Klió 1996/2.
5. évfolyam
Németország adópolitikája 1919–1928
A szerző Németország központi adópolitikáját tekinti át az első világháború végétől a gazdasági világválságig. A munka tárgya a Birodalmi Kormány adópolitikai tevékenysége. Ehhez kapcsolódik a Birodalmi Gyűlés, s az abban működő pártok vizsgálata, hiszen a végleges döntések a gazdasági válságig a parlamentben születtek. A kormány és elsősorban a pénzügyminiszter szerepe vizsgálódásunk tárgyának szempontjából azért érdekesebb, mert a javaslatok mindig tőlük származtak, a parlament azt vagy elfogadta, vagy elvetette. Államhatalmi szempontból természetesen ezen utóbbi a fontosabb, szakmailag viszont a kormány előkészítő tevékenysége több érdekes információval szolgál.
A
birodalmi adópolitika szempontjából a korszak négy jelentős időszakra bontható.
A világháborút követő kiinduló állapot, az 1919/20-as adóreform, az 1921 és
1923 közötti inflációs évek, valamint az 1924 és 1928 közötti kiegyensúlyozott
időszak.
Az 1918-as kiinduló állapot meghatározó motívumai az első
világháború pénzügyi következményeiből adódtak. A Német Császárságban a
pénzügyi és adófelségjogokat a szövetségi államok1 birtokolták, a
birodalmat csak a fogyasztási adó és a vámbevételek illették meg. Ha ezek a
folyó kiadásokat nem fedezték, újabb adóbevételekhez nem tudott jutni, a hiányt
a szövetségi államok saját költségvetésükből finanszírozták. A világháború
előestjén (1913-ban), mivel a hadsereg fenntartása központi forrásokból
történt, a birodalom bevételeit némileg bővítették, de az adóztatási szisztéma
alapjaiban nem változott.
Az
első világháború kirobbanásakor Németország arra számított, hogy az rövid időn
belül befejeződik, s pénzügyi terhei hitelek által finanszírozhatók. A kezdeti
időszakban átfogó adóreformra vonatkozóan még tervezetek sem készültek. A
késedelmes előkészítés miatt az első javaslat csak 1916 februárjában került a
Birodalmi Gyűlés elé, aminek következtében az adóbevételek lényeges emelésére
csak 1917-től került sor. (1916-ban a birodalom összes adóbevétele 1157 millió,
1917-ben 6911 millió RM2 volt.) A háború egyre növekvő terheinek
finanszírozására azonban már ezen megnövekedett bevételek sem voltak elegendők,
így az eladósodás tovább folytatódott. A háború végén a birodalom teljes
adósságterhe 148 milliárd márkára rúgott.
Az 1918/19-es átmeneti időszak első és legnehezebb feladata
az volt, hogy a november 9-i katonai és politikai összeomlás után az
államműködés finanszírozásához szükséges pénzt a kormány valamilyen módon
előteremtse. Az adórendszer és az adóigazgatás tekintetében egyik pillanatról a
másikra nem tudott mást tenni, mint a régi rendszer megmaradt intézményeit
átvenni. A szétzilált viszonyok miatt azonban a szükséges bevételeket még megközelíteni
sem tudták, így a költségvetésnek hiteleket kellett igénybe venni. A kormány
viszont azonnal hozzálátott az új államháztartási rendszer kiépítéséhez.
Ennek
alapjait az új alkotmányban rakták le, amelyet az Alkotmányozó Nemzetgyűlés
Weimarban 1919 júliusában fogadott el. A Weimari Alkotmány az 1871-essel
szemben erős centralizációt jelentett, ami az adójogra is kihatással volt. Az
erősebb központi államnak stabilabb pénzügyi alappal kellett rendelkeznie. A
legfőbb adóügyi felségjoggal a birodalom rendelkezett. Az eddig őt megillető
bevételeken túl, ha szükségessé vált, a tagországoktól elvonhatott adókat.
(WRV.3 8. cikkely). A pénzügyi igazgatás terén pedig kimondta, hogy
minden birodalmi adót annak hatóságai szednek be (WRV. 83. cikkely). Ezzel a
birodalom az államháztartás tervezésében teljesen szabad kezet kapott, mert
bevételeit saját hatáskörében növelni tudta, s nem volt rászorulva a
tagországok esetleges befizetéseire.
Mindezen
alkotmányos szabályok lehetővé tették, hogy a gyakorlatban, konkrét
törvényekkel kiépítsék az új Németország új adórendszerét. A kormányzatnak
nemcsak a háború által szétzilált pénzügyi rendszer okozott szinte
megoldhatatlan nehézségeket, hanem az is, hogy Németország vesztes államként
került ki a háborúból. Az országnak a háború okozta terhek mellett az óriási
összegű jóvátételt is törlesztenie kellett. A stabilizáció megindítása Matthias
Erzberger (Zentrum) pénzügyminiszter nevéhez fűződik. A kormánynak óriási
feladattal kellett megbirkóznia. Nemcsak a háború által tönkretett pénzügyi
rendszer helyreállítását kellett megvalósítania, hanem az új alkotmány által
megváltoztatott pénzügyi rendszer működtetésére is alkalmassá kellett tennie.
Mindezek miatt nem lehetett azt a módszert követni, hogy a háború előtti
pénzügyi mutatók figyelembevételével próbálják meg az állami kiadások nagyságát
felmérni, és az ehhez szükséges bevételi forrásokat megteremteni. A kormánynak
a fennálló krízishelyzetben kellett felbecsülnie azt, hogy a birodalom
egységesítése miatt felmerülő újabb, eddig nem létező pénzügyi kötelezettségek
milyen számszerű kiadásokkal járnak, s az eddig birodalmi szinten még nem alkalmazott
adókból milyen bevételekre lehet számítani.
Az
új adórendszert két fázisban kellett megvalósítani. Az első feladat az
adóbevételek megoszlásának meghatározása volt a birodalom, a tagországok és a
községek között. Ennek aránya 1914 előtt 40:60 volt a tagországok és a községek
javára. Erzberger, aki az erős birodalmi egység híve volt, ezen mutatókat 75:25
arányban óhajtotta megváltoztatni a birodalom javára. Ezt két jelentős érvvel
támasztotta alá. Az államszervezeti változások miatt növekedett a birodalmi
feladatok száma, s az külön forrásokat tett szükségessé, másrészről az állami
kiadások legjelentősebb tételét a háborús jóvátétel törlesztése jelentette,
amit a birodalmi költségvetésből kellett fizetni. Emellett szükséges volt a
tagországok adópolitikáját is szabályozni, nehogy a birodalom irányában
megnövelt terhek mellett a lokális adók túladóztatáshoz vezessenek.
Ezek
után következhetett az egyes konkrét adótörvények előterjesztése és elfogadása.
Erzberger a pénzügyi stabilizációt csak úgy látta megvalósíthatónak, ha a
szokásos vagyonadó mellett nagy összegű, rendkívüli vagyonadót vetnek
ki. Ez történt meg az 1919. december 31-i törvénnyel, amely a birodalmi
szükségáldozatról4 szólt. A törvény háztartásonként minden adófizető személyre
5000 márka5 mentességet állapított meg, majd progresszív mértékben
emelkedett, s 3 000 000 márka6 felett már 65%-os
adókulcsot alkalmazott. Az adó alapja a háztartás által birtokolt vagyon volt.
Vagyonadó tekintetében a 65%-os kulcs igen magas terhet jelentett, ezért az adó
megfizetésére maximum 30 éves ütemezést lehetett kérni.
A
rendes adótörvények körébe tartoztak az 1920. március 29-i, a
jövedelemadóról,7 az 1920. április 30-i, a testületi adóról,8 az 1920. március 29-i,
a tőkehozadéki adóról9 és az 1919. december 24-i, a forgalmi adóról10 szóló törvények.
A
jövedelemadótörvény érdekessége volt, hogy nem személyenként, hanem
háztartásonként kellett fizetni. Minden háztartás az egy személy létminimumának
akkor megfelelő 1500 márkás mentességet kapott, majd az adómentes keret minden
személy után, aki maga is adófizető volt, vagy a háztartásban élő valamely
adófizetőnek irányába törvényes eltartási kötelezettsége állt fenn, 500
márkával emelkedett. Az adókulcsok progresszív módon 60%-ig növekedtek. A testületi
adó a magánszemélyek által fizetett jövedelemadó szükséges kiegészítése
volt, hogy a jogi személyek is arányos részt vállaljanak a közterhek
viselésében. A tőkehozadéki adót a tőketulajdonnal, úgymint föld-, vagy
gyártulajdonnal bíró természetes személyeknek kellett fizetni. Az adó mértéke a
jövedelem 10%-a volt. A tőkejövedelem után külön jövedelemadót is fizetni
kellett. Ebből következően a tőkehozadéki adó célja a tőkejövedelmek után
fizetett adó mértékének egy 10%-os kulccsal való megemelése. Tette ezt a parlament
abból a nyilvánvaló megfontolásból, hogy ilyen típusú jövedelemmel elsősorban a
társadalom vagyonosabb rétegei bírtak, s így a fennálló nehéz gazdasági
helyzetben a terhek nagyobb részét óhajtották rájuk telepíteni. A forgalmi adót
az áruforgalom után kellett fizetni, mértéke 1,5%, luxuscikkeknél 15% volt.
Az
1919/20-as adóreform összegzéseként elmondható, hogy Erzberger pénzügyminiszter
négy alapvető célt óhajtott elérni. 1. A birodalom szorító háborús terheinek
csökkentése. 2. A háborús jóvátétel finanszírozásához megfelelő fedezet
teremtése. 3. Az infláció csökkentése. 4. Vagyoni átrendeződés elérése a
társadalom gazdagabb rétegeinek irányából a szegényebb csoportok felé. Ezen
célokat azonban nem tudták megvalósítani. Az 1920-as költségvetési évben11 a tervezett
adóbevételeknek csak 21%-a folyt be, ezért az első két cél nem teljesült. A
hiány fedezését csak hitelfelvételekkel, illetőleg fedezetlen
bankjegy-kibocsátással tudták finanszírozni, ami felfűtötte az inflációt.
Ilyen körülmények között a szociális szempontok sem tudtak érvényesülni.
Az
említett okok miatt 1920-ban az első Birodalmi Gyűlésbe történő választásokon a
kormánykoalíciónak (SPD,12 Zentrum, DDP13) az Alkotmányozó
Nemzetgyűlésben birtokolt stabil többsége 43,6%-ra csökkent, emiatt Németország
ekkori történetét a gyakori kormányváltások jellemezték.
A Weimari Köztársaság adótörténetének a harmadik nagyobb
korszaka az inflációs periódus volt. Az 1921 és 1923 közötti időszakban a
Birodalmi Pénzügyminisztérium legfőbb törekvése arra irányult, hogy Erzberger
elképzeléseit a gyakorlatba átültesse. Ez azonban objektív körülmények miatt –
a Londoni Ultimátum, s a csillagászati magasságokba törő infláció –
lehetetlenné vált.
A
Londoni Ultimátum Németország 132 milliárd aranymárkára14 rúgó háborús
kötelezettségének teljesítésére vonatkozott. Amennyiben 1921. május 11-ig a
Német Birodalom a követelést nem ismeri el, és törlesztését nem kezdi meg, az
Antant a Ruhr-vidék katonai megszállását helyezte kilátásba. Az ultimátum
azonnali kormányválságot robbantott ki, de végül is Németország,
kiszolgáltatott helyzete miatt nem tehetett mást, minthogy minden követelést
elismert. A fokozott jóvátételi terhek miatt azonban emelni kellett a birodalom
bevételeit. Ez elméletileg kétféleképpen volt elképzelhető, az adók emelésével,
vagy újabb hitelek felvételével. Az eddigiekben azonban jól láttuk, hogy a
birodalom háborúban szétzilálódott gazdasága már eddig is teljesítőképessége
határáig meg volt terhelve, az újabb közterhek kivetése a válság további elmélyülését
okozta. A forgalmi adó kulcsát két százalékra emelték, újabb adókat vezettek be
(gépjárművekre, szerencsejátékokra stb.), a birodalmi szükségáldozatról szóló
törvényt hatályon kívül helyezték, s helyette vagyonadót vezettek be. Mivel
szabad hitelforrás már nem volt, újabb hitelekhez csak kényszerhitel útján
juthattak. Ezt adók módjára szedték be, attól abban különbözött, hogy az állam
egy későbbi időpontra visszafizetési kötelezettséget vállalt. Ezen módszerrel
70 milliárd márkás bevételhez (kb. egy milliárd aranymárkának felel meg)
akartak hozzájutni. Az infláció felgyorsulása miatt azonban az államkincstárba
befolyt hitel tényleges értéke már csak 50 millió aranymárkát tett ki. Az
infláció gyorsulása az egész államháztartást megrendítette. 1922-ben az újabb
és újabb adóemelések ellenére a költségvetés bevételei – reálértéken –
mindössze az előző évi 70%-át érték el. Emiatt sorozatos adóemelések
következtek, s így reménytelen versenyfutás kezdődött az adóbevételek és az
infláció között. A kilátástalan gazdasági állapotok miatt a kormány 1922
novemberében ismét lemondott.
A
birodalmi kincstár bevételeinek csökkenése miatt Németország nem tudott eleget
tenni jóvátételi kötelezettségeinek, ezért 1923. január 11-én a Ruhr-vidéket
francia és belga csapatok szállták meg. Németország elvesztette legnagyobb
iparvidékéről származó adóbevételeit, ami a költségvetés helyzetét még
nehezebbé tette. Tovább gyorsult a fedezetlen pénzkibocsátás, az antant-akció
után a bankjegyforgalom két hónap alatt közel háromszorosára nőtt. A birodalmi
márka kezdte elveszteni értékmérő funkcióját, a gazdasági életben egyre inkább
igyekeztek pénzhelyettesítőket keresni, ami a hivatalos fizetőeszköz további
elértéktelenedéséhez vezetett.
Az adótörvények az egyre gyorsuló inflációra későn reagáltak.
Az első markáns intézkedés az 1923. március 20-i törvény volt a pénzértek
figyelembevételéről az adótörvényekben.15 A törvény két lényeges
intézkedést tartalmazott. Egyrészről az adósávokat és az adókulcsokat az
inflációhoz igazította. Ez azért volt szükséges, mert 1923 tavaszán például egy
szappan ára kb. 5 millió márka volt, s ez a hatályos adótörvények szerint már a
legmagasabb adósávba tartozott. Másrészről az adófizetésre vonatkozó
határidőket erősen leszűkítették, mert korábban az adó kiszámítása és
befizetése között eltelt időben annak tényleges értéke töredékére csökkent. A
pénzügyminiszter felhatalmazást kapott arra, hogy az adósávokat saját
hatáskörében az inflációhoz rendszeresen hozzáigazítsa. A várt eredményeket
ezek az intézkedések sem hozták meg.16 Az állandó
adóemelésekkel a gazdaságban már előre számoltak, azokat rendszeresen
beépítették az árakba. Ebből következően az infláció és az adóemelések
kölcsönösen gyorsították egymást.
A problémákat 1923 őszén sikerült orvosolni. A parlament
felhatalmazta a kormányt, hogy rendeleti úton teremtse meg az új, értékálló
fizetőeszközt. A birodalom nem rendelkezett jelentősebb aranytartalékokkal,
ezért az új pénz fedezetét különböző hitelkonstrukciókkal teremtették meg.
Létrehozták a Jövedéki Bankot17 és az új jövedéki
márkát, amelynek az értéke azonos volt az első világháborút megelőzően használt
aranymárkáéval. A jövedéki márka az 1923. november 20-án megszabott árfolyam
szerint 1000 milliárd papírmárkának felelt meg. A politikai feszültségek
azonban a pénzügyi stabilizációval sem csökkentek, a Birodalmi Gyűlés november
23-án megvonta a bizalmat a kormánytól, amely lemondásra kényszerült.
Az 1919 és ’23 közötti időszakról összefoglalóan elmondható,
hogy Németország gazdaságpolitikáját elsősorban külpolitikai tényezők
határozták meg. A kormányra kerülő különböző pártoknak nem volt más
lehetőségük, hogy elkerüljék a győztes hatalmak megtorló akcióit, mint állandó
szigorító intézkedéseket tenni a jóvátétel törlesztéséhez szükséges bevételek előteremtésére.
Mindez a lakosság körében olyan érzést keltett, hogy a Weimari Köztársaság a
nemzetközi politika színpadán nem rendelkezik megfelelő tekintéllyel, ami döntő
befolyással volt a parlamenti választásokra.
A
Weimari Köztársaság adópolitikájának következő, 1924 és 1928 közötti periódusát
a stabilitás jellemezte. Az új kormány hozzákezdett az infláció miatt
bevezetett kényszerintézkedések megszüntetéséhez. A törvényhozás a szükséges
felhatalmazást vonakodott megadni a kormánynak, de a birodalmi elnök rendeleti
úton életbe léptette a szükséges intézkedéseket. Az első ilyen
„Steuernotverordnung” (adóügyi szükségrendelet) a fogyasztási adó fizetését
átállította aranymárkában történő elszámolásra, aminek következtében az ebből
származó bevételek értéke stabilizálódott. Ennek láttán a Birodalmi Gyűlés
megadta a szükséges felhatalmazást a kormánynak a további intézkedések
meghozatalához, így a második és a harmadik adóügyi szükségrendelet jogforrási
jellegét tekintve már nem elnöki, hanem kormányrendelet volt. A második
rendelettel újabb adónemeket (jövedelemadó, társasági adó) állítottak át az
aranymárkában történő elszámolásra, az 1924. február 14-én kibocsátott harmadik
rendelet pedig a valorizációval, a pénzügyi kiegyenlítéssel foglakozott,
általános adójogi rendelkezéseket tartalmazott.
Az
1924. május 4-én lezajlott általános parlamenti választások kampányának egyik
központi témája volt az adópolitika további lépéseinek kérdése. A külső
körülmények jelentősen megváltoztak, a Dawes-terv következtében Németország
nagyösszegű gazdasági segítséghez jutott, ami kedvezett a gazdasági
stabilizációnak, s így lehetőség nyílt adócsökkentések meghozatalára. Ez a
gyakorlatban két elnöki rendelettel történt meg. Az 1924. szeptember 14-én
kibocsátott első rendelet a forgalmi adót (Umsatzsteuer), a társasági adót
(Gesellschaftsteuer) és az értékpapíradót (Wertpapirsteuer) mérsékelte, a
második, az 1924. november 10-i pedig a jövedelemadót (Einkommensteuer),
valamint ismételten a fogyasztási adót csökkentette.
1925-ben
újabb adóreformra került sor. A vagyon- és az öröklési adó (Vermögen- und
Erbschaftsteuer) mértékét csökkentették. Átalakították a jövedelem-, a
társasági és a béradó (Lohnsteuer) rendszerét is.
Az
1926–27-es évek adópolitikájának nem voltak markáns jellemzői, azt leginkább a
bizonytalanság jellemezte. 1926 elején 2 millió fölé emelkedett a
munkanélküliek száma, ami már komolyabb nehézségeket okozott. A kormány újabb
adócsökkentéseket tervezett. Jelentős viták folytak arról, hogy az
adópolitikának milyen hatása van a belső árszínvonalra, illetőleg a
külkereskedelemre, s milyen intézkedéseket kellene hozni, hogy az említett
kérdéskörökben pozitív változás álljon be. Jelentős változások azonban nem
történtek.
Az
itt leírtak rövid áttekintést adnak arról, miként alakult Németország
adópolitikája az első világháború befejezésétől a gazdasági válság
kirobbanásáig. Az adórendszer függvénye volt a mindenkori gazdasági helyzetnek,
de ez utóbbi erősen determinálta az általános politikai életet is. A Weimarban
létrehozott Alkotmány Németországnak demokratikus intézményrendszert adott,
amely példaértékű volt egész Európában. Ez túlélte az első világháború
elvesztéséből származó súlyos következményeket, de a gazdasági válságból eredő
megrázkódtatásokat már nem tudta elviselni. Emiatt Európa legdemokratikusabb
államában alig egy év leforgása alatt a XX. század egyik legfélelmetesebb
diktatúrája alakult ki. Mindezek döntő többségükben gazdasági okokra vezethetők
vissza, amelyekben az adópolitikának is meghatározó szerepe volt. Bár a
felemlített körülményekből nyilvánvalóvá válik, nem azon kell csodálkozni, hogy
a gazdasági válság súlyos terhe alatt, a vesztett háború örökségével tetézve a
Weimari Köztársaság állama összeomlott. A csoda inkább az volt, hogy 1918 után,
az antant súlyos követelései mellett a teljesen szétzilált politikai és
gazdasági életet stabilizálni tudták.
Klaus Karsten,
Gutweiler: Die Reichssteuerpolitik in der Weimarer Republik (Birodalmi
adópolitika a Weimari Köztársaságban). In.: Zeitschrift für Neuere
Rechtsgeschichte 17. Jahrgang I995 Nr. I/2.
Szabó István
1. A Német Birodalom 1871-es Alkotmánya
szerint a tagországok hivatalos elnevezése szövetségi állam (Bundesstaat) volt.
A ma is használatos ország (Land) elnevezést az 1919-es birodalmi alkotmány
vezette be.
2. RM (Reichsmark) = birodalmi márka
3. WRV (Weimarer Reichsverfassung) = Weimári
Birodalmi Alkotmány.
4. Reichsnotopfergesetz vom 31.
Dezember 1919.
5. A
törvény hatálybaléptekor ez kb. 300–350 aranymárkát jelentett (1 kg színarany
2800 aranymárkát ért, vagyis 1 aranymárka = 0,3571 g arany).
6. A
törvény hatálybaléptekor ez kb. 200 000 aranymárkát jelentett.
7.
Einkommensteuergesetz vom 29. März 1920.
8.
Körperschaftsteuergesetz vom 30. April 1920.
9.
Kapitalertragsteuergesetz vom 29. März 1920.
10.
Umsatzsteuergesetz vom 24. Dezember 1919
11. Az 1920-as
költségvetési év 1920. április 1-jétől 1921. március 31-ig tartott.
12. SPD =
Németországi Szociáldemokrata Párt
13. DDP = Német
Demokrata Párt
14. Az összeg
óriási mértékét mutatja, hogy ez kb. 47 143 tonna aranynak felelt meg,
Birodalom kb. 20 évi teljes bevétele volt.
15. Gesetz über
die Berücksichtigung der Geldwertung in den Steuergesetzen vom 20. März 1923
16. A birodalom
adóbevételei 1920-ban 4090, 1921-ben 5235, 1922-ben 3529, 1923 első kilenc
hónapjában (az új pénz bevezetéséig) 1496 millió aranymárkát tettek ki.
17. Rentenbank