Klió 1996/3.
5. évfolyam
A millennium a magyarországi szlovákok körében
Pavol Komora szlovák történész bevezetőben arra utal, hogy az ünnepségek központja a millenniumi kiállítás volt, de ezt úgy állították be, mintha minden eredmény csak a magyarok műve volna. Ebben tükröződött az egységes magyar politikai nemzet tana. A magyar nyelvben az uhorský (magyarországi) és maďarský (magyar) egyaránt csak „magyar” formában használatos. Pest városa már 1870-ben javasolta, hogy 1889-ben ünnepeljék meg a magyar állam ezeréves fennállását. Az Akadémia négy történészt bízott meg az időpont megállapításával, Botka Tivadart, Pauler Gyulát, Salamon Ferencet és Szabó Károlyt. Szakvéleményük szerint a honfoglalás kezdete 884–897 közé tehető, befejezése 898–900-ra. Az 1880-as évek végén Pauler álláspontja látszott a legvalószínűbbnek: 895 a kezdet. 1893-ban ezt az évet vette alapul gr. Zichy Jenő az ünnepséget javasló memorandumában. 1893-ban gyakorlati okokból tették át a kiállítás és az ünnepségek idejét 1896-ra.
Martin Dula szlovák politikus már 1870-ben ellenezte az
ünnepséget, hiszen a szlovákoknak már korábban volt államuk. František Viktor
Sasinek szlovák történész is azt fejtegette, hogy a magyarokat befogadták egy
meglévő szláv államba. Ekkor még a bejövőket magyaroknak tartotta. Svetozar
Hurban-Vajanský 1891-ben egyenesen sértésnek mondta az ünnepség gondolatát.
Sasinek ekkor több munkában is kifejtette elméletét, amely szerint a IX. század
végén betelepülők szláv türkök és kazárok voltak, a magyarok a besenyők és a
kunok utódai. A másik szlovák történész, Július Botto 1894-ben a nemzetiségi
politikát, a magyarosítást bírálta. Ez szerinte fájóbb, mint az, hogy a
magyarok itt megtelepedtek. A szlovák sajtó éveken át gúnyosan írt a készülődésekről,
ugyanakkor bírálta az ezekkel kapcsolatos általános áremelkedést és egyéb
szociális bajokat. Zichy Jenő két expedícióját az őshaza felkutatására
(amelyeknek tudományos hozama igen nagy volt), kinevették. Persze ekkor már a
szlovák nemzet fennmaradása volt a tét. (Csak az nem jut a szerző eszébe, hogy
mindezek a cikkek a legális sajtóban jelentek meg, ami valahogy relativizálja a
nemzeti elnyomást.) A szlovákok az egyházi ünnepségeket is ellenezték.
1896 elejétől kezdve a magyar ellenzék is kritikus volt, az
Apponyi Albert által javasolt treuga Dei ellenére. A szlovák nyelvű sajtó a
jelenkor bajairól cikkezett, etikai kérdéseket is felvetett. Számos olvasói
levél is megjelent, ezekben is arról volt szó, hogy a szlovákoknak nincs mit
ünnepelniük. Még a Néppárt szlovák nyelvű lapja is ellenezte az ünnepségeket. A
szlovák sajtó sok negatív cikket a magyar ellenzéki sajtóból vett át. A május
9-i iskolai ünnepségekkel kapcsolatban a szlovák lapok arról írtak, hogy jobb
volna, ha a pénzen ruhát vennének a gyerekeknek. Elvi cikkek is megjelentek a
szlovák nemzeti mozgalom mulasztásairól és teendőiről. A millenniumot Gessler
kalapjához hasonlították, amely előtt a svájciaknak meg kellett hajolniuk.
Felpanaszolták, hogy nincs ellenállás szlovák részről, pedig kellene lennie. Mindenesetre
egy ember se vegyen részt az ünnepségeken! Felemlegették a korrupciót is, amely
a liberalizmus következménye. Együttműködésre van szükség a románokkal és a
szerbekkel! A magyarokról (vagyis az asszimilált szlovákokról) pedig
Feketekönyvet kellene írni! A millenniumi törvényt is bírálták. A magyarországi
nemzetiségek április 30-án kollektív levélben tiltakoztak és történetileg
alaptalannak mondták az ünnepségeket.
Mindez azonban mégsem akadályozta meg azokat. A május 2-án
megnyílt kiállítást 5,8 millió látogató kereste fel, ebből 4,2 millió fizetett
ezért. Május 9. volt a hivatalos ünnep, de Szlovákiában nem mindenütt
ünnepeltek. Június 8-án iktatták törvénybe ünnepi ülésen a millenniumot.
(A szerző téved, amikor azt mondja, hogy ezen az ülésen Ferenc
József is részt vett, valójában utána fogadta a Várban az országgyűlés
tagjait.) A még abban az évben lezajlott választások a szokásos korrupcióval
mentek végbe, az év végén mindenki örült, hogy már vége.
A szlovákok többsége részt vett az ünnepségeken. A szlovák
párt lapja azt írta, hogy a termést tönkretevő sok eső a büntetés ezért. Sok
helyen azért volt passzív ellenállás. A sajtó csak millenáris komédiát
emlegetett. A kritikában gyakran csendültek fel antiszemita hangok is. A teljes
elutasítás (az ünnepségek idején nem is írtak cikkeket) nem volt teljesen
indokolt, hiszen a kiállításon nemzetileg öntudatos szlovákok is szerepeltek.
Sok volt a látogató a Felvidékről (Szlovákiából) is, a szlovák párt lapja
szerint odahurcolták őket. A szlovák sajtó szívesen idézett a millenniumot
ellenző szerb, osztrák és német sajtóból.
A magyar kormányzat voltaképpen az ellenkezőjét érte el
annak, amit kívánt. A külföld inkább felfigyelt a nemzeti elnyomásra. Július
11-én Párizsban nagygyűlés volt az ünnepségek ellen, a nemzetiségek
támogatására. Az ünnepek után kiábrándulás következett be. Mindenképpen nehéz
év volt. Az egész egyedülálló jelenség volt a magyar történelemben. De éppen az
lett a végső következtetés, hogy Magyarország nem alakítható át nemzetállammá.
Pavol Komora:
Milenárne oslavy v Uhorsku roku 1896 i ich vnímanie v slovenskom prostredí. (Az
1896-os magyarországi millenniumi ünnepségek és fogadtatásuk a szlovák
környezetben) Historický Časopis 1996. 44. évf. 1. sz. 3–16. p.
Niederhauser Emil