Klió 1996/3.
5. évfolyam
Caesar és kora
Bár – mint mondani szokták – „az egyetemek anyja” a párizsi Sorbonne, mégis közismert, hogy Európa legrégibb egyetemei Itália földjén jöttek létre, s az elsőségért mindmáig eldöntetlen verseny folyik Bologna és Salerno között. E nagymúltú intézményeknél azonban alig fiatalabb a nálunk kevésbé ismert maceratai egyetem, amely 1990-ben ünnepelte fennállásának 700. évfordulóját. Ennek alkalmából 1990. április 30. és május 4. között ókortudományi konferenciát is tartottak „La cultura in Cesare” címmel, ami magyarra szinte lefordíthatatlan, mert egyszerre utal Caesar műveltségére és arra a civilizációra, amely Caesar korának általános műveltségét adta. A kötet valójában két kötetben összefoglalt, nagy terjedelmű, csaknem 850 lapot kitevő, impozáns művelődéstörténet a Római Köztársaság utolsó századából.
A
tekintélyes munka hét nagy témakört ölel fel a konferencia hét szekciójának
megfelelően. Már itt meg kell jegyeznünk, hogy sem az egyes szekcióknak, sem
pedig az egyes előadásoknak és az ezeken alapuló tanulmányoknak nem teljesen
kiegyenlített a színvonala, ám ennek ellenére az elénk tárt anyag mind tárgyi
gazdagságában, mind szempontjainak sokszínűségével jelentős teljesítmény, amely
méltó mind az évfordulóhoz, mind pedig a konferencia „főhőséhez”, Caesarhoz,
akit ez a tudományos tanácskozás megpróbált némiképpen kiemelni abból az
árnyékból, amelyet rá a principátust megalapító utód: Augustus borít.
Az
első témakör az egykorú földrajzi és etnográfiai tényezőkkel foglalkozik, ám
úgy, hogy ennek keretei között Caesar történelemfelfogásának egyik fontos
elemét is érinti, nevezetesen azt, hogy milyen módon viszonyult Caesar ahhoz a
korabeli történelemfelfogáshoz, amely részben klimatikus, részben geográfiai
szempontok alapján közelítette meg a görög-római kultúrát, illetve a barbár,
ekkor még elsősorban gall-germán világot. Különösen kiemelkedik ebben az
összefüggésben F. Stok tanulmánya, aki felhívja a figyelmet arra, hogy Caesar,
már Tacitust megelőzően, nagyon tájékozottan nyilatkozik a germánokról, s bár
többen úgy gondolták, hogy Caesar róluk adott ábrázolását Poseidónios klimatikus
elméletének hatása alatt készítette el, a caesari értelmezés inkább egy
epikureista felfogás jegyében fogant. Ezt támasztja alá például Caesar „Gall
háború”-jának a nagy testű suebekről közölt feljegyzése, mert a szerző a
germánoknak ezt a jellegét elsősorban nem az éghajlati körülményekkel hozza
összefüggésbe, hanem sokkal inkább a fizikai tevékenységgel, illetve a sajátos
táplálkozással. Mindez nem annyira a sztoikus Poseidónioshoz áll közel, mint
inkább az antik orvostudomány egyik fő áramlatához, az epikureus-jellegű orvosi
felfogáshoz. Mint Stok kimutatja, Caesar szemében a barbároknak a rómaiakhoz
viszonyított elmaradottsága nem velük született és gyógyíthatatlan tulajdonság,
hanem alapvetően kulturális okokra vezethető vissza. Ez egészen más felfogás,
mint amivel például a kortárs Cicerónál találkozunk. Caesar sok tekintetben
méltányos az északi népekhez, nem tulajdonít nekik eleve velük született
restséget, hanem elismeri sollertiájukat, azaz leleményes tettrekészségüket. Ez
a caesari modell egészében, vázlatossága ellenére is, összetettebbnek és
napjainkból visszanézve humánusabbnak tűnik fel a Poseidóniosénál.
A
második témakör a görög kultúrát érinti, főleg abból a szempontból, hogy mit
jelentett ez egyfelől magának Caesarnak, másfelől pedig a korabeli római
műveltségnek. E tárgykörben egyesek talán túlhangsúlyozzák a görög hatást, mert
például Constantininek aligha lehet igaza abban, hogy Caesar jellegzetes,
világos, egyszerű stílusára főként Xenophón nyelvi formálókészségének volt
hatása. Annál érdekesebb viszont Braccesi tanulmánya, aki Caesar szempontjából
az Imitatio Alexandri jelentőségével foglalkozik, rámutatva arra, hogy
miként gazdagította ez Caesar saját hódító terveit. Ezen írás számos érdemét
elismerve, megnyugvással kell tapasztalnunk, hogy hasonló irányú hazai
kutatásaink, amelyek Borzsák István nevéhez kapcsolódnak, színvonalukban
egyáltalán nem maradnak el az olasz kutató megállapításaitól, sőt... Ebben a
tárgykörben találkozunk a jeles fiatal olasz professzor, Zecchini dolgozatával,
amely Caesar költői libellijének, azaz lírai verseskönyvecskéjének görög
hagyományaira mutat rá, hangsúlyozva azonban azt az Augustus-korabeli erkölcsi
közfelfogást, amely egy censori intézkedés keretében ezen fiatalkori
Caesar-versek megsemmisítéséhez vezetett.
A
harmadik nagy témakör a Caesar-korabeli artest, vagyis tudományokat és
technikákat vizsgálja, illetve azt, hogy ezekkel milyen kapcsolatban állt
Caesar, milyen mélységű volt ilyen irányú tájékozottsága. Ebben a vonatkozásban
ezek az újabb kutatások arról győznek meg, hogy e téren Caesar műveltsége
gazdagabb volt a korábban föltételezettnél. Mások meggyőződésével ellentétben
Domenicucci arra a következtetésre jut, hogy Caesarnak volt egy, a csillagokról
szóló munkája (De astris). Janni és Loreto tanulmánya nyomán az is
kétségtelennek látszik, hogy Caesar mind a harcászat technikai vonatkozásaiban,
mind pedig stratégiai kérdések terén messze élen járt. Különösen Loreto
hangsúlyozza, hogy Caesartól valójában mennyire távol állt harcászati vonatkozásokban
az intuitív cselekvés, ehelyett rá inkább elméletileg kimunkált racionalizmus
volt a jellemző. Ebben a tekintetben a szerző Európa egyik első stratégáját
látja benne, akinél a latin ratio szó sok esetben a stratégia modern terminus
technicusával fordítható. Bár Caesar mindig gondosan fölmérte a földrajzi,
illetve terepadottságokat, valamint az emberállományt, mégis a harcászatban
kiemelten az időtényezőt részesítette előnyben, amit a híres caesari celeritas,
gyorsaság fogalma is jól kifejez. Nem rejthetjük el azonban az itt
kifejtettekkel szemben bizonyos fenntartásainkat. Megítélésünk szerint ugyanis
a modern kutatók egy része hajlamos eltúlozni Caesar tudatosságát, figyelmen
kívül hagyva Caesar rögtönzéseinek igen számottevő szerepét. Ebben a tekintetben
nagyobb tiszteletben kell tartani a caesari szövegeket, az ott található
megállapításokat még akkor is, ha Caesar munkájában nagy szerepet játszik
egyfajta propagandisztikus beállítás, amely tudatosan kívánja kiemelni a
misztikus fortuna Caesarist, azaz Caesar isteni jellegű katonai
szerencséjét.
A
negyedik szekcióban elhangzó előadások, valamint az itt közzétett dolgozatok
elsősorban vallástörténeti jelentőségűek még akkor is, ha egyes írások Caesar
időfelfogását tanulmányozzák. Közismert azonban, hogy az antikok időfogalma
(vö. Aión Aevum) szoros összefüggésben állt a vallással. Lincoln nem
ismeretlen tárgyat vizsgál, amikor bemutatja Caesar történelmi hagyományteremtő
politikáját, aki igyekezett egybekapcsolni a legtávolabbi legendás múltat (Venus,
Aeneas, Romulus, Ancus Martius) a közelmúlt emlékezetes alakjával: Mariusszal.
Chirassi Colombo a caesari deifikáció vagyis az istenné tétel körülményeit és
összefüggéseit vizsgálja, rámutatva Caesar meggyilkolásának szimbolikus
értékére, amely párhuzamokat mutat fel egyes istenségek áldozati rítusaival,
különösen Osirisével. Különösen kiemelendő egy érdekes ephesosi felirat
vizsgálata, amely Caesart theosz epiphanészként jellemzi, azaz olyan
megjelenő és jelenlévő istenként, aki Arész és Aphrodité fia. Több dolgozat is
rámutat arra, milyen sokszínű és összetett Caesar időfelfogása. Nála
megtalálható ennek mind ciklikus, mind lineáris értelmezése. Ebben a
vonatkozásban újból hangsúlyozzák, pl. Santini, Caesar epikureus
beállítottságát, amely nagyobb szerepet tulajdonít a véletlennek és a
véletlenszerűségnek (occasio, fortuna), mint a főleg a sztoikus
doktrínában alapvető szerepet játszó fatumnak. A most vizsgált
szekcióban találjuk a kötet szerkesztőjének, az amúgy nyelvész D. Polinak a
tanulmányát, amely lényegében a caesari propagandával foglalkozik ugyan, ám a
híres Rubico-jelenetnek érdekes filozófiai hátterű megvilágítását adja,
rámutatva a kockának (alea) filozófiai összefüggéseire, amelyek többek
között már a klasszikus Görögországban is ismertek voltak. Az ismert jelenet
ily módon egy szimbolikus klisé jegyében nagyon komplex módon értelmezendő.
Az ötödik szekció a „Retorika és a kritika között” címet
viseli. E témakörben Scarcia tanulmánya helyesen hangsúlyozza a caesari
propaganda széleskörűségét, amely egyáltalán nem korlátozódott csak a
színházra, s amelynek, akárcsak Augustus idejében, egyaránt megvolt a köz- és
magánéleti vonatkozása. Ebben a témában ki kívánom emelni Di Lorenzo ama
dolgozatát, amely Critognotus, egy arvernus előkelőség beszédét elemzi,
rámutatva arra, hogy Caesar érdeklődését milyen mértékben foglalkoztatta
egyfelől a libertas (a szabadság), másfelől a római imperializmus
problémája.
Egy átfogó művelődéstörténet természetszerűleg nem térhet ki
a nyelvi, nyelvészeti jellegű vizsgálódások elől sem. Ebben a kötetben is több
írás foglalkozik azzal, hogyan kell értékelnünk Caesar világos, egyszerű
nyelvét, amelyet Cicero kedvezőtlenül igyekezett beállítani a Brutus-ban, noha
valójában ez a nyelv nagyrészt egybevág a varrói elvárással és az Augustus-korabeli
követelményekkel. Caesar nyelvi tisztasága, ahogy Poccetti kimutatja, még a
technikai jövevényszavakkal is leszámol, holott a latin nyelvű technikai
irodalom általában tele van görög elemekkel.
A hetedik szekció Caesar utóéletét mutatja be, részben még a
korai császárkorban, részben a reneszánsz idején és a modern időkben. Bonamente
meggyőzően mutat rá, hogy Caesar emléke már Augustustól kezdődően miként szorul
fokozatosan a háttérbe, mind a vallási, mind a kulturális hagyományban. Ezzel
szemben Finzi hangsúlyozza Scipio mellett Caesar modellértékét az itáliai
quatrocento időszakában. Corti Shakespeare számára vizsgálja Caesar
jelentőségét, úgy ítélve meg, hogy Caesar gőgjében az anglikánok Róma- és
katolicizmus-ellenessége jut kifejezésre. Biasutti Hegel Caesar-értékelését
taglalja, aki a rómaiak közül egyedül Caesart tartotta méltónak arra, hogy a
történelem nagyjai közé sorolja.
Az ismertetett kötet is bizonyítja, hogy a
művelődéstörténetnek milyen széles távlatai vannak továbbra is a jelenlegi
kutatásokban. Hadd utaljak azonban már itt arra, hogy újabban megint mind több
olyan kutatási eredmény lát napvilágot, amely visszakanyarodik a század első
felének hagyományos gazdaság- és társadalomtörténeti kutatásaihoz, bemutatva például
az egyébként általában merevnek ítélt római társadalom mobilitását, vagy
például a háborúknak az ebben a vonatkozásban kimutatható jelentőségét a római
világban. Az idevágó újabb eredményekről ezért a következőkben mindenképpen
számot kívánok adni, részletesebb bibliográfiát is közölve az ilyen jellegű
kutatásokról, hozzávéve még a szorosabb értelemben vett politikatörténeti
vizsgálódásokat is.
La cultura in
Cesare (A kultúra Caesarnál) in: Atti del Convegno Internazionale di Studi,
Macerata–Metalica, 30 aprile–4 maggio 1990, a cura di D. Poli, Universita di
Macerata, Quaderni Linguistici e Filologici V. 1990, Roma, Editrice „Il Calamo”
1993, I–II, XVI + 848
Havas László