Klió 1996/3.
5. évfolyam
Ukrajna pravoszláv egyházai
Ukrajna kétségkívül Kelet-Európához tartozik geológiai, politikai, társadalmi és gazdasági tekintetben egyaránt. Annak ellenére, hogy szomszédunk több nemzetiségű és több vallású ország, a politikai elit körében mind a mai napig nem szűntek meg a törekvések, melyek, ha nem is államvallású, de mindenképpen különleges státuszt biztosítanának a pravoszláviának, s ezen belül is a világ pravoszlávjai által kánonjogilag el nem ismert Kijevi Patriarchátusnak. Az ukrán társadalom egyes körei a kijevi patriarchátust az ukránság és az ukrán hazafiság szinonimájaként tekintik.
Az 1995. évre vonatkozó ukrajnai statisztikák közel 40
egyházat, szektát, felekezetet, ún. vallási szervezetet tartanak nyilván,
Kárpátalján 21-et. Érdekességként említem meg, hogy a szomszédos országban
Jehova tanúinak 458 közössége van, 1346 baptista és 380 adventista gyülekezete,
továbbá 66 zsidó és 77 muzulmán egyházközséget tartanak nyilván. A ma
bejegyzett több mint 17 000 egyházközség (vallási közösség) 52%-a valamelyik
pravoszláv jurisdictio alá tartozik, Kárpátalján ez az arány 37%.
Az egykori Szovjetunióban az egyház volt az egyetlen olyan
legális intézmény, amely tagadta a hivatalos leninista-sztálinista ideológiát.
A totalitárius államban a közvélemény a pravoszláv hierarchia és az állami
vezetés szoros kapcsolatai ellenére sem azonosította az egyházat a hivatalos
doktrínával és politikai gyakorlattal. A Szovjetunió válságának elmélyülésével
a társadalom óriási bizalommal fordult az egyház felé, ami a társadalom
egyfajta előlegét, koncentrált bizalmát jelentette arra nézve, hogy amit a hivatalos struktúrák
képtelenek megoldani, megoldja az egyház. Az emberek meg voltak győződve arról,
hogy a vallás hasznos az országnak.
A peresztrojka idején a helyi, a kijevi pártapparátus a
Kremlből érkező innovációk többségét szabotálta. Váltás csak az 1988–89-es évek
határán következett be, amikor nagyobb jogokat terveztek adni a Moszkvai
Patriarchátus Kijevi Egzarchatusának. Az egyházi és a pártelit két kérdésben
szövetséget kötött: 1) megakadályozni a görög katolikus egyház ukrajnai újjászületését;
2) lehetetlenné tenni az autokefál ukrán pravoszláv egyház létrejöttét. Egyik
céljukat sem érték el. A görög katolikusok legalizálódtak Ukrajnában is.
Lemberg központtal 1989–90-ben visszaállították hierarchiájukat. A görög
katolikusok ellen 1989 végéig tartó kampány során a pravoszlávokban kisebb
veszélyt látó hatalom Galíciában több mint 800 templomot átjátszott a
pravoszlávok kezére. Ma Galícia lakosságának 3/4 része görög katolikus vallású.
Bonyolultabb a helyzet az Ukrán Autokefál Pravoszláv Egyházzal. A Moszkvától
1990-ben kinyilvánított teljes függetlenséghez csak a papok kisebb része
csatlakozott, ezek is főleg galíciaiak vagy galíciai származásúak voltak, görög
katolikus gyökerekkel. Az Ukrán Autokefál Pravoszláv Egyház létrejötte hatással
volt a Moszkvai Patriarchátus Kijevi Egzarchátusára is, mely 1990-től Ukrán
Pravoszláv Egyháznak nevezi magát, s az ukrajnai belső ügyeket illetően teljes
autonómiát kapott Moszkvától ügyei intézésére, beleértve új egyházmegyék
létesítését és főpapok kinevezését, áthelyezését is. Kanonikus tekintetben
azonban az Ukrán Pravoszláv Egyház a moszkvai patriarchátus fennhatósága alatt
maradt: a püspökök által választott ukrajnai egyházfőt, az egzarchát
(metropolitát) a moszkvai patriarcha erősíti meg, a liturgiák során a moszkvai
patriarcháért is imádkoznak, a pravoszláv külvilággal Moszkván keresztül
tartják a kapcsolatot, stb. Többszöri kísérletezés után 1992-ben, jelentős
állami segédlettel létrejött a pravoszláv világ által kánonjogilag el nem
ismert Kijevi Pravoszláv Patriarchátus. A hivatalos Kijev, az ukrán politikai
elit a Kijevi Patriarchátust favorizálta a „Független egyház a független
államban!” jelszót hangoztatva. Így ma pl. Galíciában a görög katolikus
egyháznak három, joghatóságilag különböző pravoszláv egyházzal szemben kell
érdekeit érvényesíteni.
Ukrajna vallási térképén azonban ennél több pravoszlav
jurisdictio létezik. Tekintsük át ismét őket az adatok tükrében.
1) A moszkvai patriarchátus fennhatósága alatt álló Ukrán
Pravoszláv Egyházhoz 31 egyházmegyében több mint 6000 egyházközség tartozik, 64
monostora van, 10 teológiai felsőfokú intézményt működtet. A papok száma
megközelítőleg 5000. Az elmúlt évi adatok szerint, a szomszédos Kárpátalján 464
egyházközség tartozik e jurisdictio alá.
2) Az Ukrán Autokefál Pravoszláv Egyháznak mintegy 300
parókiája van, ezek 84%-a Lemberg (Lviv) megye területén található. Az 1990-ben
létrehozott egyháznak közel 200 papja van. Az Ukrán Autokefál Pravoszláv
Egyháznak Kárpátalján nincs bejegyzett egyházközsége.
3) Az ún. Kijevi Patriarchátus fennhatósága alá 24
püspökségben közel 2000 parókia tartozik, a monostorok száma: 15, a lelkészek
száma: 1300. Az 1992-ben létrehozott alakulat 11 teológiai intézményt
működtetet. Az ún. patriarchátusnak Kárpátalján nincs bejegyzett egyházközsége.
4) Az ószertartású (sztaroobrjadci) pravoszláv egyházhoz
mintegy 80 egyházközség tartozik.
A dolgozat részletesebben foglalkozik az új ukrán politikai
elit egyházpolitikai felfogásával. Többek között kiemeli, hogy a Kijevi Patriarchátus
politikai, jogi, szociál-pszichológiai és egyházi kánonjogi következményekkel
nem számoló, egyoldalú kikiáltása az új ukrán politikai elit érdeke volt,
amelyik a „közeli külföldi”, a moszkvai vallási központ szerepét igyekezett
visszaszorítani. Az egyházi függetlenséget ez az elit úgyanúgy az államiság és
a szuverenitás kritériumának tekintette, mint pl. az önálló hadsereget,
külügyminisztériumot, vámrendszert stb. Az ukrajnai posztszovjet vezetés
érdeklődése az egyház iránt több szempontból érthető, megmagyarázható jelenség,
az elnökök csókolózása a főpapokkal jól kiszámított, hatásos lépései a
politikának. A politikai elit a poszttotalitárius rendszerben az egyháznak a
rendszert legitimáló, politikai és etnikai, nemzeti mozgósító szerepet szán.
Érthető, hogy az 1994-es ukrajnai elnök- és parlamenti
választásokon az egyházak a választási csatározások középpontjába kerültek. A
hívő állampolgárok szavazatait megcélozva, mindegyik politikai párt
megfogal-mazta és deklarálta egyházpolitikáját is, különös tekintettel az
egyházi ingatlanokra.
Egy olyan államban azonban, ahol az egyházközségeknek csak
kétharmada bír szakrális épülettel, ahol a templomok százaira két, olykor három
eltérő jurisdictio alá eső egyházközség pályázik, s ahol nem ritka, hogy egyik-másik
egyházi ingatlan 6–8-szor cserélt gazdát, az ígéreteknek rendkívül tág tere
volt és van. Ukrajnában ma is számos híve van a vallási egységnek, amit egyesek
úgy képzelnek el, hogy a Moszkva jurisdictioja alá tartozó pravo-szlávok
kivonnák magukat Moszkva fősége alól, a görög katolikusok pedig Róma
joghatósága alól, s a kijevi patriarchátusban egyesülnének. Az ukrán politikai
elit egy része ennek szellemében kedvez a Kijevi Patriarchátusnak.
Ukrajna geopolitikai helyzetével összefüggésben az ukránok országukban
a Kelet és Nyugat közötti szintézis megteremtésében érdekeltek. Egyházi-vallási
viszonylatban ez az érdek legvilágosabban az unióban, a Rómával való
egyesülésben mutatkozik meg, bár a nyugati értékorientáció nem kizárólagosan
csak a görög katolikus ukránokra jellemző. (A görög katolikusoknak 8
egyházmegyében, több mint 3000 parókiája van, ezeknek közel 1/10-e Kárpátalján
található. Monostoraik száma: 39, a szemináriumok száma: 6; a lelkészek száma:
1720. A Munkács-Ungvári Egyházmegye közvetlenül Róma fennhatósága alá tartozik,
míg a többi egyházmegye a lembergi metropolitán keresztül kapcsolódik Rómához.
Kárpátalján húsz ezret meghaladó a magyar anyanyelvű görög katolikus hívők
száma).
V. J. Jelenszkij:
Cerkva i politika u poszttotalitarnomu szociumi: Ukrajina. (Egyház és politika
a poszttotalitárius társadalomban: Ukrajna), in: Prava ljudini v Ukrajini. Vip.
13. Human Rights in Ukraine. Nş 13. Kijev–Harkov, 1995. 31–50. p.
Udvari István