Klió 1996/3.
5. évfolyam
Kísérletező történelemkutatás: a római lovasság
Aki megfordult már nyugat-európai helytörténeti múzeumokban, azt tapasztalhatta, hogy a kiállított tárgyakkal szinte egyenrangú szerepet kapnak az ezek segítségével rekonstruálható, mindennapi életet megelevenítő jelenetek – akár rajzok, akár makettek formájában. A múzeumok rendszeresen szerveznek olyan programokat, melyek során a részt vevő tanulók egy-egy történelmi korszak öltözetében az adott kor mindennapi életének eseményeit játsszák el. Így az elméleti ismeretek élménnyé és személyes tapasztalattá válnak, ami a korszak jobb megértését segíti elő. Ez a módszer nem korlátozódik csupán az iskolai oktatásra.
Ilyen
kísérletező kedvű ókortörténész M. Junkelmann, aki akkor keltett először
feltűnést, amikor 1985-ben római legionárius öltözékben és felszereléssel, kis
csapatával Itáliából elindulva, átkelt az Alpokon és Németországba érkezett.
Tapasztalatait könyvben foglalta össze (Die Legionen des Augustus. Der römische
Soldat im archäologischen Experiment). A továbbiakban a római lovas valamint
lovasság tevékenységi köreit, harcmodorát, életmódját tanulmányozta és írta meg
több kötetben (Die Reiter Roms I–III). Legújabb könyve is ehhez a témakörhöz
kapcsolódik: a római lovasság díszöltözékének használatát és szerepét
vizsgálja.
A
díszöltözék egyes részei – maszkos sisak, öv, mellvért, lábvért – többnyire
nemesfémből készültek, így ezek nem pusztultak el a föld mélyén. Több ilyen
lelet segítségével a szerző néhány teljes díszöltözéket rekonstruált, és az
ezekkel felszerelt lovasokkal a Carnuntumi Régészeti Parkban lovasgyakorlatokat
rendezett. Az öltözék legjellegzetesebb része a maszk, mely a sisakhoz
kapcsolódva az egész arcot befedte. Díszes kiképzése alapján az a vélemény
alakult ki, hogy ezeket csupán ünnepi felvonulásokon öltötték fel, és nem
tartozott a harci felszerelések közé. Használatuk virágkora a Kr. u. II. század
második és a III. század első fele.
A
rekonstruált díszsisakok és maszkok vizsgálatának egyik célja az volt, hogy megállapítsák,
alkalmasak voltak-e harci használatra. Ellenállóképességüket korhűen
elkészített fegyverekkel – nyíllal, lándzsával, karddal – tették próbára. Ezek
a fegyverek csak néhány mm-es lyukat vagy horpadást idéztek elő, tehát a
maszkos sisak kellő védelmet nyújtott viselőjének. Kérdés viszont, hogy nem
nehezítette-e meg túlságosan a légzést, a látást és a hallást. Ennek
megállapítására a lovasok két órát lovagoltak, és közben bajvívó gyakorlatokat
végeztek ebben az öltözékben. A légzésben a maszk komoly akadályt nem
jelentett, inkább az arcfelület szellőzésének hiánya volt kellemetlen viselőjének.
A látást kb. 30%-kal csökkentette a szűk szemnyílás, a hallást kb. 50%-kal. Ez
utóbbi már jelentősnek mondható, de ha tekintetbe vesszük, hogy a lovascsatákban
mekkora csatazaj uralkodott, akkor ez egyenesen előnyös hatásnak mondható.
A
maszkos sisak előnyei tehát messze felülmúlják hátrányait. Az arc egyébként
meglehetősen védtelen, hisz a pajzsot csak pillanatokra lehet elé tartani
védelmül. Voltak viszont gyöngéi is ennek a konstrukciónak: a maszk behorpadása
esetén felsértette az arcot és méginkább rontotta a levegő cirkulációját. Ez
azonban csekélység volt egy védtelen arc sérülékenységéhez képest. A maszk és
arc közti távolság növelése azért nem lett volna célszenű, mert ez a kilátást
csökkentette volna.
A
szerző végkövetkeztetése az, hogy a maszkos sisakok eredetileg harci
használatra jöttek létre még a hellenisztikus korban. Díszes megjelenésük
azonban alkalmassá tette ezeket arra, hogy az ünnepélyes felvonulásokon és
lovasjátékokon felöltsék. Ez a használatuk mind nagyobb jelentőségre tett szert
a római császárkorban. Hasonló folyamat a középkori sisakok esetében is
megfigyelhető.
A
régészeti emlékek mellett a szerző elemzi az egyetlen írott forrást is, mely a
maszkos sisak használatáról említést tesz. Ez Arrianos Kr. u. 136-ban írt
munkája (Techné taktiké 32–44), melyben saját tapasztalatai alapján foglalkozik
a lovasság tevékenységével. Az auxiliaris lovasság ünnepi játékairól szólva az
öltözék részeként említi a maszkos sisakot. Megállapítja, hogy ezek a játékok
nemcsak a római hagyományokon alapulnak – amilyen pl. a lusus Troiae –
hanem kelta, ibér, skytha, parthus és armeniai mintákon is.
A
továbbiakban a szerző Arrianos leírása alapján a lovasbemutató alakzatait és
gyakorlatait (hippika gymnasia) rekonstruálja rajzos vázlatokon, illetve a
valóságban is a carnuntumi amphitheatrum arénájában, ahol a díszöltözékben
felvonuló lovasok jelenítették meg ezeket. A gyakorlatok végzése során vált
érzékelhetővé, mennyire hatásosan megtervezett katonai manőverekről van szó,
melyek egyrészről nagyon látványosak, másrészről kitűnő kiképzést biztosítanak.
Végrehajtásukra ugyanis csak a nagy gyakorlattal rendelkezők voltak képesek.
Részletesen
foglalkozik a szerző a lovasöltözék részeinek rekonstruálásával, amit a
régészeti leletek, az ábrázolások és az arrianosi leírás segítségével végzett
el. Ennek során sok technikai részlet tisztázására nyílt lehetőség. Az öltözék
mellett szó esik itt a sárkányos hadijelvényről is (l. a Traianus-oszlop
lovasait!), mely szarmata eredetű ugyan, de a III. század folyamán a római
hadseregben is elterjedt a használata. Nemcsak a lovas, de a ló is díszes
felszerelést viselt. Néhány régészeti lelet alapján ez is rekonstruálhatóvá vált.
A
kötet apparátusának teljességéhez tartozik, hogy tartalmazza az arrianosi
szöveg fordítását, a díszöltözék-leletek katalógusát, valamint kitűnő színes
illusztrációkat a leletekről, rekonstrukcióikról, a beöltözött lovasokról és
gyakorlataikról.
M. Junkelmann,
Reiter wie Statuen aus Erz. (Lovasok miként az ércszobrok) Mainz, 1996. 126 p.
210 kép
Gesztelyi Tamás