Klió 1996/2.
5. évfolyam
A pozitivizmus Angliában
Cikke első részében a szerző a pozitivizmus kialakulásának angol előzményeiről ad áttekintést. Az új, tudományos gondolkodásmód kialakulását, véleménye szerint, mindenekelőtt a természettudományok (geológia, kémia, fiziológia) fejlődése készítette elő. De nagy szerepe volt a skót felvilágosodás filozófusainak (Hume, Adam Smith), akik főként az empirizmus iránti érzéket keltették fel. Vagy a francia felvilágosodás (Montesquieu, Condorcet, Turgot, a fiziokraták) gondolatainak, melyek a fejlődés szempontjára irányították a figyelmet.
A
XIX. század közepén az angol történettudomány már megtette a szakszerűvé válás
első lépéseit. Ebben jelentős szerepe volt a francia forradalom
történetírójának, Carlyle-nak, illetve a dicsőséges angol forradalmat
eszménynek tekintő, szépírónak sem utolsó Macaulay-nak. A professzionalizálódás
szempontjából náluk nagyobb jelentősége volt a német historizmus példáján
meginduló forráskiadványoknak (1857 – a „Rolls Series” útjára bocsátásal),
valamint az Oxfordban és Cambridge-ben felállított önálló történeti
tanszékeknek. Mindezeket elismerve az angol történetírás csak a
professzianizálódás kezdeti lépéseit tette meg ebben az időszakban. A
történelem fő céljának még mindig a nevelést, a példamutatást, az erkölcsi értékek
felmutatását tartották, aminek következtében az változatlanul megtartotta a még
a humanizmusban gyökerező retorikus jellegét.
A
Comte által képviselt pozitivizmus elveit Angliában főként Mill, Lecky valamint
Thomas Henry Buckle kísérelte meg átültetni a történetírás gyakorlatába. Utóbbi
fő műve, a „History of Civilization in England” 1857 és 1861 között jelent meg.
Fuchs Buckle művének két alapvető jellegzetességét emeli ki: részint az angol,
francia, spanyol és skót történelem bemutatásában kifejti
történetfilozófiájának fő elveit. Ezen országok művelődésének leírásában Buckle
mindenekelőtt a természettudományok fejlődésére helyezi a fő hangsúlyt. Nagy
szerepet szán azonban az ipar és a kereskedelem, a technikai találmányok
tökéletesedésének is, mert mindebben a jólét és a demokrácia megszületésének előfeltételeit
látja. Művét éles vallásellenesség is jellemzi. Jelentősnek tartja Fuchs
másrészt Buckle-nak a történetírás számára megfogalmazott metodológiai
újításait is. Ezek lényege, hogy Buckle a történész fő feladatának a
statisztika segítségével megfogalmazott általános törvényszerűségek
felállítását tartotta. Fontos volt számára a deduktív módszer alkalmazása, a
természettudományos eredmények felhasználása is. Ebben a vonatkozásban
különösen a földrajznak a környezet és a klíma történetalakító szerepéről tett
megállapításait használta fel. Rámutatott a fejlődés szempontjának
fontosságára, s a történelemnek egyfajta társadalomirányító, társadalomszervező
szerepet szánt.
Fentiek
ellenére nem történt meg az áttörés az angol történetírásban. Buckle ellenfelei
különböző folyóiratokban vették fel a harcot a pozitivista módszerek
felhasználása ellen. Különösen Lord Acton, Kingsley és Froude harciassága
érdemel említést. Lord Acton fő kifogása az volt, hogy Buckle nincs birtokában
a szakszerű történetírás műveléséhez szükséges filológiai-kritikai módszernek,
nem járatos pl. a forráskritikához nélkülözhetetlen segédtudományokban sem.
Buckle szintézise „csak” filozófia, nem forrásokon alapszik. Ezt a felfogást
öntötte szavakba az English Historical Review első száma is, melynek bevezető,
programadó cikke Lord Acton tollából származott „German Schools of History”
címmel. Acton a történettudomány számára Ranke historista iskolájának követését
ajánlotta. Azaz a fő cél a forráskritika, a források összegyűjtése, a
segédtudományok stúdiumainak elmélyítése. Hasonló gondolatokat fogalmazott meg
Kingsley is. Szerinte a történelem tudományos jellegét nem az biztosítja, hogy
statisztikai törvényeket keres vagy a tömegszerű jelenségekre összpontosít, s
ennek alapján a természettudományokhoz hasonló determinista álláspontot foglal
el. Felfogása szerint sokkal fontosabbak a történelem morális példamutatásai, a
fő folyamatokat igazából a nagy egyéniségek irányítják. A történelem lényegében
a szabadság birodalma, és egyik fő hajtóerejét a vallási meggyőződések
jelentik.
Összességében
az angol történetírásban Acton és Kingsley álláspontja győzött, s az ő
útmutatásaikat is követve, de alapvetően német és francia mintára ment végbe a
történetírás professzionalizálódása. Ezt bizonyítja az English Historical
Review működése, valamint Kingsley, Froude, Seeley, Stubbs, Freeman
történetírói tevékenysége, melyet alapvetően a historizmus szakmai fogásainak
érvényesítése jellemez.
Eckhardt Fuchs:
Wissenschaft, Positivismus und Geschichtsschreibung in England Mitte des 19.
Jahrhunderts. (Gazdaság, pozitivizmus és történetírás Angliában a XIX. század
közepén) In: Zeitschrift für Geschichtswissenschaft. 1994/3. 197–216. p.
Erős Vilmos