Klió 1996/3.
5. évfolyam
Az eperjesi
vésztörvényszék, 1687
Az eperjesi vésztörvényszék történelmünk elfeledett eseményei közé tartozik ha pedig mégis emlékezünk rá, akkor csak bizonyos vonásait emeljük ki és nem a komplex egészet szemléljük. Ezen a helyzeten próbál a szerző segíteni azzal, hogy a történettudomány segítségével objektívebb szemszögből vizsgálja az akkori eseményeket. Ez nem is olyan egyszerű, hiszen a per jegyzőkönyvei nem maradtak fenn napjainkig. Így a szerzőnek nagyon sokféle kortársi és egyéb visszaemlékezésre, feldolgozásra kellett támaszkodnia, hogy legalább egyes részleteiben rekonstruálhassa az 1687-ben Eperjesen történteket.
A
könyv tartalmilag két részre, valamint az ezeket kiegészítő függelékre
osztható. Az első részhez az előszóval együtt négy fejezet tartozik. Ezekben a
szerző az események előzményeivel, az okokkal foglalkozik. Az okokat 1517.
október 31-éig, a reformáció kezdetéig vezeti vissza.
A
szerző feltárni törekszik, hogy miért Eperjes lett e gyászos események
színhelye. Ez a felvidéki város már évszázadok óta a szabad királyi városok
sorába tartozott. Polgárai tehetősek voltak. A lakosság három nemzetiséghez
(német, magyar, szlovák) tartozott, a vallási megoszlás szerint a lutheri
reformáció hívei voltak többségben. 1667 óta működött a városban az Evangélikus
Kollégium. Az 1671-ben kezdődött ellenreformációs hullám – amelyet ma „gyászévtized”-ként
ismerünk – Eperjest is elérte. Az evangélikusok templomait elvették, a
lelkészeket a kollégium professzoraival együtt elűzték, és az iskolát átvették
a jezsuiták. Emellett az ellenreformációs intézkedések a városi élet más
területein is éreztették hatásukat, például a városi tanács tagjai csak
katolikus vallásúak lehettek, éppen úgy mint a céhtagok. A város védműveit
lerombolták, császári előírás szabályozta a város gazdasági és politikai „lehetőségeit”.
Így 1675-re létrejött az engedelmes, császárhű Eperjes, de csak látszólag.
Az
1678-ban kitört Thököly-felkelés során a város 1682-ig a császáriak kezén
maradt. Miután azok feladták a várost, a felfegyverzett polgárok lerombolták a
katolicizmus gyűlölt jelképét, a ferences kolostort. Az 1682. augusztus 20-án
lezajlott polgármesteri és városi tanácsi választást követően már az új
tisztségviselők üdvözölhették a városba látogató Thököly Imrét – aki 1668 és
1670 között tanult a kollégiumban – és a város egyúttal 40 000 aranyat
bocsátott rendelkezésére. Bécs 1683-as sikertelen ostromát követően Sobieski
János lengyel király támadásától lehetett tartani, de a város végül is a
kurucok kezén maradt. Az 1684. évben minden maradt a régiben, de a következő
évben Thököly lehetőségei már egyre szűkültek. A város védelmét mindössze 1700
kuruc katona biztosította a 14 000 császárival szemben. A védők között
hajdúkat, zsoldosokat és polgárokat egyaránt találunk. A hajdúk egy része
nyitotta meg végül a császáriak előtt a kapukat és így a városi tanács sem
tehetett mást, feladta a várost. A megadási feltételeket azonban a császáriak
nem tartották be. Ekkor vette kezdetét az a folyamat, amely az 1687-es
eseményekhez vezetett. A várost kirabolták, óriási adót vetettek ki lakóira.
„Az 1685-ös év Eperjesen a Habsburg-ellenes ellenállás, a
hiábavaló harcok, a felesleges áldozatok és a nagy remények végét jelentette.
Polgárai önként jelentkeztek Thököly »Pro libertate« jelszavú zászlaja alá.
Számukra ez igazi szabadságharc volt. A vallásszabadságért, a vallási elnyomás
ellen, a politikai szabadságért, a városi jogok korlátozása ellen és nem utolsó
sorban a termelési és kereskedelmi szabadságért, valamint a saját munkából eredő
haszon saját felhasználásának jogáért. Éppen ez a harc, mely oly sok nagy és
tulajdonkeppen felesleges pénzbeli, anyagi és emberi áldozatot követelt,
sorolta a várost a császári udvar legnagyobb ellenségei közé.” (41. 1.)
A Habsburgok a megfélemlítésben 1621 óta (Prága, Óváros tér)
igencsak „gyakorlottak” voltak. A Thököly-felkelést követően is valami hasonlót
tervezett többek között Kinsky gróf, cseh kancellár, Strattmann gróf, birodalmi
kancellár és Caraffa tábornok. Kedvező volt az 1686–87-es év, hiszen az ország
a törökellenes háború sikereinek lehetett végre tanúja. A főszereplő Caraffa
tábornok, az Északkelet-Magyarországon állomásozó katonaság fővezére, aki egy
új rebellió körvonalait vélte felfedezni. A munkácsi várvédők és az eperjesiek „állítólagos”
levelezéséből arra következtetett, hogy az új rebellió központja Eperjes
városa. Ezt ma már sem bizonyítani, sem cáfolni nem lehet, a levelek ugyanis
nem maradtak fenn. A szerző talált olyan utalásokat, amelyek a bizonyítékok
létezésére utalnak. Közben a tábornoknak sikerült megtalálnia a vád
koronatanúját, egy markotányosnő: Újhelyi Erzsébet személyében, aki pénzért sok
mindenre hajlandó volt. A város védműveit 13 év elteltével újra lerombolták, és
elvették újra a templomokat is. A professzorok és a lelkészek megsegítésére
Zimmermann Zsigmond szenátor által kezdeményezett gyűjtés láttán Caraffa újabb
bizonyítékot „szerzett” az új felkelésről. Mindezt jelentette Bécsbe is,
jócskán eltúlozva.
1687. január végén a császár döntött a vésztörvényszék
felállításáról Eperjesen. A legfőbb cél az új felkelés megelőzése volt. Minderről
futár által értesült Caraffa 1687. február 9-én, és ezután nem tétlenkedett.
Összeállította a bíróságot. Tagjai fele-fele részben a katonák és a polgárok
közül kerültek ki. A perek során 60 embert fogtak le – nagyobb részt
ártatlanokat – és ezzel kezdetét vehette a vésztörvényszék működése. Ezt
kínvallatások és kivégzések követték. A perek és kivégzések öt lépcsőben
zajlottak le 1687. március 5. és szeptember 12. között. Ezekben 24 ember vesztette
életét, volt közöttük olyan, aki már a kínzókamrában meghalt, többségüket az
eperjesi téren végezték ki és négyelték fel. A per folyamán a bűnösség
feltételezése volt az elsődleges alap. A koronatanú állításait nem is volt a
perbefogottaknak lehetősége megcáfolni, a szó – hazugság – ereje többet ért,
mint bármi más bizonyíték. A kivégzettek nagyrészt nemesek, tehetős városi
polgárok, szenátorok voltak, és nem tartoztak a Thököly-felkelés vezetői közé.
Az eperjesi vésztörvényszék léte nem sokáig maradhatott
titokban, ez volt a cél is. Sikerült a magyar nemességet megfélemlíteni. A
nemesség mindezt az első pillanatokban bénultan szemlélte, majd nemsokára
megindult az ellenállás, hiszen Eperjesen nagyobbrészt nemeseket kínoztak meg,
végeztek ki, sőt négyeltek fel. Ez a magyar nemesség jogainak lábbal tiprását
jelentette. A királyság legfőbb híveit, a katolikus főurakat is – Kollonich
Lipót bíborost, Esterházy Pál nádort – felháborította mindez. Attól féltek,
hogy ha Caraffa tovább folytatja tevékenységét, valóban kitörhet egy újabb
felkelés Magyarországon. Lassan már az országnagyok neve is rákerült arra a
listára, akiket Caraffa perbe akart fogatni és akiket Géczi István, Thököly
udvari kapitánya említett meg vallomásában, csakhogy a kínzásokat elkerülje.
Lipót lassan rájött, hogy a tábornok túlfeszítette a húrt. A foganatosított
intézkedések elegendőnek bizonyultak az országgyűlés megfélemlítésére. Ott
ugyanis a trónörökös megkoronázását és az Aranybulla ellenállási záradékának
eltörlését tervezte az udvar, ami a Habsburg-ház férfiági örökösödésének
elismerését jelentette. Az országgyűlés foglalkozott az eperjesi eseményekkel
is, az V., VI., VII. törvénycikkben. Ezekben amnesztiát kaptak a még fogva
tartottak, megszüntették az eperjesi bizottságot, és rendelkeztek arról, hogy a
birtokokat adják vissza az örökösöknek. Az országgyűlés légkörét jól jelzi az
egyik küldött, Esterházy gróf önmagának is feltett kérdése: „Hol vagytok
lutheránusok, hogy protestáljatok?” (86. 1.)
Az utolsó fejezetben arról ír a szerző, hogyan emlékezett meg
a város és lakói a későbbiekben az 1687. évi tragédiáról. Ezek között lehet
említeni az 1908-as szoboravatást és négy áldozat újratemetését 1930-ban.
Kónya Péter: Az
eperjesi vésztörvényszék 1687. PVT Bratislava a. s. diviza Presov kiadása az
Evangélikus Országos Múzeum (Budapest) számára Eperjes/Presov–Budapest, 1994.,
138.1.
Jeney-Tóth Annamária