Klió 1996/2.
5. évfolyam
Nagy-Britannia és Délkelet-Ázsia az 1950-es években
Manapság – ha a hidegháború szóba kerül – sokan önkéntelenül Indokínára és az amerikaiakra gondolnak. A hidegháború azonban nem korlátozódott Indokínára, hanem kiterjedt az egész régióra. Majdnem mindegyik államnak szembe kellett néznie fegyveres kommunista felkelésekkel, melyek azután az antikommunizmus nevében uralkodó, kegyetlen diktátorkormányt hoztak felszínre. Mi több, a hidegháború is sokkal korábban kezdődött, mint az 1960-as évek, amikor a B–52-esek romhalmazzá bombázták Észak-Vietnámot, és amerikai tengerészgyalogság kóborolt Dél-Vietnam rizsföldjein és dzsungeleiben. Van még egy másik vonása a hidegháború első időszakának, amely szintén elkerüli manapság a figyelmet: az, hogy a fő nyugati hatalom ekkoriban Délkelet-Ázsiában nem az USA volt, hanem Nagy-Britannia.
A
brit hajók a XVIII. század óta járják a délkelet-ázsiai vizeket, de a XIX.
század első felében alapozták meg igazán tengeri, kereskedelmi és gyarmati elsőbbségüket
a régióban: 1786-ban letelepültek a kis Penang szigeten; kilenc évvel később
elhódították a hollandoktól Malakkát; Szingapurt 1819-ben alapították; Burma
meghódítása 1826-ban kezdődött; és Kínának 1842-ben kellett átengednie
Hongkongot. A britek számára Délkelet-Ázsia eredetileg nem önmagáért volt
jelentős: egyrészt India keleti partjait kellett biztosítani, másrészt a Kína
piacaihoz vezető hajóút számára kellett kikötőhelyeket teremteni.
Délkelet-Ázsia azonban hamarosan önmaga is kincset ért. 1937-ben a világ
gumitermésének 80 százaléka, pálmaolajának 55 százaléka, az ón 43 százaléka, s
a rizstermés 29 százaléka Délkelet-Ázsiából származott. Nagy-Britannia innen kapta
a teát, jutát, cinket, kendert, mangánt és a brit petróleum negyedét is innen
importálták.
Nagy-Britannia
közel egy évszázadig egyeduralkodó volt a régióban. 1942-ben következett be a
katasztrófa: a távol-keleti birodalom hónapok alatt összeomlott a japán
támadások következtében.
Churchill
Szingapur elestét a legnagyobb szerencsétlenségnek tekintette országa
történelmében. A britek, persze, 1945 őszén visszatértek a területre, de
mindenfelé függetlenséget követelő militáns nacionalistákkal találták szembe
magukat: Burmában, Maláj-földön, valamint Indokínában és Indonéziában is.
Nagy-Britanniának ekkor nem volt ereje, hogy szembeszálljon a
gyarmatosítás-ellenes mozgalmakkal. De fel sem akarta adni Délkelet-Ázsiát,
mert ez egyenlő lett volna annak beismerésével, hogy nem világhatalom többé.
Ezenkívül Maláj-föld bőséges természeti kincseivel életfontosságú volt
Nagy-Britannia számára. A brit gyarmatokról 1946 és 1952 között befolyt 1195
millió US dollárnyi jövedelem kétharmada Maláj-földről származott.
Ezért
aztán Nagy-Britannia különböző stratégiákat dolgozott ki a térség országainak
kezelésére. Ahol nem tehetett mást, engedett a nemzeti nyomásnak: Burmának
megadta az önálló kormányzás lehetőségét. Még a nemzetközösségből is elengedte,
mely fejlemény elképzelhetetlen lett volna néhány évvel azelőtt. Maláj-földön a
britek új megoldást kerestek, s az angol–maláj tárgyalások eredményeként
megalakult az erősen maláj befolyás alatt álló Maláj-földi Szövetség. Végül
azokon a területeken, ahol egyáltalán nem voltak nemzeti követelések, vagy csak
igen gyengék, a britek továbbra is fenntartották közigazgatásukat.
Délkelet-Ázsia
volt tehát az első régió, ahol Burma esetében a britek valóban független
országot hoztak létre. A maláj-földi rendezéssel viszont Nagy-Britannia
biztosította további (pl. katonai) jelenlétét a régióban. Annak ellenére, hogy
elvesztett valamit tengerentúli birtokaiból, végül mégis megőrizte befolyását
Délkelet-Ázsiában. A birodalmi elv érvényesülése, de már nem gyarmatosítás
révén! – volt a jelszó.
A Colombóhoz
vezető út
Mindazonáltal a haladék csak rövid időre szólt. 1948 közepére Délkelet-Ázsia belesodródott a hidegháborúba. A britek szemszögéből a kommunizmus sokkal ijesztőbb fenyegetés volt, mint a helyi nemzeti törekvések. Délkelet-Ázsia viszont stratégiai szempontból, Maláj-föld pedig a nyersanyagai miatt rendkívül fontos volt Nagy-Britannia számára. További dekolonizációról tehát szó sem lehetett, már csak azért sem, mert csak gyenge államok jöttek volna létre, amelyek nem tudtak volna ellenállni a kommunista támadásnak. Nagy-Britanniának tehát, ha meg akarta őrizni pozícióját Délkelet-Ázsiában, kötéltáncosi bravúrral kellett bizonyítania, hogy célja többé nem az önző gyarmatosítás, hogy megértő a nemzeti követelésekkel szemben, s hogy jelenléte által biztonságosabbá válik a régió a kommunista veszéllyel szemben. Legalábbis így látták a dolgot Londonban.
1948
kommunista felkeléseinek többsége viszonylag ártalmatlan volt. Megváltozott
azonban a helyzet, amikor a kommunisták átvették a hatalmat Kínában. Ezzel a
délkelet-ázsiai kommunistáknak most már a közvetlen szomszédságban hatalmas
hátországa, félelmetes utánpótlási bázisa jött létre. A régió tehát a
hidegháború frontvonalába került, akárcsak Európa és a Közép-Kelet.
Nagy-Britannia egyedül nem volt képes feltartóztatni a kommunizmus
terjedését. Erős szövetségesekre volt szüksége, de ilyeneket nehéz volt
találni. Franciaország és Hollandia – lévén, hogy mindkettő véres gyarmati
háborúba keveredett, s emiatt az ázsiaiak kiközösítették őket – szóba sem
jöhetett; a frissen függetlenné vált ázsiai országok viszont maguk vonakodtak a
fehér emberek konfliktusaiban részt venni (úgy vélték ugyanis, hogy a
moszkvaiak személyében tulajdonképpen a kínai kommunistákat is fehér emberek
irányítják). Különben is a legtöbb ázsiai ország annyira el volt foglalva saját
nemzetépítésével, hogy a britek azon próbálkozásait, hogy a kommunizmussal
szemben támogatókat keresnek, a legjobb esetben közömbösen, rosszabb esetben
gyanúval nézték. Így egyedül az Egyesült Államok jöhetett szóba mint lehetséges
szövetséges. Ám Washingtonban Délkelet-Ázsiát Nagy-Britannia ügyének
tekintették.
A
briteknek egyedül kellett cselekvéshez látniuk. Indiával és más brit
nemzetközösségi országokkal együtt London megszervezte a körülzárt burmai
kormány támogatását 1949 elején. Csapatokat állomásoztatott Hongkongban,
kiszabadította a kínai kommunisták fogságába esett HMS Amethyst ágyúnaszádot,
harcolt a maláj-földi kommunista gerillák ellen, és megpróbálta rávenni a
franciákat, hogy álljanak ellen Indokínában a kommunista Viet-Minh-nek, és
közben készítsék elő a hatalom átadását a nem kommunista nemzeti erőknek.
Mindez valójában keveset javított a helyzeten. A Délkelet-Ázsiára irányuló
fenyegetés azonban – Nagy-Britannia szerencséjére – felforgató és lélektani
természetű volt. A britek időt nyertek, s felismerték, hogy a kommunistákat a
saját fegyverükkel kell legyőzni: a jobb életszínvonal ígéretét meg is kell
valósítani. Nehru indiai miniszterelnöknek ugyanez volt a véleménye. Tehát
Délkelet-Ázsiának gazdasági segítséget kell nyújtani.
1948
vége felé újrakezdődött a vita arról, hogyan lehetne a nemzetközösséget a brit
politika eszközeként felhasználni, mégpedig úgy, hogy ezzel példát mutassanak a
fehér és a színesbőrű nemzetek együttműködésére, és az eddig távolságtartó
nemzeteket is a Nyugathoz vonzzák. India, Pakisztán és Ceylon hajlandók voltak
a csatlakozásra. A nemzetközösségi miniszterelnöki konferencia 1949 áprilisában
Indiát – kívánságára – köztársaságként vette be tagjai sorába. Mostantól a
nemzetközösség keretként szolgálhatott a Délkelet-Ázsiának szánt gazdasági
segítségnyújtáshoz is. Gondot okozott azonban, hogy Nagy-Britannia nem tudott
annyi pénzt adni, mint amennyit az ázsiai országok vártak, pedig már
felcsigázták a várakozásokat. Szerencsére az amerikaiak – bár még mindig
vonakodtak a Marshall-tervhez hasonló átfogó gazdasági fejlesztési tervet
aláírni – ellenállása gyorsan olvadt. 1950 január elején a brit nemzetközösség
külügyminiszterei összegyűltek Ceylonban a Dél- és Délkelet-Ázsiának nyújtandó
fejlesztési támogatás megbeszélésére. Így született meg a colombói terv.
A
colombói terv fontos pszichológiai jelzés volt nem csupán az ázsiai országok,
hanem az Egyesült Államok számára is. Azt hangsúlyozta, hogy Nagy-Britannia
vezetőszerepet játszik Délkelet-Ázsiában. A terv nyomán az 1950-es évek első
felében kezdett úgy tűnni, hogy Délkelet-Ázsia most már sokkal jobb helyzetben
van a kommunizmussal szemben, mint néhány hónappal azelőtt.
A koreai háború
hatása
A régiót stabilizáló folyamat azonban nem volt hosszú életű. Amikor az észak-koreai csapatok átlépték a 38. szélességi kört, a Nyugat egyöntetűen úgy vélte, ezért Moszkva felelős. 1950 őszén úgy tűnt, kitörhet a világháború. Nem volt kérdéses, hogy Koreában szembe kell szállni az agresszióval. Az első komoly próbája lehetett ez az USA és az Egyesült Királyság „sajátos viszonyá”-nak. A koreai háború meglepte Londont, de a munkáspárti kormány gyorsan odaküldött egy expedíciós hadtestet, továbbá 1950 szeptemberében bejelentett egy 3,7 billió font igényű fegyverkezési programot, melyet később 4.7 billióra emeltek. A kötelező katonai szolgálatot két évre emelték, és szóba sem jött többé a tengerentúli kötelezettségektől való visszavonulás.
Mindazonáltal
a kommunizmussal való összeütközés egyre militarizáltabb formája, és az a mód,
ahogyan az amerikaiak vívták a háborút Koreában, különösen pedig Mac Arthur „vakmerősége”
sokakat bosszantott Nagy-Britanniában. Mikor végül a kínaiak 1950 vége felé
közbeléptek, és Truman elnök célzást tett az atombomba bevetésének
fontolgatására, London indíttatva érezte magát a cselekvésre. A koreai
konfliktus kiterjesztéséből semmit sem lehetett nyerni. Ezért Nagy-Britanniának
komolyan érdekében állt a konfliktus megfékezése.
A
koreai háborút végül befejezték. Nagy-Britannia azonban továbbra is gazdasági
gondoktól szenvedett. A hidegháború idejének magas védelmi költségei aláásták
világhatalmi pozícióját. Megrendült „a természetes egyensúly” is, amely
korábban az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok viszonyát jellemezte.
Churchill és Eden ezt szerették volna helyreállítani, vagyis tulajdonképpen
restaurálni akarták Nagy-Britannia függetlenségét az USA-val szemben. A
hidegháború természetéből következett, hogy minél gyengébb lett Nagy-Britannia,
annál inkább ábránddá vált ez a restaurálás. Így vagy olyan gyorsan meg kellett
állítani a hidegháborút, ahogy csak lehetséges, vagy minél olcsóbbá kellett azt
változtatni. Az USA és Nagy-Britannia egyöntetűen a hidegháborút tekintette a
kommunizmus legyőzése eszközének. Amíg azonban az amerikaiak az összeütközések
agresszív elintézését sürgették, a britek a „várjunk, majd meglátjuk”
magatartás hívei voltak. Számukra a hidegháború szilárd, előrelátható,
szabályok uralta versengés volt. Hittek abban, hogy lehetséges valamiféle
részleges kompromisszum a másik féllel, s ez a kompromisszum végül „civilizáló”
hatással lesz a kommunista országokra. Időközben kiderült, hogy a globális
háború útja nem járható a nukleáris fegyverek korában, s ez még inkább a
kompromisszum megkötésére sarkallt. Megváltozott tehát a hidegháborúról vallott
felfogás: ahelyett, hogy új világháború nyitányának tekintették volna, két,
egymással kibékíthetetlen rendszer meghosszabbított versengésének kezdték
tartani, mely rendszerek képtelenek általános háborúval megoldani
nézeteltéréseiket, mert annak borzalmas következménye a nukleáris háború lenne.
Délkelet-Ázsia
védelme
Amikor Pfenjan rátámadt Dél-Koreára, brit katonai készülődés vette kezdetét a térségben. 1950 augusztusában a britek – teljeskörű kínai támadás esetére készülve – kidolgozták Maláj-föld védelmi tervét. Az amerikaiak viszont legelőször Kínára akartak csapást mérni.
A
britek ezzel szemben nem tartották célszerűnek szembeszállni a hatalmas emberi
tartalékokkal rendelkező Kínával, amely mögött ott áll a szovjet ipari hatalom
is. Inkább el kellene ismerni Kína nagyhatalmi státuszát cserében azért, hogy ők,
a britek konstruktív szerepet játszhassanak Kelet-Ázsiában. Ez hosszú távon
stabilitáshoz vezetne a régióban, és a Peking és Moszkva közti kötelékek
meglazulását is elősegítené. Amíg ilyen megegyezés el nem érhető, addig a saját
határai között kell tartani Kínát, s nem provokálni. A gazdasági jólét pedig idővel
majd érzéketlenné teszi a régió népeit a kommunizmus vonzerejével szemben. Az
amerikaiak segítségét azonban igen nehéz volt megszerezni. Végül ők is részt
vettek az 1953-tól, Ausztrália és Új-Zéland csatlakozásával öthatalmúvá bővült
vezérkari megbeszélésen, ahol a Délkelet-Ázsia ellen irányuló esetleges Kínai
támadással szemben kidolgozták a védekezés stratégiáját. A testület tervei soha
nem váltak kötelezővé.
1951
végére Indokína kivételével a régió fegyveres kommunista felkelései elbuktak.
1951. június 4-én a maláj-földi harcok is fordulóponthoz érkeztek. Sir Gerald
Templer tábornok végül 1954 elejére szinte teljesen megtisztította Maláj-földet
a kommunistáktól.
A
katonai frontot erősítette az antikommunista nemzeti mozgalom politikai ereje.
Maláj-földön ilyen mozgalmak voltak Abdul Rahman vezetése alatt az Egyesült
Maláj-földiek Nemzeti Szervezete (UMNO) és az országban élő kínaiak szövetsége
(MSA). A britek úgy gondolták, minél előbb átadják a hatalmat ezeknek az
antikommunista erőknek, annál valószínűbb, hogy valami angol–maláj védelmi
egyezménnyel biztosítani lehet saját tartós katonai jelenlétüket az országban.
Az 1952–53-as
válság és a genfi konferencia
Délkelet-Ázsia stabilitása túlságosan törékeny maradt. Az életszínvonal javulása még nem volt látványos a Colombó-terv, s a most már bőséges amerikai segítség ellenére sem, a koreai fegyverszünet esetén pedig a felszabadított kommunista források visszakerülhettek a délkelet-ázsiaiak kezébe. Ráadásul ismét elromlott a helyzet Indokínában és Burmában. Rövid 1952-es nyugalom után 1953-ban a Viet-Minh betört Laoszba, s ezzel veszélyesen közel került a thaiföldi határhoz. Ugyanebben az időben a megvert, 1949 után Észak-Burmába sodródott Kuomintang seregek be-betörtek Dél-Kínába, ami kínai viszonttámadásokra szolgálhatott ürügyül. Könnyen minden a visszájára fordulhatott abból, amit a britek az utóbbi években Maláj-földön elértek.
Ebben
a helyzetben Eden külügyminiszter úgy vélte, nem pusztán fegyverszünetre van
szükség, hanem valami tágabb körű „keleti Locarno”-ra, azaz olyan regionális
rendezésre, amely megfelel mind a kommunista hatalmaknak, mind a Nyugatnak, s
amelynek fenntartása mindkét félnek érdekében áll. A Nyugatnak ezért kompromisszumot
kell kötnie, méghozzá mielőbb, mert amíg a franciák veresége még nem túlságosan
nyilvánvaló, ennek a kompromisszumnak az árát alacsonyra lehet szabni.
Edennek
sikerült Indokína kérdését beiktatnia 1954 tavaszán a genfi konferencia
programjába. Ezen az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország és a
Szovjetunió mellett a Kínai Népköztársaság is részt vett. Szerencsétlenségre
azonban a konferencia kezdete egybeesett a Dien Bien Phu-i harcokkal. Az
amerikaiak közös nyugati beavatkozást javasoltak, hogy megfordítsák a helyzetet
Dien Bien Phunál. A britek továbbra is tárgyalni akartak, s csak akkor vettek
volna részt egy ilyen „egyesített akció”-ban, ha a genfi konferencia már
kudarcba fulladt. Végül az amerikaiak hátráltak meg.
A
genfi konferencia 1954. április 26-án nyílt meg. Eden azzal a javaslattal állt
elő, hogy osszák fel Vietnamot, hagyják meg Laoszt és Kambodzsát érintetlenül, „védőövezet”
gyanánt a kommunizmus ellen, és vegyék körül Kínát a déli határainál egy
kommunista ütközőállammal, Észak-Vietnammal. Nyilvánvaló volt, hogy ez az
elrendezés nem tetszik az USA-nak. Végül Vietnam felosztásának keserű piruláját
Nagy-Britannia úgy nyelette le az amerikaiakkal, hogy hozzájárult, kössenek
Délkelet-Ázsia számára a NATO-hoz hasonló kollektív biztonsági egyezményt.
Eden
stratégiájának megfelelően, júliusban a genfi egyezmény békét teremtett;
felosztották Vietnamot, a nagyobbik részt, valamint Kambodzsát és Laoszt a
Nyugat hatókörében hagyva. Néhány héttel később a manilai konferencián
megszületett a SEATO, a Délkelet-Ázsiai Szövetség (1955). A britek nem voltak
igazán boldogok ezzel a szövetséggel, mert csak azok az ázsiai országok
tartoztak bele, amelyek már korábban is erősen a nyugati befolyási körhöz kötődtek.
A genfi rendezés egyelőre befagyasztotta a hidegháborús frontvonalakat
Délkelet-Ázsiában. Évek nyugtalansága, felfordulása után, a szingapuri felkelés
ideje óta először, a régió végre nyugodtnak látszott.
És végül a
visszavonulás
A hidegháború délkelet-ázsiai enyhülésével Nagy-Britannia anélkül lazíthatott kissé elkötelezettségein, hogy ez a gyengeség jelének tűnt volna. Az azonban nyilvánvaló volt, hogy a koreai fegyverszünet megkötése, az 1954-es genfi konferencia, és egy évvel később a Négy Nagy csúcstalálkozója ugyanott csak Sztálin halála után és Amerika támogatása révén vált lehetségessé. Nagy-Britannia az 1950-es évek elején még vezető szerepet játszott Délkelet-Ázsiában, most, a SEATO létrehozásával és azzal, hogy az amerikaiak egyre erősebben elkötelezték magukat Vietnamban – és kisebb mértékben Thaiföldön is –, a vezetés szemmel láthatóan az USA kezébe ment át.
Ugyanez
időtájt a megenyhült nemzetközi légkörben a nem európai népek ismét felemelték
szavukat függetlenségük érdekében mind a kommunista, mind pedig a nyugati
beavatkozásokkal szemben. Kezdetét vette az 1950-es évek végén, 60-as évek
elején kiteljesedő világméretű gyarmati felszabadítási hullám. A franciák
Indokínából való visszavonulása után már Maláj-föld volt az egyetlen gyarmat a
régióban. 1955-ben Maláj-földön és Szingapurban a nemzeti pártok nyertek a
választásokon, és célul tűzték ki a függetlenség elnyerését. A britek két okból
nyugodtak bele e területek önállósulásába. Az egyik ok: Maláj-föld már nem volt
annyira fontos az egészséges brit gazdaság számára, mint korábban.
A
másik ok a brit katonai doktrínában az 50-es évek második felében beállott
változás. A nukleáris erő korában állandó haderők tengerentúli állomásoztatása
értelmetlen luxusnak számított. Veszély esetén sokkal használhatóbb volt az
igen mozgékony, központi tartalék hadsereg, a megfelelő szállítási eszközök,
továbbá a katonai bázisok és utánpótlást biztosító állomások kiterjedt
hálózata.
Nagy-Britannia
Eden miniszterelnöksége idején (1955–57) Ausztráliával łs Új-Zélanddal együtt
hadosztály méretű, mozgékony nemzetközösségi stratégiai tartalékot képezett,
amely Maláj-földön állomásozott. A régi bázisok és területhasználati jogok
helyébe most alternatív légiutakat kellett kiépíteni a Közép-Keleten és az
Indiai-óceánon át. E tekintetben életfontosságú volt egy alapszerződés
megkötése a szuverén Maláj-földdel és Szingapurral. 1956–57-ben az angol–maláj
védelmi egyezményt gyorsan, sikeresen megkötötték, és 1957. augusztus 1-jén
Maláj-föld független lett.
Szingapurban
sokkal nehezebb volt a helyzet. A britek különösen erős érzelmekkel
ragaszkodtak a szigethez. Ráadásul a kikötőváros könnyen a kommunista
felforgatók prédájává válhatott volna. Ezért nem akarták a britek megadni a
teljes függetlenséget. Végül 1959-ben Szingapur elnyerte „a teljes jogkörű belső
önkormányzat” státusát, azaz jórészt Nagy-Britannia kezében maradtak a
külkapcsolatok és a honvédelem ügyei.
Ez
egyik fél számára sem volt kielégítő. 1963-ban végre a brit borneói
területekkel együtt bevették a városállamot a malajziai szövetségbe. Ez azután
véres összeütközéshez vezetett a gyarmatosítás-ellenes és Nyugat-ellenes
Indonéziával. Ez volt az utolsó kihívás Nagy-Britannia számára
Délkelet-Ázsiában. 1965-ben Indonézia elnökét, Ahmad Sukarnot egy véres
államcsíny elmozdította, s a konfliktus 1966-ban végetért. Sikeres, bár
költséges ügy volt ez Nagy-Britannia számára. Wilson miniszterelnök végül
bejelentette, hogy az 1970-es évek közepére Szueztől keletre Nagy-Britannia
minden kötelezettsége véget ért. A nyugati hatalmak közül egyedül az USA
befolyása maradt meg Délkelet-Ázsiában. Az angol–maláj-földi egyezményt később
felcserélték egy új, öthatalmi nemzetközösségi védelmi egyezményre (ANZUK);
Nagy-Britannia köteles volt konzultálni Ausztráliával, Új-Zélanddal, Malajziával
és Szingapurral bármilyen külső fenyegetés esetén, de nem volt szükségszerű,
hogy cselekedjék. 1976 márciusában Szueztől keletre az utolsó állandóan ott
állomásozó brit katona is elhagyta Szingapurt.
Rolf Tanner: „A
Strong Showing”. Britain’s Struggle for Power and Influence in South Asia,
1942–1950. („Látványos mutatvány”. Nagy-Britannia küzdelme a hatalomért és
befolyásért Dél-Ázsiában, 1942–1950.) A Beiträge zur Kolonial- und
Überseegeschichte című sorozat 60. kötete. Stuttgart, Franz Steiner Kiadó,
1994. 299 p.
Fordította,
rövidítette:
Fodor Mihályné