Klió 1995/1.
4. évfolyam
XX. SZÁZAD
Vraukó Tamás
Észak-Írország hosszú
háborúja
-
Ha éppen tudni akarja, én
zsidó vagyok - mondta a felügyelő.
-
Na és katolikus zsidó, vagy
protestáns zsidó?
(Részlet az Angel című filmből)
Ez
a rész, amikor az eseményeket kívülállóként és pártatlanként figyelni akaró
rendőrtiszt zsidónak vallja magát, a filmben a bosszú angyalaként megjelenő
fiatal rockzenész pedig ezt a kérdést teszi föl
válaszul, azt példázza, hogy a negyedszázados ír testvérháborúban nem volt hely
pártatlan kívülállóknak - valahol mindenkinek állást kellett foglalnia.
Miközben
Európa legnagyobb része a berlini fal lebontásának örült, a földrész egy másik
városában, Belfastban egy másik fal, alattomosan, mint a rák, terjedt a város
testén. A város északi felében, a Shankill Roadon és környékén az emberek rövid kis utcákat
tűzfalakkal tettek megközelíthetetlenné, házak erkélyei elé ferde acélhálókat
húztak, hogy bombákat ne lehessen bedobni, orvlövészeknek fedezéket nyújtó
kéményeket vagy kiszögelléseket bontottak le, vagy zártakel újabb falrészekkel.
Ez a zegzugos építményrendszer nem olyan látványos, mint a berlini fal volt, és
nem külpolitikai kényszer, hanem az ott lakó emberek saját akarata, önvédelmi
ösztöne emelte. Ez teszi talán még tragikusabbá.
A
falat megszülő politikai helyzet nem is igen érthető külső szemlélő számára. A
válság oly régi, mint a palesztin krízis, és olyan áttekinthetetlen is. Azért
sem könnyű megérteni a kialakult helyzetet, mert nem valami nagyszabású, de
elhibázott politikai koncepció vezetett hozzá, hanem inkább kisebb-nagyobb,
rossz helyzetfelismerésből, nem a megfelelő időben jövő segítő szándékból,
politikai dillettantizmusból fakadó kis döntések
sorozata; amit nevezhetnénk akár az apró hibák taktikájának is. 1994. augusztus
utolsó hetében, amikor az IRA fegyverszünetet hirdetett, éppen negyedszázada
volt, hogy az első brit katonákat bevetették az akkor még csak politikai válság
leküzdésére.
Sokáig
nem volt jele annak, hogy Észak-Írországban idáig fajulhat a helyzet. Az
ötvenes években a brit politikusok olyan nyugodt politikai állóvíznek tartották
az országot, mint a Csatorna-szigeteket, vagy Skócia eldugottabb tájait, ahol
soha nem történik semmi érdemleges, és kiválóan alkalmas falkavadászatra vagy
horgászatra.
A
ma már Hosszú Háborúnak nevezett véres válságsorozatot az 1969 és 1972 között
elkövetett politikai-katonai baklövések váltották ki, és a tehetetlenség
szította még évtizedekig. Észak-Írországnak domíniumi státusza volt a
birodalmon belül, amelyet az uralkodó képviseletében jelen levő főkormányzó
személye, és az államrész saját parlamentje jelképezett. Ezekhez járultak még
olyan, az állami önállóságra jellemző további testületek, mint a saját
rendőrség (Royal Ulster Police)
és egy paramilitáris szervezet is. A bajok ott
kezdődtek, hogy a parlament, a rendőrség és a katonai szervezet is erősen
diszkriminálta a katolikus többségű lakosságot. Ez a diszkrimináció
megnyilvánult a munkavállalási lehetőségek megoszlásában, az iskolarendszer, a
kulturális lehetőségek stb. terén. A katolikus lakosság növekvő
elégedetlenséggel élte meg ezt a rendszert, és tüntetéseken adott hangot
követeléseinek. A brit kormányzat nem bizonyult elég fogékonynak a
követelésekre, őnekik ugyanis nem volt ellenükre, hogy az ír parlament
protestáns, és protestáns érdekeket képvisel. Az észak-írországi politikai
intézményrendszert a parlamenttől a rendőrségig a brit kormány tartotta fenn,
és hagyták, hogy a parlament úgy vezesse az országot, ahogyan akarta. A
szakértők ezt később politikai rövidlátásnak és hanyagságnak bélyegezték, bár
Sir Oliver Wright, aki 1969-70-ben északír ügyekben kinevezett főmegbízott
volt, úgy véli, hogy a brit kormány passzivitását az a remény táplálta, hogy a
dolgok majd önmaguktól jóra fordulnak, és a feszültség a politikai szabadság
megadásával magától oldódni fog. A feszültség azonban fokozódott, mert
állandósult a katolikusokkal szembeni diszkrimináció. Ezért a politika immár
véglegesen kivonult az utcára, ahol egyre gyakoribbak lettek az egyenlőséget
követelő tüntetések. A kezdetben békés tüntetéseket a hatalom a gyengeség
jelének tekintette, és nem adott engedményeket. A tüntetések ezért a tüntetők
és a rendőrség egyre keményebb összecsapásaivá váltak. A katolikusokat azután otthonaikban
is megtámadták szélsőséges lojalisták, akik attól tartottak, hogy a többségi
katolikusok végül a két ír országrész egyesítését fogják követelni. A brit
kormányzat tovább folytatta értetlen és a helyzetet fel nem ismerő politikáját.
Továbbra is úgy gondolták, hogy ha biztosítják az észak-ír parlament
működésének feltételeit brit forrásokból, akkor a helyzet megoldódik. A válság
azonban mélyült, míg végül a pogromszerű méreteket öltő zavargások,
gyújtogatások, verekedések megfékezésére 1969 forró nyarán brit csapatok tűntek
fel Derry utcáin.
Ekkor
még kevesen ismerték fel annak a jelentőségét, hogy brit katonákat nem a
birodalom valamely távoli pontján, hanem az anyaországtó l60 km-re vetnek be. A
kevesek egyike volt, aki nem hitte, hogy az egész csak egy rövid rendfenntartó
kaland, Sir Anthony Farragh-Hockley tábornok, az Ulsterbe vezényelt angol szárazföldi csapatok parancsnoka.
Ám intéseit a felelősségteljesebb, politikai helyzetelemzésre és figyelmeztetéseit
a válság igazi mélységére Londonban csak megmosolyogták. A brit politikusok
abból indultak ki, hogy az ún. Vilmosi Háborúk óta, amelynek során Anglia
meghódította Írországot, az ír válságok szalmalángok, amelyek gyors fellobbanása
után maguktól kialszanak. Wilson miniszterelnök és Callaghan
belügyminiszter mégis kinevezett egy főmegbízottat Sir Oliver Wright
személyében. Wright visszaemlékezve az eseményekre elmondja, hogy kinevezésének
két fő oka volt: az egyik, hogy éppen nem foglalta le semmilyen aktív
szolgálat, a másik pedig, hogy semmiféle tapasztalattal vagy ismerettel nem
bírt északír kérdésekben. A kormány ezért úgy vélte, hogy nem fogják
előítéletek vezetni döntéseiben. Jól illett ez a „kis hibák taktikájába”, mert
az események azt igazolták, hogy a tapasztalat hiánya sokkal súlyosabban esett
latba, mint az előítéletmentesség.
Callaghan belügyminiszter ugyanezzel az előítélet-mentességgel
és tapasztalatlansággal érkezett Ulsterbe, amikor
személyes megjelenésével akarta demonstrálni, hogy a kormány nagy fontosságot
tulajdonít az eseményeknek, „Nem kész megoldással jöttem. Azért jöttem, hogy
segítsek Önöknek megtalálni a megoldást”. - mondta éljenző lojalista
hallgatóinak. A diszkrimináció megszüntetését ígérte egyszer és mindenkorra a
nagy létszamú hallgatóságnak egy a Nagy-Britanniában
az idáig példátlanul nagy számban megjelent belföldi és külföldi újságíróknak.
Távozása után azonban a katolikusok még nagyobb bizonytalanságban érezték magukat
- kiváltképp mivel Wilson miniszterelnök és Callaghan
belügyminiszter eleikhez hasonlóan a jól beváltnak tartott passzív várakozás
álláspontjára helyezkedtek, várva, hogy a válság most végre tényleg elmúljon.
Nem múlt el. A katolikusok félelmei tovább erősödtek, és tovább erősödött
érdekérvényesítési elszántságuk is. A brit kormány részéről az egyik legnagyobb
hiba az volt, hogy a katonaság bevetésekor változatlanul meghagyta a protestáns
többségű parlamentet. Ez óhatatlanul azt a képzetet erősítette a
katolikusokban, hogy a katonaság azért jött, hogy megvédje a protestánsokat a
katolikusok ellen. Ez a nézet sok protestáns számára is magától értetődőnek
tűnt.
Mit
sem javult a helyzet, amikor Wilson kormányát Edward Heath
konzervatív kabinetje váltotta föl 1970-ben. Reginald Maudling,
Heath belügyminisztere éppúgy teljesen tapasztalatlan
volt északír ügyekben, mint elődje, Callaghan. Észak-Írországban
tett több rövid látogatása közül az elsőt mindjárt két héttel beiktatása után
tette. A látogatás teljes kudarc volt, amely a katolikusok tömegeit
idegenítette el a brit kormányzattól. Callaghannel
ellentétben, aki legalább kísérleteket tett valamiféle politikai megoldás
kimunkálására, Maudling örömmel hagyott mindent a
hadseregre. A hadsereg kezdeti tevékenységét pedig Farragh-Hockley
tábornok úgy jellemezte, hogy „jó példa volt arra, hogyan nem lett volna szabad
csinálni”.
A
tüntetők és a sereg közötti első igazán kemény összecsapásokra 1970-ben,
közvetlenül a munkáspárti-konzervatív hatalomváltás után került sor. Ekkor az
utcákon már kijárási tilalom volt érvényben, járműveket gyújtottak föl, halálos
áldozatok voltak, és százával foganatosítottak letartóztatásokat.
A
hadsereg, amely a házkutatások során a katolikusok otthonaiban feszületeket és
szentképeket tört össze oktalanul, teljesen elidegenítette magától az addig még
lojális vagy közömbös katolikusokat is.
A
hadsereg brutális eljárásait Tim Pat Coogan történész
úgy magyarázza, hogy ezek olyan csapatok voltak, amelyeket korábban
Malájföldön, Kenyában, és a széteső birodalom utóvédharcainak egyéb helyszínein
vetettek be. Csakhogy, mint Coogan mondja, ami jó
volt mondjuk Adenben, az nem volt alkalmazható
európai fehér emberek ellen. Ezeket a kissé rasszista ízű megjegyzéseit Farragh-Hockley tábornok is megerősítette annyiban, hogy
itt valóban olyan tisztek voltak jelen, akik csak a gyarmati forgatókönyveket
ismerték, azok pedig Észak-Írországban látványos csődöt mondtak.
Ekkor
még az Ír Köztársasági Hadsereg, a később terrorcselekményeivel hírhedtté vált
IRA nem harcolt fegyverrel az angolok ellen. Fegyveres ereje már megvolt, de
azt ekkor még csak a zavaros helyzetet kihasználni igyekvő, fosztogató bandák
ellen vetette be. A világ ekkor még éppen csak elkezdte
tanulni a néhány évvel később címlapokról nap mint nap visszaköszönő nevet s rövidítéseket,
amelyek különböző fokú radikalizmustói vezéreltetvén a Nagy-Britanniától való
elszakadásért küzdő szervezeteket takartak: UVF, azaz Ulster
Volunteer Force = Ulsteri Önkéntes Erő; UFF, Ulster
Freedóm Fighters = Ulsteri Szabadságharcosok; l)DA = Ulster
Defender Association,
vagyis Ulsteri V édelmi
Szövetség stb. A legismertebb később kétségkívül az Irish
Republican Army, vagyis az
IRA lett. A Sinn Féin
szervezet neve már 1916-tól ismert, amikor az angolok által brutálisan levert
Húsvéti Felkelést megszervezték. A szervezet neve annyit tesz, hogy Mi
Egymagunk. A felkelést eredetileg partraszálló erőkkel, később már csak
lőszerszállítmányokkal Németország is tervezte támogatni, de erre nem került
sor, az írek magukra maradtak. (Később az angolok is hasonló jelszavakra
fanyalodtak, hiszen amikor Hitler Anglia összes szövetségesét megverte a
kontinensen, Churchill állítólag ezt mondta: „Jól van hát. Akkor mi, egyedül!”)
Az
IRA és társszervezetei tehát egyre radikálisabb harcot vívtak a britek ellen,
előbb tüntetések, majd utcai zavargások, később robbantások, lesvetések, merényletek követték egymást 25 éven át,
miközben a színfalak mögött, megmegszakadva, titkos
tárgyalások folytak a brit kormány és az IRA között.
A
Heath-kormány eleinte hitt a katonai megoldásban, és
Lord Michael Carvert hívta segítségül. Lord Carver marsall, a ciprusi veterán, 1971-73-ban a birodalmi
vezérkar főnöke volt. Nem rejtette véka alá az üggyel kapcsolatos
fenntartásait. Több tábornok és politikus ugyanis továbbra is úgy vélte, hogy a
gyanús elemeket, akárcsak Adenben és Cipruson,
tárgyalás és egyéb teketória nélkül össze kell fogdosni, és szögesdrót mögé
kell dugni. De mint Coogan mondta, az ilyesmit fehér
emberekkel mégsem lehetett olyan könnyen megtenni. A Heath-kabinet
titokban tanácskozott a katonai vezetéssel. A visszaemlékezők egybehangzó
állítása szerint ez a titkosság vicclapba illő volt, és a konspiráció csúcsát
az jelentette, hogy a megbeszélésekre érkezők a Downing Streeten, a
miniszterelnöki hivatal hátsó bejáratát használták. Az internálások mégiscsak
megkezdődtek, és ez a tény, valamint a hadsereg állítólagos vallatási
módszereiről kiszivárgott informácók az IRA-t egyre inkább
a kemény harc vállalása felé sodorták. Ehhez járult még az, hogy a fegyveres
felforgató elemek utáni kutatás ürügyén a hadsereg fegyvert soha életükben nem
fogott szakszervezeti vezetők és polgárjogi aktivisták ellen is fellépett.
A
véres utcai zavargások 1972. január 30-án tetőztek, amikor a brit elit
alakulat, az 1. Ejtőernyős Ezred katonái a tüntetések alatt 13 ártatlan civilt
lőttek agyon. Lord Carver szerint olyan méreteket
öltöttek a zavargások, hogy ez a szám még alacsonynak is tekinthető. A tavasz
folyamán az északír parlament lemondott. A brit kormány a saját kezébe vette az
északír ügyek intézését, és ezúttal szakértőt nevezett ki felelősnek, William Whitelaw gróf, korábbi északír miniszter személyében. Whitelaw titkos tárgyalásokra hívta az IRA-t Londonba. A
tárgyalások tehát kisebb-nagyobb megszakításokkal folytak, de folyt közben az
IRA és a brit hadsereg fegyveres harca is. Ez a harc egyre keményebbé vált és
egyre ellenőrizhetetlenebb méreteket öltött. Sokan vannak azonban, akik úgy
vélik, hogy a hadsereg beavatkozása protestánsok és katolikusok még véresebb
polgárháborúját akadályozta meg.
A
merényletek, rajtaütések, robbantások és ezekkel párhuzamosan a tárgyalások
1994. augusztus utolsó hetéig tartottak. Ekkor - nyilvánvalóan kiszámított
módon, pontosan a hadsereg bevonulásának 25. évfordulóján az IRA
fegyverszünetet hirdetett, és kifejezte reményét, hogy ez a fegyverszünet
elvezet a végső békéig. A brit kormány óvatos optimizmussal fogadta a
bejelentést, hiszen 1969-ben, a csapatok bevetésekor az újságok tele voltak
jóslatokkal az akció várható időtartamára vonatkozóan. A derűlátóbbak öt napot
jósoltak, a borúlátóbbak azt mondták, eltarthat ez akár öt évig is. Ha a béke
végleges lesz, a háború akkor is a XX. század teljes egy negyedén át tartott.
A
brit kormány - jobb híján - elfogadta tárgyalópartnernek a Sinn
Féin szervezetet, amely az IRA politikai szárnyának
tekinthető. A fegyvernyugvás pedig még bejelentése után fél évvel is, a mikor e
sorok a papírra kerülnek tart, és a karácsonykor meg szilveszterkor Belfast
utcáin önfeledten ölelkező protestánsokat és katolikusokat látva talán
reménykedhetünk, hogy így is marad. Az elmúlt 25 év alatt a Shankill
Road és környéke protestáns közössége 120 ezer
emberről 56 ezerre csökkent, de humorukat nem veszítették el. Amikor az IRA
bejelentette a fegyverszünetet, a városban korábban mosóporokat és
üdítőitalokat hirdető hatalmas plakátokon ilyen feliratok jelentek meg: „Mi, a Shankill Road koronahű
lakói elfogadjuk az IRA feltétel nélküli kapitulációját”.
Veszélyes
játék volt ez, de az IRA tartotta a szavát. A háború mérlege 3390 halott,
akiknek egy részét az IRA, egy valamivel kisebb hányadát a protestánsok ölték
meg. Mivel a katolikusok öltek meg több embert, a brit közvélemény egy része Gerry Adamset, a Sinn Féin vezetőjét s a brit kormány tárgyaló partnerét háborús bűnösnek vagy éppenséggel
közönséges gyilkosnak tartja, akinek törvényen kívül a helye. Ám úgy tűnik, hogy
a békének egyebek mellett éppen az ő személyének elfogadása lesz az ára. Ha a
megegyezés létrejön és a béke tartós lesz, akkor a
palesztin kérdés és a dél-afrikai apartheid mellett századunk újabb hosszú és
tragikus fejezete oldódik meg, és a jövőben csak kalandregényírókat,
szakdolgozati témát kereső diákokat és történészeket fog foglalkoztatni.
Bob
Purdie: Politics in the Street (politika az
utcán), Blackstaff Press, Ltd., Belfast, 1990. 286 p.
Bob
Purdie és Stephen Regan
előadásai, elhangzottak az oxfordi John Ruskin College-ben, 1994. július.
A
BBC-ben 1994 első felében vetített The Long Var (A hosszú háború) és a Shankill Road (Shankill út) című filmsorozatok.