Klió 1996/2.
5. évfolyam
Virtuális (a) világ
Reflexiók
egy könyv kapcsán
Úgy tűnik, megint vége van egy háborúnak...
Én ahhoz a generációhoz tartozom, amelyik a háborút, de még a
forradalmat is „csak” hallomásból, képekről, tanulmányokból – úgy ahogy –
ismeri. „Történelem”! A háborúk pedig mérföldkövek. Egyik a másik után, szépen
sorban. Évszámok, vezérek, csataterek... Bármennyit is foglalkoztam vele,
bármennyire is traktáltak vele (sokszor éreztem ugyanis annak – a kontextustól
függően), nem tudott úgy igazán „bőr alá” menni. Az ember olvas róla, beszél
róla, ír róla – minél objektívabban annál jobb –, mint bármi másról az életben.
Később – elsősorban a szörnyűségek láttán – kezd valami derengeni: ez itt nem
krimi! Nem bizony – de az „idő”... Az jótékonyan „történelemmé” vasalja a
tegnapit. Vagy a távolság. Az meg a mait simítja fájdalommentessé... Talán így
van ez jól.
Ernest Gellner történetfilozófiájában az emberiség történetét
három részre osztandó az ekét, a kardot és a könyvet alkalmazza
határkőnek – az elementáris javak jelentőségének változását nyomon követve. A
mindennapi betevő előteremtése, az előteremtettek elosztása, valamint a
mindenkori korszakokat mindig is jellemző, de egymástól (látszólag) független,
elhatárolt magaskultúrák általánossá (egyetemessé? talán egysíkúvá?) és
létmeghatározóvá válásának folyamata (alap lett a felépítményből!)
az évezredek során adja ki a történelem egészét. Az eddigiét.
CNN, szatelit, internet. Az információ kultusza. A
magaskultúra globálissá, azonnal lehívhatóvá, éppen ezért pillanatnyivá válása
gigabytok formájában és korában... A légitársaságok újabb csemegékkel próbálják
a egyre inkább hiányzó business-futárokat pótolni. Az utóbbi években hatalmas
hasznot hozó, napjában többször a Földet körülutazó menedzserek hada ma képernyők
előtt váltja meg világát. „Megfoghatatlan” összegek utaznak nemzetközi
bankok elektronikus pályáin, anélkül, hogy valaha is valaki valóban látta volna
csak töredéküket is. Igaz, már a guruló dollárokat sem lehetett igazából érezni...
Új
korszakba léptünk. A XX. századnak vége (John Lukács szerint 1989 eseményeivel
ért véget) és az újkor is a végét járja. Gellner ekével induló sorát is
nyugodtan kiegészíthetjük: a computerrel.
Új
kor kezdődött. Vadászpilóták monitoron követik a rakéta pályáját. Tíz alatt
otthon, vagy a játékbarlangok (harci)zajában, később talán az „Öböl”, vagy az
Adria felett. A találatot digitálisan jelzik vissza.
Új
világ is kezdődött. Egy low radiation világ with power management.
Egy világ, ahol sem a pénznek, sem pedig a vérnek nincs szaga...
Morálteológusok
néhány évvel ezelőtt még a hightech lombikbébiktől féltették világunkat,
ma nekünk kell elkezdeni a helyünket keresni a hightech világában.
Valóban új világ kezdődött, aminek még csak körvonalait (is alig) sejtjük. Nem
hiszem, hogy valaki is konkrét elképzelésekkel rendelkezne erről a világról,
pedig még a régivel is sok esetben adósai vagyunk önmagunknak. Napról-napra
újabb mozaikkockáját leljük meg ennek a végtelenül sejtelmes új világképnek,
ugyanakkor értetlenül állunk sok esetben a régi jelenségei előtt is.
Virtuális
világ! – Virtuális világ? Virtuálisabb lesz-e az új világ a réginél, vagy más
szóval: nem volt-e a „régi” is eléggé virtuális? Vagy mennyire volt apáinknak reális
a reális világuk túlsó oldala, hogy a Hold túlsó oldaláról ne is
beszéljünk?! És nem egyfajta virtuális világot tár-e elénk a történelem,
ami talán létezett, talán nem, talán így, talán nem, talán ezek mozgatták,
talán nem?! Számomra, az olvasó számára a múlt háborúit könyvek (médiumok)
közvetítik: papíron létező realitás(?)...
Az
idő, a tér megtette a magáét. Világunkban, vagy az újvilágban ez a két
tényező mindinkább a múlté lesz: helyüket a nehezen kontrollálható digitalizáció
veszi át. Digitális hírek, digitális képek, digitális bűntények... Valószínű,
hogy sok mindent újra kell majd definiálni, és sok új fogalmat kell majd
tartalommal megtölteni – és mindezzel természetesen gondolkodásunknak
megbirkózni...
Jut
mindez pedig eszembe egy könyv olvasása közben. A háború
Bosznia-Hercegovinában. Persze nem véletlenül jutott a kezembe éppen ez a
könyv: ez számomra az első háború, amit „átéltem”. Igen, átéltem a több száz
kilométer ellenére, miközben mégsem kellett pincében éhezve rettegnem, sem
pedig nylonszatyorral a kezemben, télvíz idején, tetemekkel szegélyezett
aknamezőn át a puszta életemért futnom. Ez a háború a „bőröm alá” ment! Talán
mert ez a távolság ma már nem távolság, meg a tévé is valahogy a reális világ
része lett. Most először gondolkodtam el azon a kérdésen, hogy valójában mi
is a történelem? Az-e, amit a történészek annak tekintenek, tehát kutatási
terület, és mint ilyen, többé-kevésbé behatárolható, feltárható, tehát
magyarázható, netán (meg)érthető, de minden esetre tudomány, ill. ennek
a tudománynak a tárgya. Vagy maga az élet, maga a valóság, a maga
végtelen komplexitásával, ami bizonyos szemszögből nézve valóban a klasszikus
értelemben vett történelemnek (is) látszik, de alaposabb vizsgálat során
kiderül, hogy annál több, átfogóbb – valami, aminek csak fragmentjeit vagyunk
képesek fragmentárisan feltárni, és még az sem biztos, hogy azt helyesen. A
történelemnek, mint tudománynak – és ezen belül különösen az empirikus
kutatásnak ebben az összefüggésben a tudományos szintű illusztrálás szerepe
jutna: az életnek, mint valami folyamnak a partján fellelhető tárgyi (írott,
íratlan) emlékeket (forrásokat) egymás mellé rakosgatva a mozaik egyes alakjait
hézagosan-hézagmentesen kirakni, anélkül, hogy az összkép igazi nagyságát, vagy
akár valódi témáját is csak sejtenénk.
Meg
hogy mi az ember szerepe a történelemben: csinálja-e azt, vagy csak azt
hiszi, hogy csinálja?! Szubjektum vagy objektum? És még sok más, amikre eleddig
nagyon szórványosan kaptam megközelítő válaszokat, és általában azokat sem egy
konkrét jelenség kapcsán.
Ezért
lepett meg a fiatal történész (’62-es születésű) könyve, aki München mellett,
Ebenhausenben a „Tudomány és Politika Alapítvány” keretében vizsgálja a
délszláv térségben végbemenő fejleményeket.
Calic
a könyv első részében megpróbál történelmi képet festeni a Balkánról, a
századfordulótól kezdve az első jugoszláv állam alapításán (1918), valamint az
1946-os második „államalapításon” keresztül napjaink zűrzavaráig. Eközben külön
figyelmet szentel a lakosság etnikai összetételének, bár hangsúlyozza, hogy
valójában etnikai különbözőségről a nyelv alapján nehéz beszélni (a nem
elhanyagolható kisebbségektől most eltekintve), hisz az államalkotó
népek egyazon nyelv különböző dialektusait használják. Egy másik ismérv, a
vallási hovatartozás kérdése is inkább a múlté: a nyolcvanas évek végén a horvátok
53 százaléka, a szerbeknek pedig csak 34 százaléka vallotta magát hívőnek a szó
klasszikus értelmében. Az első látásra vallási kritériumok alapján deklarált boszniai
muzulmánok, mint nemzet sem számlál(t) 37 százaléknál több hívőt. Egy
másik, adatokkal alátámasztott adalék a szociális és kulturális összetétel (a tradicionális
„agrárszektor” túlsúlya – magas fokú analfabetizmussal párosulva –, ugyan
az utolsó évtizedek iparosítása következtében a városok javára billentette a
mérleg nyelvét, azonban a folyamatot nem követte mentális/kulturális urbanizáció
– innen talán a rombolásban manifesztálódó gyűlölet a városok iránt). A
szétesés hátterében meghúzódó aktuális, globális, európai, és az ezekből (is)
adódó jugoszláv gazdasági és politikai helyzet érintőleges bemutatása zárja az
általános, összjugoszláv elemzést.
Bosznia-Hercegovina
kilépése a föderációból sokak számára okozott meglepetést: a) a lakosság
nemzetiségi összetétele legalább olyan sokszínű, mint a valamikori
Összjugoszláviáé (ezért mondta valahol Tudjman, hogy „ha Boszniát egyben
akarnánk tartani, akkor ilyen alapon Jugoszláviát is megtarthattuk volna”); b)
a tagköztársaság (mint az ország „szíve” – bár egyesek szerint mű-) a
„régi” Jugoszlávia, a föderáció politikailag és gazdaságilag szilárdan
integratív részét képezte. Az évszázadok során kialakult önálló területi
identitás ellenére a köztársaságnak örökölt strukturális problémákkal kell
küszködnie: igazából feldolgozatlan múlt, lappangó etnoszociális feszültségek,
szoros gazdasági és szociális függés a valamikori összállamtól, valamint a
(most már) szomszéd országok (Horvátország, Szerbia az új Jugoszláv Föderáció
leple alatt) területi követelései, hogy csak néhányat ragadjunk ki a tragédiát
előidéző, egymással összefüggő ellentétek halmazából. Calic szerint Bosznia
multietnikus társadalma egy sor lappangó előítélettől volt terhes: szerbek,
horvátok, muzulmánok kölcsönösen alkalmaztak nagyrészt a múltból hozott
szterotípiákat, kölcsönösen táplálták a mindenkori nacionalizmust.
Mindezek szerepet játszottak a Bosznia-Hercegovina kilencvenes évek elejére
(1990–92) tehető dezintegrációját kiváltó folyamatokban, amelyek az állami
struktúrák leépülését, majd pedig az erőszak eszkalációját vonták maguk után.
Calic elemzi ezek után a szemben álló felek hadászati-harcászati céljait, az
erőviszonyokat, illetve az ezeket támogató háborús propagandát, történelmi,
mitológiai alakok élesztését, „csatasorba állítását” (Radovan Karadzic a múlt
századi nyelvújító Vuk Karadzic szerepében tetszeleg, vagy „Captain Dragan”,
alias Dragan Vasiljkovic, aki a 1389-es hős, Milos Obilic epigonjaként
verekedte fel magát a nemzetközileg keresett háborús bűnösök listájára). Az
„etnikai tisztogatások”-ként a köztudatba sulykolt kegyetlenkedéseket nehéz
higgadt fővel, objektíven megközelíteni. A „miért” és a „hogyan”
megválaszolására Calic számomra meglepő módon a szemtanúk, áldozatok vallomásán
túl, a „hivatalos adatok” (ENSZ, Amnesty International, EBESZ stb.)
ismertetésén túlmenően kultúrtörténeti, pszichológiai, civilizáció-elméleti,
(kultúr)antropológiai, (kultúr)szociológiai kutatások eredményeit is
felsorakoztatja. Számomra meglepő módon, mert nem általánosan elterjedt a
történelemtudományban az empirikusan körüljárható események/eseménysorok
ilyetén való megközelítése: néhány év/évtized biztonságot adó félhomályából a
rendelkezésre álló források, adatok (nevek, számok, szervezetek, események,
dokumentumok, stb.) segítségével az eseményt, folyamatot rekonstruálni. Az
emberi társadalom, az emberi társadalomban végbemenő folyamatok igazi forrása
azonban végső soron maga az ember – a maga hajlamaival, adottságaival,
képességeivel, a maga racionális cselekedeteivel és a maga irracionalitásával
–, hogy ezzel a nem szerencsés terminussal éljek.
Sok
esetben tapadnak hozzá negatív képzetek. Ebben az esetben a szónak neutrális,
értékelésmentes értelmezését tartanám helyénvalónak. Irracionalitás: évezredek
során rögzült, tudományosan/racionálisan nem, vagy csak interdiszciplináris
kutatások során tetten érhető, sokszor tudat alatt lappangó (latens), nem
kultúrspecifikus magatartási normák összessége, amelyek bizonyos
határszituációkban a felszínre törve befolyásolják, szabályozzák az emberi
cselekvést. Kultúrától függetlenül, de civilizációtól nem. Így nézve például a
legújabb balkáni háborút kísérő tömeges kegyetlenkedéseket a civil
(nő)lakossággal szemben – elsősorban a tömeges nemi erőszakra gondolok – a
mindenkori férfiasság kultuszán túl (ami már magában a háborúban
manifesztálódik) a kommunikáció egyfajta archaikus formájára ismerünk, hisz
ezek a cselekedetek csak az esetek kis részében szolgálják valóban a szexuális
ösztönöket, vagy „a szexualitás agresszív kiélését”, „sokkal inkább az
agresszivitás szexuális kifejezését” (137. oldal). Azonkívül a nőkön keresztül
a férfiak, a (férfi)társadalom, a családi kapcsolatok, az erre (is) épülő
nemzeti identitás, az egész szociális szisztéma kerül megalázásra.
Calic
ezek után áttér a konfliktuskezelés nemzetközi erőfeszítéseire: a háborús
bűnök, illetve bűnösök nemzetközi jogi elítélésének esélyei, a katonai
intervenció kérdése, a gazdasági szankciók eredményessége, a károk valamilyen
módon való behatárolása, a humanitárius segélyakciók; az ENSZ, a NATO
tevékenysége igazából nem hozták meg a (látványos) eredményt, együtt véve azonban
hozzájárultak ahhoz, hogy Bosznia-Hercegovina egységes, föderatív államként
fennmaradjon (lásd Dayton).
A
Balkán jövőjét illetően a szerző mérsékelt optimizmust tanúsít: egyfajta
normalizálódás után a most még szemben álló felek közötti viszony talán állami
szinten is normalizálódhat, a nacionalizmus ördöge azonban és az utóbbi évek
traumája újabb konfliktusok forrása lehet, legalábbis belpolitikai szinten
(pl.: kisebbségek). A háborús bűnösök egyenkénti, személyes üldözése
és felelősségre vonása nagyban hozzájárulhatna az újabb kollektív ellenségképek
kialakulásának megelőzéséhez, amik aztán táptalajként szolgálnának újabb
konfliktusokhoz.
A
nemzetközi politikának, amennyiben továbbra is etnonacionális konfliktusok
menedzselésére akar vállalkozni, először önmagával kell megbirkóznia. Több
konzekvenciával, több szavahihetőséggel, eltökéltséggel és főleg több
identitással kell magát felvérteznie.
A
délszláv, de különösen a boszniai háború minden kegyetlensége ellenére
szolgál(ha)t tanulsággal mind a nemzetközi diplomácia, mind a „hideg” elemzők,
mind pedig mindannyiunk számára: idő, távolság, papír, kamerák és processzorok
ugyan tompítják/torzítják az elénk tárt képet, megkérdőjelezik azt, a
„felkínált” lehetőséggel azonban nekünk élni kell, a már/még nem virtuális
valóságot az események kapcsán utolérni. Közelről ugyanis így néz ki a háború,
az élet, az ember, a történelem. Csak mi elfelejtünk és meglepődünk.
Calic
könyve erre a sokrétűségre kíván rámutatni, erre a komplexitásra, aminek
tudatosítása nélkül sem a politikának, sem pedig a tudománynak nem szabad(na) a
hasonló társadalmi folyamatokhoz közelítenie. Mert a jelen minden esetben a
mindenkori realitás. Legalább ezt próbáljuk meg megérteni! Meg
hogy ugyan új világ kezdődik, de a régi sem ér véget.
Marie-Janiene
Calic: Der Krieg in Bosnien-Hercegovina. Ursachen – Konfliktstrukturen –
Internationale Lösungsversuche (A háború Bosznia-Hercegovinában. Okok – az
ellentétek szerkezete – nemzetközi próbálkozások a megoldásra) Suhrkamp Verlag
Frankfurt am Main 1995
Sipőcz László