Klió 1996/2.
5. évfolyam
Orosz etnográfusok és a birodalom, 1856–1862
1855-ben Konstantin Nyikolájevics nagyherceg a Tengerészeti Minisztérium vezetője felhívással fordult a tehetséges fiatal orosz és ukrán írókhoz, hogy terepmunkák során tanulmányozzák az ország különböző tájain lakó népek mindennapi életét. Maga a miniszter és reform orientációjú hivatalnokai így hiteles információkhoz juthattak, a társadalmi-politikai átalakító szerepet vállaló írók pedig felhasználhatták a kormányzat támogatását az elavult „hivatalos népiesség” helyébe lépő, a birodalom modernizálását elősegítő nézetek ismertetésére, amelyek új alapokon kovácsolhatták össze a soknemzetiségű birodalmat. A nagyherceg és a művelt bürokraták a krími háború krízishangulatában a fenti akcióval a vidéki közvélemény és annak képviselői bevonásával a központi kormányzás intenzifikálását akarták előmozdítani. A kutatások így elősegíthetnék a távoli vidékek kulturális örökségének megőrzését, beillesztését egy modernebb társadalmi-politikai állami trendbe; ezáltal konszolidálhatnák a birodalmat és újrafogalmazhatnák az etnikai identitást. Az etnográfiai expedíciók gondolata már I. Miklós legelőrelátóbb minisztériumi hivatalnokai körében (lásd pl. V. V. Dalt és A. V. Golovnyint) és egyes szaktudományos társaságoknál felmerült. Így a terepmunkákban résztvevő írók ezen előzményekre, valamint a demográfia, a néprajz, a statisztika és más tudományok eredményeire is támaszkodhattak munkájuk során.
1852-től
jelent meg a Tengerészeti Minisztérium folyóirata (a Morszkoj szbornyik),
amelyben az etnográfus írók beszámolhattak tapasztalataikról, és kifejthették
reformnézeteiket. A nagyherceg és haladó miniszteriális hivatalnokai (az ún.
konsztantyinovci) bíztak a különböző társadalmi rétegekből származó
értelmiségiek (a raznocsinyecek) tehetségében és védték őket a bürokratikus akadályoktól.
A fenti kiadványbeli romantikus és népies írásmód miatti konzervatív
ellenvetéseket (pl. Wrangel báróét) Konstantin Nyikolájevies – látva az
etnográfus írók tevékenységének hasznát – általában sikeresen verte vissza. Az
etnográfus literátorok (köztük A. Sz. Afanaszjev-Csuzsbinszkij, G. P.
Danyilevszkij, Sz. V. Makszimov és a többiek) a vidéki élet polgári és realista
leírását adták. Az 1840-es és az 1860-as évek reformerei közt mintegy az
átmenetet képviselték igazi sokszínűséggel. Egyfelől a romanticizmus társult
egyeseknél a filozófiai idealizmussal, másfelől viszont egyre inkább döntővé
vált a pozitivista megközelítésű realizmus. A terepmunkák mindennapi
tapasztalata, intelligenciájukkal párosulva kitűnő társadalmi-politikai
analíziseket eredményezett. Műveikben a nép életének különféle szempontú
(nyelvi, folklorisztikai, helyi társadalmi hagyományok szerinti) vizsgálata
került előtérbe, miközben a romantikus nacionalizmustól a progresszivizmusig
terjedő szellemi impulzusok érték őket.
Az
írók üdvözölték a Tengerészeti Minisztérium reformista nyitottságát, ami
elősegíthette, hogy gondolatszabadságuk kiteljesedhessék és egy új,
modernizálandó állam alapelveit egy-egy területen megfogalmazhassák. Clay
kifejti, hogy ezen literátor etnográfusok közvetítő szerepet játszottak a népi
és az orosz nagyvárosi kultúra között és ugyanúgy a fentiek és a bürokrácia
művelt része között. Új tematikájukkal és módszereikkel eltértek a korábbi
nemesi és külföldi utazók leírásaitól. Az átélt empirikus valóság, a birodalom
komplex társadalmi-politikai szükségletei, az átalakítás lehetőségeinek
keresése hatott rájuk. Terepmunkájuk alapján hiteles képet akartak nyújtani a
birodalom népeinek mindennapi életéről; ezen etnikumok tradícióinak megőrzése,
megismertetése és főleg az orosz impérium eredményes megreformálása volt a
céljuk.
A
néprajzi munka során hátrányt jelentett, ha hivatalnokoknak nézték az írókat,
míg előnyt, ha bekapcsolódtak a hétköznapi életbe és az adott etnikumhoz
tartoztak. Az etnográfiai leírások megfeleltek a XIX. század közepe
társadalmi-politikai imperatívuszainak és a változó kulturális miliőnek.
Szerzőik nagy érdeme szerintünk is, hogy a kormányzatnak és a (művelt)
publikumnak bemutatták a birodalom népeinek kulturális, vallási és politikai
heterogenitását. Ezzel hozzájárultak az Uvarov-féle „hivatalos népiesség”
triásza (önkényuralom, pravoszlávia, népiség) mítoszának lebontásához, és
potenciálisan elősegítették a regionális és helyi sokféleség legitimálását. A
beszámolók arról tanúskodtak, hogy a birodalom népei tudatában tovább éltek az
önkormányzat szimbólumai; az olyan képviseleti intézmények, mint a novgorodi
népgyűlés (a vecse), a zaporozsjei kozák önszerveződés (a szecs), melyek az
egyeduralommal szemben a helyi autoritás bázisát jelentették. Nem egyöntetűen,
de az etnográfusok legjava hangoztatta, hogy az ortodoxia nem az egyetlen
értékforrás a birodalomban, és többen elismerték és tolerálták a vallási
sokféleséget.
Mihajlov
eredményesebbnek tartotta az oktatás kiterjesztését az állam kényszerítő
intézkedéseinél. Ő és társai kimutatták a különböző vallások (pl. a judaizmus,
az iszlám, a sámánizmus stb.) közti eszmei és intézménybeli eltéréseket.
Kimondták, hogy a pravoszlávia és a többi vallás közt olyan viszonynak kell
létrejönni, ami a birodalmat nem gyengíti, hanem erősíti. Identitásukat –
tekintet nélkül a kormányzat elképzeléseire – az embereknek maguknak kell
meghatározniuk. Ezzel kapcsolatban nagy fontosságot tulajdonítottak az anyagi
kultúrának és a munkavégzés módjának (lásd pl. a szaratovi halászok közti
terepmunkáról írtakat az ethnosz definíciójáról). Valójában a korábbi
folklorista módszereket itt a vizsgált népek életmódjának megfigyelésével
kombinálták.
Az
etnográfus írókat érdekelte, mennyiben járult hozzá az egyeduralom, az ortodoxia
és a népiség a paraszti és kozák közösségek paternalista és patriarchális
viszonyaihoz. Az oroszországi társadalom nőtagjainak helyzete az utóbbi
vonatkozásban, emancipációs szempontból, a birodalom megreformálása és a nők
kulturális szerepe miatt keltette fel érdeklődésüket. Megállapították, hogy ha
a vidéken élő és az elithez tartozó nők műveltsége nem emelkedik, hagyományos
gondolkodásmódjuk és vallásosságuk jellege nem változik, akkor a birodalmi
reformok sem lehetnek eredményesek. Ugyanígy a vizsgált népeknél a
patriarchátus tradicionális női kultúrát konzerváló és az átalakítást
akadályozó szerepére is rámutattak. Mihajlov, Afanaszjev-Csuzsbinszkij
tapasztalataik alapján racionálisan és morálisan a nők oktatásának
kiterjesztése és a modern, a családokra és egész generációkra kiható gazdagító
nevelési megoldásokat tartották a legfontosabbnak. Élénken foglalkoztatta őket
például a városi oktatás után a falvaikba visszatérő nők beilleszkedése a régi
környezetbe. Általánosságban a falusi patriarchális rendet kétféleképp ítélték
meg. Egyesek szerint ez gátolta a reformokat, míg mások az átalakítás
szolgálatába állíthatónak vélték. A néprajzkutatóvá vált írók (még ha
ideiglenesen is lettek azok) új, alternatív társadalmi eszméket fogalmaztak
meg. Például a kulturális és egyéb dimenziójú sokféleség gondolatát, és azt,
hogy a birodalmi autoritást új alapokra kell helyezni.
Az
etnográfiai tanulmányok egyfelől a művészeti, másfelől a szaktudományos és
társadalmi-politikai aspektusú megközelítések sajátos fúzióját mutatták. Sokan
közülük a népdalok és a népmesék nyelvi eszközeivel „élőbbé tették” a vidéken
zajló munkát. Többen tanulmányaikban a vizsgált területeken élő népek
életmódjának, gazdasági-technológiai vonásait is képesek voltak élményszerűen
(emócionálisan is feldolgozva) feltárni. Mint Clay joggal mutat rá, ez
utóbbiért olvasták a műveket és dicsérték azokat a kritikusok (pl. A. V.
Druzsinyin), míg leírásaik hitelességét főleg a társadalmi-politikai reformok
szemszögéből értékelte a nagyherceg. Valóban, a birodalmi vezetésnek szüksége
volt e munkálatokra, a kapott ismeretekre, ugyanakkor az ezeket nyújtó
etnográfusok (a regionális és az etnikai eltérések, valamint az autoritás
figyelembevételével) az ethosz és a birodalom közti kényes egyensúly fenntartását
ajánlották. Mint sok korabeli művelt oroszt, a progresszió iránti ambivalencia
és a hagyománytisztelet is jellemezte őket. Eszméik nemcsak az aktuális
szellemi trendeknek feleltek meg, de a „megtapasztalt változó vidéki életmód”
hozzájárult ahhoz, hogy azt át is formálják. Mindegy, hogy a kormányzat az
1880-90-es évektől megfeledkezett javaslataikról, és az anakronisztikus
„hivatalos népiesség” irányába tett lépéseket, ez azonban nem homályosíthatta
el azt a tényt, hogy a múlt század közepének etnográfusi feladatokat ellátó
írói komoly társadalmi, kulturális és politikai szerepet játszottak, ami abban
is megnyilvánult, hogy pl. az ő nyomdokaikon a századvég orosz értelmiségének
egy része a népi szellemi és anyagi kultúra hagyományainak ápolását is feladatának
tekintette. A nagyherceg, mint államférfi a bemutatott társadalmi csoportot (és
alkotásaikat) a birodalom újbóli megerősítése miatt értékelte nagyra. Az
etnográfus írók eredménnyel szólíthatták meg a szélesebb közvéleményt, ami
legitimáló erejüket mutatta. Clay tanulmányában – ráadásul egy szerteágazó
területen – jól érzékelhető, milyen változatos szellemi trendek után jutott el
Oroszország az 1860–70-es évek nagy reformjai korába.
C. B. Clay:
Russian Ethnographers in the Service of Empire, 1856–1862. (Orosz etnográfusok
a birodalom szolgálatában, 1856–1862) Slavic Review, vol. 54, no. 1. (Spring
1995), 45–61. p.
Kurunczi Jenő