Klió 1996/2.
5. évfolyam
Újabb szempontok, törekvések, eredmények és összefoglalások a legfrissebb nemzetközi ókortörténeti kutatásokban
Aki figyelemmel kíséri a mai ókortörténeti kutatásokat, egyértelműen azt tapasztalja, hogy mind mennyiségileg, mind az újonnan érvényre juttatott szempontok tekintetében hihetetlenül gazdaggá váltak a klasszikus, görög-római világra vonatkozó kutatások. A továbbiakban ebből a rendkívüli bőségből szeretnénk némi ízelítőt nyújtani.
Természetesen
az új törekvések nem zárják ki azt, hogy a kutatók hagyományos kérdéseket
vegyenek új megfontolások, szempontok alapján górcső alá. Az egyik ilyen
elévülhetetlen téma az athéni demokrácia, ill. annak értékelése és jelentősége
a politika-filozófia, vagy éppen a modern államelméletek szempontjából. Erről
is képet adott legutóbb M. Rausch abban az összefoglalásában, amelyet az
„Anzeiger für die Altertumswissenschaft” egyik legutóbbi számában tett közzé
az athéni demokráciával foglalkozó legfrissebb eredményekről (47, 1994,
199–264). Ezt szem előtt tartva, magunk a következő munkákra szeretnénk
felhívni a figyelmet. Számunkra ma különleges aktualitással bír Ö. Larsen
munkája (Ethik und Demokratie. Die Entstehung des ethischen Denkens im
demokratischen Staat Athen, Hamburg), amelyet annak szenteltek, hogy a modern
polgári társadalomban kialakult etikai gondolkodás szempontjából milyen jelentősége
van az antik Athén etikai szellemiségének, amely az athéni demokráciával együtt
bontakozott ki Szolón reformjaitól kezdődően Kleiszthenész tevékenységén át
egészen Periklészig, átértékelve az új társadalmi konstellációknak megfelelően
magukat az etikai normákat is. Ezért válik a klasszikus görög filozófusok
számára központi kérdéssé a „helyes cselekvés” problémája, amely a mi számunkra
ma már magától értetődően etikai kérdésnek tűnik fel. Ez a megállapítás
érvényes Szókratészre és Platónra. Maga Arisztotelész már kifejezetten azt a
problémát feszegeti, hogy miként néz ki a „helyes cselekvés” a polisztársadalom
keretei között. Némiképpen anakronizmusnak érezzük a szerző ama
végkövetkeztetését, hogy Athénban azért nem volt megvalósítható az igazi
polgári szabadság, mert az asszonyokat, a gyermekeket és a rabszolgákat
kizárták a politikából, s hiányzott a kézművesek társadalmi elfogadottsága is.
Az utóbbi tényszerűen sem igazán állja meg a helyét; az előbbi viszont a modern
polgári társadalmakban is csak a közelmúltban oldódott meg. Az azonban
mindenképpen egyetemes tanulság, hogy a történelmi lehetőségek korlátaival való
szembenézés soha meg nem kerülhető.
Érdekes problémát feszeget J. Pečirka, aki úgy véli, hogy Athén
esetében nem bizonyítható az a feltevés, miszerint a demokratikus államforma
progresszív kultúrával párosul, vagyis, hogy a kultúra folyamatosan előrefejlődik,
és a művészetek területén csakúgy, mint a tudományokban, állandóan kész a
megújulásra. Fogadjuk el, hogy ez a megállapítás igaz, ám akkor azon is el kell
elmélkednünk, hogy a két dolog összekapcsolása vajon a modern időkben is
mennyire igaz, hiszen ebben az esetben a végérvényes megítéléshez még hiányzik
a történelmi távlat, melynek segítségével kívülről visszapillanthatnánk
korunkra (vö. Athenische Demokratie und Fortschrittsdenken gegen Ende Des 5.
Jh. v.u.Z.: eine fiktive Analogie, Klio, 72, 1990, 195–198.). Igen hangos visszhangot váltott ki a
szakemberek körében is M. H. Hansen már címében is provokatív könyve
(Was Athens a Democracy? Popular Rule, Liberty and Equality in Acient and
Modern Political Thought, Copenhagen, 1991)
A
szerző abból indul ki, hogy az ókorban, akárcsak napjainkban, megvan a
politikai intézményeknek és a politikai eszméknek a síkja, és szerinte a
szabadság fogalmának politikai és személyes szabadságra osztása már a
klasszikus antikvitásban benne gyökeredzik. Hansen azt vallja, hogy Athénban az
iszégoria, vagyis az egyenlőség ugyanúgy egyfajta esélyegyenlőség a
politika területén, akár a mai körülmények között. A XIX/XX. század sűrűn folyamodott ahhoz, hogy vagy befeketítse
az athéni demokráciát, ahogy azt már az elmúlt században a magyar Schwarz Gyula
tette, vagy legalábbis fény- és árnyoldalait egyaránt feltárja. Ezen utóbbi
szándékot húzza alá E. Sagan könyvének címe is: Méz és bürök (The Honey
and The Hemlock, New York, 1991). A szerző a demokratikus társadalom fő gondját
abban keresi, hogy ellentmondás van a szabadságeszmények: az egyenlőség és a
törvény, valamint a politikai és társadalmi valóság között. Sagan szerint az oligoi,
vagyis az ő szemében a vagyonos és nemesi elit, akárcsak a démosz, a
hatalmat politikai taktikaként alkalmazta abból a célból, hogy a másik oldal
erejét megnyirbálja. A jog és az egyenlőség határait nagyon szorosan vonták
meg, mert ez nem foglalta magába sem a nőket, sem a betelepülteket (metoikosz-ok),
sőt a rabszolgákat vagy a barbárokat sem. Maga az athéni polgárság, amelyet
azonos polgári eredete határozott meg, személyes céljait követte: a hasznot, az
elismerést és a bölcsességet, a tudást. Athénban a legfőbb gondot az okozta,
hogy a személyes önérzet egyfajta önfitogtató narcisszizmussá vált, amit olyan
példák tehetnek nyilvánvalóvá, mint Themisztoklészé és Alkibiadészé. Az athéni
demokrácia egyik nagy érdeme éppen az: felismerte, hogy milyen veszélyt jelent
egyes emberek féktelen hatalomvágya és pénzsóvársága, s ezért arra törekedett,
hogy megpróbálja elejét venni a még féktelenebb hibák kibontakozásának. Bár e
megállapításokban van hiteles történeti mag, azért talán több bennük a modern
időknek címzett üzenet. Közismert,
hogy az athéni demokrácia mennyire nem kapott egyöntetű elismerést az ókorban,
s különösen sok filozófus, állambölcselő festett negatív képet az athéni
politikai berendezkedésről, s ez azután a későbbiekben is erősen éreztette
hatását. E problémához kapcsolódik J. T. Roberts munkája: Athens on
Trial (Princeton, 1994). A szerzőnő rámutat arra, hogy ama kedvezőtlen
bemutatásban, amelyben az athéni demokrácia többnyire részesült a reneszánsztól
kezdődően egészen a XVIII. századig, igen jelentős szerepe volt annak a jórész
elmarasztaló megítélésnek, melyet vele kapcsolatban Szókratész fogalmazott meg
Platón dialógusaiban, illetve amelynek maga Platón és Arisztotelész adott
hangot. Roberts annak kapcsán vizsgálja, miként is értelmezték az egyes
társadalmak és államok egészen korunkig az athéni demokráciát, hogy milyen
viták zajlottak le már az ókorban az athéni demokrácia tárgyában az oligarchia
és a demokrácia párviadalában, valamint a legjobb államforma körül folytatott
kutakodásokban. Döntő fordulat a klasszicizmussal következett be, amikor végre
tanúi lehetünk az athéni demokrácia felértékelésének, kedvező megítélésének,
amelyet az angolszász területeken azután G. Grote honosított meg híres
munkájával, a „History of Greece”-szel. Az összehasonlító vizsgálat egyik
lehetséges válfaját képviseli B. S. Strauss munkája, amelynek kivonata
az American Journal of Archeology című folyóiratban található (93, 1994,
292–293.). Ennek a módszernek az a lényege, hogy Athén társadalmi és gazdasági
struktúráját össze kell vetni más antik városállamokéval, éspedig nem csak
Rómáéval, hanem a mezopotámiaiakéval, a föníciaiakéval és az etruriaikéval
egyaránt. Így olyan lehetséges kérdésfölvetések fogalmazhatók meg, minthogy
milyen volt a nők státusa Athénban, Spártában, Babilonban és Júdeában, vagy
milyen volt az athéniak ideológiája az autonómiáról összevetve ezt azzal, hogy
a polgári összetartozásról milyen más mítoszok voltak; vagy vizsgálni érdemes a
társadalmi mobitás kérdését Athénban és a többi városállamban, miként az is
megéri a fáradságot, hogy összevessük az „evezősök” osztályának politikai
aktivitását a rhodoszi és a főniciai helyzettel. Az előbbivel ellentétben teljességgel modernizáló
összehasonlítást alkalmaz P. A. Rahe (Republics – Acient and Modern,
Classical Republicanism and the American Revolution, North Carolina, 1992). A
szerző az amerikai alkotmány alapgondolatait az ókori görög városállamok
alapelveivel veti egybe, főként a spártaiakkal és az athéniakkal. Ennek
jegyében jut el olyan anakronisztikus megfogalmazásokhoz, hogy Athén lenne a „legjelentéktelenebb
ókori nemliberális köztársaság”, mivel itt a hatalmi pozícióban lévő
közvélemény szemben áll az egyénnel, ahogy arról az osztrakiszmosz vagy
az apragmoszüné, azaz a politikai nyugalom, visszavonultság elvetése, a
nők diszkriminációjának és a rabszolgaságnak az elfogadása tanúskodik. Rahe az
athéni demokrácia ideológiájában az arisztokratikus elitszemlélet és
-gondolkodás szellemét „eugeneia” véli felfedezni, amely azonban itt a
férfipolgárok szélesebb körét fogta át. A szerző felfogása az, hogy az athéni
társadalmat a katonai szolgálat valamint a szigorú erkölcsi és vallási
magatartásszabályok határozták meg. Az olyan férfierények, mint a bátorság, az
államvallás tekintetében tanúsított jámborság, valamint az állam iránt tanúsított
önfeláldozó-készség egyáltalán nem hagyják kibontakozni sem a nőket, sem a
rabszolgákat, sem a beköltözött idegeneket, vagyis a metoikosz-okat. Ez
a rendszert még a későbbi V–VI. századi reformkísérletek sem tudták gyökeresen
megváltoztatni. Nem hiányzik az athéni demokrácia problematikája a görög
történelem és civilizáció egyik, sok gondolatébresztő könyvet publikáló
kutatójának: P. Vidal-Naquet-nak a munkásságából sem, akinek 1990-ben
megjelent francia nyelvű művét hamarosan németre is lefordították: Athen-Sparta-Atlantis,
Die griechische Demokratie von aussen gesehen (München, 1993). Már maga a cím
meghökkentő: mit is jelent a görög demokrácia „kívülről” történő szemlélése? A
francia szerző számára ez a „külső szemlélet” abból áll, hogy a görög
demokráciát egyfelől egybeveti a görög időkkel (itt ilyen fejezetekről van szó:
„Mykéné és Homérosz”, illetve „Odüsszeusz világa”), másfelől pedig azt
vizsgálja, miként vélekedtek róla akár az antik, akár a modern politikai
gondolkodásban. Vidal-Naquet például arra kérdez rá: alkalmazható-e
történetileg a platóni életmű, mint egység, és nem pedig úgy, mint az
állambölcselet egyes részletvonatkozásaival kapcsolatos állásfoglalások
tárháza. A szerző továbbá olyan tárgyköröket is górcső alá vesz, hogy milyen
volt az Atlantisz-mítosznak mintegy időtlen államutópiának a kisugárzása
egészen a mai időkig, és hogy milyen volt az antik világ recepciója az
1750–1850 közötti időszakban. A francia forradalom idején a totalitarizmus
képviselői, mint például Robespierre vagy Saint-Just, a spártai modellt
tekintették mércének, a mérsékeltek viszont, akárcsak Desmoulins, Athénban
fedezték fel a példaképet. A forradalmat követően azt a különbséget
hangsúlyozták, amely a rabszolgaságon alapuló demokráciát elválasztotta a
modern demokráciától. Mi, magyarok
elégedettek lehetünk azért, hogy Rausch áttekintése egy kitűnő magyar tudós
tanulmányát is említésre méltatja, Németh Györgynek a harminc zsarnokkal
kapcsolatos névvizsgálati dolgozatát, amely azonban magyarul is megjelent, s
így nem lehet ismertetésünk tárgya.
Roppant
gazdag az antik Róma történetének tárgyalása is az újabb szakirodalomban. Ennek
illusztrálására ragadjunk ki most néhány példát. L. Japella Contardi a
korai Róma egyik írásos forrása elemzésének szentel egy rövid, ám tüzetes
könyvet: I „systemata” di Numa, un aspetto della formazione della cittŕ antica
(Torino, 1991). A szerzőnő a görög Plutarkhosz Numa-életrajza egy részletének
rendkívül gondos vizsgálatát végzi el. Itt arról van szó, hogy Róma második
királya, Numa igen csodált intézményt létesített, amennyiben a népet 7
foglalkozás szerinti testületbe osztotta, vagyis fuvolásokra, aranyművesekre,
ácsokra, ruhafestőkre, cserzővargákra, nyeregkészítőkre, rézművesekre,
fazekasokra és egyéb mesterségeket űzőkre (17, 1-4). Ez a hagyomány, amely
eltér Livius és Dionüsziosz Halikarnesszeusz közlésétől, bukkan fel még az id.
Pliniusnál is, aki a Historica Naturalis két különböző helyén utal a
Numa által felállított harmadik és
hetedik collegium-ra, bár a római szerző másutt a populus
felosztását collegium-okra Servius Tullius királynak tulajdonítja. A
modern kutatók nagy figyelmet szenteltek e collegium-ok ezen
szisztémáinak. A legtöbben úgy vélték, hogy az etruszk korszak egy
társadalmi-gazdasági szervezetét tulajdonították a korábbi periódus Numájának.
Mások úgy gondolják, olyan anakronizmussal állunk szemben, amely a Kr.e. IV–I.
sz. eseményeiben gyökerezik. Japella Contardi viszont az ismertetett információ
lehetséges ideológiai hátterét vizsgálja, amennyiben a jelzett beosztás a
platonizmussal és a pythagoreizmussal hozható összefüggésbe. Eszerint
Plutarkhosz a római történelem olyan kezdeteit találta volna ki, amelyek során
a görög gondolkodás rendezte el és racionalizálta volna a politikai élet fejlődését
a városi társadalom keretei között. Más szavakkal ez azt jelentené, hogy a
görög életrajzíró Numa életét aköré építette volna, ami a polisz, a városállam kialakulása valamint
lakossága funkcionális szerveződésének szembeötlő vonása lett volna. A
collegium-ok „eredetmitosza” mögött tehát a görög filozófiai gondolkodást
kell keresnünk, illetve az ezt kiváltó görög polisz-modelleket: a
lükurgoszi Spár-tát, Zaleukosz Lokroi-át, ill. Szolón és Periklész Athénjét.
Contardi munkája így megmutatja, milyen nagyfokú kritikával kell kezelni a
korai római történelemre vonatkozó kései görög írások forrásértékét.
Kétségkívül
szilárdabb, bár nem problémamentes forrásanyag van a késő-köztársasági
események és kiemelkedő személyiségeik mögött. Ilyen témát választott
Sulla-monográfiája tárgyául H. Behr (Die Selbsdarstellung Sullas. Ein
aristokratischer Politiker zwischen persönlichem Führungsanspruch und
Standessolidarität, Frankfurt aM, l993.
„Sulla önábrázolása. Egy arisztokrata politikus a személyes vezéri
ambíció és a rendi szolidaritás között”). Ez a munka áttételesen azt az ősi
problémát is firtatja, vajon Sulla az arisztokratikus köztársaságot akarta-e
helyreállítani, vagy egy új monarchikus rend alapjait kívánta-e lerakni. Ahogy
vizsgálatában és elemzésében H. Behr mind előbbre halad, úgy foglal egyre
inkább állást amellett, hogy Sulla valójában a köztársasági rend védelmezője
volt, miként ilyen megoldást sugalltak már E. Valgiglio, A. Keaveney és F.
Hinard munkái is. A jelen munka azt kutatja: milyen képet igyekezett Sulla
önmagáról kialakítani mind kortársai, mind az utókor számára. Ehhez a szerző
megkísérli rekonstruálni Sulla commentarii rerum gestarum-át, amelyet
élete végén írt, amikor megvált közfunkcióitól. Ezt követőleg Behr megvizsgálja
Sulla építészeti és urbanisztikai hagyatékát, pénzeit, azokat az ünnepeket és
játékokat, amelyeket győzelmeinek szentelt, hogy megörökítse őket; végül
azokkal a cognomen-ekkel, melléknevekkel foglalkozik, amelyeket nevéhez
kapcsolt. Ami Sulla emlékiratát illeti, az erről megállapítottakban igen sok a
hipotézis, lévén, hogy valójában igen csekély töredék maradt fenn belőle, s
egyáltalán nem biztos, hogy minden későbbi Sullának kijáró elismerés erre megy
vissza. Mégis valószínű, hogy Sulla pl. meghamisította pályája elejét,
elleplezve, hogy indulása a későbbi nagy ellenfél, az „új ember”, Marius
árnyékában történt. Elfogadhatónak mutatkozik a könyv írójának az a
megállapítása, hogy a Sullától a latin világnak szánt Felix, ill. a
görög világnak szánt Epaphroditosz melléknév nem új a köztársasági hagyományban,
és a trójai Aeneasra történő utalás Aphrodité/Venuson keresztül valójában azt
kívánja hangsúlyozni, hogy Görögország sorsa hozzá van kötve Rómáéhoz. Bár
Sulla a köztársaság helyreállítására törekedett, cselekedeteivel mégis
hozzájárult ahhoz, hogy az arisztokrácián belül megszűnjék az a törékeny
egyensúly, amely az egymással való versengés és az összetartás között fennállt.
Mindez segít megértetni a Sulla-féle paradoxont.
A
római köztársasággal kapcsolatos megannyi új vizsgálat és eredmény, amely az
utóbbi években, évtizedekben született, nyilvánvalóan elavulttá tette a régebbi
összefoglalásokat, s ez elkerülhetetlenné teszi az újabb szintézisek
megalkotását. E vonatkozásban két igen eltérő vállalkozásra szeretném felhívni
a figyelmet. A híres tudomány-népszerűsítő sorozatban, a Que sais-je?-ben
jelent meg F. Hinard mindössze 125 lapos munkája a La république
romaine (Paris, 1992). A szerző tudatosítja, hogy a res publica Rómában
egyszerre egy történelmi korszak és egy politikai rendszer, amelynek lényege: a
libertas élesen különbözik a monarchikus formáktól, szisztémáktól. Annak
ellenére, hogy egy ilyen tudomány-népszerűsítő munka nemigen enged meg
különösebb elméleti fejtegetéseket, mégis Hinard megpróbálja körvonalazni
azokat az alapvető értelmezési különbségeket, amelyeket a római történelem e
szakaszának felfogásában az újabb régészeti és nyelvészeti felfedezések hoztak
kényszerítő erővel magukkal. Így erősen megkérdőjelezi azt a hagyományos
liviusi koncepciót, hogy e periódus első szakaszát valóban kizárólag a
patríciusok és a plebejusok harca jellemezte volna, s felhívja a figyelmet
arra, hogy a későbbi események nyomán ezt a korszakot mennyire hamisan
modernizálták. Hasznos a kiváló történész azon szempontja is, hogy Róma
urbanisztikai története épp oly beszédes számunkra, mint azok a szövegek,
amelyek körvonalazták a rendszer bukásához vezető ideológiai konfliktusokat. A
szerzőnek a figyelme helyesen kiterjed a kultúra, a művelődéstörténet
bemutatására is.
Egészen
más jellegű kézikönyv a nagyhírű Cambridge Acient History sorozat IX.
köteteként megjelent áttekintés a Római Köztársaság utolsó századáról: „The
Last Age of the Roman Republic, 145–43 B. C.” (kiad. J. A. Crook, A.
Lintott, E. Rawson) (Cambridge, 1994). Ez a kötet az első kiadás 60 évvel
ezelőtt megjelent változatát váltotta fel, minthogy az a többször kiemelt újabb
eredmények miatt szükségképpen elavulttá vált. Ezt a második kiadást majd még
részletesebben is be kívánom mutatni. Most csak azt emelem ki, hogy ez az új
kiadás sokkal árnyaltabb bemutatását adja a vizsgált periódusnak, nem úgy
mutatva be azt, mint amely szinte végzetszerűen kellett hogy elvezessen a
monarchiához a szociális konfliktusokon keresztül.
Többször
utaltam az újabb művelődéstörténeti vizsgálatok fontosságára. Álljon itt
ennek illusztrálására G. Zimmer dolgozatának (Das Sacrarium des C.
Heius. Kunstraub und Kunstgeschmack in der späten Republik, Gymnasium, 1992, 6.
szám), amely a kulturális élet és a jog összefüggése szempontjából fontos
kérdést vizsgál a Római Köztársaság végén. Cicero „A műkincsekről” írt Verres
elleni beszédében, amely a valóságban sohasem hangzott el, arról van szó, hogy
C. Verres, Szicília Kr. e. 73–71 közötti propraetora mennyi gaztettet követett
el, miként rabolta ki módszeresen, kénye-kedve szerint a reá bízott provinciát.
Cicero a per során eddigi gyakorlatával ellentétben mint vádló lépett fel,
hatalmas mennyiségű tényanyagot gyűjtve össze a provinciálisok által bevádolt
volt helytartó ellen.
A
magánemberek kifosztásáról szóló első epizód a messanai C. Heius esete. Házában
volt egy létesítmény, amelyet Cicero szentélyként (sacrarium) ír le.
Ebben négy szobor állt, amelyek a római arisztokrácia tagjai előtt is ismertek
voltak: úgymint Praxitelész márvány Erósz-szobra, Mürón bronz Hercules-szobra
és Polükleitosz két Kanephoros-a. E négy szobor Verres tulajdonába került, de
nem egészen világos, hogyan. Verres saját bevallása szerint a szobrokat 6500
sestertiusért vásárolta. Ez nevetségesen alacsony összeg, ha azt vesszük, hogy
egy életnagyságú szobor ára 4000–7000 sestertius között volt. A vádló, Cicero
számára itt mutatkozik az első nagy nehézség, ugyanis Heius a per során annak a
Messanának a képviselőjeként volt jelen, aki Verres neki nyújtott különféle
kedvezményei miatt úgyszólván az egyetlen mentőtanú volt a korábbi helytartó
számára. Ezt Heiusnak is figyelembe kellett vennie vallomástétele során, tehát
semmi olyan kijelentést nem tehetett, hogy a szobrokat nem szabad akaratából,
hanem kényszer hatására adta el. Cicerónak ezért a köztársasági viszonyokhoz
képest szokatlan útra kellett lépnie, hogy bebizonyítsa: csupán látszateladás
történt. Ismertetnie kellett, hogy Heius szobrai esetében kétségtelenül
művészeti értékekről van szó, amelyek ára jóval felülmúlja a korabeli
szobrokét. Ily módon tudjuk meg, hogy a köztársasági hagyományok mindenféle
bizonygatása ellenére Rómában nap mint nap árveréseket tartottak, amelyek
alkalmával egyes műalkotások horribilis összegekért cseréltek gazdát.
Egy
per során azonban csak nagyon nehezen lehetett felhasználni egy provinciabeli
műgyűjtemény kirablását. Jogilag a tettet aligha lehetett megfogni, jobb híján
sikkasztásnak számított. Ezért kellett Cicerónak arra törekednie, hogy az
eljárásnak egyfajta erkölcsi színezetet is adjon. Ezt a sacrarium hangoztatásával
éri el. Ennek számított ugyanis alapvetően minden olyan hely, ahol felszentelt
tárgyakat tartottak. Heius házában a szent jelleget Cicero két megjegyzéssel
bizonyítja: a szobrok előtt kis oltárok állnak; s Heius itt naponta áldoz az
isteneknek. Magának a sacrarium-nak
a rekonstrukciója azonban nagy nehézségbe ütközik; s Rossbach múlt századi
kísérlete e téren nem megnyugtató. Mégis építészeti párhuzamokat keresve
megállapítható, hogy kisebbfajta kápolnák típusa ismert volt a hellénisztikus
korban. Ezeket a szentélyeket csak egy-egy szobornak szentelték, az oltár
azonban mindig nagy és áldozat bemutatására alkalmas. Valószínűleg egy ilyen
épületrész volt tehát Heius messanai házában is. A római házakban a peristylium
területén többször is előfordulnak ilyen termek, sőt, Szicíliában is ismert
volt az efféle épüéletrész. Livius a Kr.e. 214. évi szirakézi forrongásokról
tudósítva leírja, hogy ezek során megölték Hérakliát, II. Hierón lányát, aki
apjával a házi kápolnába menekült, ahol a tömeg elfogta. A római kultúrkörben
is vannak olyan helyek, ahol felszentelt eszközöket tartottak. Ennél fogva
Cicero nyilvánvalóvá tette a bíróság előtt, hogy a rablással megsértették a
kegyeletet (pietas) és a vallást (religio). Ez annak ellenére
érvényes, hogy a Heius házában lévő szobrok közül csak Bona Fortuna (Agathé
Tükhé), vagyis a Jó Szerencse szobra volt kultikus tárgy, úgyhogy a sacrarium-ot
neki szentelték, mint házi istennek. Ugyanakkor a kis oltároknak csupán
szimbolikus jelentősége lehetett. A többi alkotás is mindenekelőtt mű- és nem
kultikus tárgynak számított. Cicero azonban a per sikere érdekében rájuk is
igyekszik átvinni a szentély vallási tiszteletét.
A
legfrissebb ókortörténeti vizsgálatokban különösen nagy súlya van a
historiográfiai kutatásoknak. A XX. sz. első fele még hajlamos volt lekezelően
nyilatkozni a régebbi történetírásról, főleg az antik historiográfiáról, úgy
fogva fel, mintha alapvetően nélkülözte volna a kritikát, és elsőrendűen a
legendás hagyományokra épült volna. Hiányolták belőle a modern
társadalomtörténeti kategóriákat és az ezekre épülő szempontrendszert. A
legújabb történeti vizsgálatok mindinkább szakítanak ezzel a modernizáló
felfogással, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy a közelmúlt értékkategóriái
mennyire hiányosak és akár félrevezetők is, nem beszélve arról, hogy használatuk
elleplezheti egy-egy kor jellegzetes, az adott időszak lényegére rávilágító
történelemfelfogását.
A
klasszikus antik történetírás egyik legfőbb jellemtője, hogy valójában elsőrendűen
nem tudomány, hanem szépirodalom. Ennek következtében az antik ember
viszonyulása városa, népe, országa és birodalma történetéhez nem utolsó sorban
szépirodalmi megközelítésen keresztül történik. Épp ezért a tudományos
vizsgálatoknak azt kell tisztázniuk, melyek azok a szépirodalmi keretek,
irodalmi formák, amelyek nem annyira fogalmi szinten, mint inkább a képiség
révén teszik nyilvánvalóvá az antik ember történelem-felfogását. Magától értetődő,
hogy ebben a szemléletmódban természetszerűleg nem a direkt társadalmi,
gazdasági és politikai szempontok állnak az előtérben, hanem az erkölcsiség, a
magatartási normák, az életvitel, a műveltség, a kulturális és jótékonysági
élet, valamint más hasonló szellemi területek. Az újabb, az ókori
historiográfiával foglalkozó vizsgálatok az antik történetírás ezen
sajátosságát kívánják megvilágítani, miként
azt Tacitussszal kapcsolatban az alább ismertetendő tanulmányok
jelzik.
Az
antik történetírás egyik legismertebb mai kutatója T.J. Luce, akinek itt
két dolgozatára is ráirányítjuk a figyelmet. Az egyik Tacitus koncepcióját
vizsgálja a történelmi változásokról s azt a problémát, miként lehet kiszűrni a
történetíró saját véleményét. (Tacitus’ conception of historical change: the
problem of discovering the historian’s opinion, in : Past Perspectives, Cambridge, kiad. J.S. Moyon stb., 1986,
143-157). Ez az írás két kérdést vet fel: 1.) hogyan tárható fel Tacitus saját
véleménye a szövegekben; 2.) milyen volt Tiberius jellemfejlődése uralkodása
során.
1.)
A kérdéshez központi jelentőségű a Dialogus de oratoribus, melynek
tárgya: a szónoklás hanyatlásának az oka. Aper és Messala vitáznak: az ősökhöz
képest a maiak kifinomultabbak-e, vagy hanyatlás tapasztalható. A csúcspont
Maternus megjelenése, aki a hanyatlásért a két korszak szociális- politikai
berendezkedésének különbségét okolja. Régebben Luce úgy gondolta, hogy Maternus
valójában Tacitus véleményét képviseli, mert érvelése reálisnak tünt fel ahhoz,
hogy tacitusi gondolat legyen. Ezenkívül figyelemre méltó, hogy nem abban hisz,
amiben minden kultúra, különösen a római hitt, hogy a múlt jobb, mint a
jelen. Ezzel szemben Luce ellenérveket
hoz fel: Maternus visszavonul a közélettől a költészet kedvéért, ami ellentétes
Agricola és M. Lepidus dicséretével; Maternus magasztalja a császárt: sapientissimus
et unus („a legbölcsebb és az egyetlen”), ami ellentétes Tacitus más
műveiben tett kijelentéseivel; Maternus, hogy érvelését alátámassza,
elhomályosítja a köztársaság éveit, így akarva jobb színben feltüntetni saját
korát. Ez szintén nem tacitusi gondolat. Maternus tehát nem Tacitus. Hogyan lehet mégis Tacitus véleményét
kiszűrni azokból a szövegekből, amelyeket történelmi figurák szájába ad?
Syme-mal együtt Juce azt vallja: nehéz eldönteni, „mi az igazi értelem, mi az eloquentia
és mi a dráma a szövegekben”. Hussler szerint, ha a szarkazmust és az iróniát
elhagyjuk, eljutunk az igazi tacitusi gondolatokhoz. Álljon itt egy példa e
módszer nehézségeinek bemutatására: Galba beszéde a fiatal Piso adopciója
alkalmából (Hist., 1, 15–16). Itt az irónia szükségszerűen áthat mindent, mert
jóllehet a császár utódlási kísérletei dicséretesek, de a lehető
legalkalmatlanabb embert választotta. A másik módszer az, ha Tacitus in sua
persona tett kijelentéseit kiragadjuk az összefüggésükből, összehasonlítjuk
és értelmezzük őket, az eredményeket más eseményekhez és megjegyzésekhez
rendeljük, hogy interpretálhassuk őket. Így kapunk egy olyan tacitusi
gondolategyüttest, amelyet mindig egy-egy adott problémára alkalmazhatunk. Nem szabad elfelejteni az az elvet sem,
amelyet a kor jeles szónokai vallottak: az in utramque partem disserendi
elvét, vagyis, hogy mindent pro és contra meg kell vizsgálni. Egy
tehetséges ember minden gondolatot sikeresen a magáévá tehet. Álljon itt egy
példa: C. Piso és A. Gallus nem értenek egyet abban, hogy folytassa-e a senatus
a munkát a császár távollétében is, vagy sem. Piso szerint az ügyeknek menniük
kell tovább, Gallus véleménye ellenben az, hogy csak a császár személyes
felügyelete alatt folyhat a munka. Gallus azonban ezt csupán azért teszi, mert
Piso „elvette előle a szabadság színlelését” (Ann., 2, 35). Felvetődik a kérdés: ha ilyen nehéz Tacitus
saját gondolatait megtudni, az nem azért van-e, mert Tacitus nem is akarja,
hogy megtudják, vagy elsődlegesen nem ezt akarja. Azt várja tőlünk, hogy magunk
ítéljük meg azokat az embereket, akiket felvonultat előttünk.
2)
Tiberius jellemfejlődésének ábrázolásában is számos probléma merül fel:
bizonyos állítások és epizódok nem jól, vagy egyáltalán nem illenek egymáshoz.
Konkrétan: az Annales VI. könyvében található összefoglalás ellentétben áll a
megelőző bemutatás (Ann., 1–5. könyv) teljességével. Az összefoglalásban
Tiberius uralkodásának öt szakaszát különbözteti meg Martin: a) T. hírneve és
tettei kiválóak, amíg közember és csak Augustus parancsnoka; b) hibáit elrejtve
erényeket színlelt addig, amíg Germanicus és Drusus éltek; c) a gonosz és a jó
keveréke volt, amíg élt az anyja; d) ezután szörnyűséges és kegyetlen időszak
jött rá, bár szexuális vágyait még elnyomta addig, amíg szerette Seianust és
félt tőle; e) végül minden szégyent és félelmet levetkezett, senkire sem
hallgatott, csak saját magára (Ann., 6, 51, 3). Ezek a szakaszok a bemutatás egésze alatt nem ennyire
hangsúlyosak. Az a) periódusról Tacitus nem is ír. A b) szakasz leírása is
különös: csak Drusus halálát emeli ki, s ekkor a relatív szabadságnak már vége,
mert Seianus hatalmat kap. A c) nem hoz igazi változást: T. jelleme Germanicus,
Drusus és Livia alatt változatlanul ugyanaz (idem) maradt (vagyis az I. könyv
végétől a VI. elejéig). Különös Seianus szerepe a d) részben: csak az
összefoglalásban jelenik meg úgy, mint aki inkább jóra ösztökél, hiszen féken
tartja a császár szexuális kegyetlenkedéseit. Miatta nem jut a császár
karaktere a végső szakaszába. Az egész
összefoglalás lényege az, hogy T. jelleme valójában nem változott: gonosz,
akinek perverzek a motivációi. Az alapos jellemrajz fő vonása: T.
képmutatósága: mindig el kellett nyomnia valódi énjét.
Luce
másik tanulmánya ugyanúgy a nagyszabású kézikönyv-sorozatban, az Aufstieg
und Niedergang der Römischen Welt-ben ( ANRW) jelent meg (kiad. W. Haase,
Berlin – New York, II/33. 4), mint a következőkben ismertetendő többi dolgozat.
Ez az írás azt vizsgálja, mit tekintett Tacitus a történetírás elsőrendű
feladatának (Tacitus on History’s
Highest Function..., in: ANRW II/33. 4, 2904–2927). E vonatkozásban
eddig különféle nézeteket fogalmaztak meg (vö. F.R.D. Goodyear, Furneaux, R.
Syme). Luce szerint Tacitus Annales-ének 3.65-ös fejezete foglalkozik először
azzal, hogy mi lenne a történelem szerepe, ill. mi a történetíró célja a jó
magatartás (ne virtutes sileantur) valamint a rossz magatartás példáinak
bemutatásával (utque pravis dictis factisque ex posteritate et infamia metus
sit). Jelen dolgozatával Luce azt kívánja bizonyítani, hogy a sokak által
párhuzamosnak érzett Tac., 65 és Livius, praef. 10 között valójában különbség
van, ill. hogy mennyire ritka az ókori történetírásban Tacitus megközelítése,
mely szerint a történelem fő funkciója az, hogy emléket állítson (így például
Hérodotosz, Velleius Paterculus). Az Ann., 16,16 a legszembetűnőbb példája
annak, hogy a történelem emléket állít, főképp a nagy embereknek, az ún. illustres
viri-nek. Tacitusnál a nagyság nem attól függ, hogy valaki csatában
harcolva, vagy összeesküvésben való részvételért elítélve, vagy esetleg otthon
halt-e meg; a hangsúly az egyéni cselekedetek erkölcsi minőségén van. Thrasea
Paetus példája bizonyítja, hogy akik otthon halnak meg, a segniter pereuntes
is elismerést érdemelnek, és megilleti őket a nekik kijáró emlékezet, a propria
memoria. Még akkor is, ha a principátusnak szóló hízelgés át is szőtte az
erkölcsi tisztaság iránt rossz indulatot mutató világot. Az elítélendő magatartás példáinak
bemutatásával való elrettentés gondolata szintén ritka az ókori történetírásban
(vö. Diodórosz 11, 5; 15, 1, 1; 14, 1, 2; esetleg Theopomposz, Hérodotosz 7,
214, 3). Akár a csoportos példák, így a senatus részéről (Ann., 3, 64–65), akár
az egyének név szerint megadott egyéni elrettentő esetei (Ann., 14, 64, 2–3) a
majdani kárhoztatással arra kényszerítik az embereket, hogy tisztességesebb
utat válasszanak. Az a gondolat, hogy a történelem elrettentő példa, vagy azt
szolgálja, hogy a nagyszerűséget tartsák szem előtt, alapvetően különbözik
Livius véleményétől, mely szerint a történelem (a pozitív) példákkal tanít. Bár
Tacitus alkalmanként hangsúlyozza elbeszéléseinek példaértékű jellegét (Hist.,
1, 2–3) mind a köz, mind az egyén magatartásában, mégsem állítja sehol, hogy
az a fő célja, hogy bátorítsa olvasóját ezen emberek viselkedésének követésére.
Különbség
mutatkozik az olvasóközönség tekintetében is. Livius az átlagos olvasónak ír,
Tacitus a senatori osztálynak, az ún. illustres viri-nek, akik a
történelem lapjain jelennek meg. Ez a réteg a köztársaság idején saját
tapasztalatból tanult politikai bölcsességet; a történelem e korban érdekes
olvasmányélményt szolgáltathatott. A principatus során ugyanezek az emberek a
történelemből tanultak politikai bölcsességet, s a történelemnek ezt a terhet
kellett magára vállalnia mind a gyakorlati (utilia ab noxiis), mind az
erkölcsi (honesta ab deterioribus) szférában. Továbbá: míg Livius az ember optimista látásmódja alapján
közelít a dolgokhoz, addig Tacitusnál az önzés a legfőbb hajtóerő. Ezért is jut
fontos szerephez Luce esszéjében a hírnév kérdése. Abban a korban, ahol a
hírnévvel való törődés nemes és természetes dolog, s ahol a hírnév irányában
tanúsított közömbösséget az erkölcsi összeomlás végső állapotának tekintették,
erősen motiváló tényező volt az utókor ítélete, megvetése, ill. kedvező
véleménye. A cura posteritatis fogalma mind a történetíró, mind a
művében szereplők halála utáni hírnévre vonatkozik. Ezt nem lehet a
véleménynyilvánítás szabadságának meggátolásával, könyvégetéssel (Ann., 14,
50, 2) befolyásolni. A „zsarnokot” figyelmeztetni kell: minél nagyobb az
elnyomás, annál élesebbé válik az emberek emlékezete, és annál megsemmisítőbbé
az utódok ítélete. Luce külön foglalkozik Tiberiusnak a hírnév irányában
tanúsított magatartásával: ez az uralkodó, noha felismeri, hogy a constantia
(az állhatatosság), a providentia (az előrelátás), a természe-tes
impulzusok által sugallt nagylelkű cselekedetek biztosítják jó hírnevét (Ann.,
4, 31, 1–2), mégsem így cselekszik. Kegyetlenkedése, érdemek nélküli élete, az
utókor megvetése, gúnyolódása igazolják Tacitus Cremutius Cordus-szal mondatott
szavait (Ann., 4, 35): Suum cuique decus posteritas respondit, vagyis: „az
utókor mindenkinek megadja az őt megillető tiszteletet”.
M.
Billerbeck Tacitus
dramatizáló történetírói módszeréről írt tanulmányt (Die dramatische Kunst des
Tacitus, ANRW II 33.4, 2752–2771). A tudós hölgy a történetíró alábbi
mesterfogásaira hívja fel a figyelmet. Tacitus kiaknázza a felfokozott
várakozás drámai hatását, amit példákkal igazol. Az egyik ilyen epizód
Agrippina megérkezését adja elő Brundisiumba gyermekeivel és férje halotti
urnájával. A jelenet idézése után Billerbeck megállapítja, hogy itt Tacitus
inkább hatáskeltéssel, mint az esemény lezajlásának ismertetésével fokozza a
feszültséget. Seneca Troades című tragédiájának azzal a
jelenetével összehasonlítva, ahol Andromakhénak elbeszélik, hogyan ugrott le a
trójai toronyból fia, Astyanax, kiderül, hogy Seneca inkább epikus előadásával
szemben Tacitusnál a drámai hatás áll az előtérben. Ezt mutatja a hajók
megpillantását követő reakció, a tömeg gyülekezése, bizonytalansága s végül
egycsapásra feloldódó feszültsége. A
történetíróban van melodramatikus tehetség
is. Az ennek igazolására felhozott három példa közül az Octavius
Sagitta-botrány (Ann.,13,44) egy ötfelvonásos miniatür drámaként értelmezhető.
A növekvő feszültséget a növekvő hosszúságú kifejezések is fokozzák, mígnem a
csúcsponton egy mondatban négy ige villámgyors pergést ad az eseményeknek. A
drámai következményt rövid tárgyilagos mondatokkal teszi súlyossá a
történetíró, aki máskor az érzelgősséget azzal kerüli el, hogy a szereplők
cselekedeteit a ratio (az értelem) ill. a pietas (a
kegyelet) szempontjából értékeli.
Hatásosan alkalmazza Tacitus a késleltető motívum-ot is, ahogy az főképp
a nagy haláljelenetekkel bizonyítható, mint amilyen Tiberiusé, Britannicusé
vagy Senecáé. Közülül az elsőt így adja elő Tacitus ( Ann., 6,50): Tiberiusnak
megmondják, hogy halálán van, ám erre ő ebédhez teríttet és ebédelni kezd. A
hír hallatán a Caligulának már jó előre gratuláló talpnyalók megdöbbennek, és
elhúzódnak a jövendő császártól. Caligula maga is döbbenten áll. Itt a
késleltető motívum a császár ebédjének a híre és a hír nyomán keletkező pánik.
A jelenetben még az orvos szerepe is fontos.
Drámai hatást vált még ki a hirtelen változás és az utolsó
tett megjelenítése is az ellentéteken keresztül. Idevágó példa Agrippina
halálának előadása (Ann., l4,1-8). Nero egy hajókirándulás alkalmával
sikertelen kísérletet tesz anyja megölésére. A tömeg először kétségbe esik,
majd értesülvén Agrippina életben maradásáról, a házához siet örvendezve. Az
érzelmek itt is egy pillanat alatt változnak meg. Az ünneplő népet a katonaság
oszlatja fel és körülveszi a házat. Az eddigi események egy négyfelvonásos
dráma első két felvonása. A harmadikban Agrippinának Messalináéhoz hasonló
elhagyatottságát mutatja be Tacitus; a negyedik pedig magát a gyilkosságot
jeleníti meg, ahol Agrippina végül
királynői tartással hal meg, ellentétben Messalinával. Így sikerül Tacitusnak
drámaíróként bánnia olvasói érzelmeivel.
M.A.
Giua
tanulmányának tárgya: a táj, a természet és a környezet Tacitus
történetírásában (Paesaggi, natura, ambiente come elementi strutturali nella
storiografia di Tacito, ANRW, II 33.4, 2879-2902). Az olasz tudósnő cáfolja azt
a nézetet, hogy a táj vagy díszlet lenne, vagy oksági összefüggésben állna az
elbeszéléssel. Ennél Tacitusnál sokkal többrétegű az összefüggés. Giua szerint
Tacitus ezen megfogalmazásából kell kiindulni: „a népek leírása, az ütközetek
sokfélesége, a vezérek nagyszerű halála lebilincseli és felfrissíti az olvasók
lelkét” (Ann.,4,33,3). A köztársaság korában Róma aktív külső és belső
tevékenysége (hódítások, polgárháborúk stb.) következtében bőségesen lehetett
élni ezekkel az eszközökkel, a császárkori történetíró azonban sokkal nehezebb
helyzetben van Tacitus szerint. A „mozdulatlan béke” állapotában gondot okoz
olyan történetírói anyagot találni, amellyel el lehet érni a korábbi történeti
munkák szintjét. A principatus korának fő témái: a besúgások, a
kegyetlenkedések, a megszegett barátságok és az igazságtalan kivégzések.
Mindazonáltal
Tacitus műveiben is gyakran találkozunk a tájra és a környezetre tett
megjegyzésekkel, amelyek nem az excursus szerepét töltik be, hanem a
történetírói elbeszélés szerves részét alkotják. Ezen leírások jellegzetességei
a következők. A tacitusi elbeszélésben igen gyakori az éjszakai táj ábrázolása.
Az egyik leghíresebb jelenet a Kr.u. 69 őszén Vitellius és Vespasianus csapatai
között lezajlott ún. második bedriacumi csatához kapcsolódik (Ann., 3,23,3). A
tájleírásnak funkciója van a csata végső, a flaviusi csapatok számára kedvező
kimenetelének megértésében, ugyanis a hosszú félelmetes árnyékot vető holdfény
a későbbi győztesek háta mögött volt. A természet ebben az esetben úgy jelenik
meg, mint amely egy jelentős történeti eseményt irányít, sőt azáltal, hogy
meghatározza az ütközet kimenetelét, még az ember erején felül is kerekedik.
Ugyancsak fontos szerepet játszik az éj Néro néhány gaztettében: Britannicus
megmérgezésében (Ann.,13,15) és Agrippina meggyilkolásában (Ann., 14,4). Az
éjszakai Róma a színtere Nero összes féktelenségének és őrültségének, mivel a
legelvetemültebb emberek csak az éj sötétjében merik azt megtenni, amire
nappal vágytak.
Tacitus
nyílt összefüggést sejtet a Rajna és az Elba közti vidéken történt események,
valamint Germánia természeti környezete között. Fontos a természet-leírás
szerepe a germánok és a rómaiak közti különbségek bemutatása során: a germánok
szinte egyek a vad és áthatolhatatlan természettel, amelyben élnek. Germania
mint Itáliától különböző világ jelenik meg: az óceán félelmetes és ismeretlen;
a kietlen, durva éghajlatú ország csak a helyben születettek számára lakható. A
klimatikus meghatározottság a természeti gyökere a „civilizált” és a „barbár”
országok közti történelmi különbségeknek. Az ún. barbár világ szabadságának épp
az a biztosítéka, hogy elszigeteltek és távol esnek a civilizáció
központjától. A szerzőnő ehhez
kapcsolódóan arra is felhívja a figyelmet, hogy a Iulius-Claudius-ház idején
figyelem mutatkozik a környezetvédelem iránt. Ezt a két senatusi határozat is
bizonyítja (Kr.u.44–46: S.C. Hosidianum ; Kr.u.56: S.C. Volusianum).
Tacitusnál ebből a szempontból az a rész a legfontosabb, amelyet Róma tűzvész
utáni (Kr.u.64) újjáépítése leírásának szentel (Ann., 15,43); a szabályos
alaprajz, a tágas utcák, az épületek meghatározott magassága egy modern város
jellegzetességei. Az említett dokumentumok először tanúsítják a hatalom
beavatkozását a környezet-kép formálásába, s hasonlóképpen jelentős az ilyen
jellegű tevékenység történetírói visszhangja.
Tacitus
pesszimizmusát próbálja megvilágítani egy jogi vizsgálat keretében M.Ducos
(Les problčmes de droit dans l’oeuvre de Tacite, ANRW, II 33.4, 3183-3259).
Eszerint a Tacitus által bemutatott romlott világban a jó törvények
kivételesek: nála csak a legrégibb törvénykezés nem mutatja az általános
hanyatlást, mert pl. pozitív értelemben vázolja fel a XII táblás törvények
kidolgozását, rámutatva fontosságukra. A decemviri törvénykönyv tiszteletreméltó
történelmi emlék, de egy letűnt korszak tanúja. Tacitus számára már
elvesztették ezért azt a fontosságukat, amellyel a köztársaság-kori írók és
Livius szemében bírtak. Az utóbbi pataviumi szerző ugyanis így nyilatkozott
róluk: „minden közös és egyéni jog forrása maradtak”. Az Annales III.
könyvében felvázolt történeti tabló egy hanyatlás történetét követi nyomon,
amelyet az emberiség erkölcsi fejlődésében helyez el. Eszerint az első
embereknek még nem volt szükségük törvényekre, de a cselszövés és a mesterkedés
kifejlődésével megjelennek a királyságok, a zsarnokságok és a törvények. A
hatalomvágy és a nagyravágyás (ambitio) teszi ezt szükségessé. Ahogy az
első emberek kezdtek elfajulni, szükségesek és hatékonyak lettek az első
törvények, ám az utánuk következő törvények már elvesztik ezt a jellegüket: a
szenvedély kelti életre és torzítja el őket. Tacitus nem különbözet meg bölcs
uralkodói intézményt. Nála nem szerepel az a király, aki példát statuál,
kordában tartja a kegyetlenséget, és a gyengéknek védelmére kel. Tacitus
pesszimistább Senecánál, a filozófusnál, mert kizárt egy olyan elemet, amely
annyira fontos a sztoikusok számára: a bölcs királyságát. Maga inkább a platonizmushoz
kötődik. Tacitus forrása tehát inkább az Akadémia: a későbbi törvények
bemutatásából látszik, hogy azok a politikai szenvedélyek eszközeivé válnak és
ezeket tükrözik. Tacitus egy romlott világot idéz, amelyben a törvények
elvesztették jelentőségüket. A törvényt az erkölcsi tudat helyettesíti. Tacitus
növekvő pesszimizmusa a törvény létjogosultságának érezhető csökkenését
hirdeti. A principatus sok írójához hasonlóan ezért nagy jelentőséget
tulajdonít a dekadencia fogalmának. Olyan társadalom képét vázolja fel, ahol a
rossz győzedelmeskedik a jó felett. Tacitus a morális szakadás bekövetkeztét
hangsúlyozza; ez jogi környezetben azt emeli ki a történetírónál, hogy az
intézmények törékenyek, képtelenek rá, hogy megmeneküljenek a korrupciótól. A
Tacitus által leírt jog világában már csak a császárnak van helye, ő teszi
uralkodóvá az igazságszolgáltatást, ha képes rá.
Kiss Sebestyén (Cicero – Verres) és Kovács Ágnes,
Bálint Bernadett, Lakfalvi Géza, Pete László és Molnár Éva (Tacitus)
anyagának csaknem változtatás nélküli felhasználásával összeállította
Havas László