Klió 1996/3.
5. évfolyam
Két tanulmány a német régiótörténeti kutatások körébôl
A német politika- és gazdaságtörténet sajátosságai, különösen pedig az, hogy a két szféra fejlődéséről külön-külön alkotott értékelések legalábbis nehezen feleltethetők meg egymásnak, viszonylag könnyen terelik a történeti gondolkodást a regionális eltérések vizsgálata felé.
Az ismertetendő két tanulmány egy-egy nagyszabású vizsgálat
eredményeit foglalja össze. Az egyik, Schwarzeré, azt vizsgálja, hogy milyen
teret alakított ki Németországban a XX. század elejére az iparosodás folyamata,
a másik, a Hohls–Kaelble szerzőpárosé azt tekinti át, hogy milyen módon
változott meg a német gazdaság foglalkoztatási szerkezete a XX. század
folyamán.
Ismerkedjünk meg először az állapotrajzzal! Schwarzer
témaválasztásából adódnak kérdései: Miként rajzolódtak ki Németország gazdasági
térségei a XX. század elején? Miért úgy rajzolódtak ki, ahogy? Miért alakultak
a térségek olyanná, mint amilyenek?
A regionalitás kutatásának négy típusa különböztethető meg:
1) a kizárólag a különböző tényezők sűrűsödési helyeit, intenzitásának
változásait vizsgáló “agglomerálódás”-kutatás; 2) az induktív módszereket és a
korrelációs elemzést végző, esettanulmányokat bőven termő, de összefoglaló
munkáknak híjával lévő ágazati és regionális történetírás; 3) az
életszínvonal-egyenlőtlenségeket kutató irányzat; s végül 4) a politikum, az
operativitás szempontjait szem előtt tartó “térrendezés”.
A gazdaság- és társadalomtörténészek többször hangoztatták,
hogy kívánatos volna a gazdasági vagy ipari fejlődés saját regionális
alapegységeit megtalálni. E kívánalom mögött az a föltevés húzódik meg, hogy az
iparosodás egyes fázisain keresztülhaladván Közép-Európa térszerkezete döntően
megváltozott. A földrajz viszont éppen a struktúráknak, a központi helyeknek, a
városok funkcionális szerkezeteinek állandóságát emeli ki, s evvel eleve
fölteszi, hogy a gazdasági szerkezetváltás a térszerkezetben nem csapódott le.
A két tudományos diszciplína nézeteltérésének magyarázatán túl a korszerű
gazdaság- és regionális politika is igényt tart az országterület megfelelő
részegységekre bontására.
A
munka célja kettős: A) mivel a korszerű regionális tervezési modellek a
forrásokra való tekintettel nem alkalmazhatók történelmi problémák megoldására,
az egyik cél elméletileg megalapozott történeti “munkaeszköz” kialakítása; B)
Németország századeleji térszerkezetének fölvázolása. Ez utóbbival kapcsolatban
máris előrebocsátható az a tézis, hogy 1907–10-ben az ország még javában a
hagyományos struktúrák foglya volt.
Az
empirikus vizsgálat értelmezését nagy elméleti előkészítés alapozza meg. A
modellalkotás értelme a mikro- és a makroszint összekapcsolása, a mikroszintű
alkotóelemeknek a makroszintű kiindulási állapottal való összekapcsolása. Az
elméleti rész központi eleme a régió fogalma.
A
régió (táj, térség) kibernetikai szempontból nyílt összrendszer, melyben a
rendszer szabályosságai a rendszerbeli kiegyenlítő mechanizmusok összjátékából
fakadnak. Egy földrajzi térség mint rendszer úgy fogalmazható meg, mint az
egyes szereplők terveihez fűződő megvalósítási esélyek síkbeli metszethalmaza,
valamint a szereplők közvetlenül nem befolyásolható környezete. Egy-egy
szereplő kapcsolatai minden határon túlnyúlnak, de (társadalmi) terveinek vagy
elképzeléseinek túlnyomó része egy szűkebb földrajzi térre korlátozódik. Ha a
szereplők tervei nem valósulhatnak meg, akkor vagy elhagyják a térséget, vagy
megváltoztatják terveiket.
A
rendszer határait a rendszeren kívüli és belüli viszonyok küszöbértékeivel
lehet megadni. A rendszer leképezett hálózata a szerkezet (struktúra). A
rendszer kiegyenlítődési játéktere a kiegyenlítő mechanizmusok (a folyamatok)
és a szerkezet kölcsönhatásából alakul ki.
A
rendszer fejlettségi állapota különböző jelzőszámok társításaként értelmezett
mintáknak való megfelelésként fogható fel. A fejlettségi állapot tárgyi,
illetve térbeli kifejeződése, vagyis a tényezőellátottság és a térszerkezet
determináló tényezők abban az értelemben, hogy a gazdasági térségben zajló
gazdasági tevékenység kiindulópontjai.
A
terek “idő szerinti változók”. Tipologizálásaik különböző elméleteken
alapulnak. A tipológiák egyik csoportja a funkcionalitás és homogenitás
fogalmával operál. Siebert szerint formálisan szükséges, hogy egy hely csak egy
térhez tartozzék; hogy a tér minden elemének legyen szomszédja; valamint hogy
az elemek között egyértelmű kölcsönös függés álljon fönn.
A
kölcsönös függés vagy viszonylatok összekapcsolódása (funkcionális
térszerkezet), vagy minden elemre érvényes, közös jellegzetesség (homogén
térszerkezet). Az előbbi esetben a térrendszeren belüli hierarchiában azonos
szinten elhelyezkedő rendszerek határain átnyúló kapcsolatok kölcsönös
összefonódásként rajzolódnak ki, az utóbbiban az egy térségen belüli
kapcsolatok iránya egy fix pontot metsz ki, a központot; a központ és az egyéb
helyek közötti kapcsolatok nem azonos
értékűek, szaldójuk a központ felé mutat.
A funkcionális terek leírhatók homogénekként is. Bizonyítható
tétel, hogy egy homogén tér (régió) annál fejlődőképesebb, minél több
funkcionális kapcsolata van.
A tipológiák másik csoportja a “növekedési pólus” fogalmát
állítja a központba.1 A növekedési pólus nem más, mint egy kulcsiparág körül
térbelileg összefüggő növekedési ágazatok halmozódása. A növekedési ágazatokat
az jellemzi, hogy vállalataik kölcsönösen és erősen összefonódnak, egyes
vállalataik uralják a többit, növekedési ütemük pedig az átlag fölötti. A
pólusokat a környezetükből feléjük áramló mobil termelési tényezők táplálják. A
növekedési pólus környezete akkor nyer a kapcsolaton, ha a pólus kisugárzó
hatásai (spread effects) fölülmúlják az “elvonási tüneteket”. Ez a fogalmi
rendszer értelmezni tud növekedési szigeteket, míg az előző tipológiában
nincsen helye “sziget”-alakzatoknak.
A tipológiák integrálhatók, ha elfogadjuk, hogy a
Christaller-féle lépsejtekkel teljesen lefedett tér központi helyei szintén
homogén teret alkotnak.
A centrumok közötti szelekció mozgató ereje a tranzakciós
költségeknek az infrastruktúra fejlődéséből fakadó változása. Két régi pólus
közötti költségoptimalizálás újabb “etapokat” (állomáshelyeket) hoz létre – ez
az integráció. A tranzakciós költségek szintjének süllyedése a régebbi centrum
hanyatlását és új, távolabbi központi hely fölemelkedését jelenti (expanzió).
Ezek a megfogalmazások jól szemléltethetők a nemzetközi fizetési rendszer
alakulásán.
A szakirodalom főbb tételeinek áttekintése alapján a
térszerkezetnek három jellegzetessége van: 1) Minden térnek van egy központja,
mely felé a tér tájékozódik. 2) Minden helység a legkedvezőbb költségű
beszerzési és értékesítési hely felé igazodik. 3) Minden térnek van hatósugara.
Ezekből adódóan a tereken belül megkülönböztethető a mag, az átmeneti zóna és a
peremvidék. A határain kívüli központ felé orientálódó tér a “gyepű” vagy
“gázló” (Portage).
A fejlettségi állapot az üzemszervezet és a fejlődési
potenciál (a struktúraváltozás elaszticitása) szerint négy csoportba sorolható:
a kézműves, illetve ipari és a hagyományos, illetve modern párosításéba. Ennek
megfelelően a folyamat hordozóinak cselekvési tere, vagyis az egy fejlettségi
állapothoz tartozó gazdasági tevékenységek egy 4x4-es mezőben helyezhetők el, a
“gyepű”-terekben folytatott hagyományos kézműves tevékenységtől a tér magjában
(mely maga is tér) folytatott modern ipari tevékenységig.
A
gazdaságstatisztika ágazati nómenklatúráját is figyelembe véve mindez úgy
fogalmazható meg, hogy egy tér gazdasági fejlettségi szintje megfelel annak,
hogy a szóban forgó térségben az összes gazdasági tevékenység mennyire függ a
mezőgazdasági tevékenységtől. Egy tér gazdasági rugalmassága, vagyis az
elviselhető népességnövekedés felső határa attól függ, hogy a tér agráripari
szerkezete milyen mértékben tér el egy tiszta agrárvidékétől.
A
fokozatok „lentről fölfelé”: nagy üzemméretekben folytatott legelőgazdálkodás;
szántóföldi gazdálkodás; kapások; intenzív kultúrák; közeli piacra termelő
feldolgozóipar; távoli piacra termelő feldolgozóipar. Ezekhez a fokozatokhoz az
üzemméret csökkenése, a kis- és középüzemek térnyerése társul, s a fázisok
közös jellegzetessége, hogy a munkaerő még helyileg kötött. A további
fázisokban a népességsűrűsödés externális megtakarítást tesz lehetővé – vagyis
kihasználhatóvá válnak az urbanizálódás előnyei.
Empirikus
vizsgálatok pozitív kapcsolatot mutattak ki a különböző termékeket előállító
technológiák (ágazatok) és a szervezeti formák, illetve struktúrák, mind pedig
a szervezeti struktúrák és a növekedési ütemek között. Ezeknek a
felismeréseknek a kihasználásával a növekedés osztályozható, és az osztályozott
növekedés a településstruktúrára leképezhető. A magasabb rangú városoknak a
többiekhez mért aránya függ az agglomerációs (extern) és az üzemi (intern)
megtakarításoktól, a szállítási költségektől, valamint a térség gazdaságának és
a helyi adottságoknak a viszonyától.
Ezen
elméleti bevezetés után Schwarzer bemutatja forrásait. Az empirikus vizsgálat
az 1907-es üzemstatisztikát vetíti az 1910-es közigazgatási beosztásra. A
statisztikának két hátránya van, a kettős számbavétel, illetve hogy nem
teljeskörű (hiányoznak a közszolgálatban foglalkoztatottak, a
szabadfoglalkozásúak, valamint a munkanélküliek). A teljeskörűség a
foglalkozási statisztikák segítségével helyreállítható. Bár a foglalkozási
statisztika a célnak jobban megfelelne, de mégsem használható elsőrendű
forrásként, mert nem munka-, hanem lakóhelyen veszi számba a népességet,
másrészt a munkaerőpiacot tükrözi és nem a gazdasági viszonyokat. A földrajzi
térbe való vetítés során a tér egysége urbánus vidéken a közigazgatási terület,
rurálisan pedig a hasznosított földfelület.
A
német birodalom országait 1067 apróbb közigazgatási egységre (Kreis) lehetett
felbontani. Az urbánus és rurális jellegű körzetek még ilyen mélységű
felbontásnál sem különböztethetők meg egymástól, csak a nagyvárosok (45) válnak
ki környezetükből.
A
térszerkezet jellemzésére 63 változót használtak, hetet a településszerkezet,
54-et a gazdasági szerkezet, egyet a közszolgálat jellemzésére. A változók
alapján egy tíz osztályt megengedő “természetes” tipologizálást
(cluster-analízist) végeztek. (A típusképzésben legaktívabb három változó a
“tendenciájában iparszerű fejlődésre képes”2 ágazatokra
vonatkozott.)
A
térképet az egyes terek rangja szerint árnyalva a német gazdasági térben
1907-ben két mag- és három gyepütérség rajzolódik ki. Míg a gázlók a legalacsonyabb
rangú terekből (305), addig a magok a legmagasabb rangúakból (32) álltak
össze.
A
kép értelmezése a már vázolt elméleti szállításiköltség-tereket igénybe véve a
következő: Németország a századfordulón az európai szárazföld mindkét zárt
ipari nagyteréből részesült. A nyugati ipari koncentráció Svájctól Hollandiáig
nyúlt, a keleti a Habsburg Monarchiára és a Lengyel Királyságra terjedt ki. A
két térség közötti gázlón Németország húzódik végig. Németország gazdasági
bifurkációját a legismertebb módon Max Weber fogalmazta meg, aki szociológiai
és szociálpolitikai alapon különböztette meg az Elbától keletre és nyugatra eső
területeket.
Schwarzer
térképén a választóvonal nem az Elba, hanem az Odera. A központi helyekre és
hatósugarukra vonatkozó funkcionális elemzés alapján a nyugati téren húzódik
végig az Amsterdam/Brüsszel–Majna-Frankfurt–Milánó tengely, amelytől jobbra
vagy balra távolodva, a tőzsdeközpontok egyre ritkulnak. A gazdasági
Közép-Európa mindezek szerint a Rhone–Szajna-vonaltól az Odera vonaláig terjed.
A
tér morfológiája megenged néhány feltételezést a térségek gazdasági fejlődésre
vonatkozóan: 1) Minél nagyobb egy térség hatósugara, annál kevésbé fejlett a
környezet a központhoz képest. 2) Mivel egy város területe nem növekszik a
városi népességgel együtt, ezért ha egy központ körül nem alakulnak ki
másodlagos központok, akkor a gazdasági növekedés csak a városra korlátozódik,
és környezete nem húz hasznot belőle. 3) Minél egyenletesebb a helységek
nagyság szerinti eloszlása, annál nagyobb a térbeli növekedési potenciál. 4)
Minél közelebb esik egy tér központjának a mérete a települések nagyságának
egyenletes eloszlásából adódó értékhez, annál inkább várható, hogy a tér
gazdasági szerkezete egy hasonlóan fejlett szomszéd térségben folytatódik.
A
térképletek gazdasági szektorok szerint is értelmezhetők: A mezőgazdasági
jellegű településszerkezet kis falvak sűrű hálózatát jelenti. A falvak mérete a
környező földek eltartó erejétől függ. E terek méretét a “templom tornyának
magassága és harangjának hallhatósága” határozza meg. Azok a központi helyek,
melyekben a tercier szektor (kereskedelem és szolgáltatások) súlya a döntő,
pontszerű piacokként értelmezhetők. Az ipari növekedés a termelés helyigénye
miatt regionális hálózatokat hoz létre. A népességkoncentráció a feldolgozó
tevékenységek tőkeigényességének függvénye.
Értékelésként
ki kell emelni a koncentráció-orientált “agglomerációs” és a centralitásra
figyelő funkcionalista irányzatok közötti elméleti szintézis igényét.
Ugyanakkor a szerző az összetett problémáról bonyolultan értekezik, aminek az
lehet az oka, hogy két tudományos tradíció határán mozog.
Az
egyik az empirikus elemzést formalizálttá, műszaki (technikai) ismeretté,
technológiává csiszoló (vagy alacsonyító), angolszásznak is minősített “modern”
hagyomány, mely megengedi, hogy a kutató ne ismerje mélységében a kutatás
eszközeit (eszközeiről és nem módszereiről, módszertanáról beszélek, s ismerjük
be, a számítógép, sőt egyáltalán a magasabb matematika által támogatott kutatás
ezen engedmény nélkül lehetetlen volna). A másik a mindent monografikus
igénnyel vizsgáló (agyonteoretizáló) német tradíció.
Schwarzer
mindkét hagyománynak ura, de elmulasztotta a modellépítést az empirikus
vizsgálatból merített példákkal lehorgonyozni. A rendszerelmélet elem-reláció
szimbolikájával élő ábrái nehezen megfejthetők, a főszöveg kevés értelmezési
segítséget nyújt, és gyakran a vendégszereplő térképvázlatok sem ott
helyezkednek el, ahol az általuk illusztrált kérdésről szó esik.
A
szerző következtetései gondolatébresztők, sőt provokatívak a gazdaságtörténetet
nemzeti (állami-nemzetállami) históriaként művelők számára csakúgy, mint a
globális dependentisták számára is.
A
magyar történeti irodalom Bácskai Vera munkái révén rendelkezik már nyolcvan
évvel korábbi időpontra Magyarország központi helyeinek meghatározásával, de a
funkcionális hierarchia kidolgozása – a megindult kutatások ellenére – még
várat magára.
Még
egyszer kiemelendőnek és továbbgondolandónak tartom Schwarzernek azt a
megállapítását, hogy a tér idő szerinti változó. Vajon egy újabb monokauzális
vagy totális történeti magyarázathoz van szerencsénk, amely a történelem
sajátosságait nem azáltal akarja kidomborítani, hogy a földrajzi tér
változásait az emberi történelem léptékéhez képest nagyon lassúaknak,
gyakorlatilag változatlanoknak deklarálja, s ezáltal a teret háttérré
degradálja, hanem pont fordítva oldván meg a tér–idő dilemmát, a teret
egyszerűen az idő függvényeként írja le? Véleményem szerint nem. Schwarzer
megközelítési módja megengedi, hogy tételét meg is fordítsuk. Bizonyos
problémák vizsgálatakor értelmes lehet az időt a tér függvényeként
megközelíteni; sőt egészen általános szinten a tömeges emberi cselekvések által
generált tér–idő-szerkezetről beszélni.
Schwarzer
tanulmányának vége, ahol a térszerkezet mintáinak és a gazdasági fejlődés
sajátosságainak összefüggéseiről ír, átvezet a másik ismertetendő tanulmányhoz,
amely a foglalkozási szerkezet (Erwerbsstruktur) regionális eltéréseinek
alapján a munkamegosztás regionális dinamikáját vizsgálja meg.3 Annak
előrebocsátásával, hogy az “eltérések léte” kifejezetten mást jelent, mint az
“eltérések változása (éleződése4 vagy enyhülése5),” a tanulmány két
hipotézist vizsgál meg.
Az
első hipotézis szerint az iparosodás a foglalkozási struktúra egyenetlenedésével
jár, mert a piacorientáltság egyenetlenül fejlődött ki, a mezőgazdasági
önellátás csak lassan szívódott fel, és a piaci cikkekkel szemben álló
vásárlóerő csak lassan nőtt; a modern ágazatok (bányászat, vas- illetve
textilipar, a szolgáltatások közül a kereskedelem, a hitelélet és a kikötői
forgalom) erősen telephelyfüggők voltak; a beruházási, illetve képzési
hajlandóság, valamint a képzettség nem egymással harmonizálva változtak meg; s
végül különbségek mutatkoztak a regionális politikák terén is.
A
második hipotézis szerint a második világháború után újra kiegyenlítődési
folyamat indult meg, mert a háztartások már mind a piacról látják el magukat,
így a vásárlóerők regionálisan kiegyenlítődtek; a telephelyhez kötött iparok
válságba kerültek, részarányuk csökkent; beruházási, képzési, szállítási
lehetőségek szórtabban állnak rendelkezésre.
A
vizsgálatok három előzményre nyúlnak vissza: a foglalkozási struktúra
változásának két fázisát kimutató belgiumi vizsgálatokra (1846-tól kezdődött az
éleződés, és 1980-ra az egyenlőtlenségek az 1846-os szintre álltak vissza) [De
Brabander]; a XIX. század második felének Németországára vonatkozó, tartományi
szintű vizsgálatokra [Frank Tipton]; valamint a német jövedelmi
egyenlőtlenségek vizsgálatára [éleződés: Hesse és Söderberg, stabil jövedelmi
lejtő: Borchardt].
A
vizsgálat konkrét kérdése ezek után: Vajon hullámszerűnek tekinthető-e a német
fejlődés? Mivel magyarázható a fejlődés?
A
vizsgálat során a következő stipulációkat fogadták el: a térség egysége a
közigazgatási körzet (Regierungsbezirk); az 1965/70-es körzethálózatot
vetítették vissza a múltba,6 állandó határokkal; határváltozást csak
akkor vettek figyelembe, ha az a lakosságnak több mint öt százalékát érintette;
17 foglalkozási ágat követtek figyelemmel; nem az üzemi (munkahely-)
statisztikát használták fel; az 1895–1970-es időszakot vizsgálták.
A
kiéleződés fázisát a következők jellemzik: A regionális aránytalanságok férfiak
és nők között egyaránt kiéleződtek, a mezőgazdaságban egyértelműen, az iparban
kevésbé tisztán. 1895–1907 között kifejezett reagrarizálódás figyelhető meg,
főként az amúgy is elmaradott rurális régiókban. Ez részint számbavételi
jelenség, mely főként a családi üzemek által dominált területeken jelentkezett,
aminek az az oka, hogy a statisztikusok érdeklődése kezdett kiterjedni a nők
nyilvántartására is. Jellemző, hogy a reagrarizálódás a férfiak között nem
mutatható ki. Az iparban 1895–1907 között összességében már a kiegyenlítődés
volt a tendenciák eredője. Régiók szerint tekintve, az aránytalanság nem a
dinamikus régiókbeli ipari és tercier foglalkoztatottság további változásának
tudható be, s az agrárrégiókban sem nőtt jobban az ipari foglalkoztatottság,
mint a népesség.
Az
ipari polarizálódás ágazatokhoz köthető. Jellegzetesen ilyenek: a gép- és
eszközgyártás, amely a korábban erős körzetekben tovább erősbödött, viszont
olyan vidékeken, ahol 1895-ig nem talált helyet magának, ott 1925-ig sem lelte
meg azt; a fémfeldolgozás azokban a körzetekben, ahol az ágazat fejletlenebb
volt, ott leépült; a textil- és konfekcióipar ugyanazokat a sajátosságokat
mutatja; a vegyipar máig ható jellegzetessége a Rajna–Majna-körzet, valamint az
észak-badeni és a hannoveri iparvidék kialakulása.
A
felsorolt iparágak részarány az iparon belül nőtt, míg a szolgáltatásokban az
aránytalanság nem érződött.
1895–1925
között a régiók túlnyomó része kereseti struktúrájában eltávolodott a
birodalmi átlagtól – az átlagos szerkezethez a régióknak csak az a kis része
közelített, amely a modern gazdasági fejlődés hordozója volt (Hamburg,
Zwickau, Braunschweig).
Fontos
tényezőkre bukkanunk, ha a női és a férfi foglalkozási szerkezet sajátosságait
vesszük górcső alá. Bár a regionális különbségek mindkét nemnél egyaránt
éleződtek, a női foglalkoztatottság az iparban és a szolgáltatások terén is
regionálisan koncentráltabb volt, mint a férfiaké, de a régiókon belüli
aránytalanságok is élesebbek voltak, a változások dinamikája pedig drámaibb.
Összességében
a volt NSZK területén a kiéleződés nem volt enyhébb, mint a volt Német
Birodalom egészénél. A kiéleződés és az enyhülés közötti fordulat valamikor
1925 és 1950 között történhetett meg.
Az
enyhülési fázis jellemzői: ez a folyamat elsősorban nem azt jelenti, hogy az
iparosodott, esetleg túliparosodott vidékek elérték volna az ipari
foglalkoztatás valamilyen plafonját, hanem inkább azt, hogy a mezőgazdasági
vidékek megkezdték ipari felzárkózásukat. Az enyhülés motorjai a szolgáltatások
voltak.7 A mezőgazdasági aránytalanságok a szektor részarányával
„fordított arányban” éleződtek. Figyelemre méltó, hogy a régiók rangsora
1895–1970 között az aránytalanságok mértékének minden ingadozása ellenére alig
változott.
Magyarázat:
a hullámhipotézis empirikusan igazolódott, de mert bizonyító anyag csak az
1895–1925 közötti időszakra áll rendelkezésre, nem tudni, mikor kezdődött és
mikor fejeződött be a kiéleződés.
A
magyarázatot igénylő jelenségköteg tehát a következő: az ipari fejlődés során
Németországban, az európai irányzatokkal összhangban, a területi aránytalanságok
hullámszerűen változtak. A kiéleződés és enyhülés fázisai meglepően tisztán
rajzolódtak ki. A női foglalkoztatottság a tendenciák markáns jelzőszáma. A
hullámzás nem jelentette a régiók sorrendjének átrendeződését.
Ideológiai
hátterét tekintve két nagy értelmezési törekvés létezik:
irányzat liberális-neoklasszikus baloldali-kritikai
vélemény a piac enyhít a piac élez
„pártállás” enyhüléspárti éleződéspárti
E
két nagy értelmezési törekvés nem számol azzal a két ténnyel, hogy egyrészt az
iparosodás során az önellátás tartósan fönnmarad; másrészt létezett állami és
helyhatósági beavatkozás.
A
történetírás az elmúlt 100 évre vonatkozóan a következő magyarázó sémákat
vetette föl:
1.
A területi aránytalanságok éleződésének oka a) a telephelyelőnyök
centralizálódása, illetve b) a telephelyhátrányok kumulálódása; vagy c) a
gazdaságpolitika.
2.
A területi aránytalanságok valójában a) az ágazati specializálódás térbeli képét
mutatják; illetve b) a különböző telephelykötöttségű ágazatok közötti, a
gazdasági fejlődés során végbement arányváltozást jelentik.
Az
egyes érvekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy (ad 1/a) az iparosodás során a
gazdasági dinamizmus különösen erős regionális koncentrációval járt együtt mind
az iparosodás első, mind pedig a második fázisában (rendre a textil- és a
vasvertikumban, illetve a vegyi és a villamosiparban, valamint a hozzájuk
tartozó szolgáltatásokban); (ad 1/b) az energiaszolgáltatás és a közlekedési
infrastruktúra koncentrált volt; a korai iparosítás energiahordozói, a víz, a
fa és a szén nehezen szállíthatók, míg a XX. századiak, a villany és az olaj
könnyen; a vízi csatornák és a vasút a regionális bezártságot feltörik, de
nagyberuházások, ezzel szemben a XX. század az automobilizmus kora; (ad 2) az
iparosodás során eleinte a modern szerkezetű régiók továbbspecializálódtak, míg
az agrárrégiók “érintetlenek” maradtak. Ennek megfelelően az átlagbérek közötti
regionális aránytalanságok éleződtek, vagyis az árakkal és szolgáltatásokkal
szembeni vásárlóerő egyenetlenül oszlott el; tovább élezte a helyzetet, hogy a
női munka sajátosságai miatt az erre alapozó kereseti ágak egy-egy régióban
hirtelen jelenhettek meg, és ugyanilyen hirtelenséggel tűnhettek is el. Arról
van szó, hogy a női munka az iparosítás idején a férfimunkánál jobban
koncentrálódott a regionálisan egyenlőtlenül eloszló gazdasági ágak között; a
nők annak idején nem egy egész élet perspektívájáról döntöttek, ha munkát
vállaltak, így sokkal mobilabbak voltak, vagyis sokkal könnyebben léptek a
munkaerőpiacra, illetve léptek ki arról, mivel munkavállalásuk általában a
házasságkötésig tartott. A II. világháború után a női munka férfiakénál
gyorsabban ment az aránytalanságokat enyhítő szolgáltatási szektorba.
A
két világháború közötti időszak a kiélező tényezők gyöngülését és az enyhítő
tényezők erősbödését hozta, de az utóbbiak még nem váltak uralkodóvá.
A
területi aránytalanságok második világháború utáni enyhüléséhez döntően hozzájárult, hogy az iparosodás második
fázisa, vagy ha tetszik, a második iparosodás új ágazatokban fejeződött ki: a
vegyi és a gépiparban, a regionálisan szóródó beszállító rendszerre alapozó
autógyártásban, valamint az építőiparban. Az automobilizmus nemcsak a gyártás
által gyakorolt enyhítő hatást, hanem azáltal is, hogy az autóközlekedés nem
igényelte a vasút hatalmas, centralizált üzemét.
Az
új húzóiparágak nem kínáltak lehetőséget a regionális specializációra. Az
agrárrégiók nem stagnáltak többé. Enyhítő tényezőként hat még a szociális
szolgáltatások és a közszolgálat mint ágazat is.
Mindennek
eredményeként „a német gazdaság »gépháza«, miként egykoron a Ruhr-vidéket
nevezték,” helyébe, mely egy óra vasutazással átszelhető volt, egy tizenkét óra
alatt keresztülutazható, Hannovertől Münchenig terjedő régiófüzér lépett.
Összegzésként
elmondható, hogy a foglalkozási struktúra fejlődése hullámszerű volt, de nem
ciklikus, mivel a két fázisban más és más okok hatottak.
Távolabbra
vezető következtetések:
Nem
igaz, hogy a volt NSZK területén kisebbek lettek volna a területi
egyenlőtlenségek, mint Németország más területein. A nyugat-keleti lejtő
képzetének politikai okai voltak. A nyugati fejletlen területek
(Alsó-Bajorország, Felső-Pfalz, Alsó-Frankföld, Trier, Aurich, Osnabrück,
Lüneburg vidéke) területén nem épült fel olyan masszív érdekvédő “falanx”, mint
amilyet a keleti porosz földbirtokos arisztokrácia jelentett. Az
agrárelmaradottság és a kisvárosi szegénység így kívül maradt a politikai
történet horizontján.
Lehetséges,
hogy kezdődőben van egy újabb éleződési hullám az európai Észak és Dél között.
Megfigyelhető, hogy a dinamikus régiók az Északi-tenger mellől a nyugati Alpok
felé húzódnak át. Németország ebben az esetben – szemben Belgiummal és az
Egyesült Királysággal – nemcsak vesztese ennek a folyamatnak, hanem nyertese
is. A XX. század második felének enyhülési folyamatai mindenesetre
elősegítették a német föderalizmus sikerét.
Eddig
a Kaelble–Hohls-tanulmány ismertetése. A Schwarzer tanulmányának ismertetésénél
használt tipológia alapján nem nehéz a Kaelble–Hohls-tanulmány helyének
kijelölése.
Minden
mérési probléma ellenére is alig lehet túlbecsülni az ismertetettekhez hasonló
vizsgálatok jelentőségét. Ezek és az ezekhez hasonló tanulmányok jelentik
többek között a reményt arra, hogy a történeti tudományok vészesen divergáló
diszciplinái közös szót találjanak, másrészt – különösen pedig a másodikként
ismertetett tanulmány – jó példák arra, hogy miként lehet politikailag és
ideológiailag húsba vágó kérdésekben tartalmasan, de mégsem elfogultan
megnyilatkozni.
Oskar Schwarzer:
Die räumliche Ordnung der Wirtschaft in Deutschland um 1910. Ein
historisch-systematischer Ansazt zu einer Theorie wirtschaftlicher Entwicklung
und sztrukturellen Wandels. (A német gazdaság területi megoszlása 1910 körül. A
gazdasági fejlődés és strukturális változás elméletének történeti rendszerező
megközelítése) Franz Steiner Verlag, Stuttgart 1990. = Beiträge zur
Wirtschafts- und Socialgeschichte, Kellerbenz, Hermann, Schmitt, Eberhard,
Schneider, Jürgen (Hrg) 40.
Rüdiger
Hohls–Harmut Kaelble: Der Wandel der regionalen Disparitäten in der
Erwerbsstruktur Deutschlands 1895–1970. (A jövedelemstrtuktúra regionális
eltéréseinek változása Németországban, 1895–1970) In: Jürgen Bergmann et al.,
Regionen im histori-schen Vergleich. Studien zu Deutschland im 19. und 20.
Jahrhundert. Westdeutscher Verlag 1989. = Schriften des Zentralinstituts für
socialwissenschaftliche Forschung der Freien Universität Berlin 55.
Halmos Károly
1. Christaller,
Friedmann, Pottier, Perroux.
2. Sombart és
Conradt művei alapján kalkulált küszöbérték: egy régióban fejlődőképes egy
ágazat, ha az adott vidéken az adott ágazatban minimum két, tíznél több főt
foglalkoztató üzem tevékenykedik.
3. A a
Szövetségi Köztársaság területén foglalkoztatottak részaránya az összes
foglalkoztatotthoz viszonyítva. Rögtön látható, hogy a mutató akkor „működik”
jól, ha a munkaerő egysége tanulmányban alkalmazott statisztikai mutató a
következő: E = SÖ(IR–ID)2, ahol E a foglalkozási koncentráció mérőszáma; IR az
adott ágazatban egy adott régión belül foglalkoztatottak a régión belüli összes
foglalkoztatotthoz mért részaránya; ID az adott ágazatban egy fő. Recenzens
véleménye szerint a XIX. században még ez a helyzet, a XX. században a szolgáltató
szektor és a szakképzés fokozódó térnyerésével már egyre kevésbé.
4. Éleződő
munkamegosztás a régiók között, a gazdasági dinamika regionális szigeteinek
kiemelkedése.
5. A
szigetszerűség csökkenése, az iparosodás térnyerése.
6. Azóta nagy közigazgatási
centralizációt hajtottak végre az NSZK-ban is.