Klió 1996/2.
5. évfolyam
Nacionalizmusok Kelet- és Közép-Európában
A Nationalities Papers emlékkötetet jelentetett meg a kelet-európai história kitűnő tudósa, W. O. McCagg tiszteletére (Vol. 22. No. 1. 1994). Az University of Michigan professzora, aki számos monográfián kívül e folyóiratban is többször írt a nemzetek, nemzetiségek és a volt birodalmak (Habsburg-, orosz és szovjet) egyes problémaköreiről, eredetileg a 20. évfordulót ünneplő számban is publikált volna, ha a sors ebben meg nem akadályozza. Így viszont a ma nagyon aktuális témákat tárgyaló kötetben már csak más kiváló szakemberek szólalhattak meg. A három általános, öt regionális (Szerbiáról, Romániáról stb.) és nyolc szovjetológiai tanulmányt H. R. Huttenbach összegzése zárja. Mi itt, mivel úgy véljük, a szerzők alapvető és vitát is indukáló kérdések megválaszolására is vállalkoztak, a címben jelzett témakörök (azaz az általános kapcsolatrendszer három aspektusát feltáró bevezető írások) ismertetésére térünk ki.
J. A. Armstrong Nemzeti felszabadulás és nemzetközi egyensúly
című írásában felveti a nagyhatalmak 1989 végétől 1991 augusztusáig kifejlődő
dilemmáinak tendenciáit. Ilyen a területi status quo, a határok és a globális
egyensúly újragondolásának kérdése. Figyelemre méltó, amit a szerző a nemzeti
faktoroknak a keleti blokk szétesésében játszott szerepéről (megjegyezzük, hogy
a tanulmányok 1992 tavaszán készültek, és a változások olyan gyorsak, hogy azok
„naprakész kiadványszerű szaktudományos követése” megoldhatatlan) katona-,
gazdaság- és nemzetpolitikai aspektusból kifejt. Gorbacsovék például
lebecsülték a peresztrojka gazdasági és nemzeti centrifugális erőket
felszabadító hatását. Ráadásul a német újraegyesítés gyorsabban zajlott le,
mint azt gondolták, a mély gyökerű, újjáéledő nacionalizmust pedig egy
központosított birodalom csak látványos kül-, katona- és gazdaságpolitikai
sikerekkel ellensúlyozhatta volna, aminek azonban sem korábban, sem akkor nem
voltak meg a feltételei. Így Armstrong jól mutat rá, hogy paradox módon a
flexibilisebb gorbacsovi próbálkozások épphogy felgyorsították a megvalósulás
szempontjából kedvezőtlen nacionalista centrifugális tényezők hatását. Érdemes
azon is elgondolkozni, hogy az amerikai vezetők és nyugat-európai partnereik
jól mérték-e fel a kelet–nyugati katonai konfrontáció veszélyét. A szerző úgy
véli, hogy bonyolította a helyzetet a sokáig „felületes kelet-európai
identitástudat”, előjöttek a nyugati szövetségi szervezeteken belüli
részérdekek, sokan úgy gondolták, hogy a német újraegyesítéssel biztatást
kapnak a függetlenségre törekvő balkáni és akkori szovjetunóbeli nemzetek, ami
visszahat az egyes nyugat-európai szeparatizmusokra is. Így sajnos számunkra is
kedvezőtlen jelenségre kell utalnunk. Nevezetesen, hogy a nyugatiak számára elsőbbséget
élvez a már meglévő integrációs szervezetek megerősítése és csak ezután
fordulnak egyes térségünkbeli államok felé.
Armstrong joggal utal arra, hogy a jugoszláv kérdés
megoldatlansága mintegy tesztje a nyugati status quo-politikának. A szerző
kitűnően érzékelteti a probléma bonyolult összetevőit. Etnikai-vallási
feszültségekkel terhes, több évszázadot felölelő iszlám–keresztény határzónáról
van szó, ráadásul a negatív trendek átterjedhetnek a volt szovjet (azeri,
örmény, grúz) térség- re. A második világháború után a Nyugat és a Szovjetunió
is egyfajta prekoncepcióval
viszonyult Jugoszláviához. Tito a németek ellen harcolt, ő volt az első
nemzeti kommunista rebellis, a szovjet vezetés pedig, ha bírálja az ottani
nemzetiségi (nemzeti) politikát, szembekerül saját belpolitikájának egyik
aspektusával. Armstrong fontos megállapítása, hogy szemben a „kényszerrel
elért, zárt szovjet regionális-nemzeti közösséggel”, Jugoszláviában a
konszolidáció ilyen fokát soha nem érték el. A horvátok és a szlovének más
kultúrkörhöz és valláshoz tartoznak mint a szerbek. Az előbbi két nemzet által
lakott területek gazdaságilag mintegy segélyezték a fejletlen déli részeket.
Ebben a helyzetben alternatív kibontakozási lehetőségek kínálkoztak: az
egymáshoz való alkalmazkodás, vagy a békés szétválás. A második világháborúból
már megismert, gyötrelmes, kegyetlen módon bontakozott ki a harmadik variáns. A
nem békés utat a szerző szerint meghatározta a Jugoszláv Hadsereg parancsnoka
és az irreguláris szerb szabadcsapatok Nagy-Szerbia legitimitásáért vívott harca,
amely főleg Horvátországban a szerb kisebbség védelmének tűnhetett föl az ősi
ellenféllel szemben. A nemzeti kommunistává lett szerb vezetés gyors sikerre
számított. Kezdetben az erőviszonyok, a nemzetközi közvélemény és a nyugati
politika miatt valóban erre volt a legtöbb esély. Armstrong azonban rámutat,
hogy 1991-ben fokozódott a horvát ellenállás, a szomszédok határozottabb
fellépést sürgettek, és végül Genscher német külügyminiszter kimondta, ha a
függetlenségét deklaráló Szlovéniát és Horvátországot nem ismerik el önálló
államként a nyugati országok, akkor prolongálják a konfliktust, és a szerb
hódítás kifizetődővé válik. Talán a tanulmány ezen részének legeredetibb
megközelítése annak magyarázata, miért vonakodtak az elismeréstől az EK-tagok
és Bush kormányzata. Armstrong jól látja, hogy a késlekedő politika – ami a még
nagyobb vérontást akarta elkerülni – valójában hozzájárult a délszláv válság
elhúzódásához és elmélyüléséhez.
A
szerző úgy véli, a volt szovjet fegyveres erőkkel kapcsolatban nem az új
független államokat közvetlenül fenyegető katonai veszély a legfontosabb. A
leglényegesebb, hogy koordinált orosz–amerikai erőfeszítések történjenek a
nukleáris leszerelés terén, hogy a volt szovjet szakértők átkerüljenek a békés
célú atomenergetikai ágazatokba (ne a harmadik világba, a fegyvergyártási
technológia átadásával együtt), és a legnagyobb kihívást szerintük is a
hadsereget körülvevő kaotikus gazdasági és társadalmi környezet jelenti; az
alacsony életszínvonal ugyanis kedvez az autoriter katonai felsőbb vezetők
fellépésének, és felhívásaik táptalajra találhatnak a hadseregbeli és a
regionális közegben. Összefoglalóan a vizsgált szakaszban az ellentmondásos,
halogató nagyhatalmi politika a soknemzetiségű államok fenntartását segítette
elő, a nemzetük függetlenségéért küzdőket pedig arra ösztönözte, hogy harcukhoz
„más forrásokat” keressenek. Nyugat-Európának nagy felelőssége van a kontinens
többi része stabilizálásában. Armstrong szerint az inkoherens amerikai
adminisztráció nem a legjobb modell az új államok számára. Másrészt az USA nem
szívesen vállalná a világban a rendfenntartó szerepét, nagy áldozattal, de
kevés eredménnyel, és közvéleménye nehezen fogadná el, hogy a hadsereget
gyakran, tartósan és a határokon túl, távol vessék be. Így az EK-tagok
látszanak alkalmasabbnak a kontinens regionális problémáinak megoldására. Azt
azonban a szerző is elismeri, hogy ironikus és paradox lenne, ha az Egyesült
Államok épp az új világrend kialakulásakor csökkentené a regionális stabilitás
biztosításához való hozzájárulását.
J.
Rothschild
írásában a múlt tanulságai alapján a nacionalizmus és a kelet-közép-európai
demokratizálódás kapcsolatait elemzi. A nemzet és az állam fogalmát szerinte
legpontosabban a külön-külön értelmezés fejezi ki. A szerző a mai nacionalizmusokat
polgári és etnikai jellegükre bontja. Az ukrán és az orosz az első, míg például
a szerb és a horvát a második típusba sorolható. Rothschild történetileg, mai
szemszögből és kölcsönös viszonyukban is vizsgálja az állam, a nemzet és az
etnikum fogalmát. Szerintünk is jogosan állapítja meg, hogy a nemzet eredetileg
használt fogalma alkalmatlan a mostani államok és kormányok legitimitásának
meghatározására. A hosszú idejű szovjet hegemónia után érthető, de nem
progresszív, az éppen a két világháború közti nacionalizmushoz való
visszatérés. Ennek negatív következményei pl. a határviták, az anyaországok és
a szomszédos államokban élő kisebbségek (így a szlovákiai és a romániai
magyarság) jogaival kapcsolatos nézeteltérések, és végül az, hogy egyes új
államalakulatokat (köztük az Orosz Föderációt) a nacionalista megközelítés
inkább gyengít, semmint erősít. Rothschild egyértelműen rámutat, hogy a
Nyugatot aggasztják a nacionalizmus visszataszító formái és a velejáró
jelenségek (idegengyűlölet, kisebbségi diszkrimináció). Előállhat ugyanis az a
helyzet, hogy a korábbi rendszereket a többségi nemzet uralmán alapuló
államrend váltaná fel, és az antikommunizmus válna a jogtalanságokat generáló
tényezővé. Mindez alááshatja az embrionális állapotú új demokráciákat.
A
tanulmány írója szerint a XX. századi (és a mai) ún. átpolitizált etnicitás
ellentétes a modern demokratikus államok alapelveivel. Ha pl. a szlovákok
függetlenséget követeltek a csehektől, akkor miért elfogadhatatlan, hogy ők
pedig biztosítsák a magyar kisebbség jogait? Közép-Európa etnoföldrajzi
adottságaival a klasszikus állami szuverenitás elvei egyszerűen összeegyeztethetetlenek.
Az igaz, hogy a nemzeti identitás önmagában véve is érték, de tekintetbe kell
venni a létező államok és a világrend stabilizálását is, különben
antidemokratikus, sőt erőszakkal (terrorral) járó trendek bontakoznak ki. Így
az új államokon belül a kisebbségek kelepcébe kerülnek, megcsonkulnak a régi,
központi államterületek, felborul a regionális és globális hatalmi egyensúly,a
mi végül agresszióval járó dominóeffektust indít el, és ez balkanizálódáshoz
vezet. A fentieket csak a felmerülő problémákra adott új típusú válaszokkal
lehet elkerülni.
P.
F. Sugar Quo
vadis, Kelet-Európa? című írásában az átalakulás nemzeti és gazdasági
problematikáját mintegy összekapcsolva elemzi. Éles kontrasztot lát abban, hogy
miközben a volt szocialista országok csatlakozni akarnak az EK-hoz, a térség a
múltba fordul, kis gazdasági és politikai egységekre tagolódik, míg vele
szemben a nyugat-európaiaknál pontosan az ezzel ellentétes tendenciák erősödnek.
Még a viszonylag fejlettebb országok (Lengyelország, Csehszlovákia és hazánk)
esetében is úgy látja, hogy belső reformok nélkül nem oldódnak meg a gazdasági
nehézségek. Egyik ilyen kardinális kérdés a privatizáció, a magántulajdonon
alapuló piacgazdaságra való áttérés. Maga a folyamat azonban drasztikus
árnövekedéssel és jelentős életszínvonaleséssel jár. Így nézve az 1989–90-es,
gyors kibontakozásban való reménykedés csakúgy, mint az EK-csatlakozás könnyítő
hatásaiban való hit ma már illuzórikus. A tanulmány írója számos vitás kérdést
(vegyes, külföldi, hazai tulajdonú vállalkozások, a tulajdonlás jogossága stb.)
vet föl. A földreform kapcsán utal a művelésben való érdekeltség hiányára, a gazdálkodók
tapasztalatlanságára és az eredményesség bizonytalanságára. Az árstruktúra
átalakítása a világpiaci árakhoz való igazodást jelent. A külkereskedelmi
liberalizálás – mivel az áruk jó része nem versenyképes – nagy deficitet, a
leépítések pedig társadalmilag már elfogadhatatlan munkanélküliségi rátát
eredményezhetnek.
A kelet-európai államok gazdaságára döntő hatással volt a
KGST és a Szovjetunió összeomlása. Az első az egymás közti stabil cserearányok
elvesztését jelentette. Most helyette a különböző (gazdasági) fejlettségű
országok nemzeti megfontolásokból egyezkedhetnek egymással. Még fontosabb, hogy
a vállalatok korábban javarészt a szovjet piacra termeltek, és a termékeket át
is vették, a Szovjetunió pedig ezen országok fő energiahordozó- és nyersanyagszállítója
volt. Most viszont a termékeket a világpiacon kell értékesíteni, illetve adott
esetben onnan beszerezni. Komoly gondot okoz a korábbi ipari modernizációhoz
felvett hitelek törlesztése. A szerző hazánkról e tekintetben még viszonylag
kedvező képet ad, de sajnos tudjuk, hogy azóta (az írás 1992 tavaszán készült)
nőtt külső adósságállományunk. A tanulmány írója szerint a kelet-európai
közgazdászok által javasolt új Marshall-segélyhez a nyugat-európai államoknak
nincs elég pénzük, azt se a kormányok, se a nemzetközi pénzügyi szervezetek nem
tartják jónak, és Sugar is úgy véli, nem az oldaná meg a gazdasági problémákat.
A nyugati országok (saját veszélyeztetettségük miatt is) nagyobb tőkeinvesztálásra
mutatnak hajlandóságot, pl. ökológiai területen. Jogosnak ítéljük azt a
megállapítást, hogy az 1989 utáni kormányoknak új és nagy nehézségekkel kell
megbirkózniuk, ráadásul bonyolult körülmények között. A demokrácia intézményes
keretei ugyan adottak, de több tényező miatt (a csökkenő életszínvonal, a
növekvő munkanélküliség) apad a kormányzatok politikai bizalmi tőkéje, és
különböző kiábrándultsági fokra jutnak el a kelet-európai társadalmak. A térség
politikusainak nagy része tapasztalatlan, de a szerző szerint még nagyobb baj,
hogy nem az adott helyzethez illő, kompromisszumkész, az elkerülhetetlen
kritikai attitűdöt elfogadó, a koalíciós kormányzásra (pl. nálunk) alkalmas
személyiségek. A tanulmányban kifejezésre jut, hogy 1989-től a térségbeli
népeknek túl nagy elvárásaik voltak az új rendszerekkel kapcsolatban, amit
azonban az eltelt, viszonylag rövid idő alatt még nagyobb formátumú politikusok
sem tudtak volna teljesíteni. Ahhoz azonban, hogy az intolerancia ne
fokozódjék, s a szélsőséges politikai irányzatok valóban marginálisak
maradjanak, az kell, hogy a kormányzatok legalább megállítsák a további
életszínvonalromlást, és a kelet-európai rendszerek valóban továbbfejlődjenek
az igazi demokrácia és a működőképes piacgazdaság felé. Sugar szerint tehát
továbbra is aktuális a tanulmányának címében megfogalmazott kérdés. Nézetünket
az ismertetett tanulmányok csak megerősítik, hogy régiónkban mind a közéletben,
mind a komplex társadalomtudományi kutatások tárgyaként a nacionalizmus, a
kisebbségi jogok az új államokban, a gazdasági és társadalmi feszültségek
lehetséges feloldási módozatai és az ezekről folyó viták még sokáig jelen
lesznek. A Nationalities Papers három tanulmányának szerzője egy napjainkban
fontos szerepet játszó jelenség 1992-ig terjedő mélyebb tudományos elemzéséhez
járult hozzá.
J. A. Armstrong:
National Liberation and International Balance (Nemzeti felszabadulás és
nemzetközi egyensúly). Nationalities Papers, 1994. Vol. 22. No: 1 11–25. p.; J.
Rothschild: Nationalism and Democratization in East Central Europa: Lessons
from the Past (Nacionalizmus és demokratizálódás Kelet-Közép-Európában: leckék
a múltból). Uo. 27–34. p.; P. F. Sugar: Quo vadis, Eastern Europe? (Quo vadis
Kelet-Európa?). Uo. 35–47. p.
Kurunczi Jenő