem
olyan leíró monográfiának a gondolati összegzéseként adható elő, amelyik azt vizsgálja:
mi a valódi oka a XIX. század derekán több hullámban kirobbanó „morális
pániknak”, amely a bűnözésről való páni középosztályi félelemnek volt Londonban
és másutt látható (jól dokumentált) megnyilvánulása. Az az
oka a középosztály közvéleményét az 1850-es és az 1860-as évtizedben lázasan
foglalkoztató nagyvárosi bűnözésnek, hogy megemelkedett ekkoriban a bűnelkövetők
száma, netán nőtt a súlyosabb bűnesetek gyakorisága, egyszóval: fokozódott a
nyilvános - utcai - lét veszélyeztetettsége? Sindall
kimutatja, hogy nem erről van szó. A bűnözés tudományos vizsgálatának
szokásszerű kiindulópontja, a kriminálstatisztika
egyáltalán nem jelez semmilyen számszerű vagy minőségi változást, a
létbiztonság tartós rosszabbodásának nincs kézzelfogható statisztikai
bizonysága. S különben is: a kriminálstatisztika maga
is a jelenség történelmileg változó fogalmának megfelelő keretek között képes
fényt vetni a valóságra, nem a jelenséget tükrözi, maga is része a bűnözés
jelenségét érintő korabeli „tudásnak”, észlelési horizontnak. Jól tudjuk, hogy
az, amiről a statisztikusok egy mérni kívánt jelenség kapcsán pozitív tudásra
tesznek szert, s belefoglalják róla nyert észleléseik számszerű kategóriáiba),
függ az észlelés technikai feltételeitől (a pontosság kérdése) és a jelenség
fogalmi meghatározásától (ami maga a megfigyelt társadalmi esemény). A kriminálstatisztika mégis valóságos történelmi jelenség: az
általa közvetített ismeret, tapasztalat befolyásolja a jelenségről szóló
korabeli (nem egyszer akár a történészi) tudást és megítélést.
Mindez
nem közvetlen módon, hanem a média közvetítő szerepének a közbejöttével valósul
meg. A bűnözés, mint közvéleményt izgató, efemer jelentőségre vergődő „szenzáció”
az 1850-esévekben újjá alakuló nagyvárosi sajtó manipulációja révén tehetett
szert ilyen magasztos státuszra. Az országos terjesztésű, ugyanakkor
nagyvárosi, ekkortól a kommerciális szempontokat mindinkább előtérbe állító The
Times és más londoni sajtóorgánumok szabtak irányt a bűnözés társadalmi
észlelésének. Stanley Cohen elemzési modelljét átvéve, Sindall
felvázolja a sajtó e manipulatív, közvélemény teremtő stratégiájának az
eszköztárát. Szükség van kezdeti devianciára, amely ugyan nem merőben új
jelenség, ám olyan valami, amely eltér a normálistói és korábban nem váltott ki
az emberekből túl nagy figyelmet. Ezt azután, mint valami hirtelenjében felbukkant
eseményt, vagy inkább események sorozatát tematizálja
a sajtó. A tematizálás, a szerző nyelvén a „leltár”
meggyökerezteti az olvasó fejében azt a közvetlenül nem vagy nem kellően ismert
valóságos eseményt, melyre a befogadó lassanként úgy tekint, mint saját
empirikus tapasztalatára - holott róla szóló ismereteit jószerivel másodkézből,
az újságból (vagy másfajta médiumból) szerzi be. A tipikus leltár hatáselemei:
a túlzás, a torzítás, a sejtetés és a szimbolizáció.
Ezek együttesen alkalmasak a rezonancia, a felkeltett érdeklődés tartósítására,
azt a célt szolgálják, hogy érzékenységet alakítsanak ki a közvélemény
befogadói oldalán. E közlési stratégia végeredményben aktivizáló hatású,
cselekvésre motivál, legalábbis morális félelmet gerjeszt. Az, amit többnyire
kimondva is sugall, témánknál maradva, nem más, mint a társadalmi ellenőrzés. a
„veszélyes osztályok” fölötti hatalmi rendelkezés szigorításának, a kulturális
kontrollnak (a morális megrendszabályozásnak) a kikényszerítése
az arra illetékesektől. Ez esetben: a rendőrségtől, a büntetőtörvényeket alkotó
parlamenttől, s a büntetőbíróktól.
A
média közvélemény teremtő stratégiájának apropójául szolgáló „kezdeti
devianciák” önkényesen választódnak ki a bűnözés banális és folytonos
repertoárjából. Így kerül hirtelen előtérbe az 1850-es évek során a londoni
utcák veszélyességének problémája, melyről az országos terjesztésű nagyvárosi
sajtó hisztérikus hangnemben kezd hirtelen rendszeresen beszámolni.
Ennek
is egyetlen megjelenési formája, a múltbelinél semmivel sem gyakoribb személy
elleni erőszakkal párosuló utcai rablótámadás lesz első számú kitüntetett
célpontja, melyre (nyelvi szimbolizáció végett) a „garotting”, a fojtogató kifejezést kezdik széleskörűen
alkalmazni. A jelzett bűncselekmény „fontossága”, társadalmi veszélyessége
azzal nő meg egyik pillanatról a másikra, hogy az alsóbb rétegekből verbuválódó
támadók már nem csak a külvárosok népét, hanem a belsőbb kerületek
középosztályi úriembereit is kezdik veszélyeztetni (a megtámadottak közé kerül
egy parlamenti képviselő is). Az ilyen és hasonló elszórt, egyedi esetek
újsághírré válásának folyamatában különleges szerep jut Londonnak, melyet
bizonyít, hogy a vidéki nagyvárosok szintén komoly bűnözése, mert távol esik a
fővárosi sajtó figyelmétől, nem válik alkalmassá pánikhangulat keltésére a
sajtón keresztül. Londonban viszont több ilyen periodikusan
visszatérő pánikkeltő újságkampány borzolja a közvélemény idegeit: 1856-ban,
1862-ben, 1867-ben, majd 1886-ban kulminál a folyamat.
De
vajon kire hogyan hat a médiának ez a politikája? Magára a társadalomra, a
középosztály megcélzott tagjaira azzal hat, hogy fokozva napi félelemérzésüket,
önvédelemre sarkallja őket (fegyverviselés), és annak mind hangosabb
követelését váltja ki belőlük, hogy a városi nyilvánosság mindinkább kerüljön
rendőri ellenőrzés alá. Ami hozzájárul a rendőrség „modernizálódásához” s
működési körének a kitágulásához.
A
manipulatív módon hasznosított („idézett”) bűnügyi statisztikák bizonyságaira
hivatkozva a sajtó a rendőrséget teszi a rosszabbodó létbiztonság első számú
felelőséve (nem éberek, túl liberálisak a rendőrök). Sindall
vizsgálatai szerint az egyébként mind hatékonyabb bűnüldözést folytató század
közepi és az utáni angol városi rendőrség kevéssé hagyta magát befolyásoltatni
a közvélemény fő diktálójává avanzsáló nagyvárosi sajtótól. Nem így alakult a
helyzet a törvényhozás és a bírói ítélkezés területén. A közvélemény ítéletének
közvetlenebbül kitett, tőle jobban függő két utóbbi hatalom időről időre
engedett a sajtó által irányított morális közvélekedésnek: ennek
legnyilvánvalóbb jele az 1863-ban elfogadott törvény a Security
from Violence Act, amely újra legalizálta a testi fenyítés (korbácsolás)
büntetési módozatát. Ez az 1948-ig érvényben voltrendelkezés, melynek
alkalmazási körét a XIX. század végétől erősen leszűkítették, kifejezetten a
törvényt kikényszerítő hisztérikus tömeghangulatnak tett engedményként
értékelhető. Ami viszont a bírói ítélkezésre gyakorolt hatást illeti, a
nagyvárosi büntetőbíráskodás elemzése azt mutatja, hogy a kampányok nyomán
szigorodtak az ítéletek, ami abban nyilvánult meg, hogy egyre hosszabb
börtönbüntetéseket szabtak ki. Igaz, mindez átmeneti érvényű hatást tett, mert
már törvényi szinten 1875-ben az általános büntetőtörvénykönyv megalkotásakor
megtörtént a visszalépés. Az átmenetiség abból fakadt, hogy időnként a
fellángoló, de csak rövid ideig tartó kampányok befolyásának engedtek a
törvények alkotói és alkalmazói. A morális pánikok elültével a paternalista
szellemű hatalomszigorítók helyébe léphettek a szociálreformerek,
akik intézményi
(humanitárius,
nevelő célzatú) reformok (börtönreform) révén törekedtek a jelenség kezelésére,
negatívumainak a csökkentésére. Amíg a paternalista hatalom elkötelezettjei a
szigor növelése útján, a reformerek az intézményi újítások következetes
végrehajtása révén remélték a sikert.
Arra
a kérdésre, hogy több más ok mellett miért éppen a múlt század második felében
váltott ki a bűnözés morális pánikhangulatot a középosztály körében, Sindall szerint az a válasz, hogy a sajtó ekkor nőtte ki
magát azzá a befolyásos, tömegtájékoztató médiummá, amely képes ilyen
tömeghatást gerjeszteni.
Rob Sindall: Street Violence in the
Nineteenth Century: Media Panic or Real Danger?
(Utcai erőszak a XIX. században: média keltette pánik vagy valóságos veszély?) Leicester University Press, Leicester-London-New
York, 1990. 168 p.
Gyáni Gábor