Klió 1996/2.
5. évfolyam
A kommunista rendszer bevezetése Romániában: a társadalom és a kommunizmus sokkhatása
A Revista Istorica című román akadémiai folyóirat 1993. 7–8. száma teljes terjedelemben foglalkozik Románia második világháborút követő éveinek történetével.
A tanulmányok, közlemények, visszaemlékezések – elsősorban
nyugat-európai és Egyesült Államok-beli levéltári források alapján –
megkérdőjelezi az elmúlt negyven év román történetírásának néhány alaptézisét.
A folyóiratból néhány cikket szeretnék kiemelni, röviden
ismertetni, néhányat csak cím szerint felsorolni. Elsőként a Florin
Constantiniu és Mihail E. Jonescu szerzőpáros munkáját, amely
Románia kommunizálásának szovjet tervével foglalkozik. A szerzők idézik az
amerikai titkosszolgálat (O.S.S.) 1945. március eleji jelentését a vezető román
kommunisták és szovjet megbízottak bukaresti titkos tanácskozásáról. Ezen négy
román – köztük Ana Pauker, akkor mint szakszervezeti vezető és C. Pârvulescu
központi bizottsági titkár – és négy szovjet megbízott vett részt. A szovjetesítési
tervet Sztálin utasítására G. Dimitrov készítette, nyilván mint korábbi
Komintern-vezető.
A jelentés emlékezetből készült, amely a tanácskozáson
tárgyalt hároméves terv pontjait idézi. Ezek a következők: a) az agrárreform, a
nagybirtokok felosztása, b) a jelenlegi román hadsereg feloszlatása, új
kommunista vezetésű haderő felállítása, c) a bankok felszámolása, d) a paraszti
birtokok megszüntetése, utat nyitva ezzel a kollektivizálásnak, e) a király
száműzése, f) a nyugati orientációjú külkereskedelmi cégek felszámolása, g) a
történelmi pártok likvidálása, vezetőik letartóztatása, száműzése,
meggyilkolása, h) a népi rendőrség felállítása, az NKVD mintájára, i) az
agrárnépesség elterelése az ipar felé, j) a szovjet befolyású zóna lakosain
kívül más külföldi nem utazhat Romániába.
A szerzők végül azt kutatják, ki volt a belső informátor, a
jentéskészítő? Végső következtetésük: a jelentés bizonytalan szerzőjétől
függetlenül, a terv létezést bizonyítja az események későbbi szó szerinti
lefolyása.
Marin Bucur tanulmánya a román polgári társadalomban és
politikában megkezdett tisztogatási kampánnyal foglalkozik. A tisztogatási
akciót a kommunista sajtó, nevezetesen a Scinteia szorgalmazta, a román
átállást követően, 1944 őszén. Cikkeiben „proletár háborút” hirdetett, az
„árulók száműzését és megsemmisítését” követelve. A kommunisták szemében
mindenki bűnös volt, az ország háborús tragédiájának okozója, felelőse, aki
nem értett egyet ezzel az eszmével. Ártatlan emberek kerültek a népbíróság elé.
A tisztogatási kampány kiterjedt az ország különböző intézményeire, a
hadseregre, a minisztériumokra, a rendőrségre, a polgári sajtóra, a rádióra, a
színházakra, az írószövetségre, az akadémiára, az egyetemekre és nem utolsó
sorban az egyházra és a polgári pártokra. Az oroszok szerint a kommunisták
hazaárulónak, bűnösnek, ellenségnek tekintették a vasgárdistát, a
parasztpártit, a nyugatbarát, a királypárti politikust, az Antonescu-pártit és
-ellenest egyaránt. Idézik a költő E. Jebeleanu és az orvostudós C. I. Parhon
írásait, akik 1944 őszén a kommunistabarát sajtóban az egész román értelmiség
bűnösségét, felelősségét hangsúlyozták az ország háborús tragédiájáért. Ezek
elsősorban a Sanatescu-kormány politikája ellen irányultak, amelyik ellenállt a
sztálini diktatórikus elképzeléseknek. (Sanatescu tábornok augusztus végén
először, majd november elején másodszor alakított egy-két hónapos kormányt.)
Florin Müller közleménye területszerző és szovjetizáló kísérletek Máramaros
vidékén az 1944–45-ös években címmel jelent meg, szintén ebben a
folyóiratszámban. A szerző mindenekelőtt megállapítja, hogy a háború sújtotta
Romániának ezt a részét nemzetiségi problémák is terhelték. A szovjet–román
csapatok máramarosi bevonulása után az ukrán határ menti várost, Máramarosszigetet
koalíciós tanács irányította. 1944 őszén és 1945 tavaszán az ukrán nemzetiségű
helyi vezetők Moszkva és a megszálló szovjet csapatok segítségével több
népgyűlést szerveztek, aláírást gyűjtöttek, hogy kieszközöljék Máramaros
csatlakozását Szovjet-Ukrajnához. Írásában a szerző részletesen leírja az
akciókat, az ukrán és a román kormány tárgyalásait, ahol felvetődött a
lakosságcsere terve is. A románellenes ukrán vezetők annyit elértek, hogy a
várost 1945 februárjában és márciusában egy magyar és ukrán többségű tanács
irányította. A tanács által megbízott ukrán katonatiszt vezette operatív
bizottság kinyilvánította csatlakozását az ukrán Kárpátaljához. A szovjet-ukrán
irányítású megyei prefektúra felállítása és Máramaros-vidék annektálása nem
sikerült. 1945. április 9. után a városban újra román többségű és vezetésű
közigazgatás tevékenykedett. Végül a szerző a szovjet-ukrán kísérletek
sikertelenségét abban látja, hogy a kommunista befolyású román központi és
helyi vezetés ideológiai ellentéteket félretéve, a polgári és konzervatív
erőkkel együtt, egységesen lépett fel Máramaros szovjetizálása ellen.
Ellentmondásos
személyiségek a román történelemben címmel a szerkesztőség minden kommentár
nélkül közli I. Antonescu marsall 1946. május 15-i emlékiratát, amelyet az
utolsó szó jogán az őt elítélő népbíróságnak küldött. (Csak emlékeztetőül: Jon
Antonescu [1882–1946] hivatásos román katonatiszt, politikus, 1940. szeptember
4-tő1 1944 augusztus 23-ig Románia miniszterelnöke, mint háborús bűnöst, 1946
nyarán kivégezték.) Az emlékirat magánkézből jutott a szerkesztőséghez, amely a
cikk lábjegyzetében megjegyzi, hogy az Antonescu-perrel még senki sem
foglalkozott tudományos alapossággal. A pert követően megjelent egy
cenzúrázott, kivonatolt szöveg A nagy nemzetárulás pere címmel, amely nem adott
hű képet a tárgyalásról.
Az emlékiratban Antonescu, sorra véve a vádpontokat,
indokolni, megmagyarázni, igazolni igyekszik tettei helyességét vagy
kényszerűségét. Magyarázataiban inkább az utóbbi, a kényszerűség dominál.
Ezt teszi, amikor azzal vádolják, hogy Romániában hatalomra
segítette az első vasgárdista kormányt, támogatta a Németországgal való
egyedüli szövetséget. Más döntés esetén, véleménye szerint, Románia a cseh
protektorátus sorsára jutott volna, és az egyedüli utat indokolta az is, hogy
1940-ben, kormányzása kezdetén, Románia természetes szövetségesei:
Franciaország, a kisantant, Lengyelország, Finnország és a balti államok már
nem léteztek önálló államként.
Súlyos váddal illették, hogy haditervet dolgoztatott ki a Szovjetunió
ellen. Védelméül megemlíti, hogy minden ország készített és készít általában
hadműveleti tervet határai védelmére, másrészt a német vezérkar 1940-ben
biztosította a román hadvezetést, hogy nem fogja megtámadni a Szovjetuniót.
Ugyanakkor, véleménye szerint, a Szovjetunió már 1940 júniusában követett el
agressziót Romániával szemben, amikor Besszarábia és Észak-Bukovina átadására
kényszerítette.
Sajátos módon indokolja Antonescu a Szovjetunió elleni
támadást. A román hadsereg azért lépte át a Dnyesztert és hatolt be Odesszáig,
hogy ez a terület ne kerüljön a németek kezére, mert ezáltal Románia német
harapófogóba került volna.
Nem mindennapi választ ad az elfoglalt területen történt
rablásokra és kegyetlenkedésekre. Tagadja, hogy a megszállt területen
szervezett rablásra adott volna parancsot. Legfeljebb értékek, művészeti
tárgyak megóvására adott utasítást, hogy azok ne kerüljenek német kézre,
illetve a szovjetekkel való békekötéskor ezek biztosítékul szolgáltak volna a
korábbi, Romániára hátrányos szovjet–román cserekereskedelem egyensúlyának
helyreállítására. Állítása szerint az általa elrendelt megtorlások is csak a
nemzetközi jog által elismert mértékűek voltak, arra az esetre, amikor az
ellenfél nem megengedett háborús eszközöket használt (polgári lakosság
felfegyverzése, partizánharc, robbantások, stb.).
Ami
a zsidó gyilkosságok vádját illeti, véleménye szerint a számadatok túlzottak.
Népszámlálási adatokkal igyekezik bizonyítani: a háború végére Besszarábiában
és Észak-Bukovinában nem volt annyi zsidó, mint amennyinek az elpusztításával
vádolják. Antonescu szerint a zsidók deportálása Besszarábiából és
Észak-Bukovinából politikai, katonai biztonsági okokból, illetve saját
biztonságuk érdekében történt. A Kisinyovban felállított gettó is azt szolgálta,
hogy elkerüljék a román és zsidó lakosság közötti konfliktust, másrészt, hogy
az utóbbiak ne kerüljenek hadműveleti területre. Véleménye szerint a
deportálások tömege nem haladta meg a háborús viszonyok között szokásos
mértéket.
Megjegyzi
továbbá, hogy a szovjetek 1942-ben az egész volgai német, 1945-ben az egész
krími tatár népességet deportálták. Visszautasítja a politikai üldözések vádját
is. Illetve azt néhány beosztottja számlájára írja, akiket szigorúan
megbüntetett. Nem tagadja a kommunisták üldözését, vagy azok megbüntetését,
akik rablások, szabotázsok elkövetésével maguk provokálták ki táborokba
jutásukat, hogy ne kerüljenek a hadszíntérre. Ugyancsak meglepő és furcsa dolog
amikor Antonescu fegyverszüneti tárgyalásait hangsúlyozza. Szó szerint idézve:
„már 1943-tól kezdve kerestem a lehetőséget és lestem a megfelelő pillanatot,
hogy kiugorjunk a háborúból.” Ebben az évben viszont úgy gondolta, hogy
Németország ellenére veszélyes lett volna fegyverszüneti tárgyalásokba
bocsátkozni. Megítélése szerint 1944 nyara volt az első kedvező időpont, amikor
a németek a varsói lázadás miatt nagyszámú páncélos alakulatot vontak ki
Romániából, akkor ki lehetett volna ugrani a háborúból. Állítása szerint már
1944 májusában megtette katonai előkészületeit a kiugrásra és augusztus 23-án
elhatározta, hogy fegyverszünetet kér. Ezt megelőzvén augusztus 22-én „szabad
kezet kért Németországtól az akcióhoz”, majd szó szerint idézve és augusztus
23-ának reggelén Klodius úr azt válaszolta, hogy Berlinből felhatalmazást
kapott a kérdés megtárgyalására: „Mihai Antonescu úr (a tábornok névrokona,
miniszterelnök-helyettes, külügyminiszter – BE) 6 órára beszélte meg vele a
találkozást. Minket azonban 4 órakor letartóztattak a Palotában. A találkozó
elmaradt, és a háborúból való kilépés Németországgal való előzetes megegyezés
nélkül történt.”
Más
híján kézen levőnek látszik idézni Sugár András: És mit mond a király?
című, 1990-es kiadású riportkönyvét. Ebben Mihály román király éppen az
ellenkezőjét állítja a fegyverszünettel kapcsolatban. Ő a következőképpen
emlékezett a sorsfordító napra: „... Mihai Antonescuval jött. Fegyvertelenül.
Pontosan emlékszem..., mindez délután négy óra körül történt... Hosszasan
elbeszélgettünk (Jon) Antonescuval. Először is azt mondtam: Ön sohasem számol
be nekem a fronton kialakuló valódi helyzetről! Antonescu tagadta ezt, és igen
derülátó módon szólt a háború alakulásáról... Ő kereken elutasította a háború
befejezését, hallani sem akart a fegyverszünetről.” A többi egybevág
mindkét visszaemlékezőnél.
Emlékirata
végén, a gyilkosságokon és rablásokon kívül, Antonescu lényegében az összes
tudtával vagy tudta nélkül elkövetett hibákat elismerte, és az áldozatoktól és
meghurcoltaktól nyilvánosan bocsánatot kért.
Az
emlékirat közlésének szerkesztői szándékára utal minden bizonnyal a következő
cikk, amelyben az Antonescu-per és a korabeli sajtó címmel Daniela Busa
azt bizonyítja, hogy az Antonescu-eset politikai koncepciós per volt, és ez a
jogi, szakmai követelményeket nélkülöző bírói eljárás végeredményben a
szovjetizálás, a kommunista rendszer romániai bevezetésének az előkészítője
volt. Hasonló céllal kerültek a folyóiratba a Petru Groza-kormány
megalakulásához közölt adalékok, és a Nemzeti Parasztpártról írt elemző sorok
is.
Revista Istorica.
1993. 7–8. szám
Bogyirka Emil