Klió 1996/3.
5. évfolyam
A kolostorok feloszlatása VIII. Henrik idején
A történelem tankönyvek sokáig szorosan VIII. Henrik válási szándékához kapcsolták azt, hogy a király összeütközésbe került az egyházzal, megszakította a kapcsolatot a pápával, majd kisajátította a kolostorok vagyonát. A valóság ennél sokkal árnyaltabb. R. W. Hoyle angol egyetemi tanár számos dokumentumra, s egy eddig figyelmen kívül hagyott korabeli beadványra alapozva igen részletesen tárgyalja a kolostorok feloszlatásának történetét. Rámutat, hogy a gondolat tulajdonképpen már 1529 előtt létezett, menetközben módosult, majd végül 1536-40 között valósult meg.
A
kolostorok igen sokfélék voltak, az óriás intézményektől egészen a parányi
rendházakig, melyekben igen szerény épületekben, csekély jövedelemből maroknyi
szerzetes élt. Eredeti feladatuk szerint imádkozniuk és misézniük kellett
alapítóik, adományozóik és azok családtagjainak lelkiüdvéért. A XVI. század
elejére azonban a kolostorok kezdtek idejétmúlttá válni: túl drága volt az
alapításuk, és a szerzetesek csupán néhány évre vállalták, hogy imádkoznak az
elhunytakért. Ezért lassan kételyek merültek fel a szerzetesi házak
hasznosságát illetően, de anélkül, hogy a purgatórium doktrínájába vetett hit
megrendült volna.
Mindazonáltal
a kolostoroknak megvolt a maguk társadalmi szerepe. Nagy földesurak voltak, a
birtokon sok embert foglalkoztattak. Emellett élelmet, szállást nyújtottak az
utazóknak, alamizsnát a szegényeknek. Ezt később, amikor a feloszlatásukról
tárgyaltak, a javukra is írták. További pozitívumnak tekintették a kortársak,
hogy a kolostoroktól lelki vigaszt kaptak. (Lásd az 5000 yorkshire-i
végrendelet elemzését!)
Az
1520–30-as évek reformvitái során a kolostorok hasznosságának kérdését különböző
időpontokban három különböző szempont szerint mérlegelték. Az első vallási
szempont volt: él-e még az alapító vagy leszármazottja, akiért imádkozzanak. Ha
nem, akkor a kolostor fölösleges. A második erkölcsi kérdés volt: megfelelő-e a
rendház életmódja, fegyelme, gyakorlata; és harmadikként a méretét, létszámát
vizsgálták, elég nagy-e a kolostor, hogy fennmaradjon. E kritériumok egyikével
sem kérdőjelezték meg a szerzetesi intézmény létjogosultságát, csupán javítani
akartak a reformokkal.
Magán az egyházon belül is számosan akartak újításokat: Colet
és Wolsey szigorú szerzetesi életet követelt volna meg; a lincolni püspök
elismerte, hogy ez sok helyen nem valósul meg; Sir Francis Bigot (talán
1535-ben írott) traktátumában a prédikáló papságot tartja értékesnek, és úgy
véli, ahhoz, hogy a tunya-lusta szerzetesek alkalmassá váljanak a szolgálatra,
meg kell őket fosztani a vagyonuktól (ám a kolostorok feloszlatását nem veti
fel). Egy másik reformelképzelés szerint a kicsi, már az egyházra is szégyent
hozó rendházakat kell megszüntetni, és adományaikat méltóbb célra felhasználni
(pl. Wolsey kardinális és Fisher püspök cambridge-i és oxfordi
kollégium-alapításai mintájára). Wolsey bíboros és kancellár 1528-ban meg is
kapta a pápa hozzájárulását, hogy a 12 főnél kisebb létszámú szerzetes- és
apácarendeket feloszlassa, és egy-egy nagyobb kolostorba tömörítse őket,
továbbá, hogy új püspökségeket és egyházközségeket alapítson. Ez ugyan nagy
méretekben nem valósult meg, a 20-as évek végén mégis végbement az apró kolostorok
egy részét érintő reform. Maga Henrik 1527–28-ban még a jeruzsálemi johannita
rend angliai ágát is meg akarta fosztani a birtokaitól, s a rendet Calais
védelmére kívánta irányítani, s bár ebből semmi sem lett, az eset azt mutatja,
hogy Henrik már ekkor sem tartotta tiszteletben a (szerinte) nem megfelelően
hasznosított egyházi tulajdont.
A tanulmány írója szerint a 20-as évek végén lezajlott
egyházi reformoknak nem volt közük a lutheranizmushoz, sem más külföldi
példához. Az 1536-os törvény joggal e reformok folytatásának tekinthető, azonban
1536-ra a reform már nem az egyháznak, hanem a királynak hozott hasznot, s a
mögötte működő erők már nem papok, hanem világiak voltak.
Bár a 20-as évek végén már egyre többen óhajtottak
reformokat, azt, ami a 30-as években bekövetkezett, a reformerek többsége sem
előre nem látta, sem nem örült neki. Az 1536-os első parlamenti ülésszakon
törvényt hoztak, amely elrendelte minden 12 főnél kisebb vagy évi 200 font
jövedelemnél kevesebbel rendelkező rendház feloszlatását. A földek a királyra
szálltak át, a szerzetesek és apácák vagy átmentek egy másik rendházba, vagy
valami világi foglalkozást választottak. Csak a rendfőnökök kaptak öregségi
járadékot. A törvényt már 1537 kora nyarára nagyobbrészt végrehajtották. 1537
vége felé, s különösen ’38 közepétől kezdett a kormány erőszakoskodni a nagyobb
rendházakkal, hogy adják át minden vagyonukat a királynak. Ez esetben mindenki
részesült a nyugellátásban. Az utolsó átadás Essexben történt 1540 márciusában.
Az ilyen „rábeszélésre” történt vagyoni lemondás azonban mindig kétséges lehet;
ezért 1539-ben a parlament törvényben biztosította a korona jogcímét a
kolostorok átruházott földjeire. A király ezután rövid időn belül 6 új
püspökséget alapított.
Meg kell jegyezni, hogy a szerzetesi intézményt s a
szerzetesi életformát sohasem tiltotta törvény; csak éppen megfosztotta az
eltartására szolgáló egyházi vagyontól.
A folyamat tehát két fázisban zajlott le: a kisebb kolostorok
törvény elrendelte megszüntetése 1536–37-ben, és a nagyobbak átadatása
parlamenti jóváhagyás nélkül 1538–39-ben. A 453 kolostornak kevesebb mint a
felét oszlatták fel közvetlenül az 1536-os törvény érvénybelépésekor, a többi
átadatása a következő évekre maradt. A nagyobb rendházak „átadásánál” már ad
hoc bizottságokat alkalmaztak, mivel a korábbi tapasztalatok szerint a
végrehajtás ügyetlen és lassú volt.
Az események parlamenti története legalább 1529-ig megy
vissza. Feltételezhető, hogy az ez év novemberében tartott parlamenti
ülésszak – miután a király válási próbálkozásai kudarcot vallottak, és Wolsey
megbukott – „antiklerikális” agitációnak volt a színhelye. Erre azonban eddig
kevés bizonyíték volt. A tanulmány írója most két, az alsóházból származó
kérelemre hívja fel a figyelmet. Az első egy 1410-ből való, IV. Henrikhez
címzett petíció, amelyben részleges egyházi tulajdonelkobzást javasolnak. A
másik valószínűleg 1529-ből való, s címében utal az előbbi dokumentumra. Ez az
1529-es petíció nem igazi törvényjavaslat, hanem inkább nagyhangú kirohanás az
egyházi birtokok ellen. Hosszan sorolja a papság bűneit: bujálkodás, önteltség,
szimónia, gyilkosság, kapzsiság, mértéktelen evészet és lustaság. A petíció
szerint az igaz papi erényeket úgy lehet visszaállítani, ha elkobozzák az
egyháztól a vagyonát. Annak egy részét aztán a törökök elleni harcra kell
fordítani (a törökök ebben az évben érték el Bécset). (A tanulmány függelékként
közli a petíció teljes szövegét.) Azt nem tudni, vajon a petíciót tárgyalták-e
a parlamentben, viszont az 1529-es törvény ugyanazon bűnök ellen intézkedik,
amelyeket ez a dokumentum is felsorol.
E petíció tehát igazolja, hogy 1529-ben bizonyos csoportok
meg akarták fosztani az egyházat birtokaitól. Hoyle professzor megpróbál fényt
deríteni arra, kik álltak a petíció mögött. Részletesen elemzi a különböző
feltevéseket: a szerzők lehettek köztörvényi jogászok, bár a szegényes
fogalmazás inkább nem jogászokra utal. Keletkezhetett a dokumentum udvari
körökben, erre utaló jelek is vannak; sokban emlékeztet Thomas Lord Darcy aide
memoire-jára 1529 júliusából. Lehetséges, hogy egy laza arisztokratikus
koalíció köréből került ki a szöveg. Az nem valószínű, hogy az alsóház lett
volna az 1529-es klérusellenes javaslatok értelmi szerzője. Mindenesetre az
egyházi birtokok elvételének ötlete ekkor felmerült, s ettől kezdve az egyház
már nem volt biztonságos távolságban a világi hatalom hatókörétől. 1540-re a
’29-es petíciónak majd minden javaslata megvalósult.
Senki nem tagadja, hogy az 1530-as évek elejének meghatározó
politikai eseménye a király válása és Boleyn Annával kötött házassága volt.
Arra viszont kevésbé fordítanak figyelmet, hogy ugyanezekben az években az
államkincstár borzalmas állapotban volt. És bár nem lehet döntően bebizonyítani
– mondja Hoyle professzor –, hogy az egyház elleni támadást pénzügyi okokból
indították, kétségtelen, hogy az egyháztól származó jövedelem óriási segítséget
jelentett a koronának, amely ekkor francia járadékra szorult. 1532-ben, majd
1534 elején számos javaslat született a kincstár feltöltésére, többnyire az
egyház kárára.
1534 nyaráról származik a „Things to be moved...”
(Vagyontárgyak, a király javára átadandók...) kezdősorú javaslat. Ebben
egyenesen arról van szó, hogy a király vagyonát – az ország védelme érdekében –
az egyháztól elkobzott vagyonnal kell növelni. Az irat radikalizmusát az írországi
felkelés váltotta ki. Félő volt, hogy a felkelés terjedni fog, s hogy a lázadók
megszerzik V. Károly német-római császár támogatását is.
Ez a tervezet a püspöki birtokok kisajátítását és a 13 főnél
kevesebbet számláló kolostorok földjeinek elvételét javasolja; a nagyobb
kolostoroknak annyi földet hagyna meg, amelyből a szerzeteseknek és apácáknak
meghatározott összegű járadékot ki tudnak fizetni, a többi föld átszállna a
koronára. A Szent János Lovagrend birtokait szintén át kellene adni a királynak
– most nem a török, hanem az írek elleni harc céljaira.
A „Things to be moved...” javaslatai sohasem valósultak meg;
még az sem bizonyos, hogy a parlament elé kerültek-e. Chapuys német-római
birodalmi követ V. Károlynak írott levele és Sir Edward Coke Institutes című
írása alapján azonban Hoyle professzor arra következtet, hogy 1534-ben minden
bizonnyal kerültek javaslatok a parlamenti ülésszakok elé az egyházi vagyonok,
sőt a püspöki birtokok elkobzására is, de elutasították vagy visszavonták őket.
A király anyagi gondjait, persze, meg kellett oldani. Ezért más utat kerestek.
1535-ben két bizottság utazta be Angliát. Az egyik felmérte
az egyház vagyonát (elkészítette a Valor Ecclesiasticust), hogy
kiszámíthassák az adóztatás lehetséges mértékét; a másik a kolostori élet
tisztaságát, fegyelmezettségét vizsgálta, és utasításokat adott a hibák
kiküszöbölésére, ezzel mintegy világi felügyelet alá helyezve a szerzetesi
életet.
A törvényjavaslat 1536 márciusában került a parlament elé.
Több forrás bizonyítja, hogy a szöveg célja a papság befeketítése volt, s ezt,
feltételezhetően e vizitációk anyagaiból vett részletek felolvasásával
nyomatékosították. Ezzel meggyőzték a parlamentet a kolostorok
erkölcstelenségéről és arról, hogy szükség van reformokra. Az 1536. évi törvény
– mint fentebb láttuk – csak a kisebb, 200 font évi jövedelemnél kevesebbel
rendelkező kolostorok vagyonát adta át a királynak. A valódi célról, a király
vagyonának gyarapításáról nem szólt.
Ebben a parlamenti manőverben, jóllehet sikeres volt, két hibát
követtek el. Az egyik: a nagyobb, gazdagabb kolostorok életét erényesnek,
megfelelőnek tüntették fel – hiszen a kis rendházakból oda irányították a
szerzeteseket –, elvágva ezzel azt a lehetőséget, hogy később
erkölcstelenségükre hivatkozva hozzáláthassanak a feloszlatásukhoz. A másik:
nem minden kis létszámú, kis jövedelmű rendház volt bűnös pusztán a méreteiből
következően. Hogy ezt a gondot kiküszöböljék, a törvény felhatalmazta a
királyt, tegyen kivételt néhány kis kolostorral; amit aztán egy évi jövedelmükért
vagy többért néhány esetben meg is tett.
Nem tudni, hány kis kolostort oszlattak fel ekkor. A kutatók
egyike 70–80-ra, másika 200 körülire teszi a számukat. Ha valakinek netalán
kétsége támadna afelől, hogy az 1536-os törvény mögött a korona vagyonszerzési
szándéka állt, nézze meg a törvény írországi párját; ezt 1537-ben hozták meg, s
szó sincs benne a papság erkölcseiről, nincs benne semmiféle reformista
igazolás, nem hivatkozik a vizitációk eredményeire. Egyenesen kimondja: a 8
írországi kolostort feloszlatják, s vagyonuk a királyé.
Összefoglalásul a szerző megállapítja: jobb időkben maga az
egyház is hajlott volna olyan reformokra, hogy a kisebb kolostorok javait
fordítsák jobb célokra, lakóit pedig vegyék át a nagyobb rendházak. Az 1529-es
parlamentben valószínűleg megkísérelték, hogy megfosszák földjeiktől a
rendházakat, püspökségeket. Ezt a programot erős antiklerikális agitáció vette
körül, mondván, a vagyonuk elvételével visszatérítik a szerzeteseket a szent és
erkölcsös élethez. Az ekkortájt felmerült elképzeléseket azután messze
felülmúlta az 1540-re befejeződött teljeskörű feloszlatás, vagyonelkobzás.
1534-ben a püspökségek és a kolostorok földjeinek elvételére vonatkozó javaslat
már azzal az indoklással került a parlament elé, hogy a korona jövedelmeinek
növelésére van szükség az ország védelmének céljaira. A javaslatot
elutasították. Az 1536. évi törvény végül csak a kisebb rendházak
feloszlatásáról rendelkezett azzal az indoklással, hogy romlott, bűnös életet
élnek bennük. Az anyagi okokat ezzel reformköntösbe öltöztették. A nagy
kolostorokról a törvény nem rendelkezett, sőt áttételesen arra utalt, azokban
minden rendben van. Így nem maradt más hátra, mint törvényi jóváhagyás nélkül,
egyenként „meggyőzni” a nagy kolostorokat, adják át magánmegegyezés keretében
vagyonukat a király megbízottainak. Ezeket az „önkéntes” vagyonátruházásokat
azután – miután kész helyzet elé állították – a parlament 1539-ben legalizálta.
Ez a törvény, akárcsak a hasonló tartalmú 1537. évi ír statútum, már nem
indokol, nem magyaráz, a földek további felhasználását sem köti meg. A nagy
kolostorok „önkéntes” átadatásának folytatásaként ezután a püspökségek
birtokaira is sor került: a püspökök sorban „elcserélték”, „átadták” földjeiket
a királynak. Ha a parlament jóváhagyásával nem ment a dolog, véghezvitték
ezzel a parlamenten kívüli, alkotmányellenes módszerrel.
R. W. Hoyle: The
Origins of the Dissolution of the Monasteries. (A kolostorok feloszlatásának előtörténete)
The Historical Journal, 38. kötet, 2. szám, 1995. június, 275–305 p.
Fodor Mihályné