Klió 1996/2.
5. évfolyam
Vallás, egyház és társadalom Baszkföldön (XIV–XVI. század)
A Baszkföld Egyeteme által finanszírozott kutatási program eredményeit teszi közzé a kötet. Az E. García Fernández által irányított program egy értékeiben átalakuló és válságban lévő társadalomban vizsgálja a vallás, egyház és társadalom viszonyait Baszkföldön, amelynek középkori autonómiája és előjogai igen nagyok voltak. Különösségét az adja, jelzi a szerkesztő-kiadó, hogy a krisztianizáció viszonylag késői a „pogány” szokások erős jelenlétével. A szerzetesség kolostoraival igen későn jelent meg a térségben. Diszkrét Kasztília-ellenesség, egy igen népes, lezüllött és erőszakos papi társadalom, a vallásosság változó szokásai, a társadalom és az egyház tartósult konfliktusai, az államérdekű (= Kasztília) inkvizíció és a rendi előjogok ütközései, az Atlanti-part okozta „fellazító” hatás a XVI. században – ezek a fő témái a kötet esettanulmányainak, jelzi az előszóban E. García Fernandez. Ugyanő ad áttekintést a „Katekizmus tanításának XIV–XVI. századi kérdéseiről a Baszkföldön”.
A
katekizmus mint műfaj e periódus terméke, legkorábbi ismert és a XVI. századig
ható példányát 1354-ben íratták le. A szándék, írja a szerző, nyilvánvaló: a
szinódus egyszerre kíván egységes felfogást és normákat kialakítani a katolikus
hit alapértékeiben, s képezni az alacsony színvonalú, műveletlen papságot. Az
1539-es szinódus már a gyermekek rendszeres heti oktatásáról is rendelkezett. A
hét halálos bűn, a tízparancsolat, az első áldozás, bérmálás, gyónás-áldozás,
egyházi esküvő, bűnbánat, utolsó kenet, a misék rendje és a papi öltözék máig
ismert normái, liturgiája ekkor alakult ki s terjedt el, bizonyítja a szerző.
Erőteljes
„normarendezés” időszaka volt ez, ahol a mindennapi viselkedés normáit is
értelmezték-szabályozták a szinódusok: a lustaság, mohóság, irigység,
harag-gyűlölet, önzés-büszkeség stb. bűnök értelmezése nagy hangsúlyt kapott e
leírásokban, a zsoltárok is új tartalommal, szöveggel jelentek meg. Mindennek,
hangsúlyozza a szerző, különleges fontosságot adott, hogy az átkeresztelkedett
mórok, zsidók – tehát az újkeresztények – oktatása is erősen foglalkoztatta a
klérust.
A
szerző úgy látja, a baszkföldi folyamatok részeit jelentik egy szélesebb
hispániai erőfeszítésnek, hogy az egyház megújítsa önmagát, miközben
homogenizálja is a félszigeten rendjét, értékeit, normáit, liturgiáját.
Juan
Robert Muro Abad a XV-XVI. századi baszkföldi klérusról ad képet. Két kérdést
tárgyal a tanulmány. A papok mindennapi életét, kiemelve az egyháziak
ágyasainak és gyermekeinek nagy számát és emiatt konfliktusaikat a
társadalommal, valamint az egyházon belüli „céhes szolidaritás” jelenlétét. A
források a papi nőtlenség fellazulását általánosnak látják – s az egyháziak
száma Baszkföldön igen magas –, általánossá vált a profán szórakozásokban való
aktív papi részvétel (kártya, mulatozások, bikaviadalokon papi torreádorok
stb.), gyakran a templom vált e szórakozások színterévé. A felsőbbség rendet
akart, de szembenézve a valósággal, normái, ítéletei „legalább a nyilvánosság
előtt ne!” álláspontját tükrözték, s a templomokból tiltották ki e
szórakozásokat. „Kettős erkölcsről” kell beszélni, ahol az „imázs tisztasága”
mintha fontosabb lett volna a valódi rendteremtés szándékánál. Érdekes a
tanulmány azon része, ahol a papság és az egyháziak erős szolidaritásáról
beszél: privilégiumaik védelmében, a társadalom bírálata és szankciói ellen akár
fegyverrel is felléptek. Különleges, erőszakos fellépéseik – néha fegyveres
bandákban – elöljáróik részéről nem részesültek valódi feddésben. A
társadalom–egyház konfliktusai ezért állandósultak, de a belső reformok
szükségességét is nyilvánvalóvá tették.
Különösen
érdekes esetet ír le E. García F., amikor a ferencesrendi Alonso de
Melláról és a XV. századi baszkföldi eretnekekről értekezik. Mella Juan de
Zamora érsek majd bíboros testvére, aki a tiszta és szegény egyház eszményeivel
„eltévelyedettnek” minősült, az egyház célpontja, rossz hírét keltik, a nőközösség
vádját is rávetítve (nézeteinek ugyanis nagy sikere volt az asszonyok között).
Mella sikerei az északi nagy zarándokút városainak kézművesei között igen
nagyok, ahol vélhetően Wyclif és Husz tanításai is hatottak e században. Új
hangú zsoltárainak sikere miatt Mellát eltiltották a papi tevékenységtől,
eretnekké nyilvánították, s az egyházi propagandában diabolikus figurává vált.
Mellának menekülnie kellett. A mór Granadában talált menedékre, ahol az iszlám
vallásosság intenzitása, bensőségessége ragadta meg. Példának állítja ezt
keresztény társai elé, ezért azt terjesztették róla, áttért a mohamedán hitre.
E.
García tanulmányának ezek a vonatkozásai – úgy véljük – általánosabb problémát
vetnek fel: vajon az iszlám mennyiben vált a XV. században az új, bensőséges
vallásosság és tolerancia forrásává, példatárává. Mella megállapítása: „Isten
nemcsak a keresztények monopóliuma, hanem minden emberé” – istenkáromlásként
hatott a XV. században, ahogy az is, hogy megkérdőjelezte a pápa jelentőségét
és hivatalának szükségességét is.
A XV. század végi baszkföldi eretnekséget Mellához kötötték
az egyháziak. Kétségkívül ez időben erős egyházellenesség észlelhető, amelynek
főleg a városok világi elöljárói a fő képviselői. A szerző, ellentétben az
egyház kortársi vádjaival, az egyházi előjogok és visszaélések korlátozásának
óhaját látja e mozgalmakban.
Ugyancsak E. García ír a XV. században felerősödő mór- és
zsidóellenes érzelmekről Baszkföldön. E tanulmány némiképpen kívül esik a kötet
által választott perióduson, hiszen a XIII. századot tekinti át. Ám figyelmet
érdemel az, hogy az új „villák” telepítésekor erőteljes juderías (zsidó
közösségek) jönnek létre a királyi protekcionizmus következtében. A zsidók élénk
és színvonalas szellemi életet hoztak a városokba. Főképpen adóbérlők,
kézművesek, kereskedők – írja a szerző. Néhány baszk tartományban a falvakban
is letelepedtek zsidó családok.
A XI. századtól induló pogromokban a Szentszék és klerikális
csoportok hatását mutatja ki a szerző, amelyek a „cruzada” – szent háború
értelmét a zsidókra is kiterjesztették. A XIV–XV. században már harcos és erőszakos
„népi” zsidóellenességgel találkozhatunk, és a zsidóellenes sztereotípiák is
rögzültek (gazdagok, uzsora, istentagadók, Krisztus gyilkosai stb).
Zsidóellenes korlátozó rendelkezések is sorozatban születtek a városokban és az
udvarban. A kis létszámú mórok közössége falvakban élt: földművesek és
kézművesek. Sokan fegyverkészítők, orvosok és tanítók. Velük szemben nem
alakult ki ellenséges érzület.
A támadások miatt a zsidó közösségekben a katolikus hit
felvétele felgyorsult a XIV–XV. században. Megfigyelhető Navarra királyságban
a XV. században a királyi védelem megerősödése is, ezért sok zsidó érkezett a
félsziget más királyságaiból – nem csökkentve persze az ellenséges érzületet –
főleg a városi kereskedő-kézműves körökből. Végül 1492-ben a baszk
tartományokból is kiűzték a zsidókat –, ettől kezdve Navarrában különösen megnőtt
a számuk. Hasonlóképpen a mór közösségek elleni üldözés is elkezdődött
1502-től, s amikor Navarrát 1514-ben integrálták a Kasztíliai Koronába, a
mohamedánok Aragónia felé menekültek. A zsidók jórésze kikeresztelkedett,
immár a conversókban örökítve át a zsidóellenes indulatokat.
Ińaki Reguela az inkvizíció baszkföldi tevékenységét és a társadalom
reakcióját mutatja be levéltári források alapján. Reguela a kasztiliai egységesítés
fő politikai eszközeként mutatja be a Szent Hivatalt, amely jól tagolt
szervezetet hozott létre. Törvényszékei, amelyek kezdetben vándoroltak,
megtelepedtek (Logrońo a székhely). Kialakult a vizita intézménye, amely
egy 49 pontos kérdőív alapján ellenőrizte a településeket. Nyelvi okok miatt
egyre több baszk inkvizítort neveztek ki. A Szent Hivatalhoz tartozók – bármilyen
szinten is tevékenykedtek – privilegizált, társadalom feletti kasztszellemet
képviseltek, ahol a hivatalok öröklődtek. A komisszáriusok a járásban élő
papi személyek, akik ellenőrizték a lakosság (hit)életét, a familiariusok pedig
egy-egy helységben voltak az Inkvizíció emberei. Ez utóbbiak civilek, nem
kaptak fizetést, de komoly előjogaik voltak: fegyvert hordhattak, nem fizettek
adót s nem a világi bíróság ítélt felettük. A Hivatal e kémei polgárok, akik
minden lakás, minden személy ellenőrzését lehetővé tették. Sokszor igen
rosszhírű személyek, hatalmukkal is visszaéltek, ezért a püspökök és a városi
elöljáróságok fel is lépnek ellenük, korlátozni igyekezve az Inkvizíció és
embereinek hatalmát. Különösen gyakran ostorozták az inkvizítorokat feslett
életük miatt (ágyasok, törvénytelen gyermekek stb.). E küzdelmekben a helyi
hatalom monopóliumáért folyt a harc, írja Reguela.
A szerző felhívja a figyelmet arra, hogy a XVI. század
második felében a partvidék kikötőinek inkvizíció általi ellenőrzése fokozódott
– a baszk provinciák corteseinek tiltakozását kiváltva, akik előjogaik sérelmét
látták mindebben. Nemcsak a Hivatal embereinek vámmentessége zavarta őket, de
erőszakos fellépésük is, és az, hogy a kikötők gazdasága és a külföldiekkel
való kereskedelem erősen sérült. A Szent Hivatal számára ugyanis minden
külföldi eretneknek számított, s ez lehetetlenné tette a biztonságon alapuló
kereskedést. Állambiztonsági hatóság – jellegű szerep az, ami a tanulmányból
kitűnik, és az is, hogy a társadalom minden szintjén erős és szervezett
ellenállásnak lehetünk tanúi. Városi elöljáróságok, céhek, civil bíróságok,
rendi intézmények álltak szemben a Hivatal totalitarizmusával. A szerző a
spontán népi ellenállás formáit is számbaveszi. Zavargások, konspirációk, az
inkvizíció hivatalai elleni támadások jelezték ezt. A Szent Hivatalban a
kasztíliaiak uralmát látták, s egyetlen céljaként azt, hogy az emberek zsebéből
elrabolja a pénzt – jelzik a népi propaganda érvei. A Hivatal a társadalmon
belüli feszültségeket fokozta fel a hamis vádak, a zaklatások és az arrogancia
keretei között – s vele szemben a társadalom „csöndes paktumát”, a
szolidaritást is megteremtve a vád alá vetettek iránt.
A recezens záradékként fel szeretné hívni az olvasó figyelmét
Henningsen magyarul is megjelent könyvére, amely a baszk boszorkányperekkel
foglalkozik a XVII. század elején. E spanyol-baszk kötet Henningsen munkájának
egyfajta bevezetéseként is felfogható, a korábbi évszázadokban mutatva be a
baszk vallásosság jellegzetességeit és az egyház működését.
Az is kiviláglik: Baszkföld különleges jogi státusza, tenger
melletti fekvése és jó kikötői, a baszk nép eltérő nyelve és kultúrája a kasztíliai
inkvizíció szemében joggal tűnt a másság veszélyes zónájának.
Ernesto García
Fernández (ed.): Religiosidad y
sociedad en el País Vasco (s. XIV-XVI) (Vallásosság és társadalom Baszkföldön
[XIV–XVI. század]). Bilbao 1994, Euskal Ferriko Unibertsitatea.
Anderle Ádám