Klió 1996/3.
5. évfolyam
„Indiázni”
Ha nagy vonásokban ismerjük is az Amerika felfedezése utáni európai gazdaságtörténet kontúrjait, és sokat tudunk az amerikai nemesfém európai, és ezen belül spanyolországi hatásáról, távol vagyunk még a végleges képtől, jelzi E. Vila Vilar könyve, aki persze maga is közli: munkája legalább annyi kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. A szerző egy nagyívű kutatási program részeként írta művét, amely a hatalom és a kereskedelmi rendszer összefüggéseit vizsgálta a hispán világban a XVI–XVII. században. Két kiemelkedő kereskedő figuráját és családjukat állította kutatásainak központjába, olyan személyeket, akik a kortársi megítélés szerint Sevilla leggazdagabbjai voltak e ciklusban.
Juan
Antonio Corso és Tomás Mańara „párhuzamos életrajzán” keresztül ad képet az
Indiákkal való kereskedelem mechanizmusáról, szereplőiről, termékeiről, a
sevillai társadalomról. A szerző hatalmas levéltári anyagot tekintett át
munkatársaival, Sevillában a katedrális, az érsekség, a városi tanács, a
kereskedelmi kamara levéltárait, az Indiák Levéltárát, több spanyol grand
levéltárát, és ugyanúgy a perui nemzeti levéltár és könyvtár iratait.
A
kötet öt fejezetre tagolódik. Az elsőben a főszereplő személyek és környezetük
jelennek meg, valamint az emigráció ügyei; a másodikban az amerikai fázis, a
meggazdagodás periódusa; a harmadikban a gyarmati kereskedelmi tevékenység belső
részletei és mechanizmusa; a negyedikben az Amerikában felhalmozott vagyon
spanyolországi „hasznosítása”; az utolsó fejezetben pedig a két család leszármazottainak
életpályájáról ad képet a könyv.
Az
első meglepő információ: Sevillában, amely az Indiákkal való kasztíliai
monopólium szimbóluma, igen nagy a külföldiek száma, különösen a korzikaiaké,
akik ezidőben a Mediterráneum minden térségében nagy számban megtalálhatók:
hajósok, kereskedők, katonák. Hasonlóképpen domináns a jelenlétük Peruban is. A
korzikaiak súlya az Indiák kereskedelmében is nagy súlyú, és szoros a
kapcsolatuk a genovai kereskedőkkel.
A
Corso-k családi neve (=korzikai) erre az eredetre utal. Szerteágazó, nagy számú
család, melynek tagjai valamilyen módon a „birodalomalapító” Juan Antonio Corso
Vicentelóhoz kötődnek: ügynökök, hajósok, boltosok, megbízottak, testőrök,
cselédek stb. Amikor J. A. Corso 1544-ben Peruban elénk kerül, már a
leggazdagabbak egyike. Felfegyverzett hajók tulajdonosa, melyek főleg bort,
rabszolgát, iparcikkeket, élelmiszereket, állatokat, szerszámokat visznek
Peruba – mások megbízásából is –, és nemesfémmel térnek vissza. Maga is
húsz–harmincszor teszi meg az utat; lerakatai vannak Limában, Vera Cruzban,
Arequipában, Panamában, Tierra Firmén, Sevillában. Jelentős kölcsönökkel
támogatta a perui királypárti hadsereget a Pizarrok polgárháborúja idején, nagy
bányaérdekeltségei is vannak. Tevékenysége gyakorta illegális jellegű, de
sógora, aki II. Fülöp egyik titkára, erős politikai védelmet jelent, ahogy
Corso szilárd királypártisága is.
Amíg
Corso az árforradalom okozta fellendülés egyik első számú nyertese, Tomás
Mańara a XVII. század első harmadában már a nemesfémdömping kifulladása és az
államcsődök korszakában tűnik fel. Kötődik Corso családjához, de vagyonát már
másképpen gyűjti. A Fülöp-szigetekkel, Kínával és Ázsiával tiltott kereskedelem
első nagy haszonélvezője a Mexikóból és Peruból kivitt ezüst révén. Valójában
nagy csempészhálózatot mozgat, és saját hajóin kereskedik. Amikor Spanyolország
kifulladt, Amerika szükségképpen Keleten igyekezett beszerezni a
nélkülözhetetlen termékeket és luxuscikkeket.
Tulajdonképpen
mindkét figura (és kiterjedt rokonságuk) egyet igazol: Sevilla nem tudta megőrizni
Kasztília monopolhelyzetét, valójában a legálisan – illegálisan betelepült
külföldiek veszik kézbe a spanyol gyarmati kereskedelmet és fölözik le a
hasznát – egyébként mint a kasztíliai kereskedők és grandok megbízottai is. Az „indiázni”
spanyol kifejezés – „hacer las Indias” – erre utal: mesés vagyonok születtek a
Kasztíliában és Amerikában élő idegenek kezén.
A
harmadik fejezet a vállakozások dimenzióit és a tőkemozgást próbálja
illusztrálni forrásai segítségével. Világossá lesz, hogy a gazdagodásban a
spanyol állampolgárság megszerzése döntő szerepet játszott – bárha igen sokba
került –, mert így lehetett a sevillai városi tanácsban és az Indiákkal
foglalkozó állami hivatalokban pozíciókhoz jutni.
Mindkét
szereplő nagy hajós és szállító. Az Indiákon működtek ugyan, de bázisuk Sevilla
volt. Több száz – „egy légió” – alkalmazottjuk (a többség rokon) működött a
Kanári-szigeteken, Firenzében, Lisszabonban, s az említett amerikai „faktóriákon”.
Ügynökeik – lobbysták? – az udvarban is ott vannak, s az udvari arisztokrácia
üzleti ügyeit menedzselik. Mańara, aki már a hanyatlás első évtizedeiben
működik, jól adaptálódik. Felismeri, hogy a „decadencia espańola” – amiről oly
hatalmas szakirodalom született – az állami pénzügyekre vonatkozik elsősorban. „Válságkezelő”
mondanánk: pozíciót szerez az Indiák gazdasági ügyeit kezelő Consuladóban, mely
a monopol- kereskedelem illúzióját adó amerikai ezüstflottákat szervezi; nagy
hitelezője az udvarnak, cserébe hatalmas adóbérletekhez jut, a sevillai városi
tanács tagja lesz, ugyanakkor – éppen a protestáns kalózok támadásai miatt – a
hajóbiztosítás új állami (kényszer) formáját javasolja bevezetni (asiento de
averia), és lesz ennek első bérlője és haszonélvezője. Ez egyfajta adó volt
persze, mely lefölözte a kereskedelem hasznát. Mańaránál egyértelműen
bizonyítható a genovai háttér, a gazdag csendestársak tevékenysége; gyakran
genovai ügynökként is értelmezhető, bizonyos vonatkozásban ezektől függő
figura.
Ha
a két karriert összevetjük, látszik: Corso autonóm személyiség, aki negyvenkét
millió maravédis vagyont hagyott utódaira – valószínűleg Hispánia leggazdagabb
embereként. Mańara vagyona jobbára befolyásában fogható meg, egy kínosabb –
válságos korszakban. A szakirodalomban közhely az a tény, hogy az amerikai
jövedelmek Spanyolországban nem a termelésbe „csatornázódtak” (Pach Zs. P.). E.
Vila Vilar szereplői ezt illusztrálhatják. A nemesi címekre hatalmas
összegeket költöttek, leányaik a grandok családjaiba jutottak. De mindenekelőtt
földeket vásároltak és átalakították ezeket mayorazgóvá. Ám e lépések még
piacorientáltak: e birtokok termékeit az Indiákra szállították (olaj, búza,
árpa, gyümölcsök, bor, állatok, kétszersült). Elsősorban Corsót mozgatják ilyen
motivációk: egész seńoriója (=tartományuraság) születik (ti. a bíráskodás joga
is az övé lett) Andalúziában, amely városokat, villákat, falvakat, tanyákat is
magában foglalt. Mańara inkább adóbérleteket vásárolt amerikai jövedelmeiből. S
ez, mint kiderült, a XVII. század legnagyobb üzlete. Ezenkívül államkölcsönöket
adott 7–14 százalékos kamatra, ami biztos és befolyást teremtő üzlet volt.
Ekkor épültek meg Sevillában a Corso és Mańara család ma is látható palotáinak
gazdagon bútorozott, fényűző barokkegyüttesei is.
Fontos
„befektetés” volt a pozíciók, címek megvásárlása is, amelyek árverésen
történtek. A két család meghatározó tagjai főleg a nagy lovagrendekben
vásároltak „tagságot”, egyházi cofradiák és a városi Hermandadok vezető
tisztségviselői lettek, de mindannyian – a Corsók és a Mańarák – nemesi címeket
szereztek. Leányaikat pedig – az egyik legnagyobb, bizonyítható „befektetés” a
hozomány – spanyol grandok családjaiba házasították.
A
könyv különös figyelmet fordít – s ez úgy véljük, legmeglepőbb tulaj-donsága
– a család jövőjét biztosító, illetve a végrendelkező túlvilági „karrierjét” „biztosító”
„befektetések” ügyére. Indokolt a sok idézőjel, ha nem akarjuk a cinizmus
vádját magunkra venni.
Arról
van szó, hogy a spanyol barokk egyik sajátos vonását ragadja meg és mutatja be
a szerző: a túlvilági élet egyház által kialakított üzletét és a halál
kommercializálódását. A XVII. század elején ugyanis ilyen jelenségeknek
lehetünk tanúi Spanyolországban. S nem elsősorban a hatalmas vagyont emésztő,
színpadi látványosságot jelentő temetésekre kell gondolnunk. Corso például négy
kápolnát alapít, mindegyiket jókora földbirtokkal: feladatuk Corso lelki
üdvéért imádkozni (havonta százszor), s tanítani a család gyermekeit. A
sevillai templomoknak adott birtokok és adományok révén ezek kétezer misét
mondanak érte.
Antonio
Corso ezenkívül több sevillai kolostor lámpáinak olajszükségletét fedezi
birtokokkal, s több egyházi intézményt lát el – még a XIX. század elején is – a
Corso-mayorázgó rendszeresen adományokkal. Mańara végren-deletéből, bár nem
ilyen hatalmas dimenziókban, de hasonló szándék tűnik elő. A kötet egyébként
közli Juan Antonio Corso végrendeletének teljes szövegét, valamint a Sevilla
közjegyzője előtt tett nyilatkozatot a Corso-mayorazgó nagyságáról,
hasonlóképpen Tomás Mańara mayorazgó létesí-téséről szóló oklevelét.
Az
utolsó rész a leszármazottakról ad részletes képet. Sokgyermekes családok,
széles családi kapcsolatrendszerek, amelyeket máig megrajzolt ívben mutat be –
ha vázlatosan is – a könyv. A zárófejezet érdemel figyel-met, ahol Vila Vilar „Egy
mentalitás következményei” címmel von mérleget e két család történetéről. A
tanulság az – írja a szerző –, hogy a birodalom-építők utódjaiban elhalt a
vállalkozás szelleme, s a nemesi értékek, a kegyesség, a kegyes adomány, a
feudális járadékok felé forduló és hanyatló-stagnáló spanyol elitbe
integrálódtak.
Nem
mondhatnánk, hogy e jelenséget nem ismerjük, mindazonáltal egy sikeres család
bemutatásán keresztül mindezt illusztrálni – az egyetemes megállapítások
hitelét erősíti. S erősíti hiányérzetünket: például azt, hogy a nagy Corso
miért nem fektetett tőkét az iparba is a fellendülés évtizedeiben? Az
árforradalom lenne az ok, ahogy ezt sokan – magyarul Zimányi Vera oly
plasztikusan – már bemutatták?
A
könyvet olvasván ugyanakkor erős gyanúnk is támad. Az ugyanis, hogy az európai
árforradalom kapcsán nem lenne haszontalan főképpen a XVI–XVII. századi
amerikai ármozgások (és belső struktúrájuk) pontos ismerete. Mert hát az a
könyvből kitetszik: a perui (és általában az Indiák) igények generálták az árak
robbanását. A kérdés az, hogy ezek konkrétan milyen mechanizmusok révén, milyen
hullámokban érkeznek Cádiz-Sevillába, s hullámzanak tovább Európa felé?
Enriqueta Vila
Vilar: Los Corso y los Mańara: Tipos y arquetipos del mercader con America. (A
Corso- és a Mańara-családok. Az amerikai kereskedő típusa és archetipusa)
Escuela de Estudios Hispano-Americanos. Sevilla, 1991, 321. p.
Anderle Ádám