Klió 1996/3.
5. évfolyam
A kereszténység kezdetei
Lucio Troiani az Újszövetségi Szentírás egyes részeit, valamint a megközelítőleg ennek létrejötte körüli időkben keletkezett szövegeket vizsgálja. Az antik szövegek tanulmányozásának célja az, hogy új szempontok alapján mutassa be a kereszténység elterjedésének kezdeteit és módjait.
A
szerző először magát az elnevezést – keresztény vallás – teszi vizsgálat
tárgyává. A keresztények a császárkorban nem arról voltak ismertek, hogy vallást alapítottak, hanem hogy eltörölték
az összes vallást. A pogányok vallása nem tartalmazott tanítást. A pogány
mentalitásban az istenségre vonatkozó teóriák nem a vallás, hanem a filozófia
részét képezték. Így ezen a területen nem a papok, hanem a filozófusok
rendelkeztek tekintéllyel. Ezért történhetett, hogy a keleti (babilóniai,
zsidó, egyiptomi) bölcsesség a hellenizmus idején nem a papok, hanem a
filozófusok ténykedése által terjedt el a görög világban. A kereszténység
mindenekelőtt mint „filozófia” vagy „ideológia” születik meg. Az antik pogányok
szemében a kereszténység hit és „értékek”, nem pedig rítusok és szertartások
összessége. Ahogy látszik, a megszületés és az első megszilárdulás idején, a
kereszténységnek az identitása még kétség tárgya. A pogányok szerint a
keresztények egy életszemléletet terjesztettek el, nem pedig egy kultuszt, amit
a római állam oly sok egyéb kultusza mellé lehetne állítani.
Lucio
Troiani nem csak a keresztény vallás fogalmát illetően érez bizonytalanságokat,
hanem annak kezdetei kapcsán is. Ahogy Tacitus is leírja, a kereszténység
gyökerei Júdeában vannak, onnan terjedt nyugatra: Kis-Ázsiába, Görögországba és
Rómába. A vizsgálódások kiindulópontja Máté Evangéliumának az a szakasza,
amelyben Jézus így szól az apostolokhoz: „A pogányokhoz vivő utakra ne térjetek
rá, s a szamáriaiak városába ne menjetek be. Forduljatok inkább Izrael házának
elveszett juhaihoz.” (Máté 10, 5–6) Az „elveszett juhok” kifejezésre fordít
különleges figyelmet a szerző, ezt szem előtt tartva folytatja kutatásait.
Péter apostol egyik levelének címzése így szól: „a zarándokoknak, akik Pontusz,
Galácia, Kappadócia, Ázsia és Bitinia területén szórványokban élnek.” (1. Péter
1,1) A kereszténység első elterjedéséről szóló legrégebbi és leghitelesebb
forrásból, az Apostolok Cselekedeteiből pedig azt tudjuk meg, hogy rögtön
Krisztus mennybemenetele után a jó hír, a pünkösdi csoda révén az összes nép
körében elterjedt. A következő népekről olvashatunk: „Mi pártusok, médek,
elemiták és Mezopotámiának, Júdeának, Kappadóciának, Pontusznak, Ázsiának, Frigiának,
Pamfiliának, Egyiptomnak és Líbia Cirene körüli részének lakói, a Rómából való
zarándokok, zsidók és prozeliták, krétaiak és arabok.” (Ap. Csel. 2,9–11) És
hogy tulajdonképpen kiket is rejtenek ezek a nevek? A tanulmány szerzője a
Biblia ugyanezen helyén véli megtalálni e választ: „Zsidók tartózkodtak
Jeruzsálemben, istenfélő emberek, akik minden egyes néptől érkeztek, amely az
ég alatt létezik.” (Ap. Csel. 2,5) Ezeknek ez országoknak a képviselői
pünkösdre érkeztek Jeruzsálembe. Ez a közlés értékes adat a kereszténység első
elterjedési módjainak és jellegzetességeinek megértéséhez. Nem arról van tehát
szó, hogy ez az új vallás a pogányok között terjedt, hanem a zsidó diaszpórák
között. Az Apostolok Cselekedeteinek idézett része nagy segítség ahhoz is, hogy
a zsidó hit korabeli elterjedésének határait rekonstruálhassuk. Ez pedig fényt
vet arra, hogyan vált lehetővé a misszionáriusok számára az evangélium
terjesztése. Sztrabón Jézus korának zsidó diaszpórájáról a következőket írja: „Nem
könnyű a lakott világon olyan helyet találni, amely ne fogadta volna be ezt a
fajt, s amelyen ne ez uralkodna.” A zsidóság nagyarányú elterjedését a korabeli
feliratok is bizonyítják, csakúgy mint néhány antik szerző (pl. Alexandriai
Philón vagy Josephus Flavius) közlései. A zsidó vallásnak ez a „nemzetközi”
karaktere központi elem a kereszténység elterjedése kezdeti környezetének
megértéséhez.
A
szerző ezek után Pál apostol leveleinek a vizsgálatára tér rá, mégpedig elsőként
a rómaiaknak írt levélre. Kik ezek a „rómaiak”? A Pál korabeli állapotokat
leíró Alexandriai Philón elmondja, hogy jelentős zsidó közösség élt Rómában. A
rómaiaknak írt levélben (s az Újszövetségi Szentírás egyéb helyein is) szerepel
az ethnos kifejezés: a római kor görög-zsidó epigráfiájában ez a városi
zsidó közösséget jelöli. Az efezusiaknak írt levéllel körülbelül egyidőben
keletkezett forrás azt mondja, hogy „az Efezusban élő zsidóknak, s egyébként az
ioniaiaknak, ugyanaz a nevük, mint az eredeti városlakóknak”. Josephus Flavius
szerint pedig az Alexandriában élő zsidókat alexandriaiaknak nevezik, az
Antiochiában élőket antiochiaiaknak. Ezen utóbbi gondolatok közzétételével a
tanulmány szerzője azt kívánta bemutatni, hogy mennyire félrevezető lehet a
páli levelek címzettjeinek „pogány” voltára gondolni csupán a címzések
(rómaiaknak, korintusiaknak stb.) alapján.
A
páli levelekből az is kiderül, hogy a zsidó diaszpóráknak, amelyek a nyugati,
tehát a görög területeken terjedtek el, voltak nehézségeik az együttélésben.
Már Tacitusnál megtaláljuk a zsidóellenes irodalom széles körben elterjedt
okainak egyikét: a zsidók nem tisztelik azoknak az országoknak az isteneit,
amelyekben laknak. Erről a jelenségről ír Cassius Dio (Kr. u. II–III. sz.) is.
A békés együttélés megteremtésének reménye Pál egyik legkedveltebbnek látszó
témája. Ahogy Origenész megfogalmazta: Pál bíróként lép fel a zsidók és görögök
között. Magának Jézusnak az alakja is fontos a megbékéltetésben. Domitianus
Rómájában sem volt különb a helyzet. Suetonius írja, hogy nehéz „megélni a zsidó
életet”. Különösen sok nehézséget találunk, ha a „nyugati” helyzetet a
kis-ázsiai zsidó közösségeknek biztosított privilégiumokkal (megtarthatták
ünnepeiket, szokásaikat) hasonlítjuk össze. A következő lépés a görög és római
területeken is általában olyan törvények kiadása, amelyek engedélyezik a saját
törvények és szokások használatát. Ez talán annak a központi hatalmi szándéknak
is az eredménye, hogy véget vessen egy „illegitim”, „törvénysértő” helyzetnek.
A
kegyelem a páli üzenet legfontosabb mondanivalóinak egyike. Ezzel kapcsolatban
idézi a szerző tanulmánya végén Antiochiai Ignácot, aki Magnesia lakóihoz
fordulva így figyelmezteti őket: „Ha mindmáig a zsidó hit szerint élünk, azt
valljuk be, hogy nem részesültünk a kegyelemben.” Az Apostolok Cselekedeteiben
olvashatjuk, hogy Pál meglátogatja a zsinagógákat, s ez csak a kezdet a
további látogatásokhoz, kapcsolatfelvételhez. Jézus híre és tanítása elterjedt
a diaszpóra minden egyes közösségében.
Lucio Troiani: A
proposito delle origini del Cristianesimo (A kereszténység kezdeteinek
kérdéséhez), ATHENAEUM (Studi di Letteratura e Storia dell’ Antichitá) Sene
Nuova 84, 1996/1, 7–22. p.
Pete László